Doba pracovní

Provozujeme hotel na samotě a máme zaměstnance na hlavní pracovní poměr. Pracovní úvazek zaměstnanců je 40 hod. Směny mají různě dlouhé. Jiné jsou o víkendu, jiné v týdnu. Směny se přizpůsobují provozu – firemní večírky, svatby apod. S tím souvisí i počet odpracovaných dnů. Docházku vedeme velice podrobně, včetně všech přestávek. Zaměstnanci jsou vždy se směnami seznámeni. Pracovní fond pro daný měsíc (ten máme i jako vyrovnávací období) nám odpovídá pro pracovní úvazek 40 hod/týden. Problém máme s výplatními pásky a mzdovými listy. Jsem malá společnost, která účtuje v běžném účetním programu. Odpracované hodiny odpovídají skutečnosti, ale dny bohužel ne. Dny jsou nastavené na úvazek 40 hod/týden. Je postačující, když odpovídají odpracované hodiny a podkladem je podrobná docházka?
Jak se vypočítá nárok na dovolenou u hlavního pracovního poměru, když směny nejsou dopředu známy. Je to vždy na měsíc dopředu, kdy dochází k dohodě mezi zaměstnanci? Jsou to studenti a není potřeba, aby pracovali vždy všichni. Pracovní doba není nijak přesně ukotvena. Jen v pracovní smlouvě je stanoveno, že se jedná o maximálně 30 hodin týdně. K dovolené je uvedeno: Výměra dovolené Zaměstnance za kalendářní rok činí 4 týdny pro délku pracovní doby 40 hodin týdně. Pro úvazek kratší než 40 hodin týdně bude dovolená vypočtena poměrově. Nárok na dovolenou a její čerpání je upraveno v zákoníku práce. Příklad: Zaměstnanec - nástup do zaměstnání 1. 9. 2025 Měsíc září 2025 říjen 2025 listopad 2025 Počet hodin 100 hodin 90 hodin 85 hodin Hrubá mzda 34 000 Kč 29 000 Kč 25 000 Kč Celkem tedy za první tři měsíce odpracoval 275 hodin a celkově si vydělal 88.000 Kč. Jak vypočítat z těchto údajů nárok v hodinách na dovolenou? Jedná se o obdobný výpočet jako při dovolené u DPP? Ale jaká by byla fiktivní pracovní doba? Je to 30 hodin, tedy ta maximální, kterou můžou odpracovat? Nebo se bude postupovat, že odpracoval od 1. 9. do 30. 11. 2025 13 týdnů, a tedy průměrně je týdenní pracovní doba 21,15 hodin. A pak nárok na dovolenou je 21 hodin × 4 týdny dovolené/52 týdnů za rok × 13 týdnů, které odpracoval? A za jaké období by se tento průměr počítal, když si dovolenou vezme v listopadu a pak bude čerpat dovolenou v prosinci a následně v březnu? Vždy za rok nebo za celou dobu trvání pracovního poměru? Jaký je správný postup při stanovení nároku na dovolenou. Děkuji za pomoc. 
Jak je to se stanovením doby výkonu práce při pracovní cestě, konkrétně v případě účasti na školení, které přesahuje stanovenou pracovní dobu? Příklad: Běžná pracovní směna zaměstnance je od 7:00 do 15:30. Zaměstnanec je vyslán na školení, které trvá do 16:00, a z pracovní cesty se vrací ve 20:00. Jaká část této cesty a školení se započítává do fondu pracovní doby? Má na započítání vliv, zda zaměstnanec řídí služební vozidlo, nebo je pouze účastníkem dopravy? O který zákon nebo paragraf zákoníku práce se tato úprava opírá a kde je možné najít oficiální výklad? 
Rozvrh pracovní doby u instruktorů autoškoly. Je možné nastavit pracovní dobu (např. Po–Ne 07:00–20:00) a k tomu bychom vedli evidenci skutečně odpracovaných hodin (datum, začátek, konec, přestávky). Nevedl by se tím pádem rozvrh pracovní doby, ale pouze skutečně odvedené práce. Je tento postup v souladu se zákoníkem práce i pro zaměstnance na hlavní pracovní poměr a zároveň pro zaměstnance na DPČ?
Máme ve firmě 2 zaměstnance na zkrácený úvazek 10 hodin týdně. 1) Zaměstnanec chodí do práce pouze v pondělí a v úterý po 5 hodinách (celkem týdně 10 hodin). Takto se to pořád opakuje. Máme zde nastaven úvazek 2 dny, 5 hod. denně. 2) Zaměstananec chodí do práce různě, ale vždy za týden odpracuje 10 hodin – např. v pondělí 2 hod., ve středu 3 hod., ve čtvrtek 5 hod. (celkem týdně 10 hod.), další týden je to zase jinak, ale vždy dodrží 10 hodin týdně. Máme zde nastaven úvazek 5 dní, 2 hod denně. Kdyby oba zaměstnanci onemocněli a nemoc trvala 5 dní (od pondělí do pátku). Jak bychom měli správně proplatili náhradu za nemoc? Za které dny? Bude se to u nich lišit?
Jak přesně je v zákoně myšleno pracovní volno s náhradou mzdy za darování krve? Naše pracovní doba je plovoucí a začíná se od 6-7 hod ráno. Náš zaměstnanec dává pravidelně plazmu, v místě s minimální dojezdovou dobou do odběrného místa. Chápeme, že je to potřebná a chvályhodná činnost a nemáme s tím žádný problém. Co se nám ale občas stává, že např. v jeden den zaměstnanec přijde dříve do práce a odejde z práce na odběr např. ve 14 hod. Následující pracovní den přijde do práce po 24 hodinách, tedy až ve 14 hod. Znění zákona známe, ale není nám jasné, jak je doba na zotavenou zákonem myšlena. Takto, jak je u nás čas po odběru praktikován, nám připadá, že je doba na zotavenou, když je možné zotavení přes noc, jako nepřiměřená. Jak s tímto problémem v praxi nakládat?
Je  správné vykazování směn u zaměstnanců v následujícím případě? Zaměstnavatel je muzeum, příspěvková organizace, má se zaměstnancem v pracovní smlouvě uvedeno: Týdenní pracovní doba je 40 hodin. Pracovní doba je rovnoměrně rozvržena do šestidenního pracovního týdne. Rozvrh pracovní doby: úterý–neděle 8,45 –17,15 hod., tj. 8 hod./denně). Funkce – průvodkyně, pokladní, prodavač. Konkrétní případ: V měsíci dubnu 2025 je 20 pracovních dní, tj.160 hod. + 2 dny svátky, tj. 16 hod., celkem za měsíc duben 176 hod. V měsíci dubnu měl zaměstnanec naplánováno 20 dní včetně svátků – celkem tedy pouze 160 hod. Pokud připadl na naplánovanou směnu svátek a zaměstnanec ho odpracoval, vybral si za něj náhradní volno. Naplánováno tedy pouze 160 hod. vč. svátku + za svátek ještě vybráno náhradní volno. Závěr: pokud měl zaměstnanec na plánu pouze 160 hod. a to také odpracoval, není dle našeho mínění dodržená týdenní pracovní doba 40 hod. za týden, jelikož v dubnu mělo být odpracováno celkem 176 hod. Dle našeho názoru je správný tento postup: Zaměstnanec by měl mít naplánováno v měsíci dubnu 176 hod. (fond). Konkrétně v měsíci dubnu byl svátek 18.4. 2025 (čtvrtek), jelikož je rozvržení pracovní doby úterý–neděle, musí mít některý ze zaměstnanců naplánovanou na tento den směnu. Protože má zaměstnavatel otevřeno, je potřeba, aby někdo ze zaměstnanců tuto směnu odpracoval. Zaměstnavatel je muzeum, týká se jich tedy § 91 písm. f) zákoníku práce. Zaměstnanec směnu odpracuje a buď si vybere náhradní volno, nebo dostane zaplacený příplatek 100 %. Dále svátek 21. 4. 2025 připadl na pondělí, ale zaměstnanec má rozvržení pracovní doby jen od úterý do neděle, takže se zaměstnanců tento jeden svátek netýká, protože neměli pracovat, ani nepracovali a v tento den čerpali nepřetržitý odpočinek v týdnu. Směny mají být plánované na dny od út–ne. V obou případech platí, že zaměstnanec musí mít naplánováno v dubnu 2025 celkem 176 hod. a musí se dodržet týdenní pracovní doba 40 hod. za týden. Jestliže svátek nepřipadá na pracovní den, v tento den není plánovaná směna – např. zmiňované pondělí 21. 4., nemůže se zaměstnanec držet pracovního kalendáře obdobně jako „kancelářští zaměstnanci“, kteří tento den neodpracují a mají nárok na náhradu mzdy. Tito zaměstnanci mají pracovní dny od pondělí do pátku a „směnových zaměstnanců“ s rozvrhem od úterý do pátku se pondělní svátek nijak netýká. Odpracovali tedy pouze 20 pracovních dní.
Jak správně uvést v pracovní smlouvě 80% úvazek vychovatelky školní družiny? PPČ je 30 hodin týdně při plném úvazku. Jedná se mi o to, jestli mám napsat, že ze 40hodinové pracovní doby je její pracovní doba 32 hodin a také napsat její přímou a nepřímou hodinovou pracovní dobu. Kolik bude činit ta nepřímá v hodinách?
Jsem personalista na Vyšší odborné škole. Rozvrh se dělí na zimní a letní semestr. Dále na sudý a lichý týden. Vždy jsem vyhodnocovala nadúvazkové hodiny, ať už stálé pravidelné či nahodilé vzniklé suplováním, na bázi sudého a lichého týdne. Např. pedagog má v lichém týdnu přímou vyučovací povinnost 28 hodin a v sudém 21 hodin. Jeho týdenní úvazek je tedy 24,5 hodiny a má průměrně týdně 3,5 hodiny nadúvazkové. Vzhledem k tomu, že v sudém týdnu učí 21 hodin, tak v daném týdnu žádná nadúvazková nevzniká, kdežto v lichém týdnu jich je 7 stálých. A dále dle reality odpadlých/suplovaných hodin). Tedy vím, že plán byl 28 hodin a pokud odučil v daném týdnu dokonce 30, protože ještě 2 hodiny suploval, má 9 nadúvazkových. Letos jsme ale v situaci, kdy kvůli studentům kombinovaného studia bude často probíhat výuka v sobotu, která není zcela pravidelná a u některých předmětů probíhá třeba 1× za měsíc. Do plánu rozvrhu sudého/lichého týdne, ze kterého vzejde týdenní úvazek v průměru, se tak dostává např. 2 hodiny každou lichou sobotu. Ale realita a skutečnost bude taková, že tato sobota se odučí např. 1× za měsíc v součtu 6 hodin (kvůli rozvrhu dálkových studentů). Pokud bych si porovnávala plán sudého a lichého týdne, tak v podstatě 3 týdny pedagog svůj pedagogický úvazek nenaplní (budou chybět sobotní hodiny) a ve čtvrtém týdnu to bude vypadat, že ho přeplnil, ale v zásadě je to jen o tom, že přímá činnost není rozvrhována pravidelně do sudého a lichého týdne, ale již více nepravidelně na bází více týdnů. Jak nyní správně přistoupit k vyhodnocování nadúvazkových hodin, které jsem vždy vyhodnocovala týdně?
Co napsat přesně dle zákona do pracovní smlouvy část pracovní doba? V týdnu pracují zaměstnanci 37,5 hod., ale budou dělat 12hod. směny (třísměnný provoz) a pracovní doba bude nerovnoměrná. Jak to zapsat vše správně?
Zaměstnanci budou pracovat ve 12hod. režimu. Naše pracovní doba za týden je 37,5 hod. Když jeden týden půjdou 3x 11,5 hod. ranní, druhý 3x11,5 noční, třetí 3x11,5 hod. ranní, čtvrtý 4*11,5 hod. noční, tak je to 138 hod., chybí 12 hodin. Je to tak, že se má zaplatit pouze 138 hod. Je možné vyrovnávací období stanovit na 12 týdnů? A znamená to v praxi když první měsíc bude 138 hod. druhý také 138 hod., že do posledního měsíce musím dát 150 hod. plus 2x12hod.? Nebo se má postupovat jinak?
Po jaké době a na jak dlouho má zaměstnanec právo na pauzu při 12hodinové směně, když pracuje ve zdravotnictví?
Jaký bude mít naše zaměstnankyně nárok na dovolenou za kalendářní rok 2025 po návratu z RD 1.9.2025? Od 1.9. do 21.12.2025 bude pracovat na zkrácený úvazek 30 hodin týdně, dne 22.12.2025 nastoupí na mateřskou dovolenou. Nárok na dovolenou je 4 týdny (při zkráceném úvazku 120 hodin). Za předpokladu, že nenastane žádná skutečnost, která by ovlivnila její právo na dovolenou, odpracuje celkem 88 směn v délce 6 hodin, t.j. 528 hodin. Pro výpočet dovolené je odpracovaná doba 1128 hodin (528 + 600 hodin z doby čerpání RD). Výpočet: 1128/30 = 37 celých odpracovaných násobků týdenní pracovní doby v délce 30 hodin 37/52 x 30 x 5 = 107 hodin Je tento výpočet správný? (Před první mateřskou a rodičovskou dovolenou zaměstnankyně pracovala na plný úvazek 40 hodin týdně, předpokládám, že výpočet letošní dovolené se počítá od aktuálního zkráceného úvazku 30 hodin týdně).
Jaký má naše zaměstnankyně nárok na dovolenou bezprostředně navazující na PPM? Naše zaměstnankyně má plný úvazek 40 hod/týden, rovnoměrné rozvržení pracovní doby od pondělí do pátku, roční nárok na dovolenou 200 hod. Od 1.1.2025 do 7.4.2025 čerpala rodičovskou dovolenou na 1. dítě, od 8.4.2025 do 20.10.2025 čerpá PPM s 2. dítětem a od 21.10.2025 bude čerpat dovolenou. Poté nastoupí na rodičovskou dovolenou do 3 let druhého dítěte.
Zaměstnanec pracující v nepřetržitém pracovním režimu s týdenní pracovní dobou 37,5 hodin nastoupil v průběhu vyrovnávacího období = 26 týdnů (23.6.2025 pondělí-22.12.2025 pondělí). Nástup byl 28.8.2025 (čtvrtek) - kolik mu musí zaměstnavatel naplánovat směn v rámci tohoto vyrovnávacího období? - návrh výpočtu: (16 celých týdnů * 37,5)+dopočet od nástupu v počtu pracovních dní 2*7,5 hodiny = 615 hodin nebo 16*37,5 + 3*7,5 (tj. čtvrtek, pátek a pondělí, kdy končí vyrovnávací období) tj. 622,50 hodiny?
Prosím o kontrolu, zda počítáme správně odpočinek: pracovní doba Po - Pá od 6:00 do 14:00 hod. Zaměstnanec bude mít v sobotu přesčas od 10:00 do 18:00 hodin, má 11 hodin denní odpočinek do 5:00 hodin (ráno neděle) a k tomu pak 19 hod do 00:00 hodin (půlnoc neděle), celkem nepřetržitý odpočinek v týdnu jen 30 hodin (11 + 19). Pak tedy příští víkend již nemůže jít na přesčas, aby se splnilo během dvou týdnů v součtu 70 hodin? Odpočinek by v dalším týdnu byl od pátku od 14:00 hodin do nedělní půlnoci ( 11 + 47 = 58 hod), v součtu za dva týdny by měl odpočinek celkem 30 + 58? A co doba od nedělní půlnoci do 6:00 hod pondělního rána, tato doba volna se do nepřetržitého odpočinku nezapočítává? 
Zaměstnanec pracující ve firmě od roku 2016, v roce 2025 byl na operaci a pak dlouhé rehabilitaci. 31.3. do 31. 8. 2025. Dovolenou za rok 2024 má vybranou. Firma má také navyšenou dovolenou na 25 dnů za rok . Má zaměstnanec nárok za rok 2025 dovolenou 25 dnů, když bude pracovat až do 31. 12. 2025 (dovolená se počítá za hodinách).
Jaký bude mít naše zaměstnankyně nárok na dovolenou za kalendářní rok 2025 po návratu z RD 1.10.2025? Po zbytek roku bude pracovat. Naše zaměstnankyně má plný úvazek 40 hod/týden, rovnoměrné rozvržení pracovní doby od pondělí do pátku, roční nárok na dovolenou 200 hod. RD trvá od 31. 5. 2024.
Máme pedagogy na dohody konané mimo pracovní poměr. Mají naplánované směny dle rozvrhu výuky. O letních prázdninách čerpají řádnou dovolenou (ve dnech, na které připadá výuka). Ne všem však nárok stačí na pokrytí celých dvou měsíců. Je zaměstnavatel povinen přidělovat jim práci, příp. vyplatit náhradu mzdy z důvodu překážek na straně zaměstnavatele?
Zaměstnanec má pracovní úvazek 30 hodin týdně a byl v pracovní neschopnosti od 11.11.2024 do 30.6.2025. Jaký má nárok na dovolenou v roce 2025, pokud již nebude do konce roku v pracovní neschopnosti.