Důvodová zpráva k zákonu č. 183/2024
Sb., změna zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, a dalších souvisejících
zákonů
1. OBECNÁ ČÁST
A Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů
Předkládaný návrh zákona, kterým se mění zákon č.
334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů, představuje poměrně rozsáhlý soubor změn, jejichž hlavním cílem je
výrazné posílení ochrany ekologických funkcí zemědělského půdního fondu a vytvoření komplexního
legislativního rámce pro ochranu nejen hospodářských, ale také environmentálních funkcí zemědělské
krajiny. Současně návrh zákona reaguje na aplikační problémy současné právní úpravy.
Půda má kromě produkční funkce i mnoho mimoprodukčních funkcí. Stávající znění zákona č.
334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů, reflektuje ochranu mimoprodukčních funkcí půdy pouze ve velmi omezené
míře. Ochrana mimoprodukčních funkcí zemědělské půdy není dostatečně zajištěna, neboť
environmentální funkce půdy zákon chrání pouze v rozsahu hydrologických a odtokových poměrů v území.
Zákon taktéž nesystémovým způsobem přistupuje ke krajinným prvkům, neboť krajinné prvky považuje za
nezemědělské využití zemědělské půdy, pro které je nutno získat souhlas s odnětím půdy ze
zemědělského půdního fondu a často též zaplatit odvody za odnětí půdy, přestože se jedná o
prostorovou i historickou součást zemědělské krajiny důležitou z hlediska ekologických funkcí půdy.
Současně právní úprava neposkytuje dostatečnou oporu účinné kvantitativní ochraně půdy. Zákon taktéž
dosud neobsahuje preventivní ustanovení, která by směřovala k předcházení vzniku poškození
zemědělské půdy, popřípadě, která by zavazovala vlastníka, nebo osobu oprávněnou zemědělskou půdu
využívat, při vzniku závadného stavu bezodkladně činit opatření k nápravě tohoto stavu. Stávají
právní úprava neumožňuje adekvátním způsobem reagovat na potřeby vyvolané jak klimatickou změnu, tak
energetickou krizí ve vztahu k umisťování solárních energetických zařízení na zemědělské
půdě.
Stávající právní úprava taktéž obsahuje řadu ustanovení, která přináší aplikační
problémy.
Stávající znění zákona č. 334/1992 Sb., o
ochraně zemědělského půdního fondu se soustředí na ochranu produkčních funkcí půdy, což je zcela
nedostačující s ohledem na aktuální potřeby ochrany půdy. Zejména v reakci na dopady probíhající
klimatické změny je nezbytné zvýšit ochranu i dalších mimoprodukčních funkcí půdy.
Ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů nezakládá stávající
právní úprava s ohledem na svůj věcný charakter žádné rozdíly.
B Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů
Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je zajištění náležité ochrany mimoprodukčních,
tedy environmentálních funkcí zemědělské půdy včetně krajinných prvků. Navrhované změny se nezbytně
promítají jak do kvantitativní, tak do kvalitativní složky ochrany zemědělského půdního fondu, tak
aby došlo ochraně všech důležitých mimoprodukčních funkcí půdy.
Filtrační funkce půdy umožňuje vstup a průchod vody půdním prostředím a ovlivňuje zásobu a
kvalitu podzemních vod. Akumulační a retenční funkce bývá nejčastěji spojována též s vodou, jedná se
však o trvalé či dočasné zadržování řady dalších látek v půdním prostředí - živin, solí,
kontaminantů apod. Objem vody zadržované ve všech vodních tocích a nádržích v ČR je jen zlomkem
objemu, který je na našem území schopna zadržet půda. Pufrační schopnost půdy představuje tlumení
změn v půdním prostředí, např. teploty nebo půdní reakce. Transformační funkce umožňuje látkovou
přeměnu, zejména dekompozici a mineralizaci organické hmoty. Schopnost půdy zajišťovat rozpad látek
a syntézu nových je nejen základem výživy rostlin, ale také hygieny prostředí. V takovém případě lze
hovořit o funkci asanační. Transport látek v půdě a krajině je výsledkem transportní funkce. K
transportu dochází pomocí transportního média, kterým je nejčastěji voda. Dále je zásadní ochrana
funkce půdy jakožto základní složky životního prostředí, neboť půda slouží jako biotop pro rozličné
druhy rostlin a živočichů a dále zachování zemědělské půdy podporuje environmentální stabilitu
krajiny. Tato funkce půdy je velmi zásadní, neboť v České krajině je možné pozorovat dlouhodobý
úbytek počtu druhů rostlin a živočichů, přestože je ochrana biologické diverzity jedním ze
strategických cílů České republiky, neboť republika se zavázala dodržovat Úmluvu o biologické
rozmanitosti. Zemědělská půda pozitivně působí na stabilizaci místního mikroklimatu, podporuje
biodiverzitu, ale slouží i k potlačování některých nežádoucích jevů, především důsledků klimatických
změn (extrémní sucha, povodně apod.). Ochrana vyjmenovaných mimoprodukčních funkcí půdy přispěje
nejen ke zlepšení ekologického stavu zemědělské půdy, ale celé krajiny jako celku.
Půda je dynamický, stále se vyvíjející živý systém, závisí na ni přežití a prosperita
všech suchozemských biologických společenstev, přirozených i umělých. Je přirozenou součástí
národního bohatství každého státu. Půdu je proto nutné chránit nejen pro současnou dobu, ale se
značným výhledem do budoucna. Kvalita půdy se působením degradačních faktorů zhoršuje. Dochází k
významným změnám v důsledku zrychlené eroze, kontaminace z průmyslové výroby, těžby a dopravy,
zhutňování půdy, acidifikace. Významné funkce půdy v životním prostředí jsou narušeny. Vyvstává
stále vážnější problém ireverzibilní ztráty plošné výměry půdy, a to se všemi negativními dopady.
Zastavěné plochy přispívají k narušování vodního režimu v krajině, včetně rizik zvýšení četnosti a
rozsahu povodní, nedostatku vody v prostředí. Zcela jinak působí na odtok vody a její infiltraci
louka, pole a zcela jinak plocha zpevněná, zastavěná jako je parkoviště či rozsáhlý skladovací
objekt.
K dosažení cílů zákona se navrhované změny musí promítnout do kvantitativní a kvalitativní
složky ochrany zemědělského půdního fondu. Nejdůležitější navrhované změny jsou uvedeny
níže.
Novelizací dochází k úpravě základní definice zemědělského půdního fondu takovým způsobem,
aby napříště tato definice lépe reflektovala nejenom produkční, ale i mimoprodukční environmentální
hodnotu zemědělské půdy. Za účelem posílení mimoprodukčních funkcí půdy novela také rozšiřuje zásady
plošné ochrany zemědělského půdního fondu o bod, který stanovuje povinnost minimalizovat poškozování
vyjmenovaných mimoprodukčních funkcí půdy.
Významná část novelizace zákona směřuje k problematice krajinných prvků, respektive
zahrnutí krajinných prvků do zemědělské půdy, přičemž se jedná o krajinné prvky ve smyslu nařízení
vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností
evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve znění pozdějších předpisů. Tato část návrhu je
velmi zásadní, neboť významným způsobem přispěje k obnově takzvané mozaiky environmentálně
významných krajinných prvků v zemědělské krajině. Jako příklad environmentálních funkcí krajinných
prvků lze uvést funkci protierozní, zvýšení
retence
vody v krajině, podporu zvýšené infiltrace vody
či udržení a zvýšení ekologické stability území.Řada změn směřuje k posílení ochrany zemědělské půdy proti erozi. Přesněji se vymezuje
přípustná míry erozního ohrožení včetně způsobu hodnocení vodní a větrné eroze a řešení nápravných
opatření v případě ohrožení půdy erozí. Ve vztahu k dlouhodobě rostoucím problémům dopadů vodní
eroze se též jako vhodné protierozní opatření jeví umožnit využít nejkvalitnější půdu zařazenou do
I. či II. třídy ochrany dle BPEJ jako plantáž dřevin, a to s ohledem na přepokládané posílení
protierozní odolnosti či zlepšení biochemického stavu zemědělské půdy.
Návrh taktéž obsahuje nový institut prohlášení pozemků za pozemky zemědělského půdního
fondu, který umožňuje na návrh vlastníka, popř. s jeho souhlasem, zařadit jiné než zemědělské
pozemky do zemědělského půdního fondu. Prostřednictvím tohoto institutu orgány ochrany zemědělského
půdního fondu (dále jen „ZPF“) získají poprvé nástroj na rozšiřování ZPF. Dochází tak k posílení
kvantitativní ochrany ZPF.
Návrh posiluje preventivní nástroje ochrany půdy, konkrétně upravuje obecnou povinnost
předcházet vzniku poškození zemědělské půdy. Současně se zakotvuje povinnost při vzniku závadného
stavu bezodkladně činit opatření k nápravě tohoto stavu.
K posílení kvantitativní ochrany zemědělského půdního fondu přispívá rozšíření a zpřesnění
zásad plošné ochrany zemědělského půdního fondu. Výslovně je upravena zásada, podle které pokud má v
nezbytném případě dojít k nezemědělskému využití zemědělské půdy nebo určení zemědělské půdy k
nezemědělským účelům v územně plánovací dokumentaci, je třeba upřednostnit zemědělskou půdu na
plochách navazujících na zastavěné území.
Dalším významným nástrojem, který směřuje k posílení ochrany rozlohy nejkvalitnější půdy
(půdy I. a II. třídy ochrany dle BPEJ), je zákaz odejmout tuto půdu ze zemědělského půdního fondu
pro záměry pro obchod nebo skladování nebo pro nebo pro záměry standardní (konvenční) fotovoltaické
elektrárny. Tento zákaz se netýká tzv. agrovoltaické výrobny elektřiny. Současně je v přechodných
ustanovení upraveno přechodné období v délce 5 let od nabytí účinnosti tohoto zákona, po dobu jehož
trvání lze realizovat záměry pro obchod a skladování, resp. obstarat si k jejich realizaci potřebné
povolení, jsou-li umístěny na plochách určených pro obchod nebo skladování, které jsou vymezeny v
územně plánovací dokumentaci platné před nabytím účinnosti tohoto zákona.
V reakci na klimatickou změnu a vývoj nových řešení výroben elektřiny ze slunečního záření
vymezuje návrh zákona nový pojem tzv. agrovoltaické výrobny elektřiny a stanoví podmínky, za kterých
lze záměry agrovoltaické výrobny elektřiny realizovat na zemědělské půdě. Tento návrh je v souladu
se současným trendem podpory alternativní zdrojů energie v reakci jak na klimatickou změnu, tak na
energetickou krizi. Z věcného hlediska je podstatou agrovoltaiky „symbióza“ výroby elektřiny ze
slunečního záření a zemědělské produkce. Podmínky realizace agrovoltaiky proto musí zajistit, aby
nebyla omezena zemědělská produkce. Obecným východiskem je, že agrovoltaika by měla být pro určité
typy zemědělské produkce výhodná (např. umožnění zastínění rostlin před nadměrným slunečným
zářením). Z důvodu zatím velmi malých zkušeností s tímto pojetím výroby elektřiny ze slunečního
záření ve světě se navrhuje užší pojetí agrovoltaické výrobny elektřiny. O agrovoltaickou výrobnu
elektřiny se jedná pouze, je-li umístěna na pozemcích s vybranými kulturami, které budou uvedeny v
prováděcím právním předpise. Podstatou zvoleného řešení je umožnění umístění agrovoltaické výrobny
elektřiny na zemědělskou půdu, a to způsobem, který umožní zachování zemědělské obhospodařování
daného pozemku. Zemědělská půda se za účelem realizace agrovoltaické výrobny elektřiny nebude
odnímat, neboť jedním z klíčových definičních znaků agrovoltaiky je, že na pozemcích současně
zůstane zachována zemědělská produkce. Toto pojetí směřuje k naplnění základní zásady plošné ochrany
zemědělského půdního fondu obsažené v § 4 zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu, podle které je nutno odnímat jen nejnutnější plochu. Současně je
však třeba zachovat základní kontrolu orgánů ochrany zemědělského půdního fondu nad realizací záměrů
agrovoltaických výroben elektřiny, k čemuž by měl sloužit souhlas s realizací záměru agrovoltaické
výrobny elektřiny.
Návrh dále obsahuje také úpravu právní úpravy týkající se změny souhlasu s odnětím půdy
pro těžbu nerostných surovin ve stanoveném dobývacím prostoru z důvodu ochrany přírody a krajiny
tak, aby lépe odpovídal potřebám aplikační praxe a lépe korespondoval s nástroji zákona č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů.
Novelizací taktéž k dochází k posílení ekonomických nástrojů ochrany zemědělské půdy,
zejména jejích mimoprodukčních funkcí, což se promítá do změn výše a způsobu výpočtů odvodů. Návrh
zvyšuje koeficienty ve všech třídách ochrany, které se promítají do výše odvodů za odnětí zemědělské
půdy ze zemědělského půdního fondu. Zvyšují se odvody pro záměry obchodu, výroby a skladování, které
nenavazují na zastavěné území obce, a to zavedením samostatného faktoru životního prostředí
negativně ovlivněného odnětím půdy. Mění se postup při výpočtu odvodů za odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu pro záměry realizované jako takzvaně „černé“ stavby, touto změnou dochází k výraznému
zvýšení odvodů pro tyto záměry. Toto zvýšení odvodů za odnětí si klade za cíl zvýšit finanční tlak
za účelem omezení realizace výše uvedených záměrů, které představují významný negativní vliv na
zemědělský půdní fond. S touto úpravou koresponduje nemožnost aplikovat osvobození od povinnosti
platit odvody v případě, že je záměr realizovaný jako tzv. „černá stavba“. Dále novelizace navrhuje
změny ve faktorech životního prostředí, které budou negativně ovlivněny odnětím půdy ze zemědělského
půdního fondu a které se promítají do konečné výše odvodů. Nově jsou do skupiny faktorů A, které
definují faktory životního prostředí negativně ovlivněné odnětím půdy, zařazeny evropsky významné
lokality a ptačí oblastí a rovněž dochází k promítnutí nového způsobu členění území národních
parků.
Návrh taktéž nově umožňuje Ministerstvu zemědělství vyjadřovat se k odnímání zemědělského
půdy pro zvláště rozsáhlé nebo strategické záměry. V této souvislosti je nově upravena působnost
Ministerstva zemědělství vyjádřit se v případě některých záměrů (zvláštně rozsáhlé nebo strategické
záměry) k otázce vhodnosti odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, a to s ohledem na
některé cíle zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve
znění pozdějších předpisů.
V návrhu zákona konečně dochází také k odstranění nejasností a problémů, které vyplynuly z
aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992.
Ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů nezakládá navrhovaná
právní úprava s ohledem na svůj věcný charakter žádné rozdíly.
C Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Stávající znění zákona č. 334/1992 Sb., o
ochraně zemědělského půdního fondu se soustředí na ochranu produkčních funkcí půdy, což je zcela
nedostačující s ohledem na aktuální potřeby ochrany půdy a trvale rostoucí hodnotu zemědělské půdy z
pohledu veřejných zájmů. Půda slouží též k potlačování některých nežádoucích jevů, především
důsledků změny klimatu (dlouhodobé sucho, povodně apod.). Zejména v reakci na dopady probíhající
klimatické změny je nezbytné zvýšit ochranu i dalších mimoprodukčních funkcí půdy.
Nezbytnost navrhovaných změn plyne mimo jiné ze těchto dokumentů:
-
Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (první aktualizace strategie
pro období 2021-2030 byla schválena usnesením vlády č. 785 ze dne 13. září 2021)
-