Dohadné položky
Společnosti (s. r. o., neplátce DPH) při ukončení nájmu na budově nebyla vrácena kauce na nájem a vyúčtovány zálohy na energie za rok 2020 a první polovinu roku 2021. K těmto zálohám byl zároveň vytvořený v účetnictví dohad. Energie byly součástí nájmu, vyúčtovával pronajímatel, dodavatel energií a spotřeba neznáma. Pronajímatel nereagoval na několik výzev včetně přežalobní. K soudu nakonec nepředáno. Dále se vymáhat nebude. Jak nyní správně účetně vypořádat?
U dohadných položek v cizí měně postupuji v souladu s interpretací NÚR I-18. Teď mám takový výjimečný případ, že v roce 2024 byla vytvořena dohadná položka na dvě služby (A a B), které měly být sice uskutečněny v roce 2025, ale byly spojeny/navázány na výnosy roku 2024. Dohad byl přeceněn k 31. 12. V roce 2025 se ale změnila z určitých důvodů situace a služba B (vinou odběratele) už uskutečněna nebude a nám tedy došla faktura (v EUR měně) pouze na službu A. Každá z těch dvou služeb byla účtovaná na jinou analytiku: např. 518001 služba A a 518002 služba B. Můj dotaz je, jak teď vyrovnat analytický účet 518002, tj. té neuskutečněné služby B. Mělo by být odúčtováno jednoduše tak, aby služba B byla letošním účtováním vyrovnána na nulu, pro zjednodušení uvedu malou částku: k 31. 12. 2024 na účtu 518002 po přecenění 110 a letos zaúčtovat na účet 518002 minus 110? Anebo je správnější držet se obvyklého postupu a odúčtovat v rámci došlé faktury na službu A i stejným postupem službu B, tj. dohad + odchylku dohadu (tedy v mém případě odchylka dohadu = celý dohad na službu B) aktuálním kurzem pro zaúčtování této faktury? V tomto případě by na účtě 518002 zůstal malý zbytek, což se mi nezdá správné. Částka neuskutečněné služby B není pro nás významná - cca 30 000 Kč.
Občas účtuji dohadné položky v cizí měně a postupuji v souladu s interpretací NÚR I-18. Teď mám ale případ, že k dohadné položce na služby, vytvořené loni v EUR (v částce 4900 EUR) a přeceněné k 31. 12., došla faktura neočekávaně rovnou v korunách. Jak mám teď postupovat při účtování?
Jaký účet použít 383 nebo 389, pokud mám smluvně daný nájem na 12/2024? Vím přesnou částku, ale faktrua k němu teprve přijde, tzn. bude vystavena a zaplacena v 1/2025.
Společnost s r. o. vstoupí 1. 7. 2025 do likvidace a je velmi pravděpodobné, že do konce roku 2025 bude společnost zlikvidována. Pronájem nebytových prostor bude ukončen k 30. 9. 2025. Společnost platí zálohy na služby k nájmu (osvětlení, voda, úklid atd.) a tyto služby jsou vždy v následujícím roce vyúčtovány pronajímatelem. Má společnost za období 1–6/2025 vytvořit dohadnou položku (daňově účinnou) ke službám k nájmu, i když vyúčtování služeb za rok 2025 v letošním roce nedostane? Má společnost vytvářet dohadnou položku na služby k nájmu i po vstupu do likvidace (opět vyúčtování do konce likvidace nedostane)? Nebo má zaplacené zálohy na rok 2025 odepsat do daňově neuznaných nákladů?
Jaké bude správné účtování u s.r.o.? Pojišťovna vyplatila zálohu z pojistky v důsledku povodní 09/2024. Částka je docela vysoká. Práce na opravách budovy probíhají, ale budou probíhat ještě dlouho z důvodu pomalého vysychání a postupného odhalování škod. Dočetla jsem se, že příjem, i když je zálohou budu muset zdanit v roce 2024. Přijde mi to nelogické a nesprávné, protože peníze od pojišťovny budou pochopitelně chybět, tak se chci zeptat, zda je tomu opravdu tak. Musím vytvořit rezervu na další práce, které budou v následujících letech probíhat? Pokud bude tato rezerva daňově uznatelná až při provedení oprav, je to zbytečné....Jsme malá organizace bez auditu.
Společnost zajistila po smluvní dohodě opravu výtahu pro majitele výtahu, tato služba začala v roce 2024 a byla dokončena v roce 2025. Převážná část této služby proběhla v roce 2024 - společnost tedy vykalkulovala nákladovou cenou (přímé, nepřímé náklady) za tuto práci a k 31. 12. 2024 toto ocenění chce zaúčtovat: je vhodný účetní zápis MD 121/D 581 (práce v souvislosti se zajištěním opravy výtahů tzn. součinnost). Při vyúčtování této práce v roce 2025 účtování: MD 581/D 121 a zároveň MD 311/D 602 dle smluvně dohodnuté ceny.
Společnost A pronajímá vozidla společnosti B. Společnost B pak následně pronajímá vozidla koncovým zákazníkům. Jeden z koncových zákazníků při použití vozidla překročil maximální povolenou rychlost v měsíci 11/2024. Společnost A obdržela od magistrátu vyúčtování pokuty ve výši 600 Kč. Společnost A následně 4. 2. 2025 přeúčtovala pokutu 600 Kč společnosti B, přičemž si také vyúčtovala administrativní poplatek ve výši 400 Kč + 84 Kč DPH. Má společnost B nárok na odpočet DPH z tohoto administrativního poplatku? V jaké výši má společnost B vytvořit dohadnou položku do roku 2024, jen ve výši pokuty nebo pokuty včetně administrativního poplatku?
Společnost s r. o. postihly v září 2024 povodně. Pojišťovna jim vyplatila v listopadu pojistné plnění 3 mil. Kč. Společnost doložila pojišťovně škody na zásobách a drobném majetku (800 000 Kč), dlouhodobém majetku (1 200 000 Kč ve výši zůstatkových cen) a další náklady související s odstraňováním škod včetně opravy fasády 1 000 000 Kč. Prosím o kontaci u těchto škod souvisejících s povodní včetně pojistného plnění.
Některé náklady na odstraňování škod však ještě nebyly provedeny, např. oprava fasády. Pojišťovna tuto náhradu proplatila na základě cenové nabídky od firmy, která bude práce provádět v listopadu 2024, samotná oprava fasády za 600 000 Kč se bude provádět v roce 2025. Jak účtovat tento časový nesoulad? Pojistné plnění je v roce 2024 ve výnosech, ale náklad bude až v roce 2025. Je nutné vytvořit dohad nebo časově rozlišit plnění?
Je povinnost vytvářet dohodnou položku na nevyčerpanou dovolenou k 31. 12. daného roku u HPP vč. dohadu na sociální a zdravotní pojištění? Pokud ano, vypočtu, jako kdyby se celá dovolená proplatila v 01/2025, tj. výpočet vycházel z průměru za IV. čtvrtletí 2024. Účtování: MD 521/D 389 (hrubá mzda) a MD 524/D 389 (sociální a zdravotní pojištění).
Uzávěrkové operace, tedy především zachycení účetních odpisů, posouzení opravných položek, přepočet cizích měn k rozvahovému dni, vyčíslení rezerv či přechodných a dohadných položek, jsou jedním z prvních kroků při přípravě účetní uzávěrky. Tento chytrý checklist je navržen tak, aby vám poskytl nejen znalosti, ale i jistotu u všech těchto operací. S naším chytrým průvodcem bude každá uzávěrka hračkou!
Ve firmě máme nově věrnostní program pro zákazníky, kde si můžou vybrat z různých dárků za nasbírané body. Dodání dárků nám zprostředkovává jiná firma, která nám to fakturuje ve výši skutečně vynaložených nákladů na dárky. Například víno 21 %, doplňky stravy 12 %, kávovar 21 % atd. Jak to účtovat a jak je to z daňového hlediska (daňový/nedaňový náklad) a z hlediska uplatnění DPH?
Od letošního roku, když si kupujeme dálniční známku je k tomu poplatek 200,-Kč. Dálniční známka je např. od 8/2024 do 8/2025, kterou musíme časově rozlišit do nákladů a jak máme zaúčtovat poplatek 200,-Kč?
Můžeme přímo do nákladů na účet 538 nebo taky časově rozlišit?
Společnost realizuje rozsáhlou investiční akci – výstavbu nové výrobní haly na základě smlouvy o dílo. S dodavatelem jsou zasmluvněny pouze zálohové platby, vyúčtování proběhne tedy až na samotném konci realizace po finálním předání díla. Součástí plnění jsou kromě výstavby hlavní budovy haly také vedlejší stavby, např. vrátnice. Tyto stavby budou kolaudovány a používány ještě před vyúčtováním akce, a tedy konečnou fakturací. Jaký je v tomto případě správný postup z pohledu zařazení těchto dokončených investic do užívání, když není k dispozici faktura a není vůle dodatkovat smlouvu tak, aby mohly být předané investice vyúčtovány k datu jejich předání? Protože se jedná o dlouhodobou akci, je navíc pravděpodobné, že užívané hotové stavby budou v průběhu používání (a do finálního vyúčtování akce dle smlouvy o dílo) zhodnocovány. Nabízí se vytvořit dohadnou položku dle rozpočtu ze smlouvy MD 042/D 389, zařadit a zahájit odpis. Po vyúčtování vstupní cenu opravit podle finální faktury, bude-li odlišná (např. dodatečná sleva nebo vícepráce).
V roce 2023 došlo ke škodní události při přepravě našeho stroje k zákazníkovi. Přeprava byla pojištěná. Náklad v podobě nového náhradního dílu, který bylo nutné vyměnit, proběhl v r. 2023. Bohužel jsem tuto informaci obdržela až nyní v 7/2024 a účetnictví za r. 2023 je již uzavřené, tudíž nebyl tvořený žádný dohad na pojistné plnění v r. 2023. K výplatě pojistného plnění dojde v 7/2024. Jak prosím tuto situaci účetně a daňově vyřešit? Na jaké účty pojistné plnění včetně předpisu náhrady zaúčtovat a s jakým datem?
Zdravotní s.r.o. vykazuje výkony vůči zdravotním pojišťovnám. Vyúčtování dochází během dalšího roku, většinou ve II.Q. Firma vytvořila opravné položky dle předběžných vyúčtování. U jedné zdravotní pojišťovny však došlo k tomu, že byl uveden doplatek ve výši cca 1 mil. Kč, ale současně srážka za neplnění limitů, což bylo zjištěno až později, při zjišťování, že platby nepřichází v plné výši. Ve výsledku namísto +1 mil. Kč uplatnila zdravotní pojišťovna od května dalšího roku a dále ve čtyřech měsících srážku. Ve výsledku namísto očekávaného +1 mil. Kč byla srážka 3 mil. Kč. Dopad do hospodaření roku 2023 minus 4 mil. Kč. Zdaněno v roce 2022, tzv. oddaněno v roce 2023. Pro státní rozpočet daň odvedena o rok dříve. Pozitivní konstatování. Ale vznikají pochybnosti. Kdyby finanční úřad přišel na kontrolu ve zlomovém roce, napadne chybnou dohadnou položku (namísto +1 je -3 = -4 mil.). Rozhodne, že došlo k pochybení ve stanovení opravné položky, vyloučí chybnou dohadnou položku, ale rok 2022 bude v pozici, kdy již nelze vyměřit a doměřit a skutečná srážka již nepůjde v roce 2022 uplatnit? Lze plus minus dohadnou položku považovat za dohadnou se vším všudy i s těmito daňovými dopady, nebo je z důvodů opatrnosti lepší podat dodatečné přiznání?
- Článek
Účetní jednotka má povinnost účtování ve věcné a časové souvislosti, kdy jde o tzv. akruální princip. K tomu slouží přechodné účty aktiv a pasiv – účtová skupina 38. Pokud by účetní jednotka nepracovala s časovým rozlišením a dohadnými položkami správně, nebude mít správně účetní závěrku ani přiznání k dani z příjmů.
V roce 2023 jsme zaúčtovali dohadnou položku na provozní dotaci. Tuto dotaci jsme každý rok vždy obdrželi. Částku dotace jsme tedy odvodili z minulých let. Nyní jsme se dozvěděli, že dotaci nedostaneme. Jak zaúčtovat v roce 2024? Účtování v roce 2023 bylo MD 388/D 346 částka 700 000 Kč a MD 346/D 648 částka 700 000 Kč. Daňové přiznání za rok 2023 o tuto částku upravíme.
U společnosti, která pronajímá kancelářské prostory, došlo v červnu 2023 k pojistné události - poničení střechy a zatečení do pronajímaných prostor. V této souvislosti se vyskytlo několik událostí: 1. střecha byla v roce 2023 opravena, pojistné plnění vyplaceno zálohově v r. 2024 - v r. 2023 vznikly náklady na opravu střechy, na pojistné plnění byla v r. 2023 vytvořena dohadná položka aktivní - dopad na DPPO byl v r. 2023 nulový; 2. v pronajímaných prostorách zatím nedošlo k opravě ani k pojistnému plnění - v této souvislosti bych si s Vámi ráda potvrdila, že není zapotřebí tvořit dohadné položky aktivní na pohledávky za pojišťovnou z titulu opravy prostor, do kterých zateklo; případně že není zapotřebí tvořit rezervy na náklady na opravu; do současné chvíle není oprava hotova, žádné náklady zatím nevznikly, od pojišťovny máme pouze souhlas s opravami, ale nemáme žádný příslib pojistného plnění ani jeho výše v souvislosti se zmiňovanou opravou - dopad na DPPO je v r. 2023 nulový; 3. nájemce, který má dotčené prostory pronajaty, požaduje slevu na nájemném vzhledem k nemožnosti užívání prostor; společnost, která prostory vlastní, bude tuto slevu uplatňovat u pojišťovny jako pojistné plnění z titulu ztráty nájemného - vzhledem k tomuto faktu, jsou ve výnosech tvořeny dva dohady (1. dohad na ztrátu nájemného, 2. dohad na pojistné plnění z titulu ztráty nájemného - ve stejné výši - dopad na DPPO je v r. 2023 nulový). Můžete nám prosím potvrdit, že jsou výše uvedené kroky správné?
Pojistná událost vznikla v 12/2023. Pojišťovna oznámila, že bude plnit v 2/2024. Účtuji v roce 2023: 385/648 nebo účtuji o výnosu z plnění od pojišťovny až k okamžiku, kdy oznámila, že bude plnit, byť pojistná událost začala v 12/2023?