Směna

Provozujeme hotel na samotě a máme zaměstnance na hlavní pracovní poměr. Pracovní úvazek zaměstnanců je 40 hod. Směny mají různě dlouhé. Jiné jsou o víkendu, jiné v týdnu. Směny se přizpůsobují provozu – firemní večírky, svatby apod. S tím souvisí i počet odpracovaných dnů. Docházku vedeme velice podrobně, včetně všech přestávek. Zaměstnanci jsou vždy se směnami seznámeni. Pracovní fond pro daný měsíc (ten máme i jako vyrovnávací období) nám odpovídá pro pracovní úvazek 40 hod/týden. Problém máme s výplatními pásky a mzdovými listy. Jsem malá společnost, která účtuje v běžném účetním programu. Odpracované hodiny odpovídají skutečnosti, ale dny bohužel ne. Dny jsou nastavené na úvazek 40 hod/týden. Je postačující, když odpovídají odpracované hodiny a podkladem je podrobná docházka?
Rozvrh pracovní doby u instruktorů autoškoly. Je možné nastavit pracovní dobu (např. Po–Ne 07:00–20:00) a k tomu bychom vedli evidenci skutečně odpracovaných hodin (datum, začátek, konec, přestávky). Nevedl by se tím pádem rozvrh pracovní doby, ale pouze skutečně odvedené práce. Je tento postup v souladu se zákoníkem práce i pro zaměstnance na hlavní pracovní poměr a zároveň pro zaměstnance na DPČ?
Je  správné vykazování směn u zaměstnanců v následujícím případě? Zaměstnavatel je muzeum, příspěvková organizace, má se zaměstnancem v pracovní smlouvě uvedeno: Týdenní pracovní doba je 40 hodin. Pracovní doba je rovnoměrně rozvržena do šestidenního pracovního týdne. Rozvrh pracovní doby: úterý–neděle 8,45 –17,15 hod., tj. 8 hod./denně). Funkce – průvodkyně, pokladní, prodavač. Konkrétní případ: V měsíci dubnu 2025 je 20 pracovních dní, tj.160 hod. + 2 dny svátky, tj. 16 hod., celkem za měsíc duben 176 hod. V měsíci dubnu měl zaměstnanec naplánováno 20 dní včetně svátků – celkem tedy pouze 160 hod. Pokud připadl na naplánovanou směnu svátek a zaměstnanec ho odpracoval, vybral si za něj náhradní volno. Naplánováno tedy pouze 160 hod. vč. svátku + za svátek ještě vybráno náhradní volno. Závěr: pokud měl zaměstnanec na plánu pouze 160 hod. a to také odpracoval, není dle našeho mínění dodržená týdenní pracovní doba 40 hod. za týden, jelikož v dubnu mělo být odpracováno celkem 176 hod. Dle našeho názoru je správný tento postup: Zaměstnanec by měl mít naplánováno v měsíci dubnu 176 hod. (fond). Konkrétně v měsíci dubnu byl svátek 18.4. 2025 (čtvrtek), jelikož je rozvržení pracovní doby úterý–neděle, musí mít některý ze zaměstnanců naplánovanou na tento den směnu. Protože má zaměstnavatel otevřeno, je potřeba, aby někdo ze zaměstnanců tuto směnu odpracoval. Zaměstnavatel je muzeum, týká se jich tedy § 91 písm. f) zákoníku práce. Zaměstnanec směnu odpracuje a buď si vybere náhradní volno, nebo dostane zaplacený příplatek 100 %. Dále svátek 21. 4. 2025 připadl na pondělí, ale zaměstnanec má rozvržení pracovní doby jen od úterý do neděle, takže se zaměstnanců tento jeden svátek netýká, protože neměli pracovat, ani nepracovali a v tento den čerpali nepřetržitý odpočinek v týdnu. Směny mají být plánované na dny od út–ne. V obou případech platí, že zaměstnanec musí mít naplánováno v dubnu 2025 celkem 176 hod. a musí se dodržet týdenní pracovní doba 40 hod. za týden. Jestliže svátek nepřipadá na pracovní den, v tento den není plánovaná směna – např. zmiňované pondělí 21. 4., nemůže se zaměstnanec držet pracovního kalendáře obdobně jako „kancelářští zaměstnanci“, kteří tento den neodpracují a mají nárok na náhradu mzdy. Tito zaměstnanci mají pracovní dny od pondělí do pátku a „směnových zaměstnanců“ s rozvrhem od úterý do pátku se pondělní svátek nijak netýká. Odpracovali tedy pouze 20 pracovních dní.
Zaměstnanec pracující v nepřetržitém pracovním režimu s týdenní pracovní dobou 37,5 hodin nastoupil v průběhu vyrovnávacího období = 26 týdnů (23.6.2025 pondělí-22.12.2025 pondělí). Nástup byl 28.8.2025 (čtvrtek) - kolik mu musí zaměstnavatel naplánovat směn v rámci tohoto vyrovnávacího období? - návrh výpočtu: (16 celých týdnů * 37,5)+dopočet od nástupu v počtu pracovních dní 2*7,5 hodiny = 615 hodin nebo 16*37,5 + 3*7,5 (tj. čtvrtek, pátek a pondělí, kdy končí vyrovnávací období) tj. 622,50 hodiny?
Máme v interním předpisu společnosti stanovenu první směnu v týdnu na pondělí - ranní směna od 6:00 hodin. Máme zaměstnance na stálou ranní směnu, ale někdy jsou i odpolední směny a jeden zaměstnanec má stálou noční směnu, všichni mají týdenní pracovní dobu 37,5 hod (zkrácená pracovní doba). Když nastoupí zaměstnanec ve středu 7. 5. na noční směnu od 22:00 hod, skončí ráno 8. 5. v 6:00 hod (což už je svátek), tak tento zaměstnanec nemá nárok na příplatek za svátek, protože je stanovena ta první směna v týdnu na pondělí od 6:00 hodin, je to tak správně? Ale kdyby nastoupil až 8. 5. ve 22:00 hodin a končil 9. 5. ráno v 6:00 hodin, tak by měl příplatek za svátek za celou směnu tj. 7,5 hod? 
Společnost s r. o. má ve svém majetku nemovitosti, ke kterým má spoluvlastnický podíl 60 %. Podepsala smlouvu o vypořádání s fyzickou osobou (FO), která vlastní zbývajících 40 %. FO získala několik nemovitostí do svého výlučného vlastnictví. V majetku s. r. o. zůstaly nemovitosti, ke kterým má s. r. o. 100% vlastnický podíl. Předpokládáme, že vyřazení nemovitostí z majetku, které získala FO, proúčtuje s. r. o. v zůstatkové ceně na účet 541. Zvýšení ceny majetku o 40 % zaúčtuje s. r. o. na účet MD 042/D 641. Je tento postup správný? Jaké ocenění má zvolit s. r. o. pro hodnotu 40% podílu při jeho zařazení do majetku?
Poskytujeme zaměstnancům stravenkový paušál. Platí i v roce 2025 to, že v případě pracovních směn nad 11 hodin můžeme vyplatit dvojnásobnou hodnotu stravenkového paušálu? Jde o zaměstnance v restauračním provozu a mají dvanáctihodinové směny.
Může zaměstnanec na dohodu o provedení práce mít naplánovanou směnu (na měsíc) na 23,5 hodiny? A proplatí se mu 23,5 hodiny? Jde mi o tu 0,5 hodinu. A jak je to u DPČ? A pracovního poměru? 
V sobotu, mimo klasický pracovní týden, bylo potřeba provést pravidelné revize strojů, kdy je nutná součinnost zaměstnanců. 12 zaměstnanců bylo na 7 hodin na směně na dílně. Zaměstnavatel objednal z místní restaurace 12x pizzu. Ve vnitřní směrnici máme poskytování příspěvku na stravování v maximální osvobozené výši, tj. 116,20. Jelikož náš dodavatel má obědy ve výši 99 a 109, nic nedodaňujeme, v případě, že si zaměstnanec objedná oběd nad rámec, uhradí ho celý oproti daňovému dokladu srážkou ze mzdy nebo hotově. Je možné použít postup příspěvku na stravování i v sobotu, kdy nefunguje dodavatel obědů a jídlo bylo zaměstnancům dodáno z restaurace? Daňový doklad z restaurace máme. Například pizza v ceně 200 - příspěvek zaměstnavatele 116,20 a 83,80 by zaměstnanec uhradil dle naší směrnice?
Zaměstnanec byl uznán dne 29. 7. 2024 práce neschopným pro mimopracovní úraz. Dne 29. 7. 2024 odpracoval celou 8hodinovou směnu. Náhrada za dočasnou pracovní neschopnost se počítá až od 30. 7. 2024 a den 29. 7. 2024 bude proplacen jako odpracovaný? 
Společnost zaměstnává v nerovnoměrně rozvrženém pracovním režimu zaměstnance ostrahy na noční směny, které začínají od 19:00 hod. jednoho dne a končí v 7:00 hod. druhého dne (12 hodin směna=5 hodin první den, 7 hodin - druhý den). Má zaměstnanec nárok na stravenkový paušál již první den, kdy překročil 3 odpracované hodiny? Pracuje totiž i na noční směně poslední den v měsíci, kdy 5 hodin počítáme do daného měsíce a 7 hodin již do celkových odpracovaných hodin dalšího měsíce?
Zaměstnavatel (s. r. o.) zaměstnává pracovníky na pozici dispečer tepelného hospodářství, kteří pracují v rozvržených 12hodinových směnách. Na základě vnitřního mzdového předpisu mají po odpracování více než 11 hodin nárok na dvojnásobný stravenkový paušál (2 × 116Kč). Pokud mají nařízený 12hodinový přesčas (zástup za dovolenou nebo nemoc kolegy) mimo plánované směny, mají také za tuto odpracovanou dobu nárok na dvojnásobný stravenkový paušál nebo stravné?
Poplatník (FO - občan) v roce 2023 pořídil byt 2+kk za cenu 3 mil. Kč. Ten následně vyměnil za menší byt 1+kk s doplatkem 1 mil. Kč. Byt 1+kk opravil za 200 tis. Kč a následně ještě v roce 2023 prodal za 3,1 mil. Kč. Jak uvede do daňového přiznání? Je možné sečíst všechny příjmy a odečíst všechny výdaje a zdanit jako jeden případ? Příjmy: 1.000.000 + 3.100.000 = 4.100.000 Kč; Výdaje: 3.000.000 + 200.000 = 3.200.000 Kč; Základ daně: 900.000. Kč. Nebo je nutné rozdělit na dva samostatné případy? Jak ale pak ocenit výnos ze směny bytu 2+kk? A jak pak ocenit náklady k prodeji bytu 1+kk? 
Podle vnitřního předpisu firmy mají zaměstnanci nárok na stravenkový paušál po odpracování 6 hodin za směnu. Směny jsou stanoveny od PO-PÁ. Pokud zaměstnanec opracuje v týdnu směny tak, že má 3× do týdne odpracováno méně než požadovaných 6 hodin a jde do práce v sobotu, kde odpracuje např. 8 hodin, můžu mu za tuto práci v sobotu (na sobotu nebyla plánovaná směna) dát stravenkový paušál? V týdnu, kde nemá odpracováno 6 hodin/směna, stravenkový paušál nedostane. V sobotu napracovává chybějící hodiny, 6 hodin odpracuje, ale není na ten den stanovena směna.
Společnost zabývající se hostinnou činností zaměstnává zaměstnance na 11 hodinové směny, v režimu krátký a dlouhý týden. Tedy krátký týden pracují st, čt a dlouhý po, út, pá, so, ne. Pracovní doba trvá od 11 hodin dopoledne do 22 hodin večer. Jakou mají mít správnou formulaci v pracovní smlouvě o týdenní pracovní době, nebo době výkonu práce? Zároveň jak mají mít správně nastavený úvazek pro výpočet dovolené?
Pokud naši zaměstnanci pracují 12 hod. denně, mohou. když budou souhlasit. odpracovat i směnu 13 a 14 hod.? Je to vůbec přípustné a kolik hodin musí mít přestávku, než zase přijdou na další směnu?
Vznikne zaměstnanci nárok na další příspěvek na stravování v případě směnnosti v rámci nepřetržitých pracovních režimů (24/7)? Z důvodu nepřetržitých dodávek energií, obsluhy zařízení pro jejich výrobu, dohledu a kontroly zařízení nelze práce přerušit. Jedná se o práce především na jednočlenných pracovištích, kde nelze v určených směnách zajistit vystřídání zaměstnance v době přestávky a umožnit mu čerpání přestávky. Přiměřená doba na jídlo a oddech poskytovaná těmto zaměstnancům se započítává do pracovní doby. Příklad: Zaměstnanci mají nastavenou pracovní směnu např. od 6.00 h – 18.00 h. Přestávka jim v rámci směny není poskytnuta. Pracovní směna se skládá z: 6.00 h – 17.00 h pracovní doba 17.00 – 18.00 h nařízená práce přesčas v rámci směny, v docházce se používá kód pro přesčasovou práci (hodiny přesahující stanovenou měsíční pracovní dobu jsou dle dohody se zaměstnancem kompenzovány náhradním volnem nebo proplaceny jako práce přesčas). Má zaměstnanec nárok na další příspěvek na stravování v rámci téže směny - odpracovaná doba je delší než 11 hodin?
Jak správně spočítat nárok dovolené při stanovené pracovní době 37,50 hodiny, kdy směny jsou časově stanoveny, a to bez přestávek na jídlo a oddech, na 5 nebo 7 nebo 12 hodin. Vždy pracují 2 zaměstnanci spolu, jeden má 12 a ten druhý jde na ráno na 7 a pak přijde druhý na odpoledne na 5 hodin. Při zadaném úvazku nám software vypočítává dovolenou na 139 hodin. Je to správně? 
Když je zaměstnanec například v kanceláři a má standardní pracovní dobu 8 hodin denně, 40 hodin týdně. Když onemocní, tak prvních 14 dní zaměstnavatel mu proplácí pracovní dny. Ale když je varianta, kdy pracovník pracuje v restauraci, má směny, krátký a dlouhý týden. A když onemocní a je to pracovní den, ale pro tohoto zaměstnance je to volno (ačkoli to není sobota a neděle). Tak zaměstnavatel mu proplácí nemoc, jak? Vypočítávám náhradu za den nemoci nebo beru to tak, že pro zaměstnance to bylo volný den, a tím pádem ten den neproplácím? 
Zaměstnanci na hlavní pracovní poměr s měsíční mzdou podepsali na začátku roku 2023 směnový harmonogram, ve kterém jim vyšly směny v průběhu roku na svátky, které také v pořádku odpracovali. Bohužel na vánoční svátky nařízené směny neodpracovali a zůstali na svátky doma, tak jako každý jiný zaměstnanec, a do zaměstnání nešli. Lze těmto zaměstnancům zaplatit sváteční neodpracovaný den jako náhradu /část měsíčního platu za svátek/?