Účetnictví
Ještě před pár lety jste účetní kancelář poznali už z dálky: police plné šanonů, hromady papírů a stolní počítač s nainstalovaným účetním programem. Dnes účetní k práci často stačí jen notebook – a ani do něj nemusí nic instalovat. Účetnictví se totiž přesouvá do cloudu.
Jednatel společnosti s ručením omezeným dlouhodobě a v podstatné míře dotuje běžný provoz společnosti ze svých soukromých zdrojů – a to mimo účetní evidenci. Prakticky to vypadá tak, že pořizuje veškeré drobné nářadí a vybavení nezbytné k realizaci zakázek na své jméno a z vlastních prostředků. V účetnictví společnosti jsou následně vykazovány pouze tržby za poskytované služby, avšak náklady jsou evidovány v minimální výši. V souvislosti s tímto bych si ráda ověřila následující:
Z pohledu účetnictví a zásady věrného a poctivého obrazu a srovnatelnosti: Domnívám se, že uvedený postup není v pořádku, neboť výrazně zkresluje realitu společnosti?
Možnost náhrady za používání vlastního vybavení: Pokud je jedním z motivů uvedeného postupu skutečnost, že část tohoto vybavení je využívána i k soukromým účelům a jednatel chce předejít složitému rozlišování, je možné alespoň interní směrnicí stanovit paušální náhradu za opotřebení vlastního vybavení? Pokud ano, jakým způsobem je to v praxi nejlépe nastavit (např. paušální částka měsíčně, procento z hodnoty, tržeb apod.)?
Zachycení vkladu drobného hmotného majetku: Jakým způsobem prosím účetně zachytit vklad drobného hmotného majetku (do 80 000 Kč, hranice účetní jednotky odpovídá hranici pro daňové účely)? Podloženou cenu obvyklou na účet 501 proti závazku vůči jednateli, případně příplatku mimo základní kapitál? Nebo pouze evidence dle interních pravidel, bez účtování?
Jak postupovat v případě, kdy společnost s. r. o. na účtu 042 „střádá“ částky například za projektovou studii na realizaci stavby domu, ve výši např. 200 000 Kč, tedy náklady přesahují hraniční částku pro začátek odpisování 80 000 Kč Z nějakého důvodu se rozhodne, že projekt realizovat nebude a celou tuto „akci“ zruší. Nicméně mnoho nákladů s tím spojených již vzniklo. Co tedy se zůstatky na účtu 042? Odúčtují se rovnou do nákladů? A v jakém okamžiku? Na základě čeho? Co když částky jsou nashromážděné za více ročních období? Například rok 2022,2023, 2024 a v roce 2025 se rozhodne, že projekt realizovate nebude? V jakém roce a jak je odúčtuje? Musí podávat za předchozí roky dodatečné daňové přiznání?
S. r. o. prodala letos nemovitosti, dosáhne velkého zisku. Má v úmyslu příští rok pořizovat jinou nemovitost. Cílem je, aby letos nemusela platit tak vysoké daně, když příští rok bude opět do pořizování nemovitostí investovat. Je k tomu nějaká cesta? Něco na způsob rezervy o níž by se v letošním roce mohl snížit daňový základ? U FO je to poměrně jednoduché, tam se to ohlásí atd., ale u PO si vůbec nejsem jista, zda nějaká taková možnost existuje. Bohužel ani daňově uznatelnou rezervu asi není možné v tomto případě tvořit. Je prosím nějaká cesta jak tento problém vyřešit?
Jak zaúčtovat platbu kartou 1. zaplatím kartou 2. objeví se mi na výpisu z účtu platba 3. na konci měsíce mi přijde zúčtovací faktura za souhrn několika plateb kartou (stejná firma)?
Jak účtovat výplatu vlastního kapitálu u příjemce? Vlastní kapitál může být vytvořen vkladem společníků, ze zisku nebo přeceněním do kapitálu (např. při přeměnách). S určením daňového režimu výplaty nemáme problém. Vlastní kapitál tvořený ze zisku zdaňujeme srážkovou daní, pokud nelze uplatnit osvobození v režimu mateřská společnost x dceřiná společnost podle § 19 ZDP. Vlastní kapitál tvořený vkladem společníků nebo přeceněním zdaňujeme při výplatě srážkovou daní s uplatněním nabývací ceny. Navíc jako oporu používáme KV 448/18.03.15 - Daňový režim výplaty oceňovacích rozdílů, kde se uvádí že pro zdanění je relevantní nikoliv účetní zachycení vyplácené složky vlastního kapitálu v době výplaty, ale občansko-právní titul, na jehož základě zdroj vyplácených prostředků vznikl. Jak postupovat v účetnictví příjemce? Jestliže zdrojem vyplaceného vlastního kapitálu je zisk, potom finanční výnosy (DAL: 66x) a ve všech ostatních případech snížení účetního ocenění majetkové účasti (DAL: 06x resp. 25x)? Má na účtování vliv přesun mezi složkami vlastního kapitálu, tzn. když například valná hromada rozhodne o převedení kapitálových fondů (413) nebo fondů z přecenění při přeměnách (418) do nerozdělených zisků (428)?
S.r.o. se zabývá prodejem cigaret. Jak správně účtovat o spotřební dani, která je odváděna formou "nákupu" tabákových nálepek?
Návrh 1:
1. Výměr Celní správy na pořízení nálepek: 213 x 345
2. Úhrada: 345 x 221
3. Spotřeba (nalepení na krabičky): 538 x 213.
Vystavené faktury na prodej jsou účtovány: 311 x 604 + 311 x 343 , kde hodnota na DAL 604 obsahuje i spotřební daň. Proto by mi připadalo správnější (věrný obraz):
Návrh 2:
1. Výměr Celní správy na pořízení nálepek: 213 x 345
2. Úhrada: 345 x 221
3. Spotřeba (nalepení na krabičky): 604 x 213.
Asi nestandardní, ale připadá mi, že takto nebudou zkreslovány (nadhodnoceny) výnosy na ú 604.
Nedokážu totiž účtovat na vystavených fakturách 311 x 604, 311 x 213, 311 x 343, což by bylo asi nejsprávnější.
Prosím, jak správně účtovat?
Jak bude účtovat právnická osoba (mateřská společnost) přijatou zálohu na podíl na zisku? Jedná se o výnos nebo o závazek?
Podnikáte, potřebujete splnit veškeré zákonné požadavky a současně máte zájem o daňovou optimalizaci v mezích zákona? Pak je tedy na vašem zvážení, zda půjdete cestou interní účetní, nebo si raději zvolíte externí účetní a daňovou kancelář, která vám dokáže nabídnout pestrou škálu služeb a poradit se spoustou nejen daňových záležitostí.
Po zakoupení vozu dochází často následně k montáži kamery a knihy jízd do vozu. Někdy k tomu dojde ještě před zápisem vozu do registru někdy až po zápise. Tyto prvky mohou být následně i z auta vyjmuty a přemontovány do jiného vozu dle potřeby. Jak správně tuto instalaci kamery a knihy jízd (kamera, zásuvka s kabelem, paměťová karta, montáž kamery, montáž GPS) účtovat? Můžeme vždy s klidným srdcem zaúčtovat na účet 518 nebo pokud se jedná o montáž před zápisem do registru musí toto vstupovat do pořizovací ceny dlouhodobého majetku?? Přemontovávání z jednoho vozu do druhého následně neuhlídáme. Auto jde na servis a je to v rámci servisních prací,... účtárna se to nedozví.
Společnost vlastní auto, kupuje PHM. Na který účet správně účtovat phm? Účetní účtuje na 501 (analytika na 501001).
Účetnictví může být napínavé, soutěživé – a dokonce i zábavné. Důkazem je čtvrtý ročník celostátní soutěže Zaúčtuj To!, který opět přilákal mnoho desítek týmů z obchodních akademií a ekonomicky zaměřených středních škol z celé České republiky. Finále hostila těsně před začátkem prázdnin Mendelova univerzita v Brně a vítězství si nakonec vybojoval tým z Obchodní akademie Písek. Pomohla mu k tomu i odvaha zariskovat v rozhodující chvíli – a udělat to chytře.
Společnost s ručením omezeným, nemocnice, uzavřela smlouvu se Správou státních hmotných rezerv smlouvu o bezúplatném převodu příslušnosti hospodařit s majetkem státu ve veřejném zájmu podle § 22 odst. 3 zákona o majetku státu. Na základě této smlouvy jí byla převedena příslušnost hospodařit s dlouhodobým majetkem ve výši necelé 3 mil. Kč (14 ks). Příslušnost hospodaření je minimálně do konce roku 2027. Jakým způsobem o majetku účtovat?
Společnost (mj. zabývající se výrobou a prodejem vody) fakturovala svému obchodnímu partnerovi za srážkovou vodu v posledních třech zúčtovacích obdobích z chybně uvedené celkové plochy (cca z 2 krát větší plochy a tím došlo k nadhodnocení výnosů). Společnosti se dohodly tuto chybu napravit. Na každé zúčtovací období bude vystaven opravný daňový doklad. U této komodity proběhla v minulých letech změna sazby DPH. Bude správná sazba DPH na opravném dokladu shodná s tou, která byla fakturována původně v daném období (tj. např.: za rok 2023 10%, za rok 2024 12%)? Pokud půjde o významnou částku, je správné opravný daňový doklad zaúčtovat souvztažně s jiným výsledkem hospodaření minulých let. Pokud by ale společnost vyhodnotila, že pro ni částka významná není, účtovala by ji jako „snížení výnosů“ v aktuálním účetním období. Jaký by byl dopad ohledně daně z příjmu PO? Výnosy byly v minulosti řádně zdaněné, byl by i tento „náklad“ (popř. snížení výnosu) daňově účinný?
Fyzická osoba prodala automobil v roce 2024 (účetně odepsán), přičemž jej vlastnila pět let. Je nutné tento příjem z prodeje na konci roku uvádět v analytické výsledovce jako výnos, konkrétně na účtu 641002? DPH z prodeje bylo odvedeno. Automobil byl zahrnutý v obchodním majetku fyzické osoby.
Firma účtuje zákonné pojištění zaměstnavatele v bance přímo do nákladů (MD 548 /D 221). Za mě musí být vytvořený předpis - MD 548 /D 325 a následná úhrada MD 325 /D 221. Je tenhle postup firmy správný?
Fyzická osoba, zemědělec, vede daňovou evidenci, bude v roce 2025 vysazovat ovocný sad. V roce 2024 na pozemku nechal provést terenní úpravy: trhání pařezů, svoz a úprava mezí v celkové výši 105 000 Kč. Mohou být tyto terenní úpravy zahrnuty do daňových nákladů, nebo je mám zahrnout do ceny výsadby pěstitelského celku v roce 2025?
Pronajímatel kancelářských prostor se domluví s novým nájemcem, že před započetím užívání najatých prostor pronajímatel provede stavební úpravy na žádost nájemce (např. nové podlahové krytiny, nové osvětlení, nové sádrokartonové příčky, apod.). Tyto stavební úpravy uhradí na půl (polovinu uhradí pronajímatel, polovinu uhradí nájemce na základě faktury od pronajímatele). Nájemní smlouva uzavřena na dobu určitou 10 let. V případě, že dojde k předčasnému ukončení nájemní smlouvy, náklady hrazené pronajímatelem (tj. polovina celkových nákladů na stavební úpravy) mu bude nájemce muset uhradit (tj. v případě předčasně ukončené smlouvy by nakonec celou výši nákladů na stavební úpravy uhradil nájemce). Jak u nájemce zaúčtovat náklady na stavební úpravy (tj. polovinu celkových nákladů na stavební úpravy, kterou uhradí na počátku nájmu pronajímateli) - bude se jednat o technické zhodnocení najatých prostor (i když v případě, že smlouva nebude předčasně ukončena, nájemce uhradil pouze polovinu nákladů) nebo by měly být např. zaúčtovány na účet 381 a do nákladů rozpouštěny po dobu, na kterou je nájemní smlouva uzavřena?
Dodavatel nám dodá materiál, materiál vracíme z důvodu, že je vadný. Dodavatel vadu neuzná. Nastane situace: 1) Dodavatel nám materiál vrátí. 2) Dodavatel si vadný materiál ponechá bez náhrady. My máme materiál veden stále na skladě účet 112*. Do doby rozhodnutí o reklamaci. Jakým způsobem je správné zaúčtovat oba případy do nákladů: Př. 1) Účtování 548* nebo 549* na základě likvidačního protokolu potvrzeného od firmy, která materiál zlikvidovala. Př. 2) Účtování 549* daňově neuznatelné? V případě doložení od dodavatele o likvidaci daňově uznatelné?
Naše společnost (česká s. r. o.) kupuje od jiné společnosti (také české s. r. o.) část obchodního závodu - prakticky se jedná o funkční penzion. Zvolili jsme na doporučení, že budeme do našeho účetnictví evidovat vstupní ceny majetku co jsou předmětem převodu v účetních cenách co jsou evidovány u prodávajícího a bude nám vznikat tak oceňovací rozdíl k nabytému majetku. Nemůžeme se ale shodnout na následujících věcech: 1) jak máme zaúčtovat pohledávky co jsou evidovány u prodávajícího - máme je zanést v hodnotě netto nebo v hodnotě brutto - tyto pohledávky totiž jsou u prodávajícího kryty opravnými položkami (zákonnými i účetními)? U zbytku majetku chceme evidovat vstupní ceny v hodnotě netto. 2) součástí prodeje obchodního závodu jsou i "zaměstnanci" - zde si nejsme jisti zda dochází k převodu závazků z titulu zdravotního a sociálního pojištění a zálohy na daň ze závislé činnosti - právní zástupci nám sdělili, že je to účetní věc a nepomohou nám?