Důvodová zpráva k zákonu č. 469/2023
Sb., změna energetického zákona a
dalších souvisejících zákonů
I. OBECNÁ ČÁST
Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000
Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně
některých zákonů (energetický zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a další předpisy.
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon) (dále jen
„energetický zákon“) nabyl účinnosti 1. ledna 2001.
Zákon vytvořil společný právní rámec pro podnikání a výkon státní správy v sektoru
elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství.
Energetický zákon byl schválen v době, kdy
Česká republika nebyla členem Evropské unie. Přesto některá ustanovení původního
energetického zákona již obsahovala zásady uplatňované
členskými státy Evropské unie.
Energetický zákon prošel od roku 2001 více
než 30 novelami. Podstatné z pohledu postupných změn energetického trhu byly tři rozsáhlé novely,
které postupně transponovaly první, druhý a třetí balíček energetických předpisů Evropské unie do
českého práva. Jednalo se o novely č. 670/2004 Sb.,
158/2009 Sb. a
211/2011 Sb.
Základ právní úpravy třetího energetického balíčku Evropské unie, který je pro obsah
stávajícího energetického zákona stále rozhodující,
tvořila směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/72/ES ze dne 13. července 2009 o společných
pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o zrušení směrnice
2003/54/ES a směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/73/ES ze dne 13. července 2009 o společných
pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem a o zrušení směrnice
2003/55/ES (dále jen „směrnice 2009/73/ES“). Z
přímo aplikovatelných předpisů Evropské unie to bylo zejména nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 714/2009 ze dne 13. července 2009 o
podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou a o zrušení nařízení (ES) č.
1228/2003 a nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 715/2009 ze dne 13. července 2009 o
podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám a o zrušení nařízení (ES) č.
1775/2005 (dále jen „nařízení (ES) č.
715/2009“).
Právní pravidla obsažená ve směrnicích a nařízeních mají za cíl vytvořit jednotný evropský
trh s elektřinou a plynem, a to díky celoevropsky propojeným elektrizačním a plynárenským soustavám.
Do české právní úpravy jsou evropská právní pravidla implementována tak, že
-
trh s elektřinou je plně otevřen od 1. 1. 2006,
-
trh s plynem je plně otevřen od 1. 1. 2007,
-
přístup k energetickým soustavám je zaručen pro všechny účastníky trhu za stejných a
transparentních podmínek (tzv. přístup třetích stran),
-
přístup k energetickým soustavám je cenově regulovaný,
-
cenovou regulaci zajišťuje samostatný regulátor pro energetická odvětví - Energetický
regulační úřad (dále jen „ERÚ“),
-
podnikání v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství je možné pouze na základě
státní licence udělované ERÚ,
-
dozor, řešení sporů mezi účastníky trhu a ochranu spotřebitelů v energetice zajišťuje
ERÚ,
-
právní úprava teplárenství je speciální, ale obsahuje analogickou právní úpravu všude
tam, kde je to vhodné.
Zmíněné evropské předpisy třetího energetického balíčku byly v oblasti elektroenergetiky
nahrazeny v roce 2019 sadou předpisů pod názvem „Čistá energie pro všechny Evropany“ nebo též „Zimní
balíček“.
Důvody pro zpracování nové evropské úpravy lze spatřovat především v novém vnímání
energetického trhu, jehož nastavení ovlivňují klimatické cíle Evropské unie. Důraz je kladen na
rozvoj decentralizované výroby energie z obnovitelných zdrojů energie (dále jen „OZE“), účinnost
všech částí energetické soustavy a environmentální aspekty výroby elektřiny v elektrárnách z
neobnovitelných zdrojů energie.
Z právních předpisů tvořících Zimní balíček je pro vlastní elektroenergetiku rozhodující
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/944 ze dne 5. června 2019 o společných
pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o změně směrnice
2012/27/EU (dále jen „směrnice (EU)
2019/944“), směrnice Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře
využívání energie z obnovitelných zdrojů (dále jen „směrnice (EU)
2018/2001“) a nařízení Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o
vnitřním trhu s elektřinou. Transpozice směrnice (EU)
2019/944 je realizována postupně novelami
energetického zákona v průběhu roku 2022 a má být
završena rozsáhlejší novelou energetického zákona v
průběhu roku 2023.
Analogická novelizace evropských předpisů v oblasti plynárenství byla naplánována na rok
2022, ale bude schválena až v průběhu roku 2023, neboť v důsledku války na Ukrajině dochází k
přehodnocení principu volného trhu, na kterém měla stát. Z důvodu energetické krize má v průběhu
roku 2023 také dojít k úpravě evropských právních předpisů v oblasti elektroenergetiky.
Stávající právní úprava v energetickém
zákoně nevykazuje nedostatky z hlediska zákazu diskriminace a rovnosti mužů a žen. Regulace
podnikání i výkonu státní správy v energetice se vztahuje obecně na vztahy mezi státem, podnikateli
a zákazníky bez jakékoliv aspektu, který souvisí s otázkou pohlaví a potenciální diskriminací. Ani z
hlediska nepřímé diskriminace nebyly zjištěny jakékoliv nedostatky.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
na zákaz diskriminace a vztah rovnosti mužů a žen
Předkládaná novela energetického zákona
reaguje na akutní problémy na trhu s energiemi a navazuje na předchozí novely
energetického zákona z tohoto roku. Novela reaguje na
aktuální kritickou situaci na trhu s energií. Tato situace vyžaduje přijmout opatření pro zvýšení
energetické soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. Je třeba využít potenciál OZE, a snížit tak
závislost na fosilních palivech.
Návrh zákona zavádí energetická společenství a společenství pro obnovitelné zdroje jako
nové účastníky trhu. Podstatou komunitní energetiky je samovýroba elektřiny, jejíž výhody a nevýhody
se optimalizují zapojením většího počtu subjektů v rámci určité komunity. Technickým předpokladem
komunitní energetiky je výroba z OZE, která je levná a realizovatelná v malých výrobnách. Z právního
hlediska je základní složkou komunitní energetiky energetické společenství nebo společenství pro
obnovitelné zdroje. To je definované jako právnická osoba (resp. podle návrhu zákona určité typy
právnických osob), jejíž hlavní činností je poskytování environmentálních, hospodářských nebo
sociálních přínosů ve prospěch svých členů, spočívajících zejména ve výrobě elektřiny, jejím sdílení
a spotřebě.
Návrh zákona rozšiřuje oprávnění „aktivního zákazníka“ ve stávajícím zákoně. Aktivní
zákazník je syntézou rolí konečného zákazníka a výrobce elektřiny. Tuto syntézu zná již současný
zákon, nicméně možnosti nakládat s vyrobenou elektřinou byly s výjimkou vlastní spotřeby elektřiny
prakticky nulové. Novela energetického zákona přináší
nové oprávnění pro využití vyrobené elektřiny. S dalšími možnostmi se počítá do příští novely
energetického zákona, která se připravuje.
Další oblastí úpravy je zavedení pojmu zranitelný zákazník do národního právního řádu.
Tito znevýhodnění zákazníci vyžadují zvláštní ochranu, týkající se jejich práv podle
energetického zákona či povinností provozovatelů
distribuční soustavy vůči nim.
V souvislosti s rozvojem sdílení elektřiny se navrhují úpravy v daňových předpisech, které
nesměřují k poskytování jakýchkoliv úlev výlučně pro sdílení elektřiny, ale k založení podobného
zacházení jako v případě tzv. samovýroby u zákazníků s výrobnami o instalovaném výkonu do 30 kW
(podle energetického zákona do 50 kW). Je tomu tak
proto, aby s rozšířením sdílení elektřiny nedošlo k vytvoření administrativních bariér a překážek,
které by vedly např. k povinnosti podávání daňových přiznání na korunové částky (např. u daně z
elektřiny). Současně se dá předpokládat, že právě největší objem sdílení elektřiny bude v
následujících letech právě z výroben samovýrobců, jejichž výroba a příjmy z ní jsou za současné
právní úpravy osvobozeny od daně.
V oblasti energetické náročnosti budov se navrhují úpravy, které reagují na probíhající
řízení o porušení smlouvy ve vztahu k transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/844 ze
dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice
2010/31/EU o energetické náročnosti budov a
směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti (dále
jen „směrnice (EU) 2018/844“). Snižování
energetické náročnosti budov směřuje ke stejnému cíli jako samovýroba energie z OZE, tedy novela
zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií (dále
jen „zákon o hospodaření energií“), je
přiřazena k novele energetického zákona. Podobně
novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných
zdrojích energie a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o POZE“) a novela zákona č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon) (dále jen
„stavební zákon“).
Navrhovaná právní úprava neporušuje zákaz diskriminace a nemá dopad na vztah rovnosti mužů
a žen, neboť nepředpokládá jakýkoli dopad na vztahy řešené zákonem č.
198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních
prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů
(antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Důvodem a účelem předloženého materiálu je nastavit legislativní prostředí, které umožní
jak fyzickým, tak právnickým osobám zajistit energii na pokrytí jejich potřeb, která bude cenově
dostupná, bude z národních zdrojů (energetická bezpečnost) a přispívá k dekarbonizaci ekonomiky
České republiky, resp. Evropské unie (plnění závazků v oblasti ochrany klimatu). Jedná se o zásadní
krok k zajištění energetické bezpečnosti a soběstačnosti České republiky v době stále se zvyšující
nejistotě dostupnosti paliv využívaných konečnými spotřebiteli energie v současné chvíli, zejména
plynu, který je významnou komoditou pro zajištění centrální dodávky tepelné energie a výroby
elektřiny. Podpora decentrální výroby energie z OZE zároveň přináší snižování emisí CO2 a snižování
ztrát v rozvodech.
Aktuální situace na trhu s energií vyžaduje přijmout opatření pro zvýšení energetické
soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. Je třeba využít potenciál OZE, a snížit tak závislost
na fosilních palivech. Nevyužitý potenciál je možno spatřovat v komunitní energetice a sdílení
elektřiny. Je třeba umožnit občanům, obcím a malým podnikatelům zapojit se do komunitní energetiky a
snížit jejich závislost na fosilních palivech prostřednictvím lokální výroby energie a jejího
sdílení. Je to také nástroj, jak zmírnit dopady extrémně vysokých cen energie na
zákazníky.
V období 2021 až 2030 bude muset být v rámci příspěvku ČR k plnění celkového unijního cíle
pro energii z OZE v roce 2030 dosaženo zvýšení podílu energie z OZE na konečné spotřebě energie. Za
klíčové v tomto směru bylo potřeba vyřešit potenciální pokles energie z OZE, ke kterému by mohlo
dojít kolem roku 2028 u výroben elektřiny v důsledku skončení nároku na současnou provozní podporu u
těchto výroben.
4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Při přípravě novely energetického zákona byl
zkoumán soulad především s ústavním zákonem č. 1/1993
Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „Ústava“), a dále s usnesením České
národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení
Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního
pořádku České republiky, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen
„Listina“).
Předložený návrh zákona respektuje Čl. 2 odst.
4 Ústavy („Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit,
co zákon neukládá.“) a Čl. 79 odst. 3 Ústavy
(„Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona
vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.“). Návrh zákona dále respektuje tyto
články Listiny:
-
Čl. 2 odst. 3 („Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen
činit, co zákon neukládá.“),
-
Čl. 4 odst. 1 („Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho
mezích a jen při zachování základních práv a svobod.“),
-
Čl. 26 odst. 1 a 2 („Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu,
jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost.“ a „Zákon může stanovit podmínky a
omezení pro výkon určitých povolání nebo činností.“),
-
Čl. 30 odst. 2 („Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je
nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.“).
Navrhovaná právní úprava nijak nesnižuje ostatní práva dotčených subjektů a nejsou jí
diskriminovány žádné specifické skupiny adresátů právních norem. Respektuje obecné zásady ústavního
pořádku České republiky a není v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky.
Podle ustanovení § 24 zákona č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, ministerstva pečují o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti České
republiky, připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do
jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda uložila, dbají o zachovávání
zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě. Předložený návrh
právní úpravy energetického zákona je ve věcné
působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“) podle
§ 13 odst. 1 písm. a) zákona č. 2/1969
Sb.
5. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Návrh není v rozporu se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z členství v Evropské
unii, Smlouvou o přistoupení České republiky k Evropské unii ani s judikaturou soudních orgánů
Evropské unie a je v souladu s obecnými zásadami práva Evropské unie (např. zásadou právní jistoty,
proporcionality a zákazem diskriminace).
Navrhovaná právní úprava obsahuje transpoziční ustanovení ve vztahu ke:
Transpozice první a druhé směrnice by měly být předloženou novelou dokončeny. Transpozice
směrnice (EU) 2019/944 bude dokončena následující
novelou energetického zákona.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s nařízením (EU)
2019/943.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s požadavky primárního práva EU, zejména s čl. 34 a
čl. 36 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen
„SFEU“). V širších souvislostech mají k návrhu
zákona vztah zejména:
-
nařízení Rady (EU) 2015/1589 ze dne
13. července 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 108 Smlouvy o fungování Evropské
unie,
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě
energetické unie a opatření v oblasti klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 663/2009 a (ES) č.
715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady
94/22/ES,
98/70/ES,
2009/31/ES,
2009/73/ES,
2010/31/EU,
2012/27/EU a
2013/30/EU, směrnice Rady
2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013, v
platném znění,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/73/ES ze dne 13. července 2009 o společných
pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem a o zrušení směrnice
2003/55/ES, v konsolidovaném
znění.
6. Zhodnocení souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Navrhovaná úprava se nedotýká mezinárodních smluv ani obecně uznávaných zásad
mezinárodního práva.
7. Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet,
ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady, včetně dopadů
na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a
národnostní menšiny, dopady na životní prostředí
Návrh zákona předpokládá personální posílení ERÚ, které bude financováno změnami v úpravě
poplatku na činnost ERÚ. Odhad personální náročnosti (dle ERÚ)10 systemizovaných míst v oblasti
zákona o státní službě - 13. platová třída - odborně
specializovaní státní zaměstnanci zajišťující provádění agendy. Výdaje na platy a OON, výdaje na
SaZP, výdaje na FKSP, věcné (provozní) výdaje, investiční výdaje představují v souhrnu roční výdaj 1
500 000 Kč na jedno systemizované místo.
Další vliv na státní rozpočet lze očekávat v souvislosti s osvobozením sdílené elektřiny
vyrobené ve výrobně do 50 kW od daně z elektřiny pro subjekty, které budou využívat principu tzv.
sdílené elektřiny. V současné době je do elektrizační soustavy připojeno ca 500 zdrojů o
instalovaném výkonu 30-50 kW, kterých se nově osvobození od daně z elektřiny bude týkat. Takový
zdroj vyrobí cca 50 MWh elektřiny za rok. Vliv na státní rozpočet lze odhadnout na ca 700-800 tis.
Kč. ročně.
Co se týká dopadů DPH a daně z příjmů, bude záležet na konkrétním typu právního jednání
sdílení elektřiny a bude se řídit obecně platnými pravidly.
Z pohledu sociálních dopadů lze konstatovat, že úprava má pozitivní dopad. Směrnice (EU)
2018/2001 uvádí následující: „
V rámci podpory
rozvoje trhu s obnovitelnými zdroji energie je nutné zohlednit pozitivní vliv na možnosti
regionálního a místního rozvoje, vývozní možnosti, sociální soudržnost a možnosti zaměstnání,
zejména pokud jde o malé a střední podniky a nezávislé výrobce energie, včetně samospotřebitelů
elektřiny z obnovitelných zdrojů a společenství pro obnovitelné zdroje.... Posílení postavení
společně jednajících samospotřebitelů elektřiny z obnovitelných zdrojů rovněž poskytuje
společenstvím pro obnovitelné zdroje příležitost zvyšovat energetickou účinnost na úrovni domácností
a napomoci boji proti energetické chudobě prostřednictvím snížení spotřeby a nižších sazeb za
dodávky.“
Návrh zákona má pozitivní dopad na osoby se zdravotním postižením, neboť zavádí poměrně
rozsáhlou právní úpravu zdravotně zranitelných osob a úpravu jejich práv a povinností v rámci
sektoru elektroenergetiky.
Již stávající energetický zákon je
koncipován tak, aby podnikání v energetických odvětvích bylo spojeno s akceptováním požadavků na
ochranu životního prostředí. Novela energetického
zákona na tomto přístupu nic nemění.
8. Zhodnocení dopadů ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů
Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní dopady na oblast ochrany soukromí a
osobních údajů.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s ochranou soukromí a osobních údajů. Navrhovaná
právní úprava je v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb.,
o zpracování osobních údajů, který upravuje práva a povinnosti při zpracování osobních údajů, a
rovněž s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU)
2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických
osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice
95/46/ES.
Předkládaná právní úprava respektuje právní rámec ochrany a zpracování osobních údajů a
jeho jednotlivé parametry.
9. Zhodnocení korupčních rizik
Předložený návrh zákona nezakládá, vzhledem ke svému technickému obsahu, žádná korupční
rizika. Navíc, ani za současné právní úpravy nelze konstatovat, že by byla nějaká korupční rizika
identifikována.
Tabulka: Zhodnocení korupčních rizik dle Metodiky CIA
I---------------I---------------------------I--------------------------------I
I Kritérium I Zhodnocení naplnění I Poznámka či vysvětlení ke I
I I kritéria definovaného I zhodnocení naplnění kritéria I
I I v Metodice CIA I I
I---------------I---------------------------I--------------------------------I
I Přiměřenost I předpis je přiměřený k I z hlediska rozsahu úprav byl I
I I množině vztahů, které má I zvolen postup vydání novely I
I I upravovat I zákona upravující výše I
I I I uvedenou problematiku I
I---------------I---------------------------I--------------------------------I
I efektivita I hodnocení tohoto kritéria I předmětem návrhu předpisu I