Poznámky k novému návrhu nového zákona o účetnictví

Vydáno: 18 minut čtení

„Nevstoupíš dvakrát do téže řeky.“ 1) , jak se praví v tzv. zlomku myslitelově. To kupodivu neplatí v případě návrhu nového zákona o účetnictví . Poněvadž na začátku roku 2024 tu máme nový návrh nového zákona o účetnictví opět na https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNCKKHGM1N/ . Tedy „verze 2024“, jak nový návrh pro účely příspěvku označím. Anebo je to druhá mocnina „návrh2“. V jakém poměru se tato verze má k návrhu nového zákona o účetnictví ve verzi 2023 (?), kterou jsem glosoval v minulém roce v příspěvku na stránkách časopisu 2) , to dále zmiňuji jako „Glosy“. Alespoň částečnou odpověď na danou otázku se pokusím dát v následujícím textu.

 

Poznámky k novému návrhu nového zákona o účetnictví
JUDr.
Jan
Huleš
 
Obecné poznámky
Na úvod poznamenávám, že svoje
připomínky
jsem uvedl
v Glosách
2
k verzi 2023
a nebudou zde, až na výjimky, opakovány. Je vidět, že verze 2023 byla nedostatečná, je-li předkládána verze nová.
Pro odpověď na shora položenou otázku jsem zvolil
metodu srovnání
(na viděnou)
verze 2024
s verzí 2023, jako
i s rozdílovou tabulkou
návrhu předpisu ČR s legislativou EU (součást materiálu). Je „fair“ uvést, že ve
verzi 2024
se zdá být
neomarxismus umírněný
, byť to nemusí být úplně „true“. Původně jsem připomínkoval systematiku a její stránku formální i stránku věcnou. Systematika, bohužel, zůstala v zásadě stejná (viz dále). Pokud jde o stránku
věcnou
, ze srovnání vyplývá, že ve verzi 2024 jsou některé
formulace
, řekněme,
preciznější
, nebo i jednodušší atp. To neznamená, že by nebylo co zlepšovat. Zdá se, že na formulacích ustanovení patrně více pracovali účtaři než daňaři ve verzi 2023. Důsledkem toho ale zároveň je, že u některých
ustanovení
dochází až ke
změně
jejich
významu/obsahu
. Samostatným problémem potom je otázka implementace,
transpozice
práva EU; v tom přísluší podstatná úlohu vládnímu útvaru kompatibility (ten by se neměl nechat „obalamutit“ účtaři). Verzi 2024 údajně má následovat změnový (doprovodný) zákon, jakož i samozřejmě
prováděcí vyhlášky
, jejichž teze jsou součástí materiálu v eKlep.
Jen na uvedeném se tak ukazuje, že něco jiného je/bylo mluvit do věci
zvenčí
(neomarxisté), a něco jiného
nést odpovědnost
za věc a působnost
uvnitř
, např. jako vyšší úředník ministerstva. Nelze tak vyloučit, že se může blýskat na lepší časy, jak to částečně vyplývá z rozhovoru k novele zákona o účetnictví od 1. 1. 2024
etc.
3)