Nová daňová podpora spoření na stáří

Vydáno: 40 minut čtení

Daně z příjmů významně motivují lidi k odkládání části příjmů do dlouhodobých finančních produktů pro přilepšení „po práci“, vedle starobních penzí. Příspěvky vlastní jim sníží základ daně, ty od zaměstnavatele jsou štědře osvobozeny a soukromé důchody (přes 10 let) budou osvobozeny od daně. Dosavadní čtveřici a priori spořících penzijních produktů od roku 2024 doplnil dlouhodobý investiční produkt. Což mohou být termínované vklady, podílové listy, dluhopisy, akcie apod. V příspěvku se podíváme na daňové aspekty novinky a zaměříme se i na porušení stanovených podmínek. Nezahazujte ale loňské znění daňového zákona, pro dříve sjednané penzijní produkty totiž platí i nadále dosavadní daňová pravidla, až na jednu příznivou výjimku…

 

Nová daňová podpora spoření na stáří
Ing.
Martin
Děrgel
 
Starobní důchod existuje 135 let
„Každý by chtěl dlouho žít, ale nikdo nechce být dlouho starý.“
Biologicky přirozený řád věcí je takový, že kdo chce žit 100 let, musí si odžít třetinu jako kmet, kdy už obvykle nemívá dost sil ani chuti chodit do práce, jenže žití není zadarmo, stále je nutno platit za jídlo, bydlení, elektřinu, vodu, léky, cestování, koníčky… Kde na to vzít? Dobrý hospodář na to pamatoval a něco si naspořil, optimální je vychovat si potomky, kteří vypomohou. V pohádkách se o tom nemluví, ale hlavními důvody dřívějších hodných babiček a dědečků byly reálné existenční obavy, že jinak by mohli přijít o tzv. výměnek od mladých. Což bylo zvykové právo na dožití na určitém místě s rentou, jídlem a drobnými úsluhami. Dnes mohou senioři své potomky i nenávidět a stejně nemusejí živořit. Za což patří dík zejména německému kancléři Otto von Bismarckovi, který roku 1889 zavedl jako první státní penze coby dávky sociálního pojištění, z čehož vzešel dnešní, ve světě běžný průběžný státní důchodový systém.
U nás jej upravuje zejména zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů a hlavní zdroj financování – zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů „tradičně“ stále složitěji. Ve stručnosti se jedná o
státní průběžný systém, jehož podstatou je, že
ekonomicky právě aktivní generace povinně přispívá do jednoho balíku, z něhož jsou ihned vypláceny penze dnešním důchodcům
. Nespornou výhodou – s ohledem na specifika českého kapitalismu – je, že jej nelze vytunelovat. Správu má na starosti převážně Česká správa sociálního zabezpečení, která k 31. 3. 2024 vyplácela
2 370 334 starobních důchodů v průměrné výši 20 633 Kč
a přes milion důchodů pozůstalostních a invalidních. Jak jsme právě prozradili, z tohoto typu pojištění se vyplácejí důchody: starobní, invalidní a pozůstalostní (vdovský, vdovecký a sirotčí).
Pro starobní důchod jsou stěžejní dvě podmínky:
doba pojištění aspoň 35 let a dosažení důchodového věku 
(ten narůstá podle roku narození, cílově zatím končí na
65 letech 
pro ročník 1972 a mladší). Zákonodárci však právě jednají o zpřísnění regulí, přičemž jde zejména o nahrazení absolutní (pevné) hranice důchodového věku relativní dobou 21 a půl let statisticky očekávaného zbytku života pod penzí. Což nelze brát doslova, neboť sotva mohou pánové doufat, že díky kratšímu věku dožití budou do starobní penze moci odcházet dříve než dámy… Stále méně výhodné jsou předčasné penze až 3 roky před důchodovým věkem, ovšem za cenu trvalého krácení.
Hlavním zdrojem financování důchodového pojištění je
pojistné
, které za daných podmínek
musí platit 
tři druhy poplatníků. Zaměstnancům 
se sráží 6,5 % z hrubé mzdy, nad jejíž rámec zaměstnavatelé připlácejí 21,5 % ze stejné základny. Třetí velkou skupinou – početně, nikoli peněžně – jsou
podnikající OSVČ
, které si na svůj státní důchod platí pojistné 28 % z 55 % dílčího základu daně z podnikatelské činnosti (příjmy snížené o výdaje). Na důchodové pojištění stát lidem přímo nepřispívá, kryje však rostoucí
saldo
systému desítek miliard a jak jsme loni pocítili (penzisté mile, stát trpce),
výhodou je valorizace penzí s ohledem na růst mezd a inflaci
.
 
Jak si finančně přilepšit na stáří
Milujte se a množte se…
“, popěvek z filmu Stvoření světa by bylo požehnáním vyslyšet, protože výše zmíněný
průběžný důchodový systém
stojí a padá na poměru poplatníků
versus
důchodců. Aktuálně je to podle zdroje na www.cssz.cz pouze 1,89, resp. 2,26, počítáme-li jen starobní důchodce, a brzy bude hůř… Již od 90. let se diskutuje o důchodové reformě, která by stabilizovala tento
I. penzijní pilíř
a podpořila jej dalšími nosníky.
Mistrem v objevování slepých uliček vývoje byl Jára Cimrman. Na jeho odkaz navázala vláda Petra Nečase (ODS) dobrovolně-povinným
důchodovým spořením fondového typu
, které mělo být tzv. II. penzijním pilířem. Nestalo se, existovalo pouze
v letech 2013–2016
. S nostalgií připomeňme, že
účastník důchodového spoření si platil pojistné na individuální penzijní účet fondového typu
, který spravovala penzijní společnost.
Pojistné na důchodové spoření činilo 5 % vyměřovacího základu
, přičemž
3 % šly na úkor I. pilíře
dotyčné osoby (takže musela očekávat nižší státní důchod) a
další 2 % si účastník připlácel navíc
. Vstup do systému sice byl dobrovolný, ale toto rozhodnutí již nebylo možno zvrátit a k ukončení účasti mělo dojít až pobíráním starobního důchodu nebo smrtí. Zapojit se do důchodového spoření mohli jen mladí od 18 do 35 let, starším tato možnost skončila v půlce roku 2013. Během jeho krátké existence se do II. pilíře nepřihlásilo ani 100 000 lidí.
Daleko úspěšnější byly nápady spadající do
III. penzijního pilíře
, který je dobrovolný a fondový, kde si tedy každý účastník
de facto
spoří sám pro sebe. Mám na mysli především historicky první
penzijní připojištění
upravené zákonem č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění …, ve znění pozdějších předpisů, jehož velmi slavná éra skončila s rokem 2012, přičemž se do něj zapojilo 4,4 milionu lidí, kteří jej mohou i nadále využívat. Výhodou jsou i výsluhové penze a garance nezáporného zhodnocení, která je vykoupena opatrnější, méně výnosnou strategií investic správce fondů – penzijní společnosti. Od roku 2013 jej nahradilo
doplňkové penzijní spoření
, které upravuje stejně nazvaný zákon č. 427/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
ZDPS
“). Výhodou je možnost volby i odvážnější investiční strategie – rizikovější, ale potenciálně výnosnější – a
čerpání „předdůchodu“ až 5 let před starobním důchodem
, který posléze nekrátí starobní penzi; na rozdíl od předčasných důchodů I. pilíře, jak již zaznělo. Na oba typy penzijních produktů si účastník může ukládat, kolik chce (nejméně 100 Kč), přičemž
příspěvky od 500 Kč měsíčně jsou podporovány státním příspěvkem 20 %, maximálně 340 Kč
(do 30. 6. to bylo 230 Kč). Přispívat účastníkovi může – a v praxi je to časté – zaměstnavatel, za což se sice nepřipíše státní příspěvek, ale je to daňově zvýhodněno.
Spíše jen pro učinění za dost unijnímu právu od roku 2011 přibyla možnost tzv.
penzijního pojištění
. V praxi se týká zejména zahraničních institucí penzijního pojištění, což jsou poskytovatelé finančních služeb oprávněni příslušným orgánem dohledu ve státě Evropské unie nebo tvořícím Evropský hospodářský prostor k provozování penzijního pojištění provozovaném na principu fondového hospodaření. Na tento typ finančního přilepšení na stáří Česká republika neposkytuje státní příspěvky, „pouze“ i tento produkt daňově podporuje.
Kromě těchto tří fondových typů penzijních produktů se lze finančně zajistit na stáří pomocí
komerčního pojištění osob
, u něhož je obdobně daňově podporováno i
soukromé životní pojištění
. Tento
a priori
penzijní produkt neupravuje speciálně žádný právní předpis, platí pro něj pouze obecná pravidla zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů a „pojištění osob“ podle zákona č. 89/1992 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Přičemž soukromé pojišťovny nabízejí pestrou paletu typů, variant a podmínek pojistných smluv, často „ušitých na míru“ klientům. Proto nezbývalo, než aby si podmínky daňově podporovaného pojistného finančního zajištění na stáří dotvořil zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), s ohledem na vládní preference. Jak si upřesníme, regulace se týká hlavně dvou hledisek: co a kdy. Musí jít o
pojištění pro případ dožití či důchodové pojištění a pojistné plnění nesmí začít před 60. rokem věku pojištěnce
.
 
Dlouhodobý investiční produkt
Uvedené čtyři typy penzijních produktů mají charakter dlouhodobého spoření
, u něhož je hlavním požadavkem bezpečná návratnost minimálně takto deponovaných úložek, případných státních příspěvků, a pokud možno i s nějakým tím zhodnocením. Což znamená, že správce těchto aktiv – penzijní či pojistná společnost – musí být konzervativní a nemůže riskovat využití potenciálně možných ziskovějších finančních produktů (typicky akcií), u nichž hrozí ale i velké poklesy hodnot, případně ztráta celé vynaložené investice. Přičemž
s ohledem na mimořádnou dlouhodobost spravovaných důchodových aktiv – desítky let – by mohly i mírně odvážnější investice aktérům v roli investorů přinést i řádově vyšší zhodnocení
, přes období snížení hodnot. Prohlédněte si dlouhodobé grafy vývoje kurzů akcií renomovaných firem… Ale i konzervativní střadatelé by zajisté využili alternativní možnost dlouhého
spoření na stáří formou běžných termínovaných vkladů
u bank a kampeliček.
Tyto hlasy byly vyslyšeny a
od roku 2024 přibyla pátá možnost daňově podporovaného spoření na stáří formou tzv. dlouhodobého investičního produktu
(dále také jen „
DIP
“). Konkrétní podmínky a finanční produkty podrobně vymezuje
zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ “), a to speciálně v části dvanácté § 134g–134k, z čehož si ocitujeme pouze základní pravidla:
„Smlouvou o dlouhodobém investičním produktu se poskytovatel DIP jako podnikatel zavazuje poskytovat své služby jako dlouhodobý investiční produkt podle tohoto zákona pro majitele tohoto produktu.
Poskytovat dlouhodobý investiční produkt může jen:
a)
banka,
b)
spořitelní a úvěrní družstvo,
c)
obchodník s cennými papíry,
d)
investiční společnost,
e)
samosprávný investiční fond,
f)
zahraniční osoba s obdobnou činností… oprávněná poskytovat své služby v České republice.
Poskytovatel dlouhodobého investičního produktu zajistí, aby majetek v rámci DIP tvořily pouze:
a)
peněžní prostředky,
b)
investiční cenné papíry nebo nástroje peněžního trhu, které jsou přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu… nebo na obdobném regulovanému trhu se sídlem ve státě, který není členským státem EU, …, jestliže tyto trhy jsou uvedeny v seznamu… vedeném Českou národní bankou…,
c)
dluhopisy nebo obdobné cenné papíry představující právo na splacení dlužné částky, jejichž emitentem je členský stát Evropské unie nebo centrální banka takového státu,
d)
kryté dluhopisy nebo obdobné cenné papíry představující právo na splacení dlužné částky, jejichž emitentem je zahraniční banka se sídlem v členském státě Evropské unie,
e)
cenné papíry kolektivního investování a
f)
deriváty, které… jsou sjednány výhradně za účelem zajištění majetku v rámci DIP, je-li hodnotou, ke které se vztahuje hodnota tohoto nástroje, úroková míra, měnový kurz nebo měna.“
Vypadá to jako novinka nynější vlády, ale původním autorem je ta předešlá, která již v roce 2020 navrhovala obdobný „účet dlouhodobých investic“. Tehdejší rozsah možných investičních produktů měl být širší – hlavně u investičních cenných papírů nemělo být žádné omezení, tím však pro obvykle laickou veřejnost rizikovější. Zájemce o podrobnosti odkážeme na Sněmovní tisk č. 933/0, který nakonec neprošel ani do 2. čtení. Ovšem záměr byl u obou vlád stejný –
podpořit skomírající kapitálový trh v ČR
, neboť daňová výhoda je vždy silnou předností…
Z praktického hlediska potenciálního zájemce o DIP, který se neorientuje ve finančních produktech ani jej tato kratochvíle neláká, je nejdůležitější vědět, že
Česká národní banka musí na internetových stránkách uveřejnit aktuální seznam oprávněných poskytovatelů DIP
https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/seznamy/. K 2. 6. 2024 jde o 26 českých poskytovatelů (větší banky a investiční společnosti) a 3 zahraniční.
 
Pět výhod pěti penzijních produktů
Kdo by nechtěl mít „Bez práce koláče“, obzvláště když už bude v letech a kdeco jej pobolívá… Ovšem demografie je neúprosná, statistická data nelžou a těžko je „okecat“, a tak není pochyb, že ohledně státních penzí už bude u nás, vlastně skoro všude, jen hůř, proto se
vlády snaží motivovat občany k využívání alternativ a la III. pilíř
. Žel Murphyho zákon vystihuje běžnou člověčí náturu: „
Lidé se budou chovat rozumně tehdy a pouze tehdy, jestliže všechny ostatní možnosti již byly vyčerpány.
“ Proto nestačí argument, že spořit si na stáří je velmi žádoucí, lidi je holt k této správné cestě nutno podpořit pro ně významným „cukrem“, k čemuž slouží pět výhod.
1.
Státní příspěvky účastníkům penzijního připojištění a doplňkového penzijního spoření.
Už jsme je zmínili. Takto přímo stát podporuje 20 % navíc příspěvky účastníků připojištění/spoření od 500 Kč do 1 700 Kč měsíčně, tedy nejvýše 340 Kč (do 30. 6. byl horní limit 230 Kč, na který ale stačil příspěvek 1 000 Kč). Právní úprava je náplní § 12–18 a u „transformovaných fondů“ uzavřeného penzijního připojištění jde o § 191 odst. 6 ZDPS; přičemž od 1. 7. 2024 jsou „z kola ven“ starobní důchodci.
2.
Zmíněné státní příspěvky jsou osvobozeny od daně z příjmů.
Dalo se to čekat, avšak není to samozřejmé, třeba státní příspěvky stavebnímu spoření od letoška nejsou paušálně osvobozeny. Ovšem státní příspěvky oběma zmíněným penzijním produktům jsou osvobozeny od daně z příjmů dle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP: „
Od daně se osvobozuje… h) … příspěvek z veřejného rozpočtu a státní dávka nebo příspěvek podle jiných právních předpisů s výjimkou státní podpory podle zákona upravujícího stavební spoření…
“. K čemuž je nutno doplnit § 12 ZDPS: „
Ministerstvo financí (dále jen „ministerstvo“) poskytuje ze státního rozpočtu ve prospěch účastníka, k jím zaplaceným příspěvkům účastníka státní příspěvek.
“.
3.
O vlastní příspěvky na penzijní produkty si poplatník (účastník) může snížit základ daně z příjmů.
Jde o nezdanitelnou část základu daně uvedenou v § 15 odst. 5 a 6 ZDP, která je dostupná obecně všem fyzickým osobám. A lze ji technicky uplatnit buď v daňovém přiznání, nebo u zaměstnanců jednodušeji zaměstnavatelem v rámci ročního zúčtování záloh na daň. Poplatník si tak
může snížit základ daně až o 48 000 Kč za zdaňovací období
(kalendářní rok) – tj. potažmo daň z příjmů z takto snížené základny o 7 200 Kč při sazbě daně 15 %. Od roku 2024 jde o celkový úhrn všech příspěvků na pětici penzijních produktů, zatímco do roku 2023 platily dva oddělené limity á 24 000 Kč pro první tři fondové možnosti a zvlášť pro soukromé životní pojištění. O této významné daňové výhodě prozradí více další kapitola…
4.
Příspěvky zaměstnavatele na penzijní produkty jsou u zaměstnance osvobozeny od daně.
A to až do ročního úhrnu 50 000 Kč. Také tento častý zaměstnanecký benefit si probereme podrobněji. Pozor na to, že v případě pozdějšího porušení podmínek osvobození si musí benefit poplatník dodanit.
5.
Dlouhodobé penze a pojistná plnění z penzijních produktů jsou osvobozeny od daně z příjmů.
I na tuto významnou „konkurenční“ výhodu fondových a pojistných penzijních produktů se podíváme podrobněji. Je praktické, že příjem neplnící podmínky osvobození zdaní jeho plátce „srážkovou daní“.
 
Nezdanitelná částka za příspěvky účastníka penzijního produktu
Také si myslíte, že základ daně z příjmů fyzických osob se počítá ze základu daně? Tak to je špatně, resp. nepřesně. Sami se přesvědčte v § 16 odst. 2 ZDP, že se počítá ze sníženého základu daně, zhruba takto:
Prkotina? V našem případě rozhodně ne! Možnost uplatnění nezdanitelné části základu daně
alias
„nezdanitelných částek“ k přímému snížení daňového základu a návazně i samotné daně z něj vypočítané je podstatná. Přirozeně zejména pro poplatníka, ovšem potažmo i pro vládu, která skrze tento daňový nástroj může významně a cíleně korigovat individuální volby jednotlivých poplatníků „tím (aktuálně) správným směrem“. Třeba aby si ochotněji, a především více během svého produktivního života, kdy z příjmů obvykle platí nemalou daň z příjmů, odkládali do penzijních produktů za podmínek účelově stanovených vládou, resp. zákonodárci.
Tuto úlevu na dani může poplatník
využít až po skončení zdaňovacího období
, a to v daňovém přiznání k dani z příjmů (plném či zkráceném, má-li jen příjmy ze zaměstnání), nebo prostřednictvím zaměstnavatele při ročním zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění. Zaměstnancům tedy nepomůže ke snížení měsíčních záloh na „daň ze mzdy“ během roku, přičemž
daňový nerezident ČR
si může tuto nezdanitelnou částku (stejně jako všechny ostatní)
uplatnit pouze v daňovém přiznání
(§ 38g odst. 2 ZDP), splní-li dodatečné podmínky § 15 odst. 7 ZDP; stěžejní je, že je rezidentem EU nebo EHP a ze zdrojů v ČR má nejméně 90 % zdanitelných příjmů.
Základní právní úprava této „penzijní“ nezdanitelné částky je náplní 1. věty § 15 odst. 5 ZDP. Je třeba si uvědomit, že jde
o souběh 5 podmínek
– uvádíme tučně v samostatných odrážkách s putníkem –
které je nutno splnit současně
, přičemž k dílčím podmínkám, resp. používaným pojmům se váže řada navazujících upřesnění:
-
Od základu daně lze odečíst příspěvky:
u penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření a penzijního pojištění se příspěvkem rozumí skutečně příspěvek dotyčného účastníka, tj. poplatníka hodlajícího uplatnit tuto nezdanitelnou částku,
zatímco v případě soukromého životního pojištění se za „příspěvek“ pro tyto účely považuje pojistné
a u novinky – dlouhodobého investičního produktu – je „příspěvkem“ majetek připsaný v jeho prospěch;
-
v
celkovém úhrnu nejvýše 48 000 Kč:
jde o souhrnný limit za všech 5 podporovaných penzijních produktů, žádný nemá vyšší prioritu, což od roku 2024 platí i pro penzijní produkty sjednané dříve, které se jinak řídí ZDP ve znění do 31. 12. 2023!
Do konce roku 2023 platily dva oddělené nezávislé poloviční limity odpočtů od základu daně. První 24 000 Kč za příspěvky účastníka penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření a penzijního pojištění a druhý také 24 000 Kč za poplatníkem zaplacené pojistné na jeho soukromé životní pojištění;
-
zaplacené poplatníkem:
v tom zejména zaměstnanci hodně chybují a snaží se uplatnit nezdanitelnou částku také za příspěvky na své penzijní produkty zaplacené jejich zaměstnavatelem jako tzv. benefit ke mzdě, což není přípustné!
Pozor na to, že
u příspěvků na penzijní připojištění i doplňkové penzijní spoření je nutno odečíst část měsíčního příspěvku, na kterou účastníkovi náleží již jiná forma podpory – státní příspěvek ad výše
; nezdanitelnou částkou bude část měsíčního příspěvku převyšující limitní částku, od níž náleží nejvyšší státní příspěvek dle § 14 odst. 2 ZDPS.
Do konce června 2024 bylo tímto limitem 1 000 Kč, od července jej zmíněná novela – zákon č. 462/2023 Sb. – zvýšila na 1 700 Kč
; což zkomplikuje výpočet odpočtu (viz příklad níže), za poplatníky to ale odpracuje penzijní společnost a správnou částku jim uvede ve výpise;
-
ve zdaňovacím období:
i to vyžaduje upřesnění, ne kvůli banalitě, že u fyzických osob je míněn kalendářní rok, ale pro případ, že poplatník zaplatí (předplatí) pojistné na soukromé životní pojištění na delší (víceleté) období formou jednorázového pojistného. Pro účely nezdanitelné částky se pak intuitivně za příspěvek zaplacený ve zdaňovacím období považuje časově odpovídající poměrná část připadající na toto zdaňovací období;
-
na jeho daňově podporované produkty spoření na stáří
(…):
podrobné podmínky vymezující jednotlivě všech pět aktuálně daňově zvýhodněných penzijních produktů pro finanční přilepšení na stáří jsou náplní nových ustanovení § 15a, 15b ZDP – o nich více za chvíli,
jak naznačují závěrečné tři tečky, souhrnný limit nezdanitelné části základu daně se od roku 2024 týká případně i další novinky – pojistného na pojištění dlouhodobé péče poplatníka podle § 15c ZDP.
Příklad 1
Výpočet nezdanitelné částky za penzijní produkty
Paní Nováková je účastníkem penzijního připojištění (obdobně u doplňkového penzijního spoření), na což si hradí měsíční příspěvky á 2 000 Kč. Celkově tedy na penzijní připojištění za rok 2024 zaplatí = 12 × 2 000 Kč = 24 000 Kč. Na své měsíční příspěvky za celý rok má tedy nárok na státní příspěvky v maximální možné výši, které jí připíše k dobru příslušná penzijní společnost. Od ledna do června se jednalo o státní příspěvky á 230 Kč a od července do prosince již á 340 Kč. Měsíční příspěvky účastnice tedy po celý rok 2024 převyšovaly „
výši, od které náleží maximální státní příspěvek“
, což byla v prvním pololetí částka 1 000 Kč, ve druhém pak 1 700 Kč.
Nezdanitelnou část základu daně z příjmů z titulu příspěvků na penzijní připojištění zaplacených v roce 2024 paní Novákovou – účastnicí tohoto produktu – si vypočte, resp. penzijní společnost, následovně. Svých prvních šest měsíčních příspěvků á 2 000 Kč sníží o tehdy platný „starý“ horní limit á 1 000 Kč, od července do konce roku je poníží o již nový vyšší horní limit pro maximální státní příspěvky á 1 700 Kč. Výsledkem výpočtu bude částka = 6 × (2 000 Kč - 1 000 Kč) + 6 × (2 000 Kč - 1 700 Kč) = 6 × 1 000 Kč + 6 × 300 Kč = 7 800 Kč.
V lednu 2024 si dotyčná paní, svědomitě se připravující na „spokojené stáří bez finanční tísně“, ve svých 50 letech sjednala soukromé životní pojištění na 10 let splňující podmínky daňového odpočtu. Jelikož jí zrovna skončil termínovaný vklad v kampeličce, rozhodla se pro jednorázové pojistné za celé trvání pojištění ve výši 400 000 Kč. Pro účely nezdanitelné částky se toto pojistné – potažmo „příspěvek“ – poměrově rozpočítá na celé takto kryté pojistné období 10 let. Takže poměrově připadá na každý kalendářní rok částka 40 000 Kč.
Paní Nováková si v roce 2024 může uplatnit – v daňovém přiznání nebo skrze zaměstnavatele v rámci ročního zúčtování záloh na daň – za oba zmíněné penzijní produkty v úhrnu nezdanitelnou částku 47 800 Kč.
 
Osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní produkty
Automatizované výrobní linky, všemožní roboti, autonomní (samořiditelná) vozidla, přepravní drony, stále šikovnější „umělá inteligence“…, žel pořád se ještě nedá zcela obejít bez lidských zaměstnanců. No a to je potíž, jejich představy a požadavky jsou totiž často opačné než u chlebodárců. Ovšem v jedné věci se shodují – nemají rádi daně. A právě
příspěvky zaměstnavatelů na penzijní produkty zaměstnanců
nabízejí nedostižný ideál.
Pro zaměstnavatele mohou být velmi lehce daňově účinné bez jakéhokoli omezení
, postačí naplnit administrativně formální podmínku zakotvení práva v interním dokumentu dle § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP, který se mimochodem týká i jejich rodinných příslušníků, přičemž žádné speciální ustanovení jej neblokuje:
Daňově uznatelnými výdaji jsou také:
„j) výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky… vynaložené na… 4.
práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy
, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak;
to platí i pro výdaje vynaložené na sociální podmínky
nebo péči o zdraví
rodinného příslušníka zaměstnance
, jedná-li se o práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy…“.
To ale ještě není žádná velká výhra, protože daňově účinná umí být i běžná mzda, ačkoli mezi benefity samozřejmě nejde o častý případ. Skvělá výjimečnost spočívá hlavně v daňově příznivé druhé straně mince, tedy z pohledu takto podporovaného zaměstnance. Podle § 6 odst. 9 písm. m) ZDP je totiž
štědře osvobozena od daně z příjmů
ze závislé činnosti, a tím pádem automaticky
také od pojistného na veřejnoprávní pojištění
:
„Od daně jsou… dále osvobozeny… m) příjem v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na daňově podporované produkty spoření na stáří jeho zaměstnance…, do úhrnné výše 50 000 Kč ročně…“.
V souladu s § 6 odst. 3 ZDP se do ročního limitu 50 000 Kč zahrnují i příspěvky na penzijní produkty rodinných příslušníků zaměstnance. Komu by to bylo málo, může případně zvolit optimalizační fintu nechvalně známou z dohod o provedení práce (u nichž tato éra skončí silvestrem 24), a sice uzavřít třeba 10 pracovněprávních vztahů se spřízněnými firmami. Od daně osvobozený limit se totiž vztahuje vždy k jednomu zaměstnavateli, a nikoli zaměstnanci, nicméně pozor na riziko zneužití veřejného (daňového) práva a tzv. zastírajících praktik…
Citované osvobození se týká příspěvků na penzijní produkty sjednané až od 1. 1. 2024. Pokud
penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, penzijní pojištění a soukromé životní pojištění vzniklo dříve
, pak pro něj, dle přechodného ustanovení novely (článek II, část 1., bod 3, zákona č. 462/2023 Sb.)
i nadále platí § 6 odst. 9 písm. p) ZDP ve znění do 31. 12.,
kde byly tyto benefity osvobozeny
také do ročního úhrnu 50 000 Kč
. Pozor,
nejde o druhý případ osvobození
vedle limitu pro penzijní produkty sjednané od letoška, takže by od zaměstnavatele mohly být osvobozeny příspěvky až do 100 000 Kč ročně. Rozhodně ne! Brání tomu další přechodník novely, bod 5 dtto (volně):
roční limit 50 000 Kč platí pro úhrn příspěvků zaměstnavatele na všechny daňově podporované penzijní produkty zaměstnance, ať byly sjednány před či po 1. 1. 2024
.
Příklad 2
Příspěvek zaměstnavatele na penzijní připojištění
Zaměstnavatel na podkladě vnitropodnikového předpisu přispívá zaměstnanci – paní Monice – 5 000 Kč měsíčně na její penzijní připojištění; obdobně by to platilo také u doplňkového penzijního spoření, penzijního pojištění, soukromého životního pojištění nebo dlouhodobého investičního produktu. Na tento příspěvek od „třetí osoby“ nelze čerpat státní příspěvek na podporu penzijního připojištění ani se nejedná o nezdanitelnou částku snižující základ daně z příjmů poplatníka. Protože paní Monika má zájem i o tyto výhody, přispívá si na penzijní připojištění ještě také ze svých prostředků (např. formou srážky ze mzdy) 2 000 Kč měsíčně, jak jsme uvedli výše.
Pro zaměstnavatele je celá částka příspěvku (12 × 5 000 Kč = 60 000 Kč ročně) daňovým výdajem dle § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP, protože jde o povinnost z titulu vnitřního předpisu. Pro paní Moniku je příspěvek od zaměstnavatele do ročního úhrnu 50 000 Kč osvobozen od daně, takže ke zdanění i zpojistnění zbude 10 000 Kč. Prakticky to znamená, že o tyto benefity á 5 000 Kč bude mít vyšší zdanitelnou mzdu za listopad a prosinec.
 
Osvobození penzí a pojistných plnění z penzijních produktů
Všeobecně se míní, že důchody není spravedlivé danit, obdobně jako příjem z vrácení jistiny zápůjčky. V obou případech jde z valné části o peníze, které dotyčný v minulosti vydělal a zdanil, pak je dočasně přenechal správci důchodových aktiv, resp. dlužníkovi zápůjčky, no a nyní je od nich dostává zpátky. Tak prosté to ovšem rozhodně není, obdobně jako třeba s „vrácením“ vkladu dříve vloženého společníkem do s. r. o.
Důchod je prostě jiný, nový druh příjmu poplatníka a nejedná se ekonomicky ani právně o vrácení jeho dříve odvedeného pojistného na důchodové pojištění.
Ostatně kdyby státní důchody á la I. pilíř nebyly předmětem daně z příjmů, pak by samozřejmě nebylo nutné (ba ani možné) je osvobozovat od daně v § 4 odst. 1 písm. g) ZDP; kde je navíc stanoven limit této výhody – 36násobek minimální mzdy – takže vyšší státní důchod patří do daňového přiznání.
Podobně se to má s penzijním a pojistným plněním plynoucím účastníku daňově podporovaného penzijního produktu
– tedy z penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření, penzijního pojištění a soukromého životního pojištění. Tyto příjmy jsou předmětem daně, ovšem jak jsme předeslali,
v rámci vládní podpory „spoření na stáří“ pro ně platí poměrně mírné a široce pojaté osvobození od daně
. Do konce roku 2023 jej upravovaly čtyři body § 4 odst. 1 písm. l) ZDP, které již zmiňovaná novela – zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří (dále jen „
Novela
“), od roku 2024 nahradila na první pohled obdobnými čtyřmi body nově v § 4 odst. 1 písm. k) ZDP.
Při podrobnějším čtení odhalíme několik malých odlišností. Nejprve se sluší pochválit, nová formulace je přehlednější i přesnější, už proto, že každý bod se týká pouze jednoho penzijního produktu.
První tři body se věcně nemění, u penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření i penzijního pojištění zůstávají od daně osvobozeny penze nejméně 10leté i doživotní a invalidní, které totiž asi nikdo soudný neplánuje.
Hlavní úpravy postihly čtvrtý bod, který pro přehlednost citujeme v dosavadním znění – přeškrtnutý text, vidíte, kolik „zajíců naráz chytal“, i v novém – tučně. Jde o to, že
nově se z pojištění osob osvobozují už pouze pojistná plnění
, kromě jednorázových plnění a důchodů na méně než 10 let, jiná plnění se zdaňují bez ohledu na to, zda zakládají zánik pojistné smlouvy či ne (odkupné, průběžné výběry u investičního životního pojištění).
U ostatního pojištění osob – úrazová, nemocenská atd. – jsou osvobozena veškerá pojistná plnění,
protože u těchto pojistných produktů není smyslem získat dlouhodobý příjem ve stáří, ale sanace nastalé pojistné události.
„jiná plnění z pojištění osob, s výjimkou jednorázových plnění, odkupného nebo odbytného a penze z penzijního pojištění a z pojištění pro případ dožití, a to z pojištění pro případ dožití, pro případ smrti nebo dožití, z důchodového pojištění a z doplňkového penzijního spoření, u kterých je vymezeno období jejich pobírání, a s výjimkou jiného příjmu z pojištění osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy,“
„pojistného plnění z pojištění osob s výjimkou jednorázového plnění a důchodu, u kterého je vymezeno období pobírání kratší než 10 let, vyplácených z pojištění pro případ dožití, z pojištění pro případ dožití se stanoveného věku nebo dřívější smrti nebo z pojištění důchodu…“.
 
Podmínky daňové podpory produktu spoření na stáří
Aby nová pětice (penzijních) produktů spoření na stáří byla hodna zmíněné daňové podpory, musí splnit podmínky, které jsou náplní § 15b odst. 1 ZDP, v případě soukromého životního pojištění ještě § 15a odst. 3 a 4 ZDP a speciálně pro účely osvobození příspěvku zaměstnavatele § 15b odst. 2 ZDP. Především ale musí zaznít, že
dále uváděná pravidla se vztahují až na nově sjednané produkty spoření na stáří počínaje 1. 1. 2024
.
Deset i více let budou v praxi zcela převažovat
dříve, před rokem 2024
uzavřené penzijní produkty, pro které přechodné ustanovení Novely
(část 1., čl. II, bod 3) „
zmrazilo“ dosavadní daňové podmínky
. Jejich účastníci v roli poplatníků daně z příjmů proto mohou i nadále využívat daňový režim, který byl účinný při uzavření smlouvy, včetně výplat plynoucích z těchto produktů.
Nedochází proto k tzv. nepravé retroaktivitě
, kdy se „během hry“ změnila daňová pravidla, což soudní
judikatura
připouští jen ve výjimečných případech. Je tedy respektováno legitimní očekávání poplatníků. Jediná výjimka, a to jednoznačně příznivá, se týká zmíněného sjednocení a sečtení dosavadních dvou limitů odpočtu od základu daně á 24 000 Kč. Jeden platil speciálně pro soukromé životní pojištění a druhý zvlášť pro penzijní připojištění/doplňkové spoření/pojištění…
Hlavní podmínka daňové podpory produktů spoření na stáří
omezuje výplatu peněžních prostředků nebo plnění, respektive v případě DIP odepsání jeho majetku.
Zpravidla půjde o nejrůznější typy penzí nebo o pojistné plnění, pestřejší je to u letošní novinky DIP, kde s ohledem na konkrétní finanční produkt zmíněný výše dle § 134i odst. 1 ZPKT může jít o výplatu termínového vkladu, odprodej podílových listů, akcií, splacení dluhopisu…, proto je obšírné vymezení předmětu regulace. Přitom přepsání majetku mezi účty téhož poplatníka či výběr z vlastního účtu nepředstavují převod vlastnického práva, tj. není „plnění“, pouze nakládání s vlastním majetkem. Výše zmíněné peněžní výplaty, plnění nebo odepsání majetku
mohou plynout pouze ve prospěch:
„a) poplatníka, který produkt sjednal, a to pouze:
1.
po 120 kalendářních měsících od vzniku produktu, nejdříve však v kalendářním roce, ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku
, a v případě plnění z doplňkového penzijního spoření, na které… vzniká nárok dosažením věku o 5 let nižšího, než je jeho důchodový věk…, nejdříve v okamžiku dosažení věku o 5 let nižšího, než je jeho důchodový věk…,
(pozn.: jde o variantu tzv. předdůchodu vzpomenutou stručně výše),
2.
při jeho invaliditě třetího stupně nebo
3.
v souvislosti se zánikem produktu spoření na stáří
, nebo
b) jiného poplatníka, a to pouze v případě…“
(pozn.: tuto druhou variantu si probereme až za chvíli).
Přičemž tyto omezující podmínky týkající se čerpání naspořených prostředků musí být sjednány nebo jinak určeny (typicky stanovení ve zvláštním zákoně upravujícím daný produkt). Citované tři možnosti časového určení čerpání samozřejmě nemusí být umožněny u každého produktu spoření na stáří, podstatné totiž je, že jde o maximum možného, takže je potřeba
uhlídat, aby nebyla umožněna výplata, plnění ani odepsání v žádné jiné situaci než v některé ze tří uvedených
. V běžné praxi nejvýznamnějším omezením je hned první bod, který blokuje čerpání v prvních 10 letech produktu a současně dosažením 60 let poplatníka. Obojí zosobňuje hlavní smysl daňové podpory produktů spoření na stáří – motivace občanů k dlouhodobému odkládání části svého dnešního disponibilního příjmu na dobu, kdy již pravděpodobně budou mít sníženu výdělečnou schopnost.
Vznikem produktu se podle Důvodové zprávy k návrhu Novely rozumí vznik konkrétního produktu dotyčného poplatníka. V případě penzijního připojištění a doplňkového penzijního spoření se jedná o den jejich vzniku, který vyčtou ze smlouvy i každoročního výpisu, u pojištění se jedná zejména o datum účinnosti smlouvy a u dlouhodobého investičního produktu půjde o datum jeho zřízení na základě smlouvy podle § 134g ZPKT.
Kontraproduktivní se zdá poslední možnost – bod 3 neodpovídající smyslu daňové podpory produktů spoření na stáří. Nicméně právně je tato varianta přípustná u každého z těchto produktů – vždy může účastník smlouvu (produkt) ukončit, proto bylo nutné ji uvést mezi tolerovanými výjimkami. Pak mívá typicky právo na odbytné u penzijního připojištění a doplňkového spoření (pokud uplynulo alespoň 12, resp. 24 měsíců, jinak by pojistné společnosti nezaplatily ani provize zprostředkovateli…) a na odkupné u soukromého životního pojištění. Ovšem takovéto předčasné odčerpání
a priori
na stáří spořených peněžních prostředků a majetku pro poplatníka bude zpravidla mít neblahé daňové důsledky… Jak upřesníme v poslední kapitole, zánik produktu spoření na stáří obvykle způsobí povinnost vrátit čili dodanit daňovou podporu, neboť poplatník z vlastního rozhodnutí přestane spořit na stáří a naspořené prostředky získá zpět, čímž je popřen smysl a účel daňové podpory produktu.
Nyní k výše naťuknuté druhé variantě, kdy daňová podmínka
omezuje výplatu peněžních prostředků, plnění a u DIP odepsání jeho majetku, kdy ohledně možnosti jejich plynutí ve prospěch jiné osoby může jít o:
„… b) jiného poplatníka, a to pouze v případě:
1.
smrti poplatníka, který produkt sjednal
,
2.
úplaty poskytovateli tohoto produktu za jeho vedení nebo služby s ním související,
3.
odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu za protiplnění poskytnuté ve prospěch tohoto produktu
, ledaže se jedná o odepsání za protiplnění, jehož obvyklá cena je podstatně nižší než obvyklá cena odepisovaného majetku, nebo
4.
plnění povinnosti stanovené jiným právním předpisem“.
Smyslem probírané daňové podpory je spoření na vlastní stáří poplatníka, ovšem vzhledem k fungování penzijních produktů platí několik výjimek. První je nasnadě, lidé jsou smrtelní, a tak poplatník někdy zemře ještě před kýženou výplatou penze aj. plněními, které pak připadnou jiné osobě určené ve smlouvě anebo zákonem.
Může jít o pozůstalostní penzi
z penzijního připojištění nebo o jednorázovou výplatu naspořených prostředků.
Srozumitelný je i bod 2.
Poplatky a jiné úplaty poskytovateli za správu produktu
a s ním související služby (např. burzovní poplatky za obchody s akciemi). Tímto způsobem se standardně snižuje objem prostředků na penzijním produktu, což ale reálně většina účastníků asi moc nevnímá; jde o velmi chytrou obchodní strategii.
Nejvíce odborných diskusí čeká 3. výjimku týkající se DIP, a to konkrétně obchodování s investičními nástroji uvedenými v § 134i odst. 1 ZPKT. Když správce penzijního portfolia za účelem jeho optimalizace prodá část akcií, pak samozřejmě takový majetek plyne „jiné osobě“, to je však žádoucí zcela běžnou situací definičně provázející tento typ „spoření na stáří“. Problémem by ale byl výprodej DIP tzv. pod cenou, „tunelující“ aktiva.
4. bod pamatuje na případné „sahání“ na aktiva penzijního produktu s pověřením zvláštních předpisů. Typicky může jít o
převod majetku v rámci
exekuce
vedené na majetek poplatníka
. Zatímco třeba účelové rezervy na pěstební činnost, odbahnění rybníka, sanaci a rekultivaci po těžbě deponované na zvláštních účtech zákon chrání před insolvenčním řízením i exekucí, tak naproti tomu aktiva spořená v rámci penzijních produktů žel takto chráněná nejsou. A navíc, pokud k takovému násilnému (zákonnému) zásahu dojde, má toto plnění jiné osobě za následek
povinnost navrátit daňovou podporu
, tento 4. bod totiž chybí v § 15b odst. 4 písm. b) ZDP.
Soukromé životní pojištění
musí navíc splňovat rovněž definiční podmínky podle § 15a odst. 3 ZDP. Ve vazbě na zákon o pojišťovnictví se musí jednat o typ pojištění – pro případ dožití nebo dožití se stanoveného věku, či dřívější smrti, anebo důchodu, na který ale vznikne nárok nejdříve v roce, kdy poplatník dosáhne 60 let. A stanovena je také minimální sjednaná pojistná částka 40 000 Kč, resp. při pojistné době přes 20 let 70 000 Kč.
 
Navracení daňové podpory při porušení podmínek
Pohádky končí dobře…, hlavně proto, že se nedozvíme, jak to bylo dál. Naproti tomu zákony správního práva, včetně daňového, konči trpce – sankcemi. I naše vyprávění o inovované daňové podpoře spoření na stáří žel musíme uzavřít oním „bu bu bu“. Nicméně každý soudný člověk uzná, že za porušení podmínek daňového odpočtu nebo osvobození od daně by měl být výchovný postih.
Diskutabilní je ovšem, jak postupovat u těchto úlev v minulých letech – vždyť tehdy byl poplatník v dobré víře a chtěl podmínky splnit, až letos se třeba u něj něco zásadního změnilo
(např. přišel o práci a kvůli splácení hypotéky musel sáhnout do úspor na stáří)…
Právní otázkou je, zda porušením podmínek daný produkt spoření na stáří přichází o daňovou podporu zpětně od začátku. Poněkud to zavání
a priori
zakázanou retroaktivitou a při pozorném čtení zákona… požaduje, aby
produkt byl sjednán nebo jinak určen s parametry nastavenými v zákonných mantinelech
. Což ale bylo v uplynulých letech splněno, ke změně došlo nezamyšleně teprve letos, proto je diskutabilní, zda by vůbec přicházela do úvahy jinak standardní oprava minulých daní formou dodatečného daňového přiznání na vyšší daň. Legislativci raději přišli s jiným řešením, které je pro poplatníky zčásti příznivé (nemusí se trápit s dodatečnými daňovými přiznáními) a zčásti nevýhodné („dodanění“ se neomezuje pouze na 3letou prekluzivní lhůtu, ale vrací se až 10 let zpátky). Celý
proces „navracení daňové podpory“
upravují odstavce 4–6 v § 15b ZDP, stručně:
4. důvody, kdy k politováníhodnému „dodanění“ dochází a výjimky z tohoto pravidla –
společnou podmínkou je, že dříve než 120 měsíců od vzniku penzijního produktu nebo rokem, kdy poplatník dosáhne 60 let:
a.
dojde k výplatě, plnění, odepsání majetku DIP ve prospěch poplatníka, který produkt sjednal. Platí tři výjimky: invalidita poplatníka 3. stupně, zánik poskytovatele produktu (obdržené naspořené prostředky je nutno do měsíce vložit na jiný daňově podporovaný penzijní produkt) a předdůchod zmíněný výše.
b.
dojde k výplatě, plnění, odepsání majetku DIP ve prospěch jiného poplatníka, než který produkt sjednal. Tři výjimky z pravidla odpovídají prvním třem případům citovaným výše, pro které plnění jiné osobě nebylo definiční překážkou penzijního produktu, chybí ovšem 4., coby např. zásah exekutora…
c.
dojde k zániku produktu, aniž by z něj cokoli plynulo…; obvykle půjde o brzké ukončení produktu, kdy na něm poplatník málo naspořil, takže nedostane nic, ani odbytné; tři výjimky jsou obdobné jako u a),
d.
došlo k vyplacení výnosů z majetku vedeného v DIP mimo tento produkt; typicky převod úroků z termínového účtu, dluhopisu na jiný účet. Na to pozor! Je to zakázáno a celou podporu pak dodaníte!
5. konkretizuje způsob „navracení daňové podpory“ poplatníkem
nastávající v roce porušení podmínek:
e.
zdanitelným „ostatním“ příjmem podle § 10 odst. 1 písm. p) ZDP je úhrn příspěvků zaplacených na penzijní produkt, které si odečetl od základu daně za minulých 10 let. Pokud v úhrnu s obdobně posuzovanými „ostatními příjmy“ nepřesáhnou 50 000 Kč, osvobozuje je § 10 odst. 3 písm. a) ZDP,
f.
zdanitelný příjem ze závislé činnosti podle § 6 ZDP, ve výši úhrnu příspěvků zaměstnavatele na tento produkt, které byly letos a v minulých 10 letech osvobozeny od daně dle § 6 odst. 9 písm. m) ZDP. Pozor na záludnost, nevyřeší to zaměstnavatel, poplatník si to musí zdanit sám v přiznání!
5. od kdy přestává být produkt daňově podporován, když nastane skutečnost, která má za následek „dodanění“:
g.
produkt přestane být daňově podporovaným pro účely nezdanitelné částky od počátku roku a pro účely osvobození příspěvku zaměstnavatele až od dalšího měsíce (dřívější zálohy na daň se nemění),
h.
plnění z produktu (tj. netýká se DIP) pro výpočet základu „srážkové daně“ plátcem dle § 8 odst. 6 ZDP se nesnižuje o příspěvky zaměstnavatele až na čtyři výjimky (zejména zdanitelný příjem ad 5 písm. b).