Vozidla motorová

Ústavní soud potvrdil, že provozovatelé okružních vyhlídkových jízd po Praze musejí splňovat stejné povinnosti jako běžné taxislužby. Soud tak odmítl argumentaci firem, že jejich činnost není přepravou v pravém slova smyslu.
Technologická platforma Bolt uzavřela memorandum o spolupráci s Finanční správou ČR a stala se tak první digitální platformou v oblasti osobní přepravy, která s respektem k právu České republiky na řádný výběr daní podobným způsobem spolupracuje. Společný dokument je zaměřen na pravidelné poskytování vybraných dat pro účely daňové správy a představuje důležitý krok k větší transparentnosti v celém odvětví tzv. ride-hailingových platforem.
Fyzická osoba koupila vozidlo v 1/2025 a prodala v 9/2025. Podnikatel uplatňuje výdaje paušálem 60% pro daň z příjmů. Vozidlo nelze zařadit do obchodního majetku, protože jsou výdaje uplatněny paušálem. Při prodeji vozidla by mělo dojít ke zdanění v §10 ZDP, kde výdajem bude cena za kterou poplatník vozidlo v 1/2025 prokazatelně nabyl. Myslím si, že v dotazu č. 54957 je chybná odpověď, kde se uvádí, že příjem z prodeje vozidla by měl být zdaněn v §7 ZDP (samostatná činnost) a k tomu paušální výdaj 60%. Je má úvaha správná?
Zaměstnanec na základě dohody o užívání vozu pro soukromé účely, dostal k používání vozidlo M1, kde v TP je napsáno EURO 6. Od ledna, kdy tento vůz používá, mu zaměstnavatel dodaňuje 1% z ceny pořízení, včetně DPH. Nyní zaměstnavatel přišel na to, že by se dalo dodaňovat jenom 0,5%. Je k této změně dostačující jenom údaj z TP EURO 6 a nebo se musí ještě něco zjišťovat? Dle definice nízkoemisního vozidla, se zdá, že musí zaměstnavatel ještě něco zjišťovat. A jak se případně vyrovnat daňově s tím, že od ledna se dodaňuje vyšší částka?
  • Článek
Tzv. Tatraktory nám tu vesele už nějaká ta léta jezdí a těší se celkem velké oblibě. Bude tomu tak skutečně i nadále anebo už nikoliv? Zatímco pravidla pro provozování tatraktorů se zpřísnila, u silniční daně zatím ke změně nedošlo. Pojďme si tedy shrnout aktuální stav.
Jak doložit splnění podmínek nízkoemisního vozidla u hybridního vozu, kde 1. musí mít CO2 emise do 50 g/km. Vozidlo má v COC v kapitole 49.4. 2 tabulky, kde combined CO2 emissions jsou 171 g/km a weighted combined values jsou CO2 emissions 38 g/km, který údaj je rozhodující? 2. musí mít pod 80% emisních limitů v kapitole 48. Jedná se o limity v kapitole 48.1.2. nebo 48.2. nebo všechny tyto limity? Vozidlo má v COC hodnotu tzv. particles (number) 0,0000000000108 přičemž limit EURO VI je 0, znamená tato minimální hodnota particles automaticky nesplnění 80% podmínky?
Máme refereční vozidla, která nejsou používána pro soukromé účely ani je nepronajímáme. Teď si chce zaměstnanec půjčit dodávku na převoz materiálu. Vedení souhlasí a určilo cenu nájmu vozidla. Je to takto v pořádku nemusíme do mzdy zaměstnanci dávat 1% vstupní ceny dodávky, když zaplatí obvyklí nájem? pozn: Nájem na den = 1000,-+DPH a 1% vstupní ceny činní 6000,-Kč
Společnost s r. o. plánuje zápůjčku firemního vozidla / dodávky zaměstnanci, uzavřou dohodu o pronájmu vozidla. V dohodě je bod: Zaměstnanec se zavazuje uhradit zaměstnavateli za přenechání motorového vozidla k užívání cenu ve výši XX Kč za jeden den užívání (dále také jako „cena“). Smluvní strany prohlašují, že výše ceny byla sjednána s ohledem na to, že se jedná o benefit poskytovaný ze strany společnosti svému zaměstnanci, a že jsou si vědomy skutečnosti, že výše ceny neodpovídá obvyklé ceně za nájem obdobného vozidla./ Zaměstnavatel přenechává motorové vozidlo zaměstnanci bezúplatně. Jaký je dopad takového pronájmu pro zaměstnavatele a zaměstnance, pokud bude cena nižší než cena obvyklá, případně pokud bude vozidlo pronajato bezúplatně a zaměstnanec uhradí pouze spotřebované pohonné hmoty?
Jak si lze vysvětlit ustanovení v uvedeném paragrafu zákona o daních z příjmů: "Paušální výdaj na dopravu je možno uplatnit nejvýše za 3 vlastní silniční motorová vozidla zahrnutá nebo nezahrnutá do obchodního majetku nebo v nájmu za zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání." ? Společnost uplatňuje paušální výdaje dle uvedeného paragrafu u tří automobilů. Jeden z těchto automobilů ale společnost v průběhu roku prodá a v zápětí zakoupí nový automobil. Lze v takovém případě uplatnit "paušál" v poměrné výši za obě auta? De facto bude paušál uplatněn za čtyři automobily.
Níže zasílám informace z velkého technického průkazu: - Druh vozidla (1) = speciální automobil cisternový - cesternová automobilová stříkačka; - Kategorie vozidla (J) = N3; - Druh (typ) (7) = speciální požární; - Počet náprav (L) = 2; - Největší povolená hmotnost (F.2) = 16 000 kg a dále informace z malého technického průkazu: jiné záznamy = 2x maják modré barvy, vozidlo s výjim. z pojišt. odpověd. Tento speciální automobil cisternový je evidován v registru silničních vozidel, dále je zahrnut do Integrovaného Záchranného Systému, má 2x maják modré barvy včetně zvukového výstražného zařízení s tím, že se v případě potřeby použije prioritně na výjezd po areálu fabriky. Výše uvedený speciální automobil cisternový jsme vždy vykazovali v přiznání k dani silniční (tj. za rok 2021 a předchozí roky) s tím, že jsme uplatňovali osvobození dle § 3 písm. d) původního zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční. Po novele zákona o dani silniční v roce 2022 již tento speciální automobil cisternový nevykazujeme v přiznání k dani silniční (tj. za rok 2022 a dále), neboť jsem vyhodnotila, že se jedná o speciální vozidlo dle § 2 odst. 3 písm. b) 1. vozidlo zvláštního určení, které tudíž není předmětem daně. Je, prosím, moje vyhodnocení správné? Nebo se jedná o zdanitelné vozidlo, které je osvobozeno dle § 3 odst. 1 písm. a) nynějšího zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční a tudíž by mělo být vykazováno v přiznání k dani silniční jako osvobozené? 
  • Článek
V Česku se tzv. tatraktory vyrábějí a provozují už více než pět let. Ale poslední dobou jakoby jich příbývalo více a více… Proč?
Společnost s.r.o. v září r. 2023 pořídila auto (pořizovací cena bez DPH – 622866,12 Kč). Daňový odpis v roce 2023 činil 68516 Kč, uctění odpisy – 41524,44 Kč. V červnu r. 2024 společnost prodala auto. Účetní odpisy za leden-květen činí 51905,55 Kč, odpis zůstatkové ceny – 529436,13 Kč. Mám dotaz ohledně uplatnění daňového odpisu v DPPO za rok 2024. Podle daňového odpisového planu společnost v roce 2024 měla by uplatnit daňový odpis ve výši 138588 Kč. Kterou částku daňového odpisu společnost muže uplatnit na daňové uznatelné náklady? 
S.r.o. vlastní elektromobil. Majitel s.r.o. používá elektromobil ke služebním účelům a dobíjí doma, kde má zřízený podružný elektroměr a zásuvku používá pouze k tomuto účelu. Může mu firma proplácet náhradu za nabíjení elektromobilu propočtem spotřeby elektrické energie dle podružného elektroměru násobeno danou náhradou za kWh el. energie v současné chvíli 7,70 Kč za kWh?
Naši obchodní zástupci mají ve smlouvě výkon práce doma (bydliště), mají k dispozici manažerské vozidlo s kterým parkují ve svém bydlišti a některá města teď chtějí za rezidenční parkování platit. Panu řediteli přijde divné, aby náš zaměstnanec platil ze svého za parkování služebního vozidla. Podle mého pokud nárok na rezidentní parkovaní vzniká pouze osobám s trvalým pobytem na území oblasti, tak pro nás by to byl nedaňový náklad a asi by se muselo zaměstnanci dodanit hned ve mzdě, to by asi nevstupovalo do benefitů. Toto parkování by u zaměstnance nebylo ani v rámci služební cesty? Auto mají manažerské a ve mzdě jim je dodaňováno 1 % ceny vozu. Naše daňová poradkyně si myslí toto: zaměstnavatel z důvodu ochrany firemního majetku hradí v blízkosti místa výkonu práce zaměstnance místo pro parkování firemního automobilu střežené/nehlídané, avšak dobře viditelné…krytou/nekrytou garáž. Nejde o pohodlí zaměstnance, ale o ochranu majetku firmy. Jde o daňový náklad firmy, odečet DPH a nemůže jít o nezdaňovaný benefit pro zaměstnance. Zaměstnanec má povinnost dle popisu pracovního místa denně vyjíždět z místa výkonu práce (bydliště) k zákazníkům, našim velkoodběratelům, prodejnám…..a vracet se na místo výkonu práce (bydliště). Zaměstnanci je přiděleno služební vozidlo k tomuto účelu.
  • Článek
Pro osobní automobily kategorie M1 nově platí limitovaná výše daně na vstupu v částce 420 000 Kč. Ta se týká nejen odpočtu při nákupu, ale ovlivňuje i možnost odpočtu u technického zhodnocení nebo úpravu odpočtu při prodeji takového vozu. Limitaci se nevyhnou ani automobily pořizované formou finančního nebo operativního leasingu. Pozor je třeba dát u vozů pořizovaných z EU, u nichž plátce zaplatil již v roce 2023 zálohu.
1. Úvod Při nahrazení Pokynu GFŘ D - 22 Pokynem GFŘ D - 59 došlo m.j. v komentáři k § 6 odst. 7 písm. c) a e) ZDP k...
Společnost A zapůjčí peníze společnosti B. Společnost B koupí u společnosti C auto. Je možné v technickém průkazu uvést provozovatelem společnost B a vlastníkem společnost A? 
Soukromá osoba ČR kupuje vozidlo s nájezdem 6 000 km+ a stářím delším než 6 měsíců od obchodníka z Německa, kde obchodník je majitel vozu a plátce DPH. Obchodník uvádí, že může prodej vozidla zatížit německou DPH a soukromá osoba požádá německý FÚ o vrácení DPH. Má soukromá osoba v tomto případě skutečně možnost požádat německý FÚ o vrácení DPH? Nebo obchodník prodá soukromé osobě vozidlo bez DPH. Má soukromá osoba v takovém případě povinnost odvodu DPH v ČR?
Je možné i v případě, kdy má zaměstnanec k dispozici služební vozidlo i pro soukromé účely, ale neujede v daný měsíc žádné služební km (používá tedy vozdidlo pouze pro soukromé účely), využít dodanění 1 % vstupní ceny ve mzdě se všemi ostatními výhodami - nekrácené odpisy, opravy jako daňový náklad atd.? Případně, když vozidlo používá jen soukromě dlouhodobě?