Novela č. 464/2013 vyhlášky o rozpočtové skladbě, účinná od 1.1.2014 s výjimkami

Vydáno: 42 minut čtení

Schválená novela předpisu je textově rozsáhlá a obsahuje 85 bodů. Pro obce předkládáme přehled změn s komentářem. S povolením autorky Ing. Ivany Schneiderové je tato část čerpána z knihy Rozpočtová skladba 2014, nakladatelství Acha, obec účtuje s úpravou pro potřeby článku.

Novela č. 464/2013 vyhlášky o rozpočtové skladbě, účinná od 1.1.2014 s výjimkami
Ing.
Ivana
Schneiderová
auditorka č. osvč. KAČR 1840
1. Přehled změn vyhlášky č. 323/2002 Sb.
1) Bod
1-3
novely RS se týká textu vyhlášky.
První bod je jen alibistický ze strany MF, s tím, že ve vyhlášce nemusí být náplně jednotek třídění, když je obsažný název - pro uživatele bez přínosu.
Druhý a třetí
bod novely je pro ÚSC důležitý jen z důvodu právní jistoty. Jedná se o uvedení skutečnosti, že nástroj a zdroj se nemusí používat jinak a jinde než tak, jak se používá dosud, tj. jen u příjmů a výdajů spolufinancovaných ze zahraničních zdrojů (tj. především u projektů spolufinancovaných EU). Jedná se jen o legalizace postupů, které dosud platily, i když byly v roce 2013 v rozporu s ustanovením vyhlášky č. 323/2002 Sb. (v roce 2013 byly v rozporu s předpisy, do roku 2012 byly nástroj a prostorový původ, dříve nazývány zdrojem, řešeny jen metodicky).
Takto vypadá text vyhlášky č. 323/2002 Sb. po novele (novelizované ustanovení je tučné) v odstavcích 6 a 7:
(6)
Z hlediska prostorového původu příjmů a výdajů se třídí příjmy a výdaje rozpočtů a ostatních peněžních fondů obcí, krajů, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí s výjimkami uvedenými v § 1 odst. 1 (dále jen „územní rozpočty“), státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů podle toho, zda zdrojem příjmů nebo výdajů je tuzemsko nebo zahraničí. Zahraničními zdroji se rozumějí peněžní prostředky z rozpočtu Evropské unie, z finančních mechanismů 3), z peněžních fondů Organizace Severoatlantické smlouvy a odjinud ze zahraničí. Zdrojem příjmů se rozumí, zda přijaté peněžní prostředky pocházejí z tuzemských nebo ze zahraničních zdrojů. Zdrojem výdajů se rozumí, zda se vydané peněžní prostředky považují za kryté příjmy z tuzemských nebo ze zahraničních zdrojů. Z příjmů územních rozpočtů se tímto způsobem třídí jen příjmy ze zahraničních zdrojů a přijaté transfery určené na výdaje, kterými se spolufinancují programy a projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie7) a jiné akce spolufinancované ze zahraničních zdrojů (dále jen „výdaje na spolufinancování“), a z výdajů územních rozpočtů jen výdaje ze zahraničních zdrojů a výdaje na spolufinancování.
(7)
Z hlediska nástrojového se třídí příjmy a výdaje státního rozpočtu, státních fondů a územních rozpočtů podle toho, zda zdrojem je tuzemsko, rozpočet Evropské unie, finanční mechanismy 3), jiné peněžní prostředky ze zahraničí nebo peněžní fondy Organizace Severoatlantické smlouvy, a podle jednotlivých peněžních fondů, programů a projektů a mezinárodních smluv o finančních mechanismech. Z příjmů územních rozpočtů se tímto způsobem třídí jen příjmy ze zahraničních zdrojů a přijaté transfery určené na výdaje na spolufinancování a z výdajů územních rozpočtů jen výdaje ze zahraničních zdrojů a výdaje na spolufinancování.
 
2. Přehled novelizovaných položek
Vysvětlivky a zkratky:
tučné položky
jsou určeny pro ÚSC a zároveň jsou jimi častěji využívány
šedé pozadí = citace předpisů
kurzíva
= citace z důvodové zprávy
DSO - dobrovolný svazek obcí
KR - kursový rozdíl
OSA - ochranný svaz autorský
PO - příspěvková organizace
RRRS - Regionální rada regionu soudržnosti
RS - rozpočtová skladba
SR - státní rozpočet
ÚSC - územní samosprávný celek
VHP - výherní hrací přístroj
ZBÚ - základní běžný účet
 I--------I------------I------------------------------------------------------I I  Bod   I   Položka  I               Stručný popis změn                     I I novely I            I                                                      I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 4.     I 1227       I Audiovizuální poplatky, ÚSC se netýká, používá jen   I I        I            I Státní fond kinematografie. Pro ÚSC je však          I I        I            I zajímavý text z důvodové zprávy: "
Zákon č. 496/2012 I I I I (o audiovizi)... místo příplatku k ceně I I I I vstupného na veřejnou produkci kinematografického I I I I díla zavádí audiovizuálními poplatky (dva I I I I hned a třetí od 1.1.2016).
" Poznámka: zákon však I I I I platí již od roku 2013. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 5. I 1339 I Změna náplně - ÚSC se netýká - nově na položku patří I I I I i pokuta z nedodaného objemu biopaliv. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 6. I
1347
I Ruší se. Poplatky z VHP pro obce zrušeny od 2013. I I I I Pokud by byl přijat ještě doplatek z poplatků I I I I vyměřených do konce roku 2012, tak se zařadí na I I I I položku 1349. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 7. I 1511 I Daň z nemovitých věcí - jedná se jen o změnu názvu I I I I položky v návaznosti na nové daňové zákony. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 8. I 1521; I Daň dědická, daň darovací, daň z nabytí nemovitých I I I 1522; I věcí - jedná se jen o změny názvů a náplní ve vazbě I I I 1523 I na změny v daňových předpisech a zrušení zákona o I I I I dani dědické, darovací. ÚSC nejsou příjemci těchto I I I I daní. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 8. I 1529 I "Zrušené daně z majetkových a kapitálových převodů" I I I I - nová náplň, ÚSC se netýká. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 9.; I Pods. 161; I Novela se v těchto bodech netýká ÚSC. I I 11. I 162; 1704 I I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 10. I 1702 I ÚSC se netýká. Jedná se jen o změnu v náplni ve I I I I vazbě na změny dotčených předpisů, nejedná se o I I I I obsahovou změnu náplně. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 13.; I
2143;
I Je doplněn postup, kdy se musí KR účtovat i u ÚSC. I I 35. I
5142
I Jedná se o převod
z devizového účtu na účet ZBÚ v I I I I Kč.
V takovém případě dojde k rozdílům ve vyjádření I I I I v Kč vždy a rozdíl se musí přes položky KR I I I I zaúčtovat, jinak by nevyšla
konsolidace
na úrovni I I I I účetní jednotky. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 15.; I 2144; I Pro ÚSC nevýznamné (zcela výjimečné). Jedná se o I I 16.; I 2145; I doplnění odkazu na položky 2146 a 2148 do položek I I 17. I 2146; I 2144 a 2145 a název nové položky 2148 je: "Příjmy z I I I 2148 I úroků z finančních derivátů k vlastním dluhopisům." I I I I Dále je upravena obsahová náplň položky 2146 a 2147 I I I I (položky jsou zajímavé jen pro emitenty dluhopisů). I I I I Rozpočtová skladba (RS) třídí příjmy z derivátů na I I I I úrokové a neúrokové, nové třídění ještě rozděluje na I I I I úrokové příjmy k vlastním (státním a komunálním) I I I I dluhopisům a na úrokové příjmy, které s nimi I I I I nesouvisejí. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 36.; I 5145; I Analogicky k 214x. Jedná se jen o upřesňující změnu I I 37.; I 5146; I náplně v položkách 5145 a 5146 a název nové položky I I 38. I 5147 I 5147 je: "Úrokové výdaje na finanční deriváty k I I I I vlastním dluhopisům". I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 18. I 2212 I Doplnění náplně položky; pokuta z objemu biopaliv se I I I I nepovažuje za sankční platbu, ale tato pokuta patří I I I I na položku 1339, viz bod 5. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 19. I
2324
I Rozšíření náplně. První část rozšířené náplně se ÚSC I I I I netýká. Druhá část se týká náhrad nákladů vážení I I I I vozidel (příjem kraje nebo jiného zajišťovatele), I I I I náhrady se budou dávat na 2324 a pokuty na 2212 (což I I I I bude pracné, ale jedná se o stejný postup, který I I I I platil u pokut i dosud). Obce s rozšířenou I I I I působností na položce 2324 také budou zařazovat I I I I náhrady nákladů správního řízení; u vážení vozidel I I I I se jedná cca o 1 000 Kč). I I I I § 38b odst. 5:
"Zjistí-li se při nízko rychlostním I I I I kontrolním vážení překročení hodnot stanovených I I I I zvláštním právním předpisem, je provozovatel vozidla I I I I povinen vlastníkovi pozemní komunikace nebo kraji, I I I I zajišťuje-li vážení podle § 38a odst. 3 písm. a) bod I I I I 1., uhradit náklady vážení paušální částkou ve výši I I I I 6 000 Kč. Náhradu nákladů vážení uloží příslušný I I I I správní úřad spolu s rozhodnutím o uložení pokuty za I I I I správní delikt podle § 42b odst. 1 písm. r)."
I I I I Dále k náplni položky bylo po vnějších připomínkách I I I I doplněno,
že obce, kraje, RRRS a DSO na položku 2324 I I I I zařadí i odměny k účtům ČNB nahrazující úrok.
I I I I (Poznámka: odbor účetnictví MF pro tyto odměny I I I I stanovil účet 669). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 20.; I 2391;5991 I Novela se v těchto bodech netýká ÚSC (jedná se jen o I I 67. I I technické položky pro nezatříděné příjmy a výdaje I I I I státního rozpočtu, na konci roku mají být položky I I I I nulové). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 21. I 2513 I Novela se netýká ÚSC (je zavedena nová položka pro I I I I příjmy a výdaje z DPH z TV, rozhlasu a I I I I telekomunikací; nerezident platí zvolené zemi a ta I I I I pak podíly na DPH přeposílá tomu nebo těm státům, I I I I pro které nerezidenti služby poskytují). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 22. I 3114 I Úprava náplně ve vztahu k novému vymezení položek I I I I podseskupení 611 a jsou doplněny příjmy z povolenek I I I I (včetně příjmů provozovatele zařízení s činností s I I I I vlivem na
emise
, který prodává nevyužité povolenky I I I I - zákon č. 383/2012 Sb.). Výdaj analogický s příjmem I I I I je upraven v náplni položky 6112. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 23.; I Pods. 320; I Jedná se jen o změnu v náplni ve vazbě na změny I I 24. I 3209 I názvů dotčených předpisů, nejedná se o obsahovou I I I I změnu náplně. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 25.; I 4114; 4134 I Zrušení slov "z Pozemkového fondu... (pol. 4114) a I I 27. I I změna v náplni položky 4134 ve vazbě na jiná čísla §I I I I dotčeného předpisu. ÚSC se netýká. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 26.; I Pods. 413; I
TYTO BODY PLATÍ AŽ OD ROKU 2015!!!
I I 28.; I
4137
I
Týká se jen statutárních měst s obvody nebo částmi a I I 61.; I Pods. 534; I hlavního města Prahy a městských částí Prahy.
Jedná I I 62. I
5347
I se
o konsolidační položky, ale budou se muset I I I I rozpočtovat
tam, kde zastupitelé částí schvalují I I I I "dílčí" rozpočty. Položky jsou určeny pro převody I I I I mezi městskými částmi a magistrátem včetně I I I I vzájemných dotačních vztahů. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 29. I Sesk. 50 I Nový název seskupení "Platy a podobné a související I I I I výdaje". Dále se jedná o úpravu náplně. Znovu I I I I uvedeno, že se položky 501x a 502x používají při I I I I platbě hrubé části mzdy (ne superhrubé, jen hrubé!). I I I I Tj. položky 503x se použijí při převodech na SP a ZP I I I I jen v části za zaměstnavatele, v části převodu SP, I I I I ZP a FÚ ve výši stržené ze mzdy zaměstnance se I I I I použije položka 501x nebo 502x!!! (Tak to bylo vždy, I I I I ale často se zde chybuje). Jsou zde zařazeny
nově I I I I i platby právnickým osobám za nehmotné
vstupy, I I I I když nejsou majetkem. (Podrobněji je to vysvětleno u I I I I nehmotného majetku - samostatná část materiálu na I I I I konci tabulky.) I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 30.; I 5021;5022 I Úpravy náplní položek; úpravy se ÚSC netýkají. I I 31. I I I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 32. I
5041
I Zmatečná a zavádějící náplň ve vztahu k nehmotnému I I I I majetku. (Viz níže komentář k novele k nehmotnému I I I I majetku a počítačovým programům.) Další nová náplň I I I I položky - citace: I I I I "Patří na ni platby výkonným umělcům nebo jejich I I I I společným zástupcům za jejich umělecké výkony (i v I I I I případě, že je výkonní umělci provádějí podle dohody I I I I o provedení práce), ne však obdobné platby jejich I I I I zaměstnavatelům ani platby za vstupenky na I I I I představení, na nichž se tyto výkony provádějí I I I I (patří na položku 5169). Patří na ni platby výkonným I I I I umělcům nebo jejich společným zástupcům za udělení I I I I oprávnění užít jejich umělecký výkon (§ 71 I I I I autorského zákona), jakož i platby
Ochrannému svazu I I I I autorskému
a jiným kolektivním správcům práv (např. I I I I Intergram, Dilia, Gestor, OOA-S, IFPI, CNS, CPÚ, I I I I APKS...) podle autorského zákona za užití záznamu I I I I uměleckého výkonu (§ 72 autorského zákona) i ostatní I I I I částky placené těmto správcům, které vybírají za I I I I autory děl a výkonné umělce, s výjimkou plateb I I I I majících povahu vydání bezdůvodného obohacení I I I I (ty patří na položku 5909)." I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 33. I
5042
I Zmatečná a zavádějící náplň ve vztahu k programům SW I I I I (viz níže komentář k novele k nehmotnému majetku a I I I I počítačovým programům). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 34. I 5131 I V náplni položky "Potraviny" se aktualizuje odkaz na I I I I předpisy o ochraně zdraví při práci (§ 8 nařízení I I I I č. 361/2007 Sb.). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 39. I Pods. I V náplni podseskupení je nová definice služeb pro I I I 516 I účely RS: I I I I "Službou se rozumí činnost přímo plátcem nebo tím, I I I I koho určil, spotřebovaná, a to jako taková I I I I (například proslovení přednášky) nebo jako její I I I I hmotně zachycený výsledek (například vyhotovení I I I I nápisu na nějakou věc patřící objednateli nebo I I I I napsání posudku, který nemá povahu autorského díla). I I I I Není jí činnost vedoucí k vytvoření věci nebo I I I I výkonu, které teprve se spotřebovávají (například I I I I vyhotovení razítka nebo vytištění publikace...)." I I I I Vysvětlení z důvodové zprávy: I I I I
Časté jsou dotazy, zda výdaje na pořízení věcí I I I I smlouvou o dílo patří na položky výdajů na pořízení I I I I těchto věcí (jde zejména o drobný dlouhodobý hmotný I I I I majetek) nebo výdajů na služby. Je však lhostejné, I I I I zda věci se pořizují kupní smlouvou nebo smlouvou o I I I I dílo, v obou případech se pořizuje stejná hodnota. I I I I Službami jsou jen činnosti, jejichž výsledkem nejsou I I I I věci vyjmenované v podseskupení položek 513 ani věci I I I I a výkony vyjmenované v podseskupení položek 515, ale I I I I buď jen činnost sama, nebo její výsledek sice hmotně I I I I zachycený, ale na nosiči, který sám předmětem I I I I spotřeby není.
I I I I Poznámka: Touto definicí se rovněž odstraňuje I I I I nejasnost, zda tisk tiskovin je služba nebo I I I I materiál (dle definice materiál), nebo dotazy, zda I I I I výroba klíčů je služba nebo materiál (dle definice I I I I rovněž materiál). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 40. I
5161
I Nová náplň: "Výdaje na posílání zásilek a další I I I I poštovní služby, jak jsou definovány v § 1 odst. 2 I I I I zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o I I I I změně některých zákonů (zákon o poštovních I I I I službách), ve znění zákona č. 221/2012 Sb.,
a to bez I I I I ohledu na to, jestli tyto služby poskytují pošty, I I I I zásilkové nebo kurýrní firmy nebo kdokoli jiný.
I I I I Výdaje na služby jiného druhu, které poskytují I I I I pošty, na tuto položku
nepatří. Jsou to zejména I I I I výdaje na vystavení kvalifikovaných certifikátů I I I I potřebných pro elektronické podepisování dokumentů I I I I nebo jiných digitálních certifikátů. Tyto výdaje I I I I patří na položku 5169 bez ohledu
na to, který I I I I kvalifikovaný poskytovatel certifikačních služeb I I I I akreditovaný Ministerstvem vnitra tyto digitální I I I I certifikáty vystavuje. Na položku 5161
nepatří I I I I rovněž
výdaje na pořízení hodnot, které sice slouží I I I I k zajištění posílání zásilek nebo jiných činností I I I I poštovního styku, ale nejsou svou povahou poštovními I I I I službami nebo ani službami vůbec, jako jsou
výdaje I I I I na nákup pásek do výplatních strojů, které I I I I nepředstavují potvrzení o předplacení poštovného, na I I I I pořízení barviva do jejich tiskáren a podobné I I I I výdaje. Poštovné patří na tuto položku i v případě, I I I I že je placeno jinak než při podání poštovní zásilky I I I I poště, a to jako cena za poštovní známky nebo I I I I případně jiná potvrzení o předplacení poštovného I I I I nebo jako výdaje na kreditování výplatních I I I I (frankovacích) strojů."
I I--------I------------I------------------------------------------------------I I
41.
I
5164
I Doplněná náplň ve vztahu k nehmotnému majetku (přímá I I I I vazba na ust. autorského zákona) a ve vztahu k I I I I počítačovým programům. Nájem počítačového programu I I I I bude jen v případě, že program bude pronajat i s I I I I technickým zařízením a smí se používat kratší dobu I I I I než rok (pronájem delší dobu než rok novela neřeší). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 42. I
5166
I Nová úprava -
platby za právní služby vždy
, dále I I I I doplnění že na položku patří výdaje na znalecké I I I I posudky,
průzkumy trhu, plány rozvoje, návrhy I I I I propagačních a reklamních akcí, certifikáty a I I I I audity, které nejsou povinné
a které se netýkají I I I I počítačových programů, počítačového zpracování dat I I I I a informačních a komunikačních technologií... I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 43. I
5168
I Nová náplň položky: Platby výpočetním střediskům I I I I nebo jiným dodavatelům za vyhotovení počítačových I I I I sestav z dat dodaných organizací nebo jiných údajů a I I I I za jiné počítačové operace s dodanými údaji.
Výdaje
I I I I na dodavatelské pořízení informací (definice I I I I informace je uvedena v náplni položky 5169),
které I I I I se týkají počítačových programů, počítačového I I I I zpracování dat a informačních a komunikačních I I I I technologií a systémů, bez ohledu na to, zda I I I I organizace má povinnost podle zvláštních předpisů I I I I si je dát zpracovat,...
I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 44. I
5169
I Doplnění náplně: "Patří sem výdaje na dodavatelské I I I I pořízení informací, které je organizace povinna I I I I podle zvláštních předpisů si dávat zpracovat, .... I I I I Na položku 5169
patří zejména výdaje na znalecké I I I I posudky, certifikáty, audity, lesní hospodářské I I I I plány, plány povodí a povodňové plány (§ 11 odst. 8 I I I I vyhlášky č. 410/2009 Sb. 2) , ve znění vyhlášky č. I I I I 460/2012 Sb.), které je organizace podle zvláštních I I I I předpisů povinna
si nechávat zpracovat (a pozor, I I I I nezvolí si u LHP, energetických auditů a povodňových I I I I plánů, že jsou DNM)...
Patří na ni i výdaje na I I I I přezkušování, revize, cejchování, kontrolu, I I I I kalibraci a posuzování technického stavu přístrojů I I I I a zařízení.
" I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 45. I
5172
I Zmatečná a zavádějící náplň ve vztahu k programům I I I I SW. I I I I (Viz níže komentář k novele k nehmotnému majetku a I I I I počítačovým programům.) I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 46. I
5179
I Zmatečná a zavádějící náplň ve vztahu k nehmotnému I I I I majetku. (Viz níže komentář k novele k nehmotnému I I I I majetku a počítačovým programům.) Další nová náplň I I I I položky - citace: I I I I "Na položku 5179 se zařazují také
úplaty obchodníkům I I I I s cennými papíry
(§ 5 až 20 zákona č. 256/2004 Sb., I I I I o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších I I I I předpisů) nebo jiným osobám podle smluv
o obstarání I I I I koupě
(pozor, jen když není součástí ocenění cenných I I I I papírů jako výdaj související s pořízením I I I I dlouhodobého finančního majetku) nebo prodeje I I I I cenných papírů a dalších obstaravatelských smluv I I I I podle zákona č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve I I I I znění pozdějších předpisů (§ 28, 33, 33a a 33b), a I I I I smluv o úschově, správě, uložení a obhospodařování I I I I cenných papírů (§ 34 odst. 1, § 36 odst. 1, § 37 I I I I odst. 1 a § 37a odst. 1 téhož zákona), jakož
i I I I I odměny burzovním dohodcům
podle § 31 zákona I I I I č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění I I I I zákona č. 247/2011 Sb. Na tuto položku patří i I I I I platba kupujícího prodávajícímu a objednatele I I I I zhotoviteli za prodloužení doby, po niž má I I I I prodávající vůči kupujícímu odpovědnost za vady I I I I prodané věci (§ 619 až 627 starého občanského I I I I zákoníku 3) ) nebo
ze záruky
za jakost či z vady I I I I spotřebního zboží (§ 2113 až 2117 a 2165 až 2174 I I I I nového občanského zákoníku 4) ) , a zhotovitel vůči I I I I objednateli odpovědnost za vady věci zhotovené na I I I I zakázku (§ 645 až 649 starého občanského zákoníku) I I I I nebo ze záruky za jakost díla (§ 2619 nového I I I I občanského zákoníku)." I I I I (Za podmínky že platba za prodloužení záruky není I I I I výdaj související s pořízením DM, tj. v případě, že I I I I závazek vzniká v době, kdy majetek ještě není v I I I I užívání..., tento případ bychom řadili na 61xx). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I
47.
I
5182
I
Doplňuje se na konci náplně položky věta: "V
I I
!!!
I I
organizacích, které na konci roku žádnou hotovost v I I I I pokladně nemají, se výdaje na této položce I I I I nerozpočtují.
" I I I I
Již několik let se kritizuje, že vyhláška o I I I I rozpočtové skladbě neřeší způsob členění I I I I rozpočtovou skladbou u výdajů a příjmů v hotovosti. I I I I Bylo předloženo několik logických návrhů řešení, I I I I zatím bez jejich legalizace.
I I I I
Překvapivě se však v novele objevila možnost I I I I rozpočtovat položku 5182. Tato možnost rozpočtování I I I I položky 5182 však problém pokladny neřeší. I I I I Tím, že organizace, které mají na konci roku v I I I I pokladně hotovost, mohou rozpočtovat položku 5182, I I I I se vlastně z hotovosti na konci roku dělá druhový I I I I výdaj. Ale jen pro první rok. V následujících letech I I I I se druhový výdaj bude měnit na položku vyjadřující I I I I změnu stavu hotovosti, tj. vlastně položku I I I I financování s obráceným dopadem.
I I I I
Ukážeme si na příkladu, jak to bude s položkou 5182 I I I I vypadat v následujícím období:
I I I I
Předpokládáme, že budeme mít ke konci roku hotovost I I I I např. 100 000 Kč (očekáváme např. vklad do pokladny I I I I k 31.12. ve výši 80 000 Kč, který zvýší běžnou I I I I pokladní hotovost na výdaje 20 000 Kč). Při I I I I posledních rozpočtových změnách navýšíme příjmy I I I I 80 000 Kč dle očekávaného příjmu, který se nestihne I I I I převést na ZBÚ, a upravíme výdajovou položku 5182 ve I I I I výši 100 000 Kč (80 + 20). V následujícím roce však I I I I budeme mít k dispozici 100 000 Kč v pokladně, které I I I I po vyčerpání rozúčtujeme na výdajové položky 5... D I I I I a proúčtujeme - 5182 D. Ke konci následujícího roku I I I I již žádný příjem nečekáme a budeme předpokládat I I I I zůstatek pokladny 20 000 Kč. Což by v důsledku I I I I znamenalo, že budeme následující rok rozpočtovat I I I I 5182 minus D ve výši 80 000 Kč. Tj. bude se I I I I rozpočtovat ne druhový výdaj, ale změna stavu I I I I výdajů v hotovosti v rozdílu PS minus KS, což by I I I I správně měla být položka obdobná financování.
I I I I
Postup řešení položky 5182 ve smyslu změny stavu I I I I však není nikde řešen.
I I I I
Považujme úpravu v náplni položky 5182 za I I I I nedomyšlenou a unáhlenou akci (bod 47 se objevil až I I I I po vnějších připomínkách), která bude muset mít buď I I I I doplňující, nebo spíše opravné řešení.
I I I I
V každém případě však mají nyní všechny účetní I I I I jednotky podloženo předpisem, že položka 5182 I I I I nemusí mít nulový zůstatek, tj. potažmo, že ani I I I I pokladna pro hlavní činnost nemusí mít nulový I I I I zůstatek
(ačkoliv z hlediska logiky rozpočtové I I I I skladby to byl požadavek logický, i když ne vždy v I I I I praxi splnitelný). I I I I Citace z důvodové zprávy: I I I I
"Pokladny ve velké většině organizací nemají na I I I I konci roku zůstatek. Organizace koncem roku zůstatek I I I I převádějí na příslušný bankovní účet, ke kterému se I I I I váže rozpočtová skladba, aby se všechny pohyby I I I I pokladny mohly zaúčtovat jako pohyby tohoto I I I I bankovního účtu, a mohly tak být zaevidovány podle I I I I rozpočtové skladby. V některých případech, spíše I I I I výjimečných, však je nutné mít v pokladně peníze I I I I pocházející ze zálohy i poslední den v roce. V I I I I takovém případě již většinou není možné zůstatek I I I I pokladní hotovosti vrátit v bance na účet a tato I I I I částka pak zůstává zaúčtována na položce 5182. Měla I I I I by v tom případě na ní být nejen ve skutečnosti, ale I I I I i v rozpočtu. Tam, však, kde zůstatek v pokladně na I I I I konci roku nepřichází v úvahu, je třeba, aby se na I I I I této položce nerozpočtovalo."
I I I I Poznámka: Nulovou pokladnu k 31.12. není schopno I I I I zajistit cca 90% menších obcí. Ze 7 500 účetních I I I I jednotek, které používají rozpočtovou skladbu, je to I I I I asi 65% organizací, což není menšina a rozhodně se I I I I nejedná o výjimečné případy. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 48. I
5192
I Úprava náplně položky;
ruší se zde poplatky OSA I I I I (jsou přesunuty na položku 5041)
, další úpravy se I I I I ÚSC přímo netýkají; k nim důvodová zpráva: Poslední I I I I věta náplně položky 5192 pojednává o svědečném a I I I I ukazuje, v kterých zákonech a jejich paragrafech se I I I I svědečné vyskytuje. Místo zákona o správě daní a I I I I poplatků je nyní daňový řád a doplňují se tři zákony I I I I (o Vězeňské službě, o GIBS a o Celní správě ČR), v I I I I nichž se svědečné také vyskytuje. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 49. I 5196 I Doplnění náplně, doplnění se ÚSC netýká. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 50. I 5198 I Nová položka: "Finanční náhrady církvím a I I I I náboženským společnostem podle § 15 zákona č. I I I I 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a I I I I náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů I I I I (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a I I I I náboženskými společnostmi)." I I I I ÚSC nejsou mezi povinnými osobami k vydání dle I I I I zákona č. 428/2012 Sb., tak pro ně zatím položka I I I I pro ně určena. není. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 51. I
5199
I Nová náplň: "Výdaje na nákupy, které nelze zařadit I I I I na jiné položky těchto výdajů. Na tuto položku I I I I zařazují organizace, které jsou vlastníky bytů nebo I I I I nebytových prostorů a spoluvlastníky společných I I I I částí budovy, v níž se tyto byty nebo nebytové I I I I prostory nacházejí (§ 1158 až 1160 zákona č. 89/2012 I I I I Sb., občanský zákoník),
platby společenství I I I I vlastníků těchto bytů a nebytových prostorů (§ 1194 I I I I až 1216 občanského zákoníku) nebo jiné pověřené I I I I osobě, které jsou určeny na výdaje spojené se I I I I správou, provozem a opravami společných částí I I I I budovy (§ 1180 a 1181 občanského zákoníku).
" I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 52. I Sesk. 52 I Jen náprava stavu ohledně používání položek v I I I I případě, že je obec zprostředkovatelem transferu. I I I I Dle znění vyhlášky v sesk. 52 v období 2009 až 2013 I I I I ÚSC nikdy nepostupovaly. Jednalo se o to, že se při I I I I příjmu průtokového transferu má zvolit výdajová I I I I položka s minusem (MD) pro příjemce. To se nám sice I I I I líbilo kvůli menší pracnosti rozpočtu, ale z důvodu I I I I neakceptace úpravy ze strany poskytovatelů to nešlo I I I I aplikovat, protože nevycházela
konsolidace
. Takže I I I I postup, který se aplikoval, je nyní opět v souladu s I I I I ustanoveními vyhlášky. Pro kraje jsou případy I I I I možností + a - zachovány. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 53.; I 5221; 6321 I V náplních se upravují pojmy ve vazbě na nový I I 54.; I 5222; 5622 I občanský zákoník a odvolávky na jeho ustanovení I I 55.; I 6322; 5229 I (místo občanských sdružení spolky, dále
fundace
a I I 56. I I ústavy). Změny nemají vliv na obsah položek. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 57.; I 5321; 5323 I Do položek je doplněno, že se používají i v případě I I 58. I I poskytování průtokového transferu přes rozpočet I I I I zřizovatele (když kraj pošle obci dotaci pro jí I I I I zřizovanou PO, tak zvolí položku
dotace
obci 5321). I I I I Nejedná se o změnu postupu, jen doplnění popisu I I I I skutečnosti do vyhlášky ve vztahu k úpravě sesk. 52. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 59. I 5335; 6355 I Položky se zrušují. (Veřejná zdravotnická zařízení I I I I byla zrušena v roce 2011). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 60. I
5336; 6356
I Jedná se o legalizaci avizovaného z MF v průběhu I I I I roku 2013. Veškeré průtokové transfery přes obec pro I I I I PO, i když nejsou spolufinancované EU, půjdou na I I I I tyto položky. Tzn., když obec posílá dotaci své PO, I I I I kterou pro PO dostala od jiného poskytovatele, I I I I nevolí položky 5331 a 6351, ale 5336 a 6356 (např. I I I I
dotace
pro knihovny...). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 63. I 5363 I Jedná se jen o aktualizaci odkazů na § daňového I I I I řádu, obsah náplně se nemění. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 64. I 5425 I Výdaje SR, ÚSC se netýká (náhrady dárcům orgánů). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 65. I 5493 I Úprava obsahové náplně, ruší se slovo I I I I "nepodnikajícím" a doplňuje se text: "Patří sem i I I I I neinvestiční transfery podnikatelům na jinou než I I I I podnikatelskou činnost." I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 66. I 5909 I Doplnění náplně: "Na položku 5909 se zařazuje i I I I I vydání bezdůvodného obohacení (§ 451 až 459 zákona I I I I č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění I I I I pozdějších předpisů, a § 2991 až 3005 zákona I I I I č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Vrácení peněžních I I I I prostředků získaných podle neplatných nebo I I I I zrušených smluv však patří na položku 5179." I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 68. až I
611x
I Upravené náplně ve vztahu k dlouhodobému nehmotnému I I 72. I I majetku. Náplň položky 6119 je významně rozšířená. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 73. I
6121
I Na konci náplně položky 6121 se doplňuje věta: "Na I I I I položku 6121 patří i výdaje vynakládané od 1.1.2014 I I I I na pořízení staveb s pozemky, na nichž stojí I I I I (staveb, které jsou podle § 506 zákona č. 89/2012 I I I I Sb., občanský zákoník, součástí pozemku), nelze-li I I I I výdaj na pořízení stavby od výdaje na pořízení I I I I pozemku oddělit." I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 74. I
6310
I Doplňuje se náplň položky 6130, která zní: "Výdaje I I I I na pořízení pozemků. Výdaje vynakládané od 1.1.2014 I I I I na pořízení staveb s pozemky, na nichž stojí I I I I (staveb, které jsou podle § 506 zákona č. 89/2012 I I I I Sb., občanský zákoník, součástí pozemku),
nelze-li I I I I výdaj na pořízení stavby od výdaje na pořízení I I I I pozemku oddělit, patří na položku 6121.
" I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 75. I 6201 I Nová náplň (ale nejedná se o změnu): "Na tuto I I I I položku patří částky, za něž organizace nakupuje I I I I akcie, i částky, jimiž organizace jakožto I I I I upisovatelka akcií splácí akcie, které upsala, a to I I I I jak při zakládání akciové společnosti, tak při I I I I zvyšování jejího základního kapitálu." I I I I Jen pozor, zařazujeme pouze nákup akcií za účelem I I I I držení (ovládání), nákup akcií za účelem obchodování I I I I pro řízení likvidity je výdajem třídy 8 (8118, I I I I 8128). I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 76.; I 6322; 6329 I Úpravy náplní na pojmy nového občanského zákoníku, I I 77. I I obsah položek se nemění. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 78. I 8413; 8414 I Nové položky s náplní, ale týkají se jaderného účtu I I I I a zvláštního účtu pro důchodovou reformu, tj. I I I I netýkají se ÚSC. I I--------I------------I------------------------------------------------------I I 79. I
8905
I Jen úprava náplně 8905, že se na ní kontokorent I I I I účtovat musí, tedy že nelze položku automaticky I I I I
generovat
z minusového ZBÚ, účtu 231. I I--------I------------I------------------------------------------------------I
 
Drobné úpravy v paragrafech
80. V příloze v části C v náplni paragrafu 1063 se zrušují slova „(např. Pozemkového fondu)“.
81. V příloze v části C náplň paragrafu 2111 zní: „Zahlazování následků hornické činnosti“.
82. V příloze v části C v náplni paragrafu 3529 se slova: „které jsou zdravotnickými zařízeními (vyhláška č. 242/1991 Sb., o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi)“, nahrazují slovy: „které jsou poskytovateli zdravotních služeb [zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů]“.
83. V příloze v části C v náplni paragrafu 3533 se slova: „(§ 18b zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákonů č. 548/1991 Sb., č. 290/2002 Sb. a č. 28/2008 Sb.)“ nahrazují slovy: „(zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění zákona č. 385/2012 Sb.)“.
84. V příloze v části C v náplni paragrafu 3539 se slova: „dětské jesle, které jsou podle vyhlášky č. 242/1991 Sb. zdravotnickými zařízeními“ nahrazují slovy: „Zařízení poskytující péči o dítě do 3 let věku v denním režimu“.
85. V příloze v části C v názvu paragrafu 3541 se slova „návykovými látkami“ nahrazují slovem „závislostmi“.
86.
V příloze v části C se doplňuje náplň paragrafu 4339, která zní: „Na tento paragraf patří též výdaje obcí a krajů, na jejichž pokrytí je určen příspěvek na výkon pěstounské péče poskytovaný jim ze státního rozpočtu podle § 47d zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 401/2012 Sb.
87. V příloze v části C v náplni paragrafu 6143 se zrušují slova „celních ředitelství“.
88. V příloze v části C se doplňuje náplň paragrafu 6330, která zní: „Na tento paragraf patří výdaje obcí, krajů, regionálních rad a dobrovolných svazků obcí zařazené na položkách podseskupení položek 534.“
 
Doplnění novely rozpočtové skladby
 
1. Výklad k nehmotnému majetku dle novely rozpočtové skladby od roku 2014
V důvodové zprávě k novele rozpočtové skladby je hlavním důvodem řešení nehmotného majetku požadavek státu na oddělení výdajů za počítačové programy a výdaje s nimi související. Počítačové programy nově řeší položky
5042, 5168, 5172 a 6111.
Problémy a zmatečnost v řazení nehmotného majetku dle novely rozpočtové skladby způsobují především nové náplně položek 5041 a 5042, které jsou v seskupení položek 50 s názvem „Platy a podobné související výdaje“. Obsahová náplň položek 5041 a 5042 je však nastavena tak, že by na položky 5041 a 5042 patřily skoro všechny počítačové programy a většina ostatního nehmotného majetku bez ohledu na výši ocenění a dobu použitelnosti.
Novela vyhlášky o rozpočtové skladbě č. 464/2013 totiž pro potřeby rozpočtové skladby v položce 5041 uvedla definici nehmotného majetku, citace: „Nehmotným majetkem se pro účely rozpočtové skladby rozumí penězi ocenitelná informace (definice informace je v náplni položky 5169),
kterou lze držet a nakládat s ní
, penězi ocenitelný soubor signálů umožňující přírodní substanci nebo zvláštnímu zařízení transformovat přírodní látky nebo informace, který rovněž je možné držet a nakládat s ním, a právo vyvíjet určité činnosti, které mohou přinést hmotný prospěch, jestliže toto právo lze ocenit
penězi a je možné je převést na jinou osobu nebo jiné osobě udělit oprávnění tyto činnosti nebo jejich část vykonávat.“
Navíc je v náplni položky 5041 uveden i tento text: „Na tuto položku zařazují organizace své platby fyzickým nebo
právnickým osobám
, které jsou držitelkami nehmotného majetku,
za udělení oprávnění k jeho užití nebo užívání jiné než oprávnění, které samo má povahu vlastnictví (jestliže tuto povahu má, patří výdaje za jeho udělení, je-li za ně pořizován dlouhodobý nehmotný majetek, na položky z podseskupení položek 611, a je-li za ně pořizován nehmotný majetek jiný než dlouhodobý, na položky 5172 a 5179)
, a jiné než oprávnění k dočasnému užívání věci, na které je nehmotný majetek zaznamenán, mající povahu nájmu...“
V uvedených částech ustanovení je zmínka o právu vlastnickém a možnosti nakládat s nehmotným majetkem. Jedná se např. o právo rozmnožování, rozšiřování, pronájem, půjčování, převod, prodej díla. Taková práva účetní jednotky zpravidla nenabývají k počítačovým programům a v plném rozsahu často ani k jiným dílům chráněným dle předpisů na ochranu duševního vlastnictví.
V účetních předpisech je požadavek pro evidenci nehmotného majetku vymezen jen jako právo, ne právo obdobné vlastnickému (např. v § 28 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, je uvedeno: „...účetní jednotky, které mají právo vlastnické nebo jiné právo k majetku...“).
Nehmotným majetkem dle § 11 vyhlášky č. 410/2009 Sb. jsou zejména nehmotné výsledky výzkumu a vývoje, software, databáze a ocenitelná práva
s dobou použitelnosti delší než jeden rok
, u kterých ocenění převyšuje částku 60 000 Kč. Dále tato položka obsahuje povolenky na
emise
a preferenční limity. Dobou použitelnosti se rozumí doba,
po kterou je majetek využitelný pro současnou nebo uchovatelný pro další činnost nebo může sloužit jako podklad nebo součást zdokonalovaných nebo jiných postupů a řešení včetně doby ověřování nehmotných výsledků.
Z účetních předpisů vyplývá, že pro klasifikaci nehmotného majetku není podmínkou vlastnické nebo obdobné právo, ale podmínkami pro zařazení na nehmotný majetek jsou zjednodušeně: Doba použitelnosti delší než rok a nehmotný majetek se využívá pro činnost účetní jednotky.
V rozpočtové skladbě najdeme také obecné ustanovení o řazení na kapitálové položky v seskupení 61 a 611: na kapitálové položky se řadí nehmotný majetek a výdaje související dle účetních předpisů...“
Dostáváme se do
kolize
dvou rozdílných ustanovení v jedné vyhlášce. Na jednu stranu existuje vlastní definice nehmotného majetku pro účely použití rozpočtové skladby, na druhé straně je ve stejné vyhlášce požadavek na řazení dlouhodobého majetku dle účetních předpisů, které však mají jinou definici nehmotného majetku.
Měli bychom také zachovávat základní principy vypovídací schopnosti rozpočtové skladby:
1.
Občan nebude v seskupení položek k platům očekávat výdaje právnickým osobám za užívání nehmotného majetku.
2.
Občan bude očekávat v položkách třídy 5 běžné provozní výdaje, v položkách třídy 6 výdaje kapitálové mimo jiné ve smyslu, že se jedná o výdaje, které se týkají více období.
Příklad
Výdaj za program k užívání na 15 let ve výši 600 000 Kč, pokud by byl evidován v položce „platů“ 5042, by výrazně poškodil vypovídací schopnost výkazu FIN 2-12M i hodnocení obce z hlediska finanční pozice.
V případě, že ustanovení předpisu obsahuje dva možné postupy, nezbývá než si jeden z postupů zvolit.
Doporučuji tento postup v rozpočtu na rok 2014:
Položka 5168
- platby za technické, zákaznické podpory, servisy pravidelných aktualizací (údržby funkčnosti programů) a ostatní služby související s počítačovými programy.
Poznámka:
Poslední věta náplně 5168 zní:
„Výdaje na služby týkající se informačních a komunikačních technologií a systémů, jaké v případě, že se jich netýkají, patří na položky 5166 a 5169.“
Autorka se omlouvá, ale k této větě nelze podat výklad, protože i v kontextu s celkovou náplní položky se jeví jako zcela nesrozumitelná.
Položka 5172
- programy s dobou využití delší než rok, v ocenění 0-60 000 Kč včetně a případné zásahy do tohoto majetku pod hranici TZ.
Položka 6111
- programy s dobou využití delší než rok, v ocenění nad 60 000 Kč a případné TZ programů.
Ostatní nevýznamné výdaje na programy a související služby s krátkodobým využitím, které se nehodí obsahově na 5168, zařadit na položku
5042
(příklad pro využití položky z praxe není znám).
Položka 5164
je od roku 2014 určena pro počítačové programy jen v případě, když jsou pronajaty jako součást technického zařízení na dobu kratší než rok.
Pro nehmotný majetek jsou určeny položky 5041, 5179, 6112, 6113, 6119
Doporučení je obdobné jako u programů.
Položka 5179
- DDNM a drobný nehmotný majetek pod hranici DDNM s dobou využití delší než rok v ocenění 0-60 000 Kč a případné zásahy do tohoto majetku pod hranici TZ.
Položka 6119 (6112, 6113)
- nehmotný majetek s dobou využití delší než rok a případné TZ DNM.
Ostatní hodnotově nevýznamné výdaje na nehmotné vstupy s krátkodobým využitím zařadíme na položku
5041.
Rizika - poznámka k vypořádání připomínek (citace)
Připomínka:
Výdaje na lesní hospodářské plány platné víc než deset let zařadit mezi výdaje investiční.
Odpověď:
Tyto plány nejsou nehmotným majetkem, jak ho rozpočtová skladba chápe, a proto nemohou být ani majetkem, který se pořizuje investičními výdaji (dlouhodobým nehmotným majetkem).
Toto je vypořádání připomínky pracovníky MF, kteří zároveň mají v účetním předpisu ve vyhlášce č. 410/2009 Sb. v § 11 odst. 8 výslovně uvedeno, že lesní hospodářské plány jsou dlouhodobým majetkem, pokud si účetní jednotka vnitřním předpisem nestanoví jinak.
Mimo jiné i na základě znění vypořádání této připomínky vám uvádím ustanovení seskupení 61 a podseskupení 611 vyhlášky o rozpočtové skladbě (viz výše) pro argumentaci správného zatřídění.
Zatřídění LHP na dlouhodobý majetek často vyžaduje dotační titul a dále se jedná o dodržení vykazovacího principu kapitálového výdaje (nejedná se o výdaj roční, běžný, ale o výdaj za účelem dlouhodobého využívání).
1) vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů
2) vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů
3) zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (zrušen)
4) zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Související dokumenty

Zákony

496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi)
383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů
221/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
247/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb
372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
548/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb., a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.
290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách a o změně zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb., a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů
28/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů
374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě
385/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě
401/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
40/1964 Sb., občanský zákoník
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
229/1992 Sb., o komoditních burzách
591/1992 Sb., o cenných papírech
359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů ( zákon o poštovních službách )
121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
89/2012 Sb., občanský zákoník
428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi)

Nařízení vlády

361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci

Vyhlášky

323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě
460/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů
242/1991 Sb., o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi
Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky
464/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů