Změny v přiznání k DPPO za období započatá v roce 2024

Vydáno: 29 minut čtení

Řádné daňové tvrzení je podle § 135 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád “ nebo „DŘ “) povinen podat každý daňový subjekt, kterému to ukládá zákon nebo který je k tomu vyzván správcem daně. Zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o daních z příjmů “ nebo „ZDP “) ukládá poplatníkům daně z příjmů právnických osob v § 38m odst. 1 povinnost podat daňové přiznání. Pokud se na poplatníka nevztahuje dále uvedená zákonná výjimka z tohoto pravidla, pak se povinnost podání daňového přiznání vztahuje i na případy, kdy poplatník vykáže daň ve výši nula nebo daňovou ztrátu. Proto ani v případě, kdy nevznikne poplatníkovi daňová povinnost, nelze využít postupu podle § 136 odst. 6 DŘ a nahradit podání daňového přiznání sdělením správci daně.

Z povinnosti podat daňové přiznání je však podle § 38mb ZDP zcela vyjmuta veřejná obchodní společnost a dále též společenství vlastníků jednotek, pokud má pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, příjmy od daně osvobozené nebo příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Za stejných podmínek nemá povinnost podat daňové přiznání ani veřejně prospěšný poplatník1), pokud současně nemá povinnost uplatnit postup podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 8 ZDP, tj. pokud mu nevznikla povinnost zvýšit výsledek hospodaření z titulu porušení podmínek pro využití úspory na dani.

Daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období tak, jak jsou vymezena v § 21a zákona o daních z příjmů, se podává ve lhůtě podle § 136 DŘ, tj. nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Tato lhůta se prodlužuje na 4 měsíce, pokud daňové přiznání nebylo podáno do 3 měsíců a následně bylo podáno elektronicky, nebo se prodlužuje až na 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud má daňový subjekt zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo daňové přiznání nebylo podáno do 3 měsíců a následně jej podává poradce.
Shora uvedené lhůty jsou stanoveny na měsíce a dopadá na ně počítání času podle § 33 odst. 1 DŘ, to v praxi znamená, že lhůta počíná běžet dnem, který následuje po dni, který připadl na poslední den zdaňovacího období, a končí dnem, který se svým číselným označením shoduje se dnem, kdy běh lhůty započal. Připadne-li však poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den. Pro podání přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací
období kalendářního roku 2024
počíná tedy lhůta běžet 1. 1. 2025 a její konec v případě lhůty podle § 136 odst. 1 daňového řádu připadne na
úterý 1. 4. 2025
a u lhůty podle § 136 odst. 2 písm. a) daňového řádu na
pátek 2. 5. 2025
a podle § 136 odst. 2 písm. b) daňového řádu na
úterý 1. 7. 2025
.
Řádné daňové tvrzení včetně příloh, které jsou jejich součástí, se pro účely správy daní považují za
formulářové podání,
a to lze podle § 72 daňového řádu podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tištěném výstupu, který má údaje, náležitosti a jejich uspořádání shodné s tiskopisem vydaným Ministerstvem financí nebo odpovídá vzoru formulářového podání podle vyhlášky v § 72 odst. 5 DŘ, nebo elektronicky s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně.
Pro naplnění výše uvedené podmínky byla publikována 13. 12. 2024 vyhláška č. 391/2024 Sb., kterou se mění některé vyhlášky o formulářových podáních při správě daní pro rok 2025, a to včetně vyhlášky č. 525/2020 Sb., o formulářových podáních pro daně z příjmů, která v příloze č. 5 obsahuje vzor daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob včetně
 
příloh a pokynů k vyplnění:
-
Přiznání k dani z příjmů právnických osob, jehož součástí je příloha č. 1 II. oddílu (25 5404 MFin 5404 – vzor č. 35)
-
Pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob (25 5404/1 MFin – vzor č. 35)
-
Samostatná příloha k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu (25 5404/D MFin 5404/D – vzor č. 22)
-
Přílohy č. 2 II. oddílu (25 5404/B MFin 5404/B – vzor č. 28)
-
Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu (25 5404/C MFin 5404/C – vzor č. 23)
-
Pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob nositeli investičních pobídek a k vyplnění samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu přiznání k dani z příjmů právnických osob (25 5404/C/1 MFin 5404/C/1 – vzor č. 23)
-
Samostatná příloha k položce 12 I. oddílu (25 5404/E MFin 5404/E – vzor č. 11)
-
Příloha č. 3 II. oddílu (25 5404/F MFin 5404/F – vzor č. 6)
-
Pokyny k vyplnění přílohy č. 3 II. oddílu přiznání k dani z příjmů právnických osob (25 5404/F/1 MFin 5404/F/1 – vzor č. 6)
-
Samostatná příloha k tabulce V. přílohy č. 3 II. oddílu (25 5404/H MFin 5404/H – vzor č. 6)
-
Samostatná příloha k ř. 319 II. oddílu (25 5404/G MFin 5404/G – vzor č. 6)
-
Příloha k položce 11 I. oddílu (25 5404/I MFin 5404/I – vzor č. 2)
Všechny výše vyjmenované tiskopisy jsou dostupné na internetových stránkách Finanční správy České republiky v záložce Daňové tiskopisy a dále pak pro účely elektronického podání též v aplikaci Elektronická podání pro Finanční správu (EPO). Logickým důsledkem povinného elektronického podávání je skutečnost, že žádné z uvedených formulářů, již nejsou vydávány tiskem, a tudíž nejsou pro poplatníky k dispozici na finančních úřadech.
Podle § 72 odst. 6 daňového řádu platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu
datovou schránku, která se zřizuje ze zákona
, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem,
je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky
s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu. Pro splnění citované povinnosti není tudíž umožněno činit tato podání způsobem podle § 71 odst. 3 daňového řádu, tj. s využitím tzv. e-tiskopisu. Ačkoliv právní úprava daňového řádu nedoznala v tomto ohledu žádných změn, je vhodné připomenout skutečnost, že povinnost elektronického podání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob nedopadá pouze na právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, ale i na ostatní právnické osoby, kterým je od roku 2023 zřizována datová schránka ze zákona, tedy i těm zapsaným v nadačním rejstříku, spolkovém rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek a obecně prospěšných společností.
Shodně jako v minulých letech je platnost tiskopisů uvedená v jejich zápatí nastavena nejen pro zdaňovací období započatá v roce 2024, ale i pro části zdaňovacích období započatých v roce 2025, za které lhůta pro podání daňového přiznání uplyne do 31. 12. 2025. Tato širší platnost tiskopisu vychází ze skutečnosti, že přestože s účinností pro zdaňovací období započatá od 1. 1. 2025 došlo obecně k novelizaci zákona o daních z příjmů, je výše uvedený vzor tiskopisu co do svého rozsahu a věcné náplně položek aktuálně zcela využitelný i pro vykázání a výpočet daňové povinnosti konstruované podle zákona o daních z příjmů ve znění od 1. 1. 2025. Množství legislativních změn v zákoně o daních z příjmů v roce 2023 a 2024, respektive s účinností pro rok 2024 je co do množství přijímaných zákonů srovnatelné s předchozími roky, ale nikoliv všechny novely zákona o dani z příjmů směřují do problematiky daně z příjmů právnických osob, a pokud ano, pak zdaleka ne všechny zněny mají současně svůj dopad do tiskopisu daňového přiznání. Z množiny schválených a publikovaných zákonů ve Sbírce zákonů lze uvést např. tyto konkrétní zákony:
-
zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů,
-
zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří,
-
zákon č. 162/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony,
-
zákon č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony.
Za novelu zákona o daních z příjmů, byť nepřímou, lze považovat i přijetí novely zákona č. 128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace.
 
Změny v tiskopisech
S ohledem na výše uvedené jsou dále popsané změny, úpravy a doplnění vyvolány potřebou upřesnit či aktualizovat data závislá na příkladech a přepočtech, kdy se nutně nejedná o přímý důsledek výše uvedených přijatých novel zákona o daních z příjmů. Vybrané úpravy jsou však důsledkem nutnosti promítnout do stávající koncepce tiskopisu nové instituty dle novel účinných pro zdaňovací období započatá v roce 2024. Toto se týká zejména právní úpravy režimu vylučování kursových rozdílů ve smyslu § 23i a § 23j ZDP a zavedení funkční měny v zákoně o účetnictví, která může být při splnění stanovených podmínek odlišná od české koruny, respektive může jí být euro, britská libra nebo americký dolar.
Dopady novelizace lze v daňovém přiznání v některých případech dovodit jen v rozšíření či zúžení věcné náplně položek, která je ale nejednou stanovena natolik obecně a zpravidla odkazem na celé ustanovení zákona o daních z příjmů, že se změna nebo doplnění zákonné úpravy ve svém důsledku nepromítne ani v textu názvu položky či popisu v pokynech pro její vyplnění. V této souvislosti je pak nezbytné zdůraznit to, že pokyny k vyplnění daňového přiznání, ať je jejich rozsah jakkoli obsáhlý, a přestože je zveřejněn v rámci výše zmiňované „formulářové vyhlášky“, nenahrazují metodický výklad zákona o daních z příjmů a daňového řádu, ale slouží výhradně jako pomůcka pro vyplnění daňového přiznání, a je tedy pouze na poplatníkovi samotném, aby se obeznámil se zákonnou úpravou, která na něj dopadá a ovlivňuje nebo může ovlivnit výpočet jeho daňové povinnosti.
 
Přiznání k dani z příjmů právnických osob a pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob
Ve
všeobecné
části pokynů k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických došlo k terminologické úpravě ve vymezení poplatníků daně z příjmů právnických osob. Nově se v kontextu novely zákona o investičních společnostech a investičních fondech2) pro existující podfondy akciové společnosti s proměnným základním kapitálem a i pro nové podfondy, které mohou vytvářet investiční fondy, které jsou komanditní společností na investiční listy nebo akciovou společností, zvolilo v zákoně o daních z příjmů obecné označení „podfond investičního fondu“. Analogicky se uvedená terminologie promítla do instrukcí k vyplnění záhlaví tiskopisu v položce 02 – Identifikační číslo.
Obecné informace k tiskopisu daňového přiznání byly rozšířeny o informace o právní úpravě kursů, respektive přepočtu měny pro výpočet daní z příjmů, která navazuje na právní úpravu zákona o účetnictví, a byla přijata pro případy, kdy poplatník povede účetnictví v jiné měně, než je česká koruna, a bude ve smyslu pokynů k vyplnění daňového přiznání konstruovat základ daně a daň v Kč. Základní informace jsou uvedeny v následujícím rozsahu:
„Částky v jednotlivých položkách a v přílohách tiskopisu se uvádějí v české měně zaokrouhlené na celé koruny, pokud v náplni příslušné položky není uvedeno jinak.
Přepočet cizí měny na českou měnu jedná-li se o položku pro výpočet daně, o které se neúčtuje, provádí poplatník kurzem pro přepočet daně pro poslední den zdaňovacího období, období, za které se podává daňové přiznání, nebo části zdaňovacího období, za kterou se podává daňové přiznání (§ 38 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona). Poplatník, jehož měnou účetnictví je cizí měna, provede přepočet položky pro výpočet daně, o které se účtuje, která se uvádí v daňovém přiznání, na českou měnu kurzem pro přepočet daně pro poslední den zdaňovacího období, období, za které se podává daňové přiznání, nebo části zdaňovacího období, za kterou se podává daňové přiznání [§ 38 odst. 8 písm. b) zákona].
Kurzem pro přepočet daně se pro účely daní z příjmů rozumí kurz devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou (§ 38 odst. 5 zákona).
Majetek, dluhy, rezervy vytvářené pro daňové účely a jiné položky, jejichž způsob tvorby nebo uplatnění je upraven zákonem upravujícím daně z příjmů, evidují v měně účetnictví (§ 38ba odst. 1 zákona).
Kritérium uvedené v české měně v zákoně, v jiném právním předpisu nebo v rozhodnutí orgánu veřejné moci, které se posuzuje pro účely daní z příjmů a vztahuje se k položce pro výpočet daně, o které se účtuje, nebo k majetku, dluhu, rezervě vytvářené pro daňové účely nebo jiné položce evidované v měně účetnictví, se v případě, že je měnou účetnictví poplatníka cizí měna, přepočte na měnu účetnictví kurzem pro přepočet daně pro poslední den bezprostředně předcházejícího zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání. Takto přepočtená částka se zaokrouhluje na celá čísla, pokud je přepočítávaná částka uvedena s přesností na celé tisícikoruny, v ostatních případech se nezaokrouhluje (§ 38bb zákona).
Výše zákonem definované přenositelné daňové položky (§ 38bc odst. 1 zákona), která vznikla ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých byla měnou účetnictví cizím měna, odpovídá pro účely jejího uplatnění nebo jiného zohlednění v jiném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, než ve kterých vznikla, výši této přenositelné daňové položky v měně účetnictví ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých tato položka vznikla, přepočtené na českou měnu kurzem pro přepočet daně poslední den tohoto období (§ 38bc odst. 2 zákona).“
V omezené míře jsou pak informace promítnuty i v dalších částech dílčích pokynů k vyplnění příloh, respektive samostatných příloh. Konkrétně pak text ve vazbě na režim tzv. přenositelných daňových položek je ve znění:
„Tato částka se pro účely daní z příjmů považuje za přenositelnou daňovou položku (§ 38bc odst. 1 písm. b) zákona). Pokud vznikla ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých byla měnou účetnictví cizí měna, pak její výše pro účely uplatnění nebo jiného zohlednění v jiném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, než ve kterých vznikla, odpovídá její výši v měně účetnictví ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterých vznikla, přepočtené na českou měnu kurzem pro přepočet daně (§ 38 odst. 5 zákona) pro poslední den tohoto období (§ 38bc odst. 2 zákona)“
promítnut do pokynů k částce, o kterou lze snížit výsledek hospodaření podle § 38fa odst. 8 ZDP v rámci samostatné přílohy k
tabulce V. přílohy č. 3 II. oddílu
.
 
O shodné znění jsou rozšířeny i dílčí pokyny k vyplnění
tabulky I. přílohy č. 3 II. oddílu
týkající se přehledu úpravy výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji podle § 23e zákona. Obdobně jsou doplněny i pokyny k vyplnění
samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu
ve vztahu k přenositelné daňové položce spočívající ve výši skutečně vynaložených způsobilých nákladů za zdaňovací období, k výši uplatnění této slevy za toto období a částky daně pro účely výpočtu S2.
V části
záhlaví a označení tiskopisu
zůstává nezměněný rozsah požadovaných položek k vyplnění stejně jako rozsah přípustných kódů, které představují zákonné důvody pro podání daňového přiznání. V důsledku novely ustanovení § 38ma odst. 1 písm. d) ZDP zákonem č. 162/2024 Sb., došlo k úpravě náplně typu daňového přiznání „O“, a to na
„daňové přiznání za období předcházející dni, od kterého poplatník změnil daňové rezidenství z České republiky do zahraničí, nebylo-li dosud za toto období daňové přiznání podáno“
.
 
Uvedená změna reaguje na novelu zákona o přeměnách, která nově umožňuje přemístit sídlo obchodní
korporace
z ČR i do států mimo EU nebo EHP, v důsledku čehož může poplatník přestat být daňovým rezidentem ČR. Typ daňové přiznání se nově vztahuje na všechny případy přemístění daňového rezidenství poplatníka z ČR do zahraničí, ke kterému dojde z důvodu změny sídla či změny místa vedení.
Poplatníci by měli věnovat pozornost nejen správnému označení typu daňového přiznání, vymezení zdaňovacího období, ale i označení typu poplatníka. Tyto parametry ve vzájemné souvislosti ovlivňují následné posouzení daňového přiznání správcem daně, zejména co do lhůty pro jeho podání. V této souvislosti nelze pominout ani požadavek v
I. oddílu
v údajích o poplatníkovi
na vyznačení skutečnosti, zda na poplatníka, účetní jednotku, dopadá zákonná povinnost ověření účetní závěrky auditorem, nebo vyznačení skutečnosti, zda přiznání podal poradce. Neméně důležitým údajem je pak i
kategorie účetní jednotky
. I zde v souvislosti s novelou zákona o účetnictví a zavedení měny účetnictví, respektive funkční měny, byly zpřesněny pokyny k tomuto údaji, a to doplněním textu:
„Účetní kritérium uvedené v zákoně o účetnictví v české měně se v případě, že měnou účetnictví účetní jednotky není česká měna, přepočte na měnu účetnictví kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou k měně účetnictví pro poslední den bezprostředně předcházejícího účetního období.“
Položka č. 11 I. oddílu
nadále představuje požadavek
přiložit účetní závěrku
sestavenou daňovým subjektem nebo přehledy o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích jako povinnou a nedílnou součást daňového přiznání. Pokyny k vyplnění jsou ve vazbě na novelu zákona o účetnictví, která umožňuje zvolit jako měnu účetnictví i měnu odlišnou od české koruny zpřesněny tak, že účetní závěrka se přikládá
„v měně účetnictví, kterou může podle § 24a zákona o účetnictví být česká měna (CZK), euro (EUR), americký dolar (USD), nebo britská libra (GBP), pokud je funkční měnou účetní jednotky“
, a to i přesto, že částky v jednotlivých položkách daňového přiznání se nadále uvádějí v české měně.
K položce č. 11 se přímo váže
příloha k položce 11 I. oddílu
, která je reakcí na právní úpravu zákona o účetnictví, která v ustanovení § 21b Zvláštní způsoby zveřejňování zavedla pro poplatníky daně z příjmů právnických osob volitelnou možnost předat účetní závěrku do sbírky listin veřejného rejstříku prostřednictvím podání daňového přiznání u příslušného správce daně z příjmů. Ani v aktuálním vzoru tiskopisu této přílohy nejsou uvedeny žádné specifické pokyny k vyplnění, neboť povaha vyplňovaných a vyznačovaných údajů je zjevná i bez nich. Nadále uvedená příloha umožňuje zadání e-mailu, na který je zasláno potvrzení o předání účetní závěrky správcem daně. V této souvislosti je vhodné upozornit, že datum předání účetní závěrky správcem daně se nemusí zcela shodovat s datem, kdy bude takto předaná účetní závěrka dostupná ve sbírce listin veřejného rejstříku. I když účetní závěrka nebude zveřejněna ve sbírce listin ve stejném okamžiku, je povinnost účetní jednotky zveřejnit účetní závěrku splněna, nebo částečně splněna, již okamžikem, kdy bylo podání učiněno u příslušného správce daně z příjmů.
 
II. Oddíl a příloha č. 1 II. oddílu
Právní úprava účinná pro zdaňovací období započatá v roce 2024 si nevyžádala až na výjimky zásahy do této části daňového přiznání a rozsah, řazení a náplň řádků pro transformaci výsledku hospodaření na základ daně a následně na daň je téměř shodná. Jak bylo již naznačeno v předchozím textu, reagoval tiskopis na nový institut tzv.
režimu vylučování kursových rozdílů podle § 23i a § 23j ZDP
, který byl do zákona o daních z příjmů zaveden tzv. konsolidačním balíčkem. Tento režim je pro poplatníky dobrovolný, a pokud poplatník neúčtuje v soustavě jednoduchého účetnictví, nebylo vůči němu zahájeno insolvenční řízení, není v likvidaci a podal včas oznámení o vstupu do režimu vylučování kursových rozdílů, stal se poplatníkem v tomto režimu od prvního dne rozhodného zdaňovacího období, které uvedl ve zmiňovaném oznámení.
Pro úpravu základu daně, respektive úpravu výsledku hospodaření podle § 23i odst. 1, 4 a 5 ZDP byl tiskopis rozšířen o
řádek 65
pro zohlednění částky kursových rozdílů, o kterou se podle § 23i ZDP zvyšuje výsledek hospodaření, a o
řádek 165
pro částky kursových rozdílů, o kterou se podle § 23i ZDP výsledek hospodaření snižuje. K uvedeným řádkům se pak vztahují společné stručné pokyny k vyplnění ve znění:
„K ř. 65 Tento řádek vyplňují poplatníci, kteří jsou v režimu vylučování kursových rozdílů a vznikne jim povinnost upravit základ daně, respektive výsledek hospodaření o kursové rozdíly podle § 23i odst. 1 a § 23i odst. 4 zákona. Na řádku se uvede úhrn nerealizovaných kursových ztrát, které se podle § 23i odst. 1 zákona nezahrnují do základu daně a kladné hodnoty vyplývající z výpočtu kumulovaných kursových rozdílů vypočtených podle § 23i odst. 4 zákona při realizaci kursového rozdílu. Pro uvedení úhrnu kursových zisků, které se podle § 23i odst. 1 zákona nezahrnují do základu daně a záporné hodnoty vyplývající z výpočtu kumulovaných kursových rozdílů vypočtených podle § 23i odst. 4 zákona při realizaci kursového rozdílu se použije ř. 165.“
I když se k uvedeným řádkům neváží vysvětlivky č. 8, které předpokládají identifikaci a rozvedení hodnoty uvedené na daném řádku, není vyloučeno, aby poplatník bližší rozpis výpočtu částky nerealizovaných kursových rozdílů uvedl.
Dále se tiskopis v rozsahu položek II. oddílu nezměnil. Nezměnil se tak název ani věcná náplň
řádku 230
, který představuje odečet daňové ztráty podle § 34 odst. 1 ZDP, a v této souvislosti je vhodné připomenout, že k významné změně a aktualizaci pokynů k tomuto řádku došlo již v minulých vzorech tiskopisu zejména v souvislosti s novelou, která zavedla možnost uplatnění daňové ztráty i ve dvou zdaňovacích obdobích předcházejících jejímu vzniku. Pro zpřesnění hodnoty ř. 230 je stanovena tabulka
E přílohy č. 1 II. oddílu
, jejíž vyplnění je povinné, pokud poplatník uplatňuje daňovou ztrátu jako položku odčitatelnou od základu daně, a to nejen z důvodu, že ustanovení § 34 odst. 1 ZDP tuto povinnost explicitně uvádí, ale i proto, že tabulka je definována formulářem zveřejněným v podzákonném předpise, tj. ve formulářové vyhlášce. Obdobně se pak vztahuje povinnost klíčovat uplatňování odčitatelných položek od základu daně i u odpočtu na podporu výzkumu a vývoje uváděném na
řádku 242
nebo odpočtu na podporu odborného vzdělávání uváděném na
řádku 243
, a to formou tabulek dílčích
Fb) a Fc) přílohy č. 1 II. oddílu
. V souvislosti s již zmiňovanou aktualizací pokynů ve vazbě na problematiku funkční měny a jejího přepočtu je vhodné zmínit, že i když neuplatněný odpočet na podporu výzkumu a vývoje nebo podporu odborného vzdělávání lze přenést do dalšího období, nejsou tyto položky aktuálně definovány jako tzv. přenositelné položky, proto nedoplnění pokynů o právní úpravu § 38bc ZDP není chybou či opomenutím, ale záměrem.
Ne vždy však požadavek na rozvedení a zpřesnění částky uvedené na některém z řádků II. oddílu představuje tabulku v příloze č. 1, v některých případech je tato povinnost vtělena do odkazu na vysvětlivku č. 8:
„Bude-li vyplněn některý z takto označených řádků, je nutné ve smyslu dílčích pokynů pro jejich vyplnění rozvést na zvláštní příloze věcnou náplň částky vykázané na příslušném řádku, popřípadě její propočet. Při elektronickém podání daňového přiznání jsou textová pole pro vyplnění zvláštních příloh
součástí programového vybavení aplikace Elektronická podání pro finanční správu.“.
Tento odkaz je uveden např. u řádků zacílených na příjmy osvobozené od daně (ř. č. 109 nebo 110), ale i u mnohých dalších, kdy tento požadavek není vhodné při vyplňování daňového přiznání pomíjet a přehlížet. Při absenci údajů na těchto zvláštních přílohách lze očekávat pochybnosti správce daně o úplnosti podaného daňového přiznání.
Název a věcná náplň
řádku 260
určená pro uplatnění odečtu bezúplatných plnění (darů) zůstala i přes novelizaci § 20 odst. 8 ZDP zákonem č. 39/2020 Sb. stejná a shodně je tomu tak i v případě, kdy dočasné zvýšení limitu pro maximální výši této základ daně snižující položky bylo prodlouženo ustanovením § 1 odst. 2 zákona č. 128/2022 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V pokynech k vyplnění se uvedená úprava promítá následovně:
„Uvede se skutečně uplatněná částka odečtu hodnoty bezúplatných plnění, poskytnutých ve zdaňovacím období na zákonem vymezené účely (§ 20 odst. 8 zákona) z tabulky G přílohy č. 1 II. oddílu, nejvýše však do 10 % z částky na ř. 250; to neplatí pro zdaňovací období, která skončila v období od 1. 3. 2022 do 29. 2. 2024 (zákon č. 128/2022 Sb.), za která lze v úhrnu odečíst nejvýše 30 % základu daně sníženého podle § 34 zákona.“
V této souvislosti je ale namístě upozornit na návrh novely projednávané v rámci sněmovního tisku č. 727, která po svém schválení prodlouží možnost odečtu bezúplatných plnění až do výše 30 % o další 3 roky, tj. až pro zdaňovací období, která skončí do 28. 2. 2027. Avšak do doby účinnosti této novely je třeba postupovat podle aktuálně účinného znění zákona a v rámci běhu lhůty pro podání daňového přiznání za rok 2024 je vhodné sledovat legislativní proces této novely. Lze předpokládat, že na schválení novely bude operativně reagovat i finanční správa a limit snižující položky bude adekvátně upraven i v rámce aplikace EPO.
Textově zcela nepatrná, ale z pohledu daňových povinností velice významná změna je promítnuta do pokynů k
řádku 280
zohledňující sazby daně z příjmů právnických osob. Pro stanovení daně se vždy použije sazba daně účinná k prvnímu dni zdaňovacího období nebo období, za něž je podáváno daňové přiznání. S účinností od 1. 1. 2024 je základní
sazba daně zvýšena na 21 %
namísto dosavadních 19 %. Sazba daně pro základní investiční fondy ve výši 5 % a pro fondy penzijní společnosti ve výši 0 % zůstala zachována.
Vyjma již výše zmíněných částí pokynů k vyplnění došlo k aktualizaci i dílčích pokynů v bodě
příkladu výpočtu částky slev na dani
při zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením, navazující na tabulku H. Rozčlenění celkového nároku na slevy na dani (§ 35 odst. 1 a § 35a nebo 35b zákona o daních z příjmů), který lze uplatnit na ř. 300, odvíjející se od fondu pracovní doby a jejího rozvržení pro rok 2024.
Již bylo několikrát poukazováno na úpravy související s novým institutem tzv. funkční měny v zákoně o účetnictví, kdy i přes možnost vedení účetnictví v jiné, nežli české měně je daňové přiznání nadále vyplňováno a daň stanovována a spravována v Kč. V této souvislosti je třeba poukázat na jedinou položku tiskopisu daňového přiznání, kterou je požadováno uvést v měně účetnictví, a to včetně uvedení zvolené měny účetnictví. Jedná se o hodnotu
řádku 1 tabulky K
o ročním úhrnu čistého obratu, kdy dílčí pokyny k vyplnění jsou ve znění:
„Údaj vyplňují všichni poplatníci podávající přiznání za zdaňovací období nebo za období, za které se podává daňové přiznání, kteří na tomto řádku uvedou roční úhrn čistého obratu, vypočtený v měně účetnictví podle § 1d odst. 2 věty druhé zákona o účetnictví. V položce Měrná jednotka se uvede příslušná měna účetnictví, kterou podle § 24a zákona o účetnictví může být česká koruna (CZK), euro (EUR, americký dolar (USD) nebo britská libra (GBP). Veřejně prospěšní poplatníci (§ 17a zákona) uvedou roční úhrn čistého obratu z celkové činnosti, tj. z hlavní i hospodářské činnosti. Poplatníci, kteří vedou jednoduché účetnictví, uvedou součet všech příjmů dosažených za zdaňovací období nebo za období, za které se podává daňové přiznání.“
Náplň
III. oddílu
zůstává i nadále neobsazena a rozsah a struktura položek
IV. oddílu
ve vztahu dodatečnému daňovému přiznání
a V. oddílu
,
 
týkajícím se placení daně, je beze změn. V samém závěru tiskopisu je standardizovaná podoba podpisové doložky, která též nedoznala žádných změn.
Již od minulého vzoru tiskopisu daně z příjmů právnických osob č. 34 je součástí tiskopisu
žádost o vrácení přeplatku
a pokud hodlá poplatník požádat o vrácení vratitelného přeplatku, nemusí již tuto žádost formulovat mimo vlastní tiskopis daňového přiznání a zasílat jako samostatné podání. V této souvislosti je vhodné poukázat na aplikaci zvláštního ustanovení o vratitelném přeplatku § 38zf ZDP, podle kterého se na žádost, která byla podána současně s daňovým přiznáním a před uplynutím lhůty pro podání daňového přiznání, hledí jako na podanou v poslední den lhůty pro podání daňového přiznání. Žádost jako taková je koncipována shodně s tou, která je již dlouhou dobu k dispozici poplatníkům v tiskopise pro daně z příjmů fyzických osob, ale umožňuje vrácení přeplatku pouze a výhradně bezhotovostním převodem na bankovní účet. Toto omezení koresponduje s právní úpravou postupu při vrácení vratitelného přeplatku podle § 155a DŘ ve znění novely tzv. konsolidačním balíčkem, který nově z vracení poštovním poukazem vylučuje právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby.
V případě ostatních dosud nezmiňovaných příloh (příloha č. 2 II. oddílu) a samostatných příloh (samostatná příloha k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu, samostatná příloha k položce 12 I. oddílu, samostatná příloha k ř. 319 II. oddílu) k daňovému přiznání k dani z příjmů právnických osob došlo k úpravám výhradně ve formě aktualizace zápatí, tj. čísla vzoru a vymezení jeho platnosti a k aktualizaci dat a příkladů, pokud jsou pro názornost obsaženy v pokynech k jejich vyplnění. Jejich rozsah nebyl upravován a povinnost jejich vyplnění dopadá na poplatníky za stejných podmínek a ve stejném rozsahu, jako tomu bylo u předchozích vzorů.
 
Závěr
Jak je zřejmé z výše uvedeného, doznal zákon o daních z příjmů novelami změn a úprav, které se svou povahou mohou bezpochyby významněji odrazit v daňové povinnosti některých poplatníků, nicméně tyto úpravy zákona neměly za následek významnější úpravu tiskopisu daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob. Tiskopis svůj rozsah výrazně nezměnil a za drobné positivum lze považovat, že i když nedošlo k redukci počtu požadovaných, respektive povinných údajů, došlo jen k jejich nepatrnému navýšení.
2) Novela zákonem č. 163/2024 Sb.

Související dokumenty

Články

Slevy na daních z příjmů a daňové zvýhodnění
Novinky v oblasti zdanění příjmů fyzických osob 2025
Příklad vyplnění daňového přiznání fyzické osoby za rok 2024

Zákony

Zákon č. 162/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech
39/2020 Sb., o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování)
128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
Zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů
Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
Zákon č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Vyhlášky

525/2020 Sb., o formulářových podáních pro daně z příjmů
Vyhláška č. 391/2024 Sb., kterou se mění některé vyhlášky o formulářových podáních při správě daní pro rok 2025