Důvodová zpráva k zákonu č. 32/2025 Sb., změna některých zákonů v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti.

Vláda ČR; Poslanecká sněmovna PČR Vydáno:
Důvodová zpráva k zákonu č. 32/2025 Sb., změna některých zákonů v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti.
I. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu
Návrh zákona je přijímán v návaznosti na návrh zákona o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu (zákon o digitalizaci finančního trhu), (dále jen „zákon o digitalizaci finančního trhu“). Zákon o digitalizaci finančního trhu implementuje dvě evropská nařízení, a to nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU) 2016/1011 (dále jen
„nařízení DORA“
) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937, v platném znění (dále jen
„nařízení MiCA“
). Obě tato nařízení jsou součástí tzv. Balíčku pro oblast digitálních financí.
Návrh předkládaného zákona primárně transponuje změnovou směrnici k nařízení DORA [směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2556 ze dne 14. prosince 2022, kterou se mění směrnice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 a (EU) 2016/2341, pokud jde o digitální provozní odolnost finančního sektoru; dále jen
„změnová směrnice“
]. Touto směrnicí dochází k úpravě osmi evropských směrnic. Díky těmto úpravám bude nyní zřejmé, že se na digitální provozní odolnost finančních institucí jednotně použije nařízení DORA, nikoliv stávající právní úprava.
Požadavky na odolnost informačních systémů finančních institucí jsou aktuálně roztříštěny v jednotlivých evropských sektorových předpisech, a to směrnicích i nařízeních. Nařízení DORA je tedy novým jednotným nařízením, které tuto roztříštěnou právní úpravu sjednocuje. Nařízení DORA tak představuje standard, který musí každá finanční instituce, na niž se nařízení DORA vztahuje, dodržovat. Roztříštěnost úpravy se promítá i do jednotlivých českých právních předpisů [zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ), zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
ZPKT
), zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdější předpisů (dále jen
ZOPS
) aj.].
V rámci České republiky již existuje obecná právní úprava týkající se kybernetické bezpečnosti, a to především zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů. Stávající zákon o kybernetické bezpečnosti se vztahuje pouze na část subjektů působících na finančním trhu. Nová směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2555 ze dne 14. prosince 2022 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Unii a o změně nařízení (EU) č. 910/2014 a směrnice (EU) 2018/1972 a o zrušení směrnice (EU) 2016/1148 (směrnice NIS 2) obsahuje obecnou úpravu kybernetické bezpečnosti, proto nařízení DORA ve vztahu k ní představuje
lex specialis
, což stanoví i samotné nařízení DORA.
V návaznosti na zákon o digitalizaci finančního trhu jsou předkládaným návrhem prováděny další změny, které jsou nezbytné kvůli aplikaci nařízení MiCA. To se týká například zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů či zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů.
Návrhem změnového zákona je pak provedeno několik dalších technických změn v ZPKT. Tyto změny vyplynuly z aplikační praxe a týkají se - obdobně jako celý tento zákon - poskytování finančních služeb digitálními prostředky. Změna v zákoně o bankách týkající se evidence prostředků klientů na účtech poskytovatelů služeb skupinového financování, poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy a správců nevýkonného úvěru povede ke snížení administrativní zátěže těchto subjektů.
Z důvodu procesní ekonomie zahrnuje návrh zákona i adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2631 ze dne 22. listopadu 2023 o evropských zelených dluhopisech a o volitelném zveřejňování informací o dluhopisech nabízených jako environmentálně udržitelné a informací o dluhopisech vázaných na udržitelnost (dále jen
„nařízení o evropských zelených dluhopisech“
) formou změny zákona o dluhopisech, kdy je potřeba tuto adaptaci provést do 12 měsíců ode dne vstupu tohoto nařízení v platnost (tedy do 21. prosince 2024). Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o několik novelizačních bodů, nejeví se jako vhodné k této adaptaci připravovat samostatný návrh zákona.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy včetně dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace a zhodnocení ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Navrhovaná právní úprava primárně transponuje změnovou směrnici, čímž i reaguje na přijetí nařízení DORA. Některá ustanovení jsou pak navrhována v návaznosti na nařízení MiCA. Také se adaptuje nařízení o evropských zelených dluhopisech.
Navrhovaná právní úprava není v rozporu se zákazem diskriminace a nemá žádný dopad na rovnost mužů a žen.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
Navrhovaná právní úprava si klade za cíl implementovat evropské předpisy do českého právního řádu tak, aby byl v souladu se změnovou směrnicí a nařízením o evropských zelených dluhopisech. V případě netransponování směrnice nebo neadaptování nařízení by se Česká republika vystavovala riziku zahájení řízení pro porušení čl. 258 a čl. 260 Smlouvy o fungování Evropské unie.
Ustanovení, která nejsou transpozicí změnové směrnice, jsou přijímána v návaznosti na nařízení MiCA, případně mají přispět k bezproblémovému fungování finančních trhů.
4. Zhodnocení souladu návrhu zákona s ústavním pořádkem ČR
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Z ústavního pořádku České republiky nevyplývají specifické právní normy ústavněprávní síly dopadající na oblast digitální provozní odolnosti finančních institucí, nabízení kryptoaktiv, poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy nebo vydávání evropských zelených dluhopisů.
Pokud jde o postavení České národní banky, návrh zákona respektuje zásadu, že do činnosti České národní banky lze zasahovat pouze na základě zákona (čl. 98 odst. 1 Ústavy), a činí tak způsobem, který neohrožuje plnění jejího hlavního ústavně zakotveného cíle, jímž je péče o cenovou stabilitu. Kromě toho návrh zákona respektuje o

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 32/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s implementací předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu a financování udržitelnosti
21/1992 Sb., o bankách
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
370/2017 Sb., o platebním styku
248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů
181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti)
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
Zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů
190/2004 Sb., o dluhopisech
1/1993 Sb., Ústava České republiky
2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
209/1992 Sb., o Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8
110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů
15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a o změně a doplnění dalších zákonů
500/2004 Sb., správní řád
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějšíh předpisů
120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů
229/2002 Sb., o finančním arbitrovi
Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
6/1993 Sb., o České národní bance
255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech
458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže)
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu
Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
312/2006 Sb., o insolvenčních správcích
277/2009 Sb., o pojišťovnictví
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník