Daňové výdaje (náklady)

Obchodní firma, která nemá zaměstnance, ale externí spolupracovníky (OSVČ) a jednatele, si pronajímá tenisové kurty. Zde pravidelně, několikrát týdně, hrají externí spolupracovníci i jednatelé tenis se svými klienty a možnými zákazníky. Po hře využívá zázemí, ve kterém jedná. Prokazatelně zde (hra a pak jednání) došlo k uzavření více obchodů. Dosud jsme dávali jako nedaňový náklad bez možnosti odpočtu DPH a neřešili jsme majetkový prospěch těch, kdo na kurtech hráli. Je možné pronájem tenisových kurtů a zázemí zařadit mezi daňově uznatelné náklady s odpočtem DPH? Má firma povinnost řešit to, že OSVČ a jednatelé na kurtech hrají bezplatně? 
Vydáno: 28. 03. 2024
Klient vlastní akcie. V případě, že realizuje prodej, může si odečíst od výnosu samozřejmě výdaje na nákup a pak také poplatky. Mně by zajímalo jaké, zda jen ty co souvisejí přímo s nákupem, prodejem či držením (poplatek za evidenci cenných papírů), nebo i poplatek za výběr a vklad peněz na obchodní platformu, či poplatek real time (informace o cenách akcií v reálném čase). Pokud i tyto, jak stanovit, jaká část poplatku připadá na prodané akcie? Real time poplatek: platformy běžně uvádějí ceny akcií s drobným zpožděním a klient si zaplatí, aby měl informace o cenách bez zpoždění a díky tomu se mohl lépe rozhodnout, v jakém okamžiku akcii prodá. Jedná se o poplatek, který je účtován každý měsíc fixní částkou.
Vydáno: 28. 03. 2024
Sociální podnik (podnikající fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku) v letošním roce čerpá tzv. provozní úvěr v programu S-podnik od Národní rozvojové banky. Tento úvěr je bezúročný a čerpá se postupně na základě zaslaných daňových dokladů. Jedná se o faktury za materiál, který souvisí s projektem, na jehož základě byl úvěr schválený. Splácení poskytnutého úvěru pak bude probíhat v pravidelných měsíčních splátkách. Zahrnuje se tento provozní úvěr při čerpání do příjmů podléhajících dani?
Vydáno: 26. 03. 2024
Dobrý den, firma chce poskytnout multisport kartu jak zaměstnancům, tak i dodavatelům na IČO. Víme, jak účetně/daňově řešit zaměstnance. Ale jak je to u ičařů, je to vůbec možné? Mohla by být karta Multisport pro firmu daňově uznatelná, kdyby se „ičařům“ faktury přefakturovávaly?
Vydáno: 22. 03. 2024
Pokud v roce 2024 pořídíme software: platformu pro prodej jídelníčků v hodnotě 150 000 Kč, bude se tento nehmotný majetek daňově odepisovat po dobu 36 měsíců, nebo jde rovnou do nákladů prostřednictvím účtu 518? 
Vydáno: 21. 03. 2024
Firma eviduje ve svém majetku stroj - míchárnu krmiv, která je ovládána elektronicky přes počítačový systém. Nyní došlo k úpravě software této míchárny-přidání dalších modulů, zakázání jiných. Cena je 43 000 Kč. Jedná se o technické zhodnocení, nebo zaúčtuji tyto úpravy rovnou do nákladů, protože není splněn limit 60 000 Kč? 
Vydáno: 19. 03. 2024
Naše firma by ráda převedla zaměstnanci na kartu zaměstnance částku peněz, které by odpovídaly nároku zaměstnance dle zákona. Jednalo by se o částku 12 000 Kč na 6 měsíců. U zaměstnance je splněna podmínka min. 3 hodin pracovní směny. Daňový doklad je vystaven fy Sodexo pass. Jak by bylo ve firmě účtováno? 213/321 a následně do nákladů 527/513 jen tolik korun, kolik by bylo nároků u zaměstnance s tím, že firma by měla daňově a zaměstnanec osvobozeno?
Vydáno: 15. 03. 2024
Nově platí, že benefit typu dovolená nebude u zaměstnance, v případě překročení úhrnu benefitů za kalendářní rok nad polovinu průměrné mzdy, osvobozen od daně. Zároveň platí § 24 odst. 2 písm. j) bod 4, že pokud se k nějakému benefitu zaměstnavatel zaváže, je pro něj daňovým výdajem. Zároveň platí § 25 odst. 1 písm. h), že o daňový výdaj nejde až do výše částky, která je u zaměstnance osvobozená od daně. Chápu to tedy správně, že jakýkoliv benefit (od dovolené, přes lístky na kulturu sport až po třeba služby zdravotního charakteru), za předpokladu, že budou sjednány jako benefit např. ve vnitřním předpisu, a za situace, že budou nad limit poloviny průměrné mzdy, budou daňovým výdajem?
Vydáno: 15. 03. 2024
OSVČ, která měla v roce 2022+polovina 2023 - příjem ze závislé činnosti + OSVČ (opravy oděvů), provozovna v pronajatém nebytovém prostoru, vede daňovou evidenci dokladově, nájemné ve výdajích. V průběhu roku 2023 zakoupen nebytový prostor v SJM s manželem, od 07-2023 - 100% OSVČ (žádné další příjmy), od 07-2023 provozovna ve vlastních nebytových prostorách. Financováno americkou hypotékou, dlužníci manžel+ manželka. Souhlas manžela s užíváním nebytového prostoru pro účely podnikání manželky - bylo zařazeno do obchodního majetku. Odpisy nebytového prostoru uplatňuje ve výdajích. Otázka: je legální uplatnění úroků z americké hypotéky ve výdajích za rok 2023 přesto, že dlužníci jsou oba manželé? Nebytový prostor je využíván výhradně manželkou. 
Vydáno: 14. 03. 2024
Společnost s ručením omezeným má společníka/jednatele, který je zároveň ve firmě zaměstnaný na DPP (zubní lékař). Má ztrátu sluchu v takovém rozsahu, že naslouchátka jsou pro něj nepostradatelná. Není v invalidním důchodu. Je možné naslouchátka koupit na s. r. o. a použít jako daňově uznatelný náklad? A jaké budou daňové dopady pro zaměstnance/jednatele?
Vydáno: 14. 03. 2024
Je možné uplatnit úroky z hypotéky při sjednání tzv. americké hypotéky. Ve smlouvě je uvedeno : Poskytujeme spotřebitelský úvěr na bydlení jako neúčelový zajištěný nemovitou věcí nebo věcným právem k nemovité věci. V dalším oddíle je ale uvedeno: „Poskytnuté peníze můžete použít na cokoli dle Vašeho uvážení. Pouze je nemůžete využít k podnikání ani na služby či činnosti v rozporu s dobrými mravy“" Dle pokynu D-59 bychom první část splnili, ale druhou část - přímá souvislost s předmětnou bytovou potřebou nesplníme. Tedy předpokládám, že nemohu uplatnit úroky z úvěru jako odčitatelnou položku v případě využívání nemovitosti k vlastnímu bydlení. Když by ale předmětná nemovitost byla pronajímána - bylo by pak možné tyto úroky uplatnit jako výdaj proti nájmům?
Vydáno: 13. 03. 2024
S. r. o. uzavřela v roce 2022 úvěrové smlouvy na osobní automobily. Splátkové kalendáře jsou na období 2022 – 2026. Daňové odpisy uplatnila mimořádné. Nyní se jednatel rozhodl, že s ohledem na finanční situaci firmy předčasně ukončí 2 úvěrové smlouvy a následně prodá tyto 2 auta. Splátkový kalendář obsahuje i vyčíslení úroků, které se každý měsíc snižují. Jaké to bude mít daňové dopady na již uplatněné úroky v letech 2022 a 2023, pokud úvěrová společnost při předčasném ukončení vyčíslí penále, sankční úroky a případně jiné poplatky v roce 2024? 
Vydáno: 13. 03. 2024
Pronajímatel s nájemcem ukončil část prostor k 30. 9. 2023. Aktuální dodatek, který řeší dohodu s pronajímatelem, že mu nájemce za neodstranění stavebních úprav zaplatí paušální částku 1,2 mil. Kč, byl uzavřen až s účinností 27. 2. 2024. Po tomto datu pronajímatel eviduje dodavatelské faktury za odstranění těchto úprav. Účet 548 (náklady za odstranění) a účet 648 (paušál od nájemce) se musí z pohledu daně z příjmů časově rozlišit a vztáhnout k roku, kdy byl ukončen tento nájem, tj. k datu 30. 9. 2023 nebo účtujeme v roce 2024, kdy došlo k reálnému odstranění těchto úprav a vyfakturování paušálu.
Vydáno: 12. 03. 2024
Máme dovoz obědů. Ve směrnici jsme v minulosti ukotvili postup, že fakturu za obědy dáme celou do daňově uznatelných nákladů a uplatníme DPH, oproti tomu zaúčtujeme interním daňovým dokladem do výnosů částky obědů ve výši 45% u zaměstnanců, kteří oběd měli a následně částku srazíme ze mzdy a DPH odvedeme, čímž daňově zbyde zákonných 55%. Zaměstnanci, kterému vznikl nárok na stravné a přesto si oběd objednal, účtujeme a srážíme 100%. Částky fakturovaných obědů byly vždy ve výši, že spadaly do limitu 70%. Od roku 2024 si nejsem jistá postupem. Fakturu za obědy dám i nadále celou do daňově uznatelných nákladů, ale mám za to, že cena oběda je pro zaměstnance nulová, jelikož se cenou vejdeme do osvobozeného příspěvku, jelikož cena oběda je 95,- a 105,- Kč. Jak postupovat u zaměstnance, kterému vznikl nárok na stravné a i přes to si oběd objednal? Do mzdy zahrnout plnou částku oběda jako benefit nad limit a celá částka bude podléhat odvodům a zdanění nebo mám postupovat jako dříve, kdy vystavím daňový doklad v celé částce oběda a odvedu DPH a následně částku buď srazím ze mzdy nebo přijmu do pokladny. Pokud příspěvek nad limit zahrnu do mzdy, dle nových podmínek nemusím část vyjmout z daňově uznatelných nákladů?
Vydáno: 11. 03. 2024
S.r.o. plátce DPH má reklamu na FB. Je tento náklad daňové uznatelný a máme při reverse charge nárok na odpočet DPH?
Vydáno: 11. 03. 2024
Společnost s r. o. nakoupila v roce 2023 vstupenky na olympijské hry, které bude věnovat obchodním partnerům. Tyto vstupenky budou zaúčtovány jako nedaňové položky - náklady na reprezentaci, účet 513. Může na tento účet zaúčtovat již v roce 2023, kdy byla faktura organizátorovi olympijských her zaplacena, nebo až v roce 2024, kdy olympijské hry proběhnou a vstupenky budou teprve vygenerované? Pokud až v roce 2024, na jaký účet zaúčtovat platbu v roce 2023, náklady příštích období nebo zálohový účet?
Vydáno: 11. 03. 2024
Na jaký účet mám účtovat zaměstnancům poskytnuté pracovní oděvy a jiné pomůcky – na účet 501 nebo 527? Dále pro zaměstnance poskytujeme celoročně vodu z automatu, voda je v barelech. Tuto vodu účtovat na 501 nebo 527? Jedná se o daňový náklad a máme nárok na odpočet DPH, když je voda poskytována celoročně, a nejen v letních měsících? 
Vydáno: 11. 03. 2024
Začínající kavárna si v roce 2023 na pozemek umístila lodní kontejner, ve kterém bude kavárnu provozovat. K tomu se uskutečnily zemní práce, vytyčení stavby, přesazení stromu, práce na terase, výplň stavebních otvorů okny, pořízeno bylo základní sanitární vybavení, WC. Je možné zařadit do 5. odpisové skupiny a pořizovací cenu stanovit z ceny kontejneru a všech těch stavebních prací? Stavba ještě nebyla uvedena do provozu, ještě tam v roce 2024 budou nějaké práce probíhat, zařadím tedy do užívání až v roce 2024?
Vydáno: 07. 03. 2024
Společnost s r. o. platí členský příspěvek České stomatologické komoře za svého zaměstnance – zubního lékaře. Zaměstnanec je zároveň jednatelem firmy (není společníkem). Je správný názor daňového poradce, že lékař je zároveň jednatelem firmy a tím zajišťuje chod firmy, proto jeho poplatek komoře může být nákladem firmy bez dodanění u něj z pozice zaměstnance?
Vydáno: 07. 03. 2024
Společnost doposud časově rozlišovala přes účty 381, 383 náklady bez ohledu na jejich částku („významnost" vzhledem k výši obratu společnosti - obrat přibližně 32 mil. Kč). Od roku 2024 by ráda od časového rozlišení upustila a rozlišovala jen to co je nutné s ohledem na pokyn GFŘ. Přes účet 381 doposud časově rozlišujeme např.: fakturace od dodavatele za předplacení inzerce práce na portálech JOB, PRACE, dále různá pojištění (a to: pojištění majetku, odpovědnosti, pojištění aut, pojištění manažerů), hostingy pro domény a nájemné za nebytové prostory. Částky kromě nájemného, které je 45 000 Kč, se pohybují do hodnoty 30 000 Kč bez DPH. Je možné účtovat o nákladu až v době, kdy bude zaplacen? Je možné stanovit směrnicí, že jen některé náklady budeme časově rozlišovat, protože společnost některé náklady přeúčtovává, takže je chce časově rozlišit?
Vydáno: 05. 03. 2024