Expertní odpovědi

OSVČ, která vede daňovou evidenci si pořídila osobní automobil. V protokolu o předání je cena 1 000 000 Kč - předáno 5. ledna 2024. Fakturu vystavil prodejce dne 10. ledna 2024 na celkovou částku 1 000 000 Kč. Zálohová faktura byla vystavena 10. prosince 2024 na částku 400 000 Kč a také jí v prosinci OSVČ zaplatila. Jak má OSVČ postupovat, aby správně zařadila osobní automobil a jaké je nastavení správných odpisů a pořizovací ceny (nezáleží zda je auto úplně nové či starší)? Kdy začne auto dle zákona o daních z příjmů odpisovat - v roce 2023 či v roce 2024 a z jaké částky? Dále má rozepsaný splátkový kalendář od roku 2024 do roku 2027 - zda tento kalendář bude mít vliv na základ daně (výše skutečně čerpaných úvěrových prostředku činí 600 000 Kč (+ zaplacená záloha z prosince 400 000 Kč = 1000 000 Kč), ale celkově uhradí splátky pojistného, splátky úvěru ještě vyšší: 850 000 Kč, tj. cena je 1 000 000 Kč, ale celkově za úvěr OSVČ zaplatí o 250 000 Kč - co se ději s tímto rozdílem? Byl by zde nějaký rozdíl kdyby OSVČ uplatňovala paušální výdaje ve výši 60 %? Pak by se odpisy, ani splátky, ani záloha, ani žádné výdaje týkající se osobního automobilu do výdajů nepromítly, je tomu tak (v 60 % by bylo zahrnuto vše)?
Vydáno: 10. 05. 2024
Společnost s r. o. má v pronájmu budovu s č. p. x, tato budova je rozdělena na výrobní a administrativní prostory. Před budovou jsou pozemky – parkoviště. Tyto prostory nám vlastník fakturuje jednou částkou formou nájmu. Ve smlouvě je dohodnuto, že opravy provádí nájemce a nájemce může provádět i schválené technické zhodnocení. V roce 2023 došlo v rámci výše uvedeného k technickému zhodnocení na stávajících nemovitostech, k postavení garáže a přístavbě skladové haly a nad skladovou halou byla vybudována kancelář – to vše se vztahuje k původní budově s č. p. X, kromě garáže, ta stojí samostatně. Mohu veškeré náklady sečíst a zavést jako navýšení stávající karty majetku technické zhodnocení –  pronajaté budovy, nebo mám zavést pro každý typ technického zhodnocení novou kartu majetku, obzvlášť v případě té přístavby? A u provedeného technického zhodnocení původních prostor mám taktéž zavádět novou kartu pro technické zhodnocení pronajaté budovy každý rok, nebo pouze navyšovat cenu stávající karty majetku technické zhodnocení – pronajaté budovy?
Vydáno: 10. 05. 2024
Plátce DPH prodává auto koupené v roce 2022 za 440 000 Kč+ DPH. Toto auto bylo po celou dobu používáno k podnikání z 60% (uplatněn částečný odpočet DPH). Nyní toto auto prodává za 75 000 Kč včetně DPH. Jaké částky uvést na vystavené faktuře za auto a v přiznání k DPH (které řádky), aby se zohlednilo 60% využití pro podnikání a možnost uplatnění jen částečného odpočtu při nákupu?
Vydáno: 10. 05. 2024
Fyzická osoba OSVČ je identifikovanou osobou z důvodu reklam na facebooku. Chtěla bych se zeptat, zda vyměřená uhrazená DPH bude v daňové evidenci daňovým nákladem? 
Vydáno: 10. 05. 2024
Když byly společnosti s ručením omezeným odcizeny zásoby dřeva, viník byl dohledán policií a nyní škodu splácí, jak je to s odvodem DPH z příjmu obdrženého jako náhrada škody? Škoda byla vyčíslena bez DPH a viník tuto částku postupně splácí.
Vydáno: 10. 05. 2024
Daňový rezident ČR, plátce paušální daně, má příjmy z podnikání v tuzemsku cca 1mil. ročně. Má v úmyslu začít nabízet ke krátkodobému pronájmu svůj apartmán v Španělsku. Dle mého názoru se jedná o ubytovací služby, tedy příjmy ze živnosti, ne nájmu. Lze tento příjem připočíst k tuzemským příjmům a v případě, že nepřekročí obrat 1,5 mil. Kč, zůstane v režimu paušální daně a nemusí podávat daňové přiznání?
Vydáno: 10. 05. 2024
Jak budou postupovat zemědělští podnikatelé, kteří společně hospodaří a jsou plátci DPH. Jsou OSVČ, plátci DPH, společně pracují v zemědělství, v lese. Jeden vede daňovou evidenci. Mají společné příjmy a výdaje. Každý má svůj stroj. Jak budou podávat přiznání k DPH? Mohou příjmy a výdaje dělit podle dohody?
Vydáno: 10. 05. 2024
Fyzická osoba-OSVČ vede daňovou evidenci. Je vlastníkem bytového domu a pozemků. Budovu i pozemky vložil do obchodního majetku. V letošním roce zahájil na domě rekonstrukci. Součástí rekonstrukce bude i zabudování výtahu. Může být výtah pro účely odpisování zařazen do 3. odpis. skupiny nebo musí být zařazen jako technické zhodnocení budovy do 5. odpis. skupiny. V příštím roce se rozhodl ukončit podnikatelskou činnost a majetek převést do osobního užívání. Má toto rozhodnutí vliv na sepsání smlouvy o dílo se stavební firmou, buď na jméno-soukromou osobu nebo na IČO? Jaký bude postup účtování v daňové evidenci po vyřazení majetku (odpisy, zůstatková cena, pozemky a další hmotný majetek). Po ukončení podnikatelské činnosti bude nutné upravit základ daně o závazky a pohledávky? Děkuji.
Vydáno: 10. 05. 2024
Lékárna přijímá benefitové poukázky od kupujících a následně je fakturuje příslušné firmě (Edenred, Sodexo apod.). Jelikož k zúčtování z hlediska DPH a tržeb dochází až v momentě uplatnění zákazníkem, kdy projde prodej účetním systémem, lékárna na konci měsíce tyto poukázky vyfakturuje benefitové firmě. Vydaná faktura MD 311... D 315... . Jak vynuluji účet 315, nebo mám účtovat jinak? 
Vydáno: 10. 05. 2024
Společnost pořídila soubor movitých věcí v hodnotě 167 tis. Kč do nebytových prostor, které jsou určeny k pronájmu (nájem je zdanitelný ne osvobozený), o kterém neúčtuje jako o účetním souboru hmotného dlouhodobého majetku, ale časově tyto pořizovací náklady společnost rozliší pod dobu 3 let. Společnost při pořízení uplatnila plný nárok na odpočet DPH, protože souvisí tento soubor se zdanitelným nájmem. V případě, že by došlo v budově k obsazení nájemce, se kterým bude uzavřen osvobozený nájem, jak se postupuje z hledisku nároku na odpočet DPH - provede se jednorázová úprava DPH dle paragrafu 77 zákona o DPH? Jaká je lhůta pro posuzování tohoto vyrovnání DPH?
Vydáno: 10. 05. 2024
Zaměstnavatel (obchodní společnost, podvojné účetnictví) se rozhodl poskytovat svým zaměstnancům od roku 2024 peněžité odměny při životním nebo pracovním jubileu. Pravidla pro výplatu těchto odměn jsou formulovány v interní směrnici zaměstnavatele. Všichni zaměstnanci jsou s touto směrnicí seznámeni. Na straně zaměstnance: odměna bude vyplácena společně se mzdou, podléhá odvodům sociálního a zdravotního pojištění, je zdanitelným příjmem. Na straně zaměstnavatele: jedná se o daňově uznatelný náklad. Je tento postup správný s ohledem na změny od 1.1.2024? Do konce roku 2023 byly poskytovány nepeněžní zaměstnanecké benefity, u příležitostí stanovených ve vyhlášce o FKSP.
Vydáno: 10. 05. 2024
Vlastník nemovitosti koupil nemovitost v roce 2005 za 15 mil. Kč. Tato nemovitost nikdy nebyla odepisována a nyní v roce 2024 by jí chtěl začít odepisovat. A nyní mám 2 hypotetické situace. 1. Vlastník pronajal nemovitost v roce 2006 do roku 2011. Následně ji sám provozoval a pak ji znovu pronajal v roce 2021. Měl by odepisovat od kupní ceny z roku 2005 či od reprodukční ceny v roce 2021? 2. Vlastník pronajal nemovitost v roce 2012 a následně ji měl pronajatou až do současnosti. Nájemce se třikrát změnil, naposled v roce 2022. Mají být odpisy dle reprodukční ceny z roku 2012 či 2022? 
Vydáno: 10. 05. 2024
Společnost podepsala smlouvu o nájmu stroje na 2 roky, součástí nájemní smlouvy je instalační poplatek (doprava, doprava a zaškolení), jehož zaplacením je podmíněno dodání stroje. V případě skončení nájmu bude o instalační poplatek ponížena odkupní cena. Je instalační poplatek součástí běžného nájmu, nebo má být časově rozlišen po dobu trvání smlouvy?
Vydáno: 10. 05. 2024
Český plátce DPH na základě smlouvy o zprostředkování zajistil osobě z Ukrajiny získání kupce a zajistil administrativu kolem prodeje věci, která je v době realizace zprostředkování obchodu umístěna na území ČR. Výsledkem zprostředkování je uskutečnění vývozu této věci do třetí země, kde ale CZ plátce DPH nebude figurovat jako vývozce. V celém případu vystupuje jen jako zprostředkovatel a za realizaci služby obdržel provizi od ukrajinské osoby. Jedná se mi o postup pro DPH, pokud bude ukrajinskou osobou osobou povinnou k dani (TAX code pro daň z příjmů na Ukrajinu) nebo bude privátní osobou (lze TAX code nějak ověřit?)
Vydáno: 10. 05. 2024
Zaměstnanec byl na zahraniční pracovní cestě. Ubytování (bez jídla) a letenku měl hrazeno předem z firemního účtu. Pro drobné útraty měl firemní kartu, firemní kartou si koupil 1) na letišti svačinu - kafe a koláč, 2) další den ve městě svačinu - pizzu a balenou vodu ruky a 3) na zpáteční cestě kolu bez pokrmu (let byl pozdě). Od všech těchto drobných nákupů donesl řádně účtenky. Zažádal si o plné nekrácené stravné o jídlo. Může si žádat na všechny dny plné nekrácené stravné, nebo musí krátit o „svačiny“? Předpokládám, že se samotnou kolu jako nápoj při pracovní cestě můžeme dát do nákladů bez krácení stravného a bez dodanění mzdy zaměstnanvi. Jak ale s pizzou a koláčem? Rádi bychom vyšli zaměstnanci vstříc, a pokud by byla nutná varianta dodanění do mzdy těchto svačin, tak bychom raději pokrátili stravné. Veškeré „svačiny“ dáváme zatím jako nedaňový náklad.
Vydáno: 09. 05. 2024
Naše společnost, plátce DPH prodává travní koberce, které jsou ve snížené sazbě daně 12 % DPH. Pokud je na faktuře uvedena i doprava, je účtována také ve snížené sazbě daně 12 % DPH (vedlejší výdaj). Jaké budou sazby daně na faktuře pokud bude fakturován travní koberec Kč 100 000 Kč, doprava 5 000 Kč a pokládka 40 000 Kč. Bude pokládka a doprava v základní sazbě daně a travní koberce ve snížené, nebo je to celé je bráno jako služba v základní sazbě daně?
Vydáno: 09. 05. 2024
Jako FO, která není OSVČ mám pronajatý rodinný dům, kde jsou dva byty a jeden nebytový prostor. Tento dům mám pronajat za 50 000 Kč měsíčně. Tento dům dále podnajímám. Jeden byt za 20 000 Kč, druhý za 15 000 Kč a nebytový prostor za 45 000 Kč. Nebytový prostor pronajímám mému vlastní s. r. o. a jedná se o cenu obvyklou. Mohu oproti celkovému příjmu 80 000 Kč uplatnit náklady 50 000 Kč, které platím za pronájem a další náklady jakou auto apod., případně alespoň paušální výdaje 30 %? A mohu podnájem danit v § 9 ZDP, nebo jestliže nevlastním danou nemovitost, tak to musím danit v jiném paragrafu?
Vydáno: 09. 05. 2024
Společnost pořádá rekvalifikační kurzy, které jsou částečně hrazeny účastníkem kurzu a částečně z úřadu práce. Účastník zaplatí zálohu a po dokončení kurzu je vystavena faktura přímo na účastníka kurzu na celou hodnotu kurzu s odpočtem zálohy, kterou zaplatil, ale doplatek příjde z bankovního účtu úřadu práce. Má společnost nějak účtovat o tom příspěvku z ÚP? K dispozici má společnost Potvrzení o poskytnutí příspěvku na úhradu kurzu, kde se píše: "Příspěvek vyplatí Úřad práce se souhlasem zájemce o kurz přímo na účet vzdělávacího zařízení uvedený v bodě I.4.4. tohoto Potvrzení. Za tímto účelem vystaví po ukončení kurzu vzdělávací zařízení účastníkovi finální fakturu, kterou mu prostřednictvím Databáze předá, přičemž k vystavené faktuře bude mít prostřednictvím Databáze přístup rovněž Úřad práce. Ve faktuře budou uvedeny informace o výši a uhrazení zálohové platby účastníkem a vyčíslena zbývající částka k úhradě, a to ve výši příspěvku." Společnost má v tržbách celou hodnotu kurzu prostřednictvím faktury, je tedy nutné o tom příspěvku nějak účtovat nebo stačí jen úhradu od ÚP napárovat k faktuře?
Vydáno: 09. 05. 2024
Fyzická osoba v minulosti půjčila do společnosti, ve které je jediným společníkem (s. r. o.) peněžní prostředky. V nejbližší době si ze společnosti hodlá za cenu obvyklou odkoupit osobní automobil v hodnotě půjčených peněžních prostředků a tím půjčku vyrovnat. Tento osobní automobil bude zároveň součástí vyrovnání majetku mezi manželi - je uveden v návrhu vyrovnání. K odkupu automobilu a jeho převodu na manželku však dojde až po ukončení rozvodového řízení. Bude převod osobního automobilu podléhat dani z příjmu ze strany manželky jako bezúplatný příjem? Manželé měli jmění nezúžené. Rozvod zatím nebyl ukončen. V návrhu na vypořádání je uveden pouze zmiňovaný automobil, který by měl připadnout manželce.
Vydáno: 09. 05. 2024
Máme zde dvě firmy (A a B), které jsou předmětem podnikání propojené, kde firma A zaměstná člověka na HPP. Zaměstnanec bude pracovat z cca 20 % pro společnost A, 80 % pro společnost B. Může společnost A přefakturovávat společnosti B mzdové náklady zaměstnance? Pokud ano, musí být mezi společnostmi uzavřená ohledně výše zmíněného nějaká smlouva? Když se bude jednat čistě o přefakturaci mzdových nákladů bez žádné přirážky, bude firma A fakturovat s DPH?
Vydáno: 09. 05. 2024