Změny daně z přidané hodnoty od dubna 2019

Vydáno: 38 minut čtení

Dal jsem si tu práci a do stejného formátu převedl úplně první znění zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty (tehdy ještě coby před-unijní zákon č. 588/1992 Sb. ) a jeho aktuální verzi po všech novelách. Výsledná bilance: 25 versus 148 stran, tedy téměř 6krát více právně závazného textu, a z 56 paragrafů již máme 254. Možná si zákonodárci myslí, že i v daních platí lidové rčení „Větší je lepší!“. Opak je pravdou, každý účetní a daňový poradce potvrdí, že stručný, přehledný a jednoznačný zákon je nejlepší – i jako prevence před daňovými úniky. Příznačně na Apríl 2019 přibyla 51. novela zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH “), čítající neuvěřitelných 34 stran textu a 269 změnových bodů…

Změny daně z přidané hodnoty od dubna 2019
Ing.
Martin
Děrgel
 
Představení novelizace DPH
Předmětná novela ZDPH byla stěžejní součástí „daňového balíčku“, který coby –
zákon č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony
(dále jen „Novela“) – vyšel ve Sbírce zákonů dne 27. 3. 2019 a většinově nabyl účinností na zmíněný Apríl – 1. 4. 2019.
Kromě ZDPH Novela mění
dalších 9 zákonů (v závorce počet změnových bodů):
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
(39), zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her, (6),
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
(87), zákon č. 242/2016 Sb., celní zákon (7), zákon č. 280/2009 Sb., (3), zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní (15), Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky (12), Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky (1), zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon (2).
Jak zaznělo, do DPH Novela přináší 269 změnových bodů – což je mimochodem o 15 více, než má celý ZDPH paragrafů – a to převážně s
účinností od 1. 4. 2019, výjimkou je 13 bodů s trojí odlišnou účinností
:
27. 3. 2019 (5x):
zjednodušení zdanění elektronicky poskytovaných služeb zahraničním osobám nepovinným dani,
zavedení speciálních daňových pravidel pro jednoúčelové a víceúčelové poukazy na zboží a služby,
úprava vystavování daňových dokladů u zvláštního režimu tzv. jednoho správního místa (MOSS),
speciální určení základu daně u víceúčelového poukazu při dodání zboží nebo poskytnutí služby, a
rozšíření okruhu osob, které mohou použít zvláštní režim jednoho správního místa v režimu mimo EU;
1. 1. 2020 (2x):
úprava
fikce
dodání zboží při pořízení zboží na finanční leasing s ohledem na „obvyklé okolnosti“, a
přeřazení „tepla a chladu“ z první snížené sazby daně 15 % do druhé snížené sazby daně 10 %;
1. 1. 2021 (6x):
ukončení možnosti plátce dobrovolně uplatňovat DPH na výstupu u nájmu staveb a bytů pro bydlení,
rozšíření povinnosti identifikovaných osob podávat veškerá podání na poli DPH pouze elektronicky, které je náplní pěti změnových bodů (prozatím musejí elektronicky podávat jen souhrnná hlášení).
Ostřílení znalci neustálých daňových změn zkušeně podotknou, že nestačí údaj o účinnosti – den, kdy je právní norma závazná – ale je nutné znát
také související přechodná ustanovení
. Těch pro DPH přináší Novela opět
nebývalý počet – 16
, přičemž naprosté většiny změn se týká obecné (první) přechodné ustanovení:
„Pro daňové povinnosti u DPH za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon č. 235/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“
. Případy, kdy dalších 15 přechodných ustanovení nastavuje načasování použitelnosti změn přinášených Novelou jinak, si vyjevíme až při probírání příslušné konkrétní novinky, pro kterou je takto speciálně stanoveno.
 
Proč?
Už jako malí jsme se nejvíce – často až do omrzení dospělých – zajímali o to „Proč?“ se poznané děje. „Tati, proč Sluníčko hřeje?“ – Protože tam hoří velký ohýnek. „A proč na Sluníčku hoří ohýnek?“ – Protože je tam hodně stlačený vodík, který se mění na helium, přičemž se uvolňuje energie ve formě elektromagnetického záření…, počkej, kam jdeš, s tou termojadernou fúzi je to složitější… Pochopili jsme, že holt na některá „Proč?“ se kloudnou odpověď nedozvíme, a tak jsme se časem přestali ptát. A to je chyba.
V lidské pospolitosti se totiž skoro nic neděje samo sebou, vše má nějakého hybatele. Obvykle postačí sledovat peněžní toky, komu daná změna prospěje (
cui bono
), hlavně se nenechat zmást titulky a proklamacemi. V Důvodové zprávě povinně sepsané k návrhu Novely se ohledně novinek na poli DPH oficiálně dočteme mj.:
Hlavním důvodem novely zákona o DPH je povinná transpozice nových právních předpisů Evropské unie a doladění některých ustanovení s platnou unijní právní úpravou … především dvou nových směrnic Rady:
směrnice Rady (EU) 2016/1065 ze dne 27. června 2016, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o zacházení s poukazy;
směrnice Rady (EU) 2017/2455 ze dne 5. prosince 2017, kterou se mění směrnice 2006/112/ES a směrnice 2009/132/ES, pokud jde o určité povinnosti v oblasti daně z přidané hodnoty při poskytování služeb a prodeji zboží na dálku.
V návaznosti na směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“) se zpřesňují některé pojmy, které jsou pro uplatňování DPH zásadní, například ekonomická činnost (poznámka: Kvůli pozměňovacímu návrhu poslanců ale i nadále – v rozporu s unijním právem – nejde u členů orgánů firem – např. u jednatelů s. r. o. – o ekonomickou činnost podléhající DPH), a zakotvují se některé další zásady vyplývající z ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie. Ze zákona o DPH se tímto návrhem také vypouští ustanovení, která jsou neslučitelná s unijní právní úpravou, zejména možnost České televize a Českého rozhlasu uplatňovat odpočet DPH na vstupu, ačkoli uskutečňují (převážně) od daně osvobozenou veřejnou službu bez nároku na odpočet daně. (Poznámka: Díky pozměňovacímu návrhu poslanců se ovšem tento nesoulad s unijním právem zachová do konce roku 2021.)
Dále se v návaznosti na konzultace se zástupci daňové veřejnosti do tohoto zákona promítají určitá terminologická zpřesnění, jejichž cílem je jasnější a přehlednější legislativní úprava DPH, a rovněž některá nová prováděcí opatření a pravidla zaměřená na posílení principu neutrality daně z přidané hodnoty. (…)
Zdálo by se, že 34 stran textu změn ZDPH nenechá kámen na kameni a podnikatelé, účetní i poradci se budou muset naučit v podstatě zcela nový systém uplatňování této daně. Odbornou veřejnost naštěstí můžeme uklidnit, že
od dubna roku 2019 nedochází k žádné revoluci v DPH
. Viděno z nadhledu lze asi nejpříhodněji popsat záplavu změn rčením „Stokrát nic umořilo osla“. Jak si dále upřesníme, došlo sice k celé řadě dílčích věcných úprav, ale vesměs se jedná o záležitosti drobné a okrajové, které se drtivé většiny běžných plátců DPH netýkají. Troufám si dokonce kacířsky při plném vědomí konstatovat, že by se nic dramatického nestalo, pokud by těch 34 stran změn DPH zákonodárci (odvážně) neschválili. Ohledně citovaných dvou nových unijních směrnic by mohli dotčení plátci v klidu využít tzv. přímého účinku – jak ostatně mohli kvůli opožděné účinnosti činit již v prvním čtvrtletí roku 2019 – a podnikatelé, jejich účetní a poradci se nemuseli tolik stresovat balíkem novinek, vysedávat na únavných školeních a místo toho udělat něco kloudného pro tuto zemi a její občany. V dalším textu se nicméně blíže podíváme na 20 nejvýznamnějších změn DPH, a to zejména z hlediska zájmu většinového běžného plátce.
 
20 hlavních novinek DPH
Než se blíže podíváme na avizovaných 20 pro běžné plátce stěžejních novinek v DPH, tak si nejprve pro lepší přehlednost ukážeme jejich umístění v rámci struktury celého zákona o DPH
tučně kurzivou
. S ohledem na velký počet paragrafů (254) a oddílů, které po modernizaci textu zákona mají své vlastní názvy vypovídající o jejich náplni, uvádíme v tabulce pouze pro praxi významnější příklady pojmenování jednotlivých ustanovení.
§ ZDPH
Část první – Základní ustanovení
Hlava I – Obecná ustanovení
1–4b
Předmět daně, územní působnost, vymezení základních pojmů, obrat:
1. Zpřesnění pojmu úplata – § 4 odst. 1 písm. a)
2. Definice uskutečněného plnění – § 4 odst. 1 písm. n)
3. Rozšíření pojmu „obrat“ pro účely DPH – § 4a
Hlava II – Uplatňování daně
5–6l
Daňové subjekty (osoby povinné k dani, skupina, plátci, identifikovaní osoby):
4. Stále chybné pojetí „ekonomické činnosti“ - § 5 odst. 3
7–12
Místo plnění (při dodání zboží, při poskytnutí služby, při pořízení zboží z jiného státu EU a při dovozu):
5. Zjednodušení digitálních služeb pro spotřebitele v jiných státech EU – § 10i
13–20
Vymezení plnění (dodání zboží, poskytnutí služby, pořízení zboží z jiného státu EU a dovoz zboží):
6. Uplatňování DPH v případě poukazů – § 15, § 15a, § 15b
20a–25
Uskutečnění plnění a vznik povinnosti daň přiznat nebo zaplatit (ke dni dodání/poskytnutí/zaplacení):
7. Uskutečnění služeb souvisejících s nájmem nemovité věci – § 21 odst. 4 písm. c)
26–35a
Daňové doklady (vystavování, nezbytné náležitosti, zvláštní daňové doklady, věrohodnost, uchovávání):
8. Daňový doklad nestačí vystavit, je třeba se pokusit o jeho předání příjemci – § 28 odst. 8
9. Rozšíření možností vystavení souhrnného daňového dokladu – § 31b
36–46g
Základ daně a výpočet daně, jejich oprava (obecná pravidla, specifika pro určitá plnění, opravný doklad):
10. Základ daně u nepeněžních plnění a plateb tzv. virtuální měnou – § 36 odst. 6 a 14
11. Výpočet DPH – § 37
12. Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky – § 46 až § 46g
47–50
Sazby daně (základní sazba daně 21 %, první snížená sazba daně 15 % a druhá snížená sazba daně 10 %)
51–62
Osvobozená plnění – bez odpočtu (finanční a pojišťovací činnosti, dodání a nájem nemovitých věcí, …):
13. Konec možnosti zdaňovat nájem objektů bydlení od roku 2021 – § 56a odst. 3
63–71g
Osvobozená plnění – s odpočtem (dodání do jiného státu EU, vývoz, mezinárodní přeprava osob, …):
14. Změny v osvobození služeb vázaných na dovoz a vývoz zboží – § 69
72–79d
Odpočet daně (podmínky pro uplatnění odpočtu daně, poměrný a krácený odpočet, odpočet při registraci):
15. Oprava odpočtu daně v případě nedobytné pohledávky – § 74a
16. Oprava odpočtu daně z významné opravy nemovité věci při jejím dodání – § 78da
17. Nárok na odpočet daně při registraci plátce a jejím zrušení – § 79
80–87
Vracení DPH (českým plátcům za nákupy jinde v EU, zahraničním firmám a lidem za nákupy v ČR)
Hlava III – Zvláštní režimy
89–92
Zvláštní režimy pro cestovní službu, pro obchodníky s použitým zbožím a uměleckými díly, a jiné
Hlava IV – Režim přenesení daňové povinnosti
92a–92i
Základní ustanovení, režim trvalého použití, režim dočasného použití, závazné posouzení správcem daně:
18. Rozšíření
fikce
režimu přenesení daňové povinnosti v tuzemsku – § 92a odst. 7
Hlava V – Správa daně v tuzemsku
93–110
Správa DPH (registrace a její zrušení, evidence, daňová přiznání, kontrolní a souhrnná hlášení, ručení):
19. Zpřísnění a zrychlení pokutování za kontrolní hlášení plátce – § 101h, § 101i
20. Změny řešení nesprávného uvedení daně za jiné zdaňovací období – § 104
110a–110zf
Zvláštní režim jednoho správního místa (týká se hlavně elektronických služeb, poskytovaných neplátcům)
111–113
Část DRUHÁ – přechodná, zrušovací a závěrečná ustanovení
Přílohy k zákonu o DPH
Příloha 1
Seznam plnění, při jejichž provádění se subjekty veřejné správy považují za osoby povinné k dani
Příloha 2
Seznam služeb podléhajících 1. snížené sazbě 15 % (ubytování, stravování, kina, fitcentra, sauny…)
Příloha 2a
Seznam služeb podléhajících 2. snížené sazbě 10 % (pozemní hromadná pravidelná doprava osob…)
Příloha 3
Seznam zboží podléhajícího 1. snížené sazbě 15 % (potraviny, nealko, zvířata, rostliny, voda, polena…)
Příloha 3a
Seznam zboží podléhajícího 2. snížené sazbě 10 % (kojenecká výživa, léky, tištěné knihy a noviny)
Příloha 4
Umělecká díla, sběratelské předměty a starožitnosti (vymezení pro účely zvláštního režimu obchodníka)
Příloha 5
Seznam zboží, u kterého se při dodání použije režim přenesení daňové povinnosti (hlavně odpad a šrot)
Příloha 6
Seznam dodání zboží nebo poskytnutí služeb, při nichž se použije režim přenesení daňové povinnosti, a to v rozsahu nařízení vlády č. 361/2014 Sb. (dodání obilovin, kovů, mobilů, tabletů, … nad 100 000 Kč)
1. Zpřesnění pojmu úplata [§ 4 odst. 1 písm. a) ZDPH]
Do definice pojmu „úplata“ v návaznosti na judikaturu Soudního dvora EU nově přibyla
upřesňující podmínka, že „přímo souvisí“ s plněním,
aby byla zdůrazněna nezbytnost jednoznačné a přímé vazby mezi plněním – dodání zboží/poskytnutí služby – a obdrženým protiplněním. Pro účely DPH se tak rozumí: „
úplatou:
1.
částka v peněžních prostředcích nebo hodnota nepeněžitého plnění, které jsou poskytnuty v přímé souvislosti s plněním,
2.
dotace
k ceně, kterou se pro účely DPH rozumí … příjemci
dotace
stanovena povinnost poskytovat plnění se slevou z ceny a výše slevy se váže k jednotkové ceně plnění …“
Dani tak nepodléhá platba, kde přímá vazba chybí, což může být případ paušálního poplatku, příspěvku požadovaného od jednotlivých dodavatelů obchodním řetězcem na propagaci celého sortimentu obchodu. Například v kauze týkající se Českého rozhlasu C-11/15 zmíněný soud rozhodl, že koncesionářské poplatky nejsou úplatou za (veřejnou) službu rozhlasového vysílání, která je proto poskytována bezúplatně, a není tedy předmětem DPH.
Druhé v citaci podtržené nově vložené slovo
„plněním“ nahradilo dosavadní výraz „předmět daně“,
čímž byl napraven nepřesný právní stav, kdy se úplata nelogicky netýkala dodání zboží nebo
poskytnutí služby s místem plnění v zahraničí, kteréž totiž nejsou předmětem české daně.
A do třetice opět kvůli stanovisku Soudního dvora EU
byla „dotace k ceně“
– vstupující do základu daně –
zahrnuta rovnou do „úplaty“
, jíž je součástí, a nikoli až návazně dle § 36 odst. 3 ZDPH do základu daně. Definice
dotace
k ceně se tím nemění, jde tedy o specifický druh poskytnuté úplaty nebo části celkové úplaty, která je základem daně za poskytnuté plnění.
2. Definice uskutečněného plnění [§ 4 odst. 1 písm. n) ZDPH]
Ačkoli je systém DPH postaven na zdanění „uskutečněných plnění“, nebylo doposud v ZDPH jasné a jednoznačné vymezení tohoto ústředního pojmu. Nově proto bylo doplněno – asi bez věcné změny – že se pro účely DPH rozumí
„uskutečněným plněním dodání zboží nebo poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková“
. Zejména v případě fyzických osob (OSVČ) hraje v praxi stěžejní roli dovětek – praktikovaný i před Novelou. Díky němu tak např. nepodléhá DPH posekání zahrady rodičům za bábovku jejich podnikajícím synem, který je plátcem DPH, jelikož zjevně nejedná jako osoba povinná k dani (podnikatelsky). Ovšem pozor, platí to i z druhé strany, takže
může mít plátce problém s uznáním odpočtu DPH na vstupu u svého nákupu zboží
, u něhož vystupoval jako „spotřebitel“ a nikoli jako „podnikatel“ – o čemž se nechtíc může sám usvědčit třeba tak, že využije výhodné nabídky prodejce a zaplatí nákup spotřebitelským úvěrem a podobně.
Za povšimnutí stojí, že
definice postrádá omezení místem plnění
, přičemž pokud se nachází v České republice, pak je předmětem naší DPH, přičemž jde buď o plnění „zdanitelné“, nebo „osvobozené od daně“, jak vyplývá z § 2 ZDPH. Uskutečněným plněním jsou ovšem rovněž ta, která mají místo plnění mimo tuzemsko, sice je nelze u nás zdanit, nicméně v určitých případech je plátci a identifikované osoby musejí uvádět do přiznání a hlášení.
3. Rozšíření pojmu „obrat“ pro účely DPH (§ 4a ZDPH)
Doposud se do obratu nezahrnovala úplata z prodeje dlouhodobého majetku.
Což bylo podle práva EU hned dvakrát špatně. Zaprvé, namísto úzce vymezeného „prodeje“ se výluka týká „dodání nebo poskytnutí“ dlouhodobého majetku. A hlavně zadruhé, z judikatury Soudního dvora EU (rozsudek ve věci C-98/07) vyplývá, že
pokud má prodej dlouhodobého majetku povahu běžné a pravidelné činnosti dotyčné osoby v rámci podnikání, pak jej není důvod vyjímat z výpočtu obratu pro účely DPH
. Konkrétně může jít třeba o prodeje automobilů leasingovou společností nebo domů stavební či realitní firmou. Novela proto zúžila výjimku ohledně typů plnění, resp. úplat nezahrnovaných do obratu; obdobně je tomu u krátícího koeficientu (§ 76 odst. 4 ZDPH):
„Do obratu se nezahrnuje úplata za dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, není-li toto uskutečněné plnění nedílnou součástí obvyklé ekonomické činnosti osoby povinné k dani.“
4. Stále chybné pojetí „ekonomické činnosti“ (§ 5 odst. 3 ZDPH)
Před novelou § 5 odst. 2 ZDPH vymezoval „ekonomickou činnost“ jako – soustavnou – činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, … s výjimkou činnosti osob zdaňovaných jako příjmy ze závislé činnosti podle § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“). Což bylo opět dvakrát špatně. Směrnice o DPH a navazující
judikatura
totiž váže ekonomickou činnost na podmínku vykonávání činnosti s cílem získávat z ní pravidelný příjem – nikoli pravidelnou úplatu nebo dokonce zisk – zatímco podmínka pravidelnosti, opakovatelnosti či soustavnosti činnosti je podružná.
Proto i činnost jen příležitostná může podléhat DPH – pokud je z ní získáván pravidelný příjem. Druhou chybou českého pojetí bylo a je nadále vylučování pravidelných příjmů – které neplynou z pracovněprávních vztahů – jen proto, že je ZDP daní jako běžné zaměstnance. Díky tomu v rozporu s právem EU není předmětem české DPH činnost jednatelů a společníků s. r. o., členů představenstev, dozorčích rad apod. Což měl napravit původní návrh Novely, ovšem neodůvodněný pozměňovací návrh Rozpočtového výboru chybu do ZDPH vrátil, takže
ekonomickou činností stále:
„… není … činnost zaměstnanců nebo … osob, které jsou zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti.“
5. Zjednodušení digitálních služeb pro spotřebitele v jiných státech EU (§ 10i ZDPH)
V případě „digitálních služeb“ – telekomunikační, rozhlasové, televizní nebo elektronicky poskytované – osobám nepovinným k dani (tj. hlavně spotřebitelům, občanům) je
speciálně určeno místo plnění – tedy i zdanění – místem příjemce služby
. Což činí v praxi potíže při prodeji nejrůznějších elektronických aplikací, digitální hudby, filmů a podobně občanům žijícím anebo jen přechodně pobývajícím v zahraničí, jelikož je dosti složité, administrativně náročné a často dost nejisté určení a prokázání toho jediného správného „místa příjemce“ v souladu s články 17 až 24f prováděcího nařízení Rady (EU) č. 282/2011, ve znění pozdějších předpisů.
Proto zde došlo ke zjednodušení pro celou EU – v souladu s přímým účinkem nové směrnice použitelné již od 1. 1. 2019 – zaměřenému na malé, střední a začínající firmy usazené jen v jednom státě EU. Byla zavedena jednotná
roční prahová hodnota 10 000 EUR (256 530 Kč), pod kterou mohou (nemusí) uplatnit výjimku pro určení místa plnění u přeshraničně poskytovaných digitálních služeb „spotřebitelům“. Zjednodušující výjimkou je zdanění v členském státě svého usazení (tj. čeští plátci v ČR), namísto státu EU, kde je místo příjemce služby
. Jsou-li tyto podmínky splněny, pak se totiž pro stanovení místa plnění nepoužije zvláštní pravidlo podle § 10i odst. 1 ZDPH, nýbrž základní pravidlo plnění pro „spotřebitele“ podle § 9 odst. 2 ZDPH, tj. dle sídla (provozovny) poskytovatele služby; mimochodem tak to platilo u těchto služeb až do konce roku 2014.
6. Uplatňování DPH v případě poukazů (§ 15, § 15a, § 15b ZDPH)
Jak už tomu na poli DPH obvykle bývá, je důvodem i této další novinky unijní směrnice Rady (EU), a to č. 2016/1065, kterou se změnila pravidla DPH, pokud jde o zacházení s poukazy. Bez ohledu na opožděnou účinnost české právní úpravy v rámci § 15 až 15b ZDPH, byla pro celou EU
již od 1. 1. 2019 zavedena nová harmonizovaná pravidla pro uplatňování DPH v případě poukazů, resp. u plnění s nimi spojených
. Tato pravidla se liší podle typů (vlastností) poukazů, které se rozlišují na jednoúčelové a víceúčelové.
Pro každý převod jednoúčelového poukazu – na předem dostatečně známé plnění – platí obdobná pravidla jako pro dodání zboží nebo poskytnutí služeb, na která se poukaz vztahuje.
Příkladem je poukaz (voucher) na ubytovací službu včetně polopenze v konkrétním hotelu v České republice, který jej vydal – u něhož je již při vydání jasné místo plnění (ČR) i sazba daně (15 %). Převod (prodej) takového jednoúčelového (jednoznačného) poukazu
se považuje za poskytnutí dané služby (dodání zboží) uskutečněné podnikatelem, jehož jménem je převod proveden
. Když posléze zákazník tímto poukazem zaplatí čerpání služby v daném hotelu, tak nepůjde již o předmět DPH, leda ohledně navíc připlácené (doplácené) částky. Pokud by jednoúčelový poukaz vydal jiný subjekt než jeho konečný příjemce – např. když slevový portál vydá poukaz akceptovaný českým hotelem – pak je „zaplacení“ tímto poukazem dotyčnému hotelu poskytnutím služby nikoli zákazníkovi, ale slevovému portálu.
Zcela jinak je tomu u víceúčelového poukazu – z něhož není zřejmé, resp. jednoznačné, na jaké plnění lze čerpat ohledně místa plnění, sazby daně, případně osvobození od daně. Převod víceúčelového (nejednoznačného) poukazu není předmětem DPH a zdanění plnění poskytovaných na jeho základě je tak posunuto až na čerpání poukazu.
Teprve tehdy totiž budou jasně známy potřebné údaje pro správné zdanění – místo plnění a sazba daně – nebo bude osvědčeno splnění podmínek osvobození od daně. V praxi je častý např. dárkový poukaz umožňující nákup zboží – obecně s různými sazbami daně – v maloobchodní prodejně, ať už jde o jeden konkrétní obchod nebo o rozsáhlou síť obchodního řetězce. Naproti tomu ovšem tzv. slevové kupóny – i když znějí třeba na částku v Kč – nebo kupón na „druhé balení zboží zdarma“ nejsou považovány za „poukazy“.
7. Uskutečnění služeb souvisejících s nájmem nemovité věci [§ 21 odst. 4 písm. c) ZDPH]
Při poskytování služeb obecně platí, že dle § 21 odst. 3 ZDPH jsou pro účely DPH uskutečněny – a tedy je plátce musí zdanit – dnem poskytnutí služby nebo dřívějším dnem vystavení daňového dokladu
(s výjimkou splátkového nebo platebního kalendáře anebo dokladu na úplatu předem). S uplatňováním obecného pravidla by ovšem
v praxi byl problém u dodávek energií, vody, stočného a telekomunikačních služeb, které jsou fakticky poskytovány kontinuálně,
a v souladu s obchodními podmínkami je v pravidelných intervalech – měsíčně, čtvrtletně, ročně – vyúčtovávána skutečná spotřeba a z ní vycházející konečná faktura.
Pro tyto případy je v § 21 odst. 4 písm. b) ZDPH již od úsvitu novodobé české DPH stanoveno speciální praxi vstřícné pravidlo, díky kterému jsou zmíněná a některá obdobná další plnění
uskutečněna: dnem odečtu z měřicího zařízení, popřípadě dnem zjištění skutečné spotřeby
. Což se vztahuje rovněž na pronajímatele věcí nemovitých – zejména staveb, bytových a nebytových jednotek – kteří dodávky energií a služeb spojených s nájmem přefakturovávají jednotlivým nájemcům až na základě konečného vyúčtování od svých dodavatelů.
Doposud ale toto speciální pravidlo uskutečnění zdanitelného plnění
nebylo možno využít u jiných dodavatelsky poskytovaných služeb v přímé souvislosti s nájmem nemovité věci – jako je úklid, ostraha, služby vrátnice
. Přičemž i v těchto případech pronajímatel obvykle k datu jejich poskytnutí ještě nezná přesnou částku požadované úhrady (ceny) za tato plnění, neboť od svého dodavatele nemá daňový doklad či vyúčtování. Patovou situaci pronajímatelů
řeší Novela tím, že i zde uskutečnění zdanitelného plnění váže až na okamžik, kdy pronajímatel fakticky zjistí skutečnou výši částky
, kterou návazně za služby požaduje po nájemci:
„Zdanitelné plnění se považuje za uskutečněné … c) dnem zjištění skutečné výše částky za službu poskytovanou v přímé souvislosti s nájmem nemovité věci, která byla v souvislosti s tímto nájmem přijata, pokud se nejedná o službu podle písmene b), (pozn.: výše zmíněné dodávky energií apod.)“
Znalci možná namítnou, že tyto služby (úklid a spol.) lze přece považovat za „vedlejší“ vůči „hlavní“ službě – nájem. V hojně citovaném rozsudku C-349/96 totiž Soudní dvůr EU stanovil, že vedlejší plnění je doplňkové k plnění hlavnímu, a proto má stejný daňový režim, přičemž
charakteristikou plnění vedlejšího je: a) samo o sobě není cílem, ale b) slouží pouze k lepšímu využití plnění hlavního
. A zdá se být jasné, že výše řešené služby poskytované v přímé souvislosti s nájmem nemovité věci jsou vedlejšími (doplňkovými) k hlavní službě nájmu. Jenže chyba lávky. Z dalšího rozsudku Soudního dvora EU ve věci C-572/07 totiž vyplývá, že
tyto služby (kupodivu) nejsou součástí nájmu, ale představují samostatná a navzájem oddělitelná plnění
.
8. Daňový doklad nestačí vystavit, je třeba se pokusit o jeho předání příjemci (§ 28 odst. 8 ZDPH)
Dle nového § 28 odst. 8 ZDPH
je plátce povinen ve lhůtě pro vystavení daňového dokladu vynaložit úsilí, které po něm lze rozumně požadovat, k tomu, aby se tento daňový doklad dostal do dispozice příjemce plnění
. Před Novelou zákon stanovoval jen povinnost vystavit daňový doklad v dané lhůtě, ale nikoli jej doručit příjemci plnění, přičemž ale zejména nárok na odpočet daně i přiznání DPH příjemcem u přenesené daňové povinnosti předpokládá, že daňový doklad se již dostal do sféry příjemce plnění. Proto má dodavatel (plátce) nově také tuto povinnost, resp. se musí alespoň pokusit daňový doklad ve lhůtě pro jeho vystavení předat či jinak dostat do dispozice příjemce plnění. Onen „rozumný předpoklad takto vynaloženého úsilí“ bude obvykle naplněn předáním daňového dokladu k doručení poskytovateli poštovních služeb nebo odesláním na datovou schránku či jiným způsobem ujednaným mezi poskytovatelem plnění a příjemcem plnění (například emailem).
9. Rozšíření možností vystavení souhrnného daňového dokladu (§ 31b ZDPH)
Souhrnný daňový doklad snižuje administrativu plátců, když v jednom kalendářním měsíci uskutečňují pro stejnou osobu více (než jedno) samostatné zdanitelné plnění nebo od ní přijímají více úplat (záloh) na tato plnění. Namísto řady běžných daňových dokladů pak mohou vystavit jen jediný souhrnný daňový doklad za celý kalendářní měsíc – do 15 dnů po jeho skončení. Před Novelou byl ale problém s případy, kdy se v kalendářním měsíci uskutečnilo pouze jedno zdanitelné plnění, na které ovšem v tomto měsíci předem proběhlo několik úplat (záloh). Nově je pamatováno i na tyto v praxi běžné situace, protože
souhrnný daňový doklad lze vystavit za
:
a)
více samostatných zdanitelných plnění, která plátce uskutečňuje pro stejnou osobu v rámci kalendářního měsíce
; tento doklad může obsahovat i jednu nebo více úplat, ze kterých vznikla povinnost přiznat daň, přijatých v tomto kalendářním měsíci od této osoby
,
nebo
b)
jedno samostatné zdanitelné plnění a jednu nebo více úplat, ze kterých vznikla povinnost přiznat daň, přijatých v rámci kalendářního měsíce,
v němž došlo k uskutečnění tohoto plnění, pokud se toto plnění uskutečnilo a tyto úplaty se vztahují ke zdanitelnému plnění, které se poskytuje pro jednu osobu.
Stinnou stránkou novelizace je, že souhrnný daňový doklad musí
za každé samostatné zdanitelné plnění, resp. za každou úplatu
obsahovat nejen jako dosud – den uskutečnění plnění, resp. přijetí úplaty, jednotkovou cenu, základ, sazbu a výši daně – ale
nově také rozsah a předmět plnění
(v případě úplat jen, je-li znám). Zbývající povinné údaje daňových dokladů (např. identifikace osob), které jsou společné pro všechna samostatná zdanitelná plnění nebo úplaty mohou být na souhrnném daňovém dokladu uvedeny pouze jednou.
10. Základ daně u nepeněžních plnění a plateb tzv. virtuální měnou (§ 36 odst. 6 a 14 ZDPH)
Novela doplnila do § 36 odst. 6 ZDPH další dva případy, kdy musí plátce přiznat daň z „ceny obvyklé“ – kterou navíc nově definuje § 36 odst. 14 ZDPH. Zaprvé jde o dodání zboží nebo poskytnutí služby,
kdy byla úplata poskytnuta formou nepeněžitého plnění – prakticky při směnném (výměnném) obchodu
. V těchto případech je základem daně u poskytnutého plnění hodnota vlastního uskutečněného plnění, která se stanoví jako obvyklá cena bez daně za toto plnění.
Zadruhé, když byla úplata poskytnuta (zčásti) virtuální měnou (např. bitcoin)
– kterou se rozumí elektronicky uchovávaná jednotka bez ohledu na to, zda má nebo nemá emitenta, a
která není peněžním prostředkem
, ale je přijímána jako platba za zboží a služby i jinou osobou, než je emitent.
11. Výpočet DPH (§ 37 ZDPH)
Tohle se nebude líbit účetním ani „ajťákům“ –
končí dosavadní výpočet DPH shora pomocí koeficientů
odpovídajících sazbám daně 0,1736 nebo 0,1304 anebo 0,0909. Nově se DPH „shora“ vypočte jako rozdíl mezi úplatou včetně daně a jejím podílem koeficientu 1,21 nebo 1,15 anebo 1,10. Například z úplaty 121 000 Kč se daň v základní sazbě daně vypočte = 121 000 Kč – (121 000 Kč / 1,21) = 121 000 Kč – 100 000 Kč = 21 000 Kč. Zatímco postaru by DPH vyšla = 121 000 Kč x 0,1736 = 21 005,60 Kč. Díky této metodice budou menší rozdíly mezi daní vypočtenou zdola (ze základu daně) a shora (z úplaty včetně daně). Pozor na to, že nově
nelze DPH zaokrouhlit na celé koruny – resp. z tohoto zaokrouhlení by se musela znova počítat DPH
. Pouze při platbě v hotovosti se do výpočtu, resp. do úplaty nezahrnuje její část vzniklá zaokrouhlením na platitelné celé koruny.
Naštěstí zákonodárci pamatovali na nutnost časové prodlevy na patřičnou úpravu účetního software a v souladu s přechodným ustanovením
lze ještě do konce září 2019 při výpočtu daně postupovat postaru
.
12. Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky (§ 46 až 46g ZDPH)
Článek 90 Směrnice o DPH umožňuje snížit základ daně mimo jiné také, když je cena zcela nebo zčásti nezaplacena. Podle navazující judikatury Soudního dvora EU je důvodem nezatížit odvodem daně plátce u jeho plnění, za která nedostal vůbec či jen zčásti zaplaceno, neboť není spravedlivé vybrat daň převyšující zaplacenou částku. Jelikož nezaplacení může být ale někdy těžko ověřitelné anebo jen dočasné, mohou členské státy stanovit omezující právní úpravu.
Novela proto umožňuje i plátcům v České republice v širším spektru případů nedobytných pohledávek opravit, respektive snížit základ daně a svou DPH na výstupu. Tedy nejen jako doposud při insolvenčním řízení s dlužníkem, ale např. také při exekučním vymáhání pohledávky nebo úmrtí dlužníka, kdy je zdanitelné plnění považováno s vysokou pravděpodobností za definitivně nezaplacené.
V souladu s očekáváním omezující podmínky a povinnosti věřitele řeší obsáhle nová ustanovení § 46 až § 46g ZDPH. Hlavní podmínkou je,
aby neplatící dlužník (odběratel) byl stále plátcem DPH
– tomuto příjemci opravovaného „nedobytného“ plnění totiž vznikne povinnost dle § 74a ZDPH opravit („vrátit“) uplatněný odpočet daně na vstupu. Pokud se plnění uskutečnilo před 1. 4. 2019, lze uplatnit nová pravidla oprav, pouze když daná skutečnost – např. zahájení řízení insolvenčního, exekučního nebo o pozůstalosti – nastala až po zmíněném datu.
13. Konec možnosti zdaňovat nájem objektů bydlení od roku 2021 (§ 56a odst. 3 ZDPH)
Nájem nemovitých věcí je zpravidla osvobozen od daně, přičemž se jedná o méně výhodnou variantu osvobození bez nároku na odpočet daně. Stávající znění § 56a odst. 3 ZDPH
umožňuje, aby se plátce rozhodl, že u nájmu jakékoliv nemovité věci jiným plátcům pro uskutečňování jejich ekonomických činností uplatní daň
. Důvodem zdánlivě nelogického dobrovolného zdanění nájmu je, že tak pronajímatel má zachován plný nárok na odpočet DPH na vstupu u souvisejících přijatých zdanitelných plnění – v praxi jde hlavně o opravy a technická zhodnocení pronajímaných staveb, bytových a nebytových jednotek. Z důvodu zneužívání možnosti tohoto dobrovolného zdanění nájmu nemovitých věcí – zejména sloužících pro bytové potřeby –
dojde od roku 2021 k zásadnímu omezení. Plátci (pronajímatelé) přijdou o možnost volby zdanitelného nájmu ad výše u rodinných domů, obytných prostor
a dalších nemovitých věcí, včetně „jejich“ pozemků, určených pro bydlení.
14. Změny v osvobození služeb vázaných na dovoz a vývoz zboží (§ 69 ZDPH)
Povinnost
osvobození služeb – přímo vázaných – na dovoz a vývoz zboží
uložená členským státům EU vyplývá z článku 146 odst. 1 písm. e) směrnice o DPH. Jehož výkladem a cíli se zabýval Soudní dvůr EU v rozsudku C-288/16, kde konstatoval, že
podmínkou
„přímé vazby“ je nejen to, že dané služby svým předmětem přispívají ke skutečné realizaci vývozu nebo dovozu, ale také to,
že tyto služby jsou poskytnuty přímo, podle konkrétního případu, vývozci, dovozci nebo příjemci zboží
uvedeného v tomto ustanovení. Prakticky vyjádřeno jde zejména o to, že
podmínky pro toto osvobození od daně – s nárokem na odpočet daně – nejsou naplněny, pokud přepravu zajišťuje subdodavatel
, jak je ovšem v mezinárodní přepravě zboží velmi časté.
Toto omezení je hlavním posláním kompletního přepsání prvních dvou odstavců i názvu § 69 ZDPH. Z legislativně technického hlediska byla z textu vypuštěna samostatně uvedená přeprava zboží, která je zahrnutá do obecného, širšího pojmu „služby přímo vázané na vývoz zboží“ a „služby přímo vázané na dovoz zboží“.
Pro zjednodušení praxe jsou nově „služby vztahující se k dovozu“ osvobozeny od DPH již na základě toho, že mají být ze zákona zahrnuty do základu daně, není tak třeba ověřovat, zdali tak dovozce skutečně učinil.
15. Oprava odpočtu daně v případě nedobytné pohledávky (§ 74a ZDPH)
V návaznosti na nově rozšířenou možnost opravy základu daně a DPH na výstupu u věřitele „nedobytné pohledávky“ – viz § 46 až 46g ZDPH komentované výše – přibyl nový § 74a, podle kterého je naopak dlužník povinen provést adekvátní opravu uplatněného odpočtu daně na vstupu. Podle článků 184 a 185 směrnice o DPH se počáteční odpočet daně opraví, je-li vyšší nebo nižší, než na jaký měl příjemce plnění nárok, přičemž členské státy mohou vyžadovat opravu odpočtu u zcela/zčásti nezaplacených plnění. K tomu se vyjádřil Soudní dvůr EU v kauze C-396/16: „
Zatímco článek 90 směrnice o DPH upravuje právo dodavatele snížit základ daně, pokud po uzavření transakce neobdrží protiplnění, které mu mělo být poskytnuto, nebo obdrží pouze jeho část, článek 185 této směrnice se týká opravy počátečního odpočtu provedeného druhou stranou této transakce. Tyto dva články tedy představují dvě strany téže ekonomické operace a měly by být vykládány soudržně.“
Dlužník musí snížit původně uplatněný odpočet daně v okamžiku, kdy se dozvěděl (měl a mohl dozvědět) o provedení opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky mající za následek snížení uplatněného odpočtu daně.
16. Oprava odpočtu daně z významné opravy nemovité věci při jejím dodání (§ 78da ZDPH)
Znalci DPH vědí, že uplatnění odpočtu daně při pořízení – dlouhodobého majetku a jeho technického zhodnocení – není definitivní. V dalších 5, resp. u nemovitých věcí 10 letech je totiž nutno sledovat, zda nedošlo ke změně v rozsahu použití majetku, a pokud ano, má plátce povinnost snížit, resp. možnost zvýšit uplatněný odpočet daně formou úpravy odpočtu daně (např. kvůli od daně osvobozenému prodeji či pronájmu stavby.
Novela do § 78da ZDPH doplnila
nový důvod úpravy odpočtu daně – dodání nemovité věci, od jejíž „významné opravy“ neuplynulo 10 let
. Na rozdíl od klasické úpravy odpočtu daně se netestují jiné důvody změny v rozsahu použití dané nemovité věci, ale jen její dodání (prodej), naproti tomu není podmínkou nového testu, že předmětná nemovitá věc je u plátce v kategorii dlouhodobého majetku. V praxi nejčastějším důvodem nového typu úpravy odpočtu daně bude situace, kdy plátce při „významné opravě“ stavby nebo jednotky uplatnil plný odpočet daně, a např. za 5 let poté jí prodá jako plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně. Za měsíc (čtvrtletí) prodeje musí „vrátit“ pět desetin původně uplatněného odpočtu DPH na vstupu.
„Významnou opravou“ se rozumí oprava podle účetních předpisů, pokud hodnota veškerých přijatých zdanitelných plnění vztahující se k této opravě bez daně je vyšší než 200 000 Kč.
Při úpravě odpočtu u opravy nemovité věci se postupuje jako u jednorázové úpravy odpočtu daně při dodání dlouhodobého majetku podle § 78d ZDPH. Specificky se ovšem stanoví ukazatel původního nároku na odpočet daně – ve výši podílu skutečně uplatněného odpočtu daně na celkové částce daně na vstupu u příslušné opravy.
17. Nárok na odpočet daně při registraci plátce a jejím zrušení (§ 79 ZDPH)
Základním pravidlem zůstává, že novopečený plátce má nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění, které pořídil do 12 měsíců před vznikem plátcovství a stále jej má v obchodním majetku.
Nově je možno uplatnit nárok na odpočet také u dlouhodobého majetku pořizovaného v období předcházejících 5 let
. A to když se takto přijaté zdanitelné plnění stalo součástí pořizované investice – dlouhodobého majetku –
který byl uveden do užívání během 12 měsíců před registrací plátce a je stále součástí jeho obchodního majetku
.
Dále ve vazbě na rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-385/09 je nově uveden přímo v zákoně nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění, které již sice není ke dni registrace plátce součástí obchodního majetku, pokud jej v období 6 měsíců před registrací přijal a použil k vývozu zboží osvobozenému od daně.
Nemilou novinkou je
rozšíření „dodaňování“ o drobný majetek vydaný do užívání (nejde o zásobu) koupený v období 12 měsíců před zrušením registrace, u kterého byl uplatněn nárok na odpočet daně alespoň 2 100 Kč
. Snížení nároku na odpočet daně se vypočte jako
součin 1/12 uplatněného odpočtu daně a počtu celých kalendářních měsíců daného období 12 kalendářních měsíců, za který tento majetek nebyl v obchodním majetku plátce
. Například plátce dne 6. 5. 2019 koupí notebook a uplatní plný nárok na odpočet daně 6 000 Kč. Dne 16. 12. 2019 zruší registraci k DPH. Inkriminované testovací období je od 1. 1. 2019 (11 kalendářních měsíců před zrušením registrace) do 31. 12. 2019 (kalendářní měsíc, v němž došlo ke zrušení registrace). V tomto období notebook nebyl (ještě) v obchodním majetku plátce po – celé! – čtyři kalendářní měsíce (leden až duben), proto bude činit částka snížení nároku na odpočet daně = (1/12 x 6 000 Kč) x 4 = 2 000 Kč.
18. Rozšíření
fikce
režimu přenesení daňové povinnosti v tuzemsku (§ 92a odst. 7 ZDPH)
V praxi někdy není jednoznačné, zda jsou splněny podmínky, za kterých se přenáší daňová povinnost k DPH z dodavatele (plátce) na odběratele (plátce). A to zejména, když jde o zařazení dodávaného zboží do kódu nomenklatury celního sazebníku. Proto zákon v § 92f – kde je tento režim stanoven pro plnění uvedená v příloze č. 6 k ZDPH – umožňoval
dohodu smluvních stran o tom, že „preventivně budou raději“ předmětné plnění považovat za splňující podmínky pro zdanění odběratelem
. Nově se možnost dohody o režimu plnění netýká jen § 92f ZDPH, ale všech typů plnění, kdy v ČR mezi plátci dochází k přenosu daňové povinnosti na příjemce. Nesmí ovšem jít o libovůli smluvních stran, musejí mít „důvodně za to“, že dané plnění podléhá tomuto režimu.
19. Zpřísnění a zrychlení pokutování za kontrolní hlášení plátce (§ 101h ZDPH)
Před Novelou byly sankce za nepravosti u kontrolních hlášení nastaveny tak, že nejprve mohl správce daně vyměřit některou z menších pokut dle závažnosti prohřešku od 1 000 Kč (opožděně, ale dobrovolně podáno) do 50 000 Kč (nepodáno ani po výzvě správce daně). A
teprve pokud tyto nižší sankce nevedly k nápravě a plátce „závažně ztěžoval nebo mařil“ správu DPH, mohl dostat velkou pokutu do 500 000 Kč
. Jenže někteří kverulanti „závažně ztěžují nebo maří správu DPH“ způsobem, za který je nelze postihnout nižšími pokutami. Plátci například záměrně a opakovaně nevyplňují požadované údaje nebo uvedou jen jejich odhadovanou výši a čekají na výzvu správce daně, na kterou reagují včas a úplně – doplní všechny požadované údaje. Přestože tak mařili správu DPH, tak se doposud vyhnuli trestu.
Nově již správce daně nemusí nejprve plátce pokutovat za chybné, pozdní či nepodané kontrolní hlášení, ale za „závažné ztěžování či maření“ správy DPH rovnou uložit pokutu až do 500 000 Kč
. Naopak plátcům příznivou novinkou je, že
povinnost uhradit pokutu zaniká, pokud nebyla vyměřena platebním výměrem do 6 měsíců ode dne, ve kterém došlo k porušení povinnosti
.
20. Změny řešení nesprávného uvedení daně za jiné zdaňovací období (§ 104 ZDPH)
§ 104 ZDPH řeší speciálně časově chybné uvedení údajů v daňovém přiznání k DPH. Jejich společným jmenovatelem je tolerování těchto časových posunů a nevyměřování jinak správných částek do časově správných období. Přičemž pokud tím státu vznikla újma, pak se pouze plátci předepíše adekvátní sankční úrok z prodlení a nemusí podávat dodatečná přiznání. Novela tento systém zpřehledňuje, třeba také tím, že místo nejednoznačného sousloví „v tomto zdaňovacím období“ jej vymezuje konkrétně. Nově toto ustanovení pamatuje také na časová pochybení plátců ohledně režimu přenesení daňové povinnosti na příjemce a nárokování odpočtů z těchto plnění.