Koeficient

  • Článek
Významnými změnami v úpravě daně z nemovitých věcí pro rok 2025 je zejména zrušení některých osvobození od daně. Rád bych aktuálně upozornil na nutnost uhradit daň do stanovených termínů, jinak hrozí vyměření souvisejících sankcí – úroku z prodlení ve výši 11,5 % p. a. Pro rok 2026 zůstává inflační koeficient beze změny na hodnotě 1,0, což ovšem automaticky neznamená stagnaci daňových povinností, neboť obce a města schválením, resp. přijetím obecně závazných vyhlášek či opatření obecné povahy mohou a reálně i upravují místní koeficienty. Dle mého názoru je zřejmý trend směřující k vyššímu daňovému zatížení pro podnikatelské a rekreační nemovitosti. Naopak některé změny reflektují nutnost nápravy dříve přijatých chybných rozhodnutí místní samosprávy. Nové vyhlášky či opatření pro rok 2026 stanovují změny místních koeficientů, které budou mít v některých lokalitách vliv na dramatické zvýšení či snížení daňové zátěže, a to jak pro fyzické osoby, tak firmy. Dopad těchto změn bude významným ukazatelem finanční strategie měst a obcí.
Faktura s DUZP 31. 12., vystavena 1. 1., krátící koeficient bude nový, nárok na odpočet bude v lednu, tj. nový krátící koeficient. Jak je to u poměrného koeficientu: můžu zaúčtovat v prosincovém účetnictví se starým poměrným koeficientem? 
Společnost, plátce DPH, vlastní nájemní dům s 18 bytovými jednotkami a 2 jednotky nebytové. Nebytové jednotky chce pronajmout plátcům DPH. Může tento nájem nebytových jednotek fakturovat s DPH s tím, že pokud bude v těchto jednotkách dělat nějaké opravy2, může si odečíst DPH na vstupu. Nebo se zde musí použít § 56a odst. 3 písm. d) ZDPH a nemůže uplatňovat daň, jelikož 60 % podlahové plochy celé budovy je tvořena obytným prostorem? Nejsem si jistá, zda těch 60 % je na plochu celé budovy, nebo vždy na tu jednu jednotku. 
S. r. o. již téměř nevykazuje žádnou činnost. Z důvodu, že za posledních 12 kalendářních měsíců neuskutečnili žádná plnění, FÚ zrušil registraci plátce k DPH. Společnost nemá žádné zásoby, pouze 2 osobní auta, pořízená v roce 2009 a 2010. Obě jsou zcela odepsaná. Činnost zatím společnost neukončila (ukončí zřejmě v průběhu roku 2025). Pracovnice finančního úřadu, se kterou jsme řešili zrušení registrace, sdělila, že: „v posledním přiznání, které budete podávat, odvedete DPH z majetku, kterým daňový subjekt disponuje. Pokud majetek ještě nebude prodaný, pak se DPH počítá z ceny obvyklé." Měla na mysli konkrétně tyto 2 auta, protože jsme je spolu řešili. Nebyla si jistá, zjišťovala a toto nám napsala. Je to prosím pravda? 
Fyzická osoba, plátce DPH, má už od r. 2013 fotovoltaickou elektrárnu s licencí. Příjmy a výdaje z FVE daní podle § 7 ZDP. Nyní si na střechu rodinného domu instalovala další FVE. Ta je bez licence, bez dotace, nezávislá na té původní. Fyzická osoba ji chce opět do podnikání, uplatnit DPH z pořizovací ceny, odpisovat, částečná spotřeba bude pro rodinný dům, přebytky bude danit podle § 7 ZDP. Je to takto možné, případně jaké je správné řešení?
Využíváte přijatá zdanitelná plnění jak v rámci své ekonomické činností, tak pro účely s nimi nesouvisejícími? Potřebujete se ujistit, že postupujete správně při stanovení nároku na odpočet pouze v poměrné výši? Tak je tento checklist pro vás to pravé. Provede vás celým procesem, od podmínek pro uplatnění nároku na odpočet až po výpočet poměrného koeficientu a jeho vypořádání na konci roku. Ušetřete čas a minimalizujte chyby – použijte náš chytrý checklist pro poměrný koeficient u DPH.
Využíváte jako plátce DPH dlouhodobý majetek ve vašem podnikání? Náš chytrý checklist vám poskytne jasný přehled o tom, jak postupovat při změnách v rozsahu použití movitého a nemovitého majetku a jak správně provést úpravu odpočtu, pokud dojde ke změně o více než 10 %. Ujistěte se, že vaše uplatněné odpočty reflektují realitu, a projděte si v našem chytrém checklistu pravidla pro jejich případnou úpravu, způsob výpočtu této úpravy a další postup při vykazování v daňovém přiznání.
  • Článek
Změny v zákoně č. 338/1992 Sb. , o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z nemovitých věcí“) na zdaňovací období roku 2025 přináší nejen druhá část novely zákona č. 349/2023 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (dále jen „zákon č. 349/2023 Sb. “), ale i zákon č. 183/2024 Sb. , kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb. , o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 183/2024 Sb. “) a další související zákony, a také zákon č. 251/2023 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných dražbách (dále jen „zákon č. 251/2023 Sb. “). Oproti změnám v zákoně o dani z nemovitých věcí, které byly na zdaňovací období roku 2024, jich je na zdaňovací období roku 2025 výrazně méně.
Je možnost uplatnit paušální výdaj 5 000 Kč, pokud auto je 100% pro firemní účely, a pokud i pro soukromé účely, tak je paušál 4 000 Kč a odpisy 80 %? Jde o jednočlené s. r. o., kde je jediný jednatel a jediný společník, zároveň je zaměstnancem na hlavní pracovní poměr a firemní auto používá jej zaměstnane, takže má ve mzdě 1 % VC auta. Je možné uplatnit paušální výdej 4 000 Kč podle § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP?
Paní zubařka je jedinou společnicí v její mikro účetní jednotce - s. r. o. (zaměstnankyni má pouze jednu, paní sestřičku). Nyní uvažuje paní zubařka, že si postaví rodinný dům, a protože má již na účtu s. r. o. přes 5 000 000 Kč na ziscích z minulých let, chtěla by „tyto peníze“, resp. stav účtu zisků minulých let využít právě na výstavbu rodinného domu. Je možné nechat zadat zakázku výstavby rodinného domu přes s. r. o., nebo by to byla příliš velká komplikace z hlediska účetního a daňového? Rodinný dům bude cca ze 2/3 sloužit k bydlení a z 1/3 pro s. r. o. jako administrativní kancelář (nebude zde ordinace). Jak správně tento požadavek v s. r. o. řešit, je to vůbec možné a praktické?
Část rodinného domu slouží jako kancelář a dílna na podnikání. Ovšem je zde jen jeden elektroměr se sazbou pro domácnost. Mohu nějakým způsobem dávat náklady na elektřinu do vydání a uplatňovat si DPH? Jedná se o fyzickou osobu podnikající, která vede úč. evidenci a je registrovaná k DPH. 
Musíme krátit vstup DPH u firemního vozidla používaného i k soukromým účelům i v případě, že řešíme pojistnou událost, kterou jsme nezpůsobili a jen ji ešíme skrze naší pojišťovnu? Pojišťovna účastníka, který způsobil dopravní nehodu, řešení pojistné události prodlužuje, proto jsme přistoupili k řešení přes naši pojišťovnu, tedy faktura je vystavena na naši společnost a tuto by nám měla pojišťovna uhradit v plné výši, ale samozřejmě bez DPH. Vozidlo bylo před i po pojistné události používáno pro soukromé i služební účely, po celou dobu bylo pojízdné. Poškozen byl pouze nárazník a zadní dveře, ale vzhledem k dnešním cenám vozidel stála oprava 55 000 Kč.
S. r. o. provozuje běžnou činnost s plným nárokem na odpočet DPH a do toho loni koupilo byt k pronájmu občanům-osvobozené plnění bez nároku. Spočítali jsme zálohový koeficient, celý rok ho používali a v posledním daňovém přiznání vypočetli vypořádací koeficient. Byl 97 %, takže po zaokrouhlení dle § 76 odst. 5 činí 100 %. Letos se ale pořídil druhý byt a začal pronajímat i ten. Máme dál používat starý vypořádací koeficient z 12/2023 ve výši 100% i když se změnili podmínky (místo jednoho bytu dva, nebo můžeme vypočíst nový zálohový koeficient podle změněných podmínek 91 % a použít ten?
Jak zaúčtovat pořízení osobního auta s poměrným nárokem na odpočet? S. r. o. pořídila v r. 2023 osobní automobil, stanovila poměr 70 % služební, 30 % soukromé využití zaměstnancem. Byly vystaveny následující doklady: 1) Zálohová Fa (datum vystavení 30. 3. 2023): 20 000,- Kč 2) Daňový doklad k přij. platbě (datum vystavení/platby 31. 3. 2023): ZD 16 528,92 Kč DPH 21% 3 471,08 Kč 3) Zálohová Fa (Datum vystavení 2. 5. 2023): 724 490,- Kč 4) Daňový doklad k přij. platbě (Datum vystavení/platby 10. 5. 2023): ZD 598 752,06 Kč DPH 21% 125 737,94 Kč 5) Vyúčtovací Fa (Datum vystavení 12. 5. 2023): ZD 615 280,97 Kč DPH 21% 129 209,01; odečtena záloha: ZD 615 280,98 Kč DPH 21% 129 209,02 Kč. Prosím o rozepsání účetního případu na účtech: 221, 052, 042, 343, 321 (a příp. další pokud budou použity) vč. příp. nastavení členění DPH. 
V roce 2024 koupí podnikatel, plátce DPH, vozidlo s pořizovací hodnotou přesahující limit 2 mil Kč. Podle nových pravidel nebude uplatněn odpočet DPH nad hranici 420 000 Kč a přesahující část DPH bude součástí hodnoty tvořící nedaňové odpisy. Vozidlo zařadí a bude dále odpisovat. Jak se pak bude postupovat v případě prodeje vozidla a stanovení základu daně? Bude základ daně krácen poměrem uplatněné DPH nebo se bude DPH odvádět z plné prodejní ceny?
FO, měsíční plátce DPH, uskutečňuje zdanitelná plnění - ubytovací služby. Od září 2023 k tomu začal pronajímat jinou nemovitost - osvobozené plnění. Od září jsme tedy začali rozdělovat náklady pro krácený koeficient (100 %). Jak vypočítám v prosinci vypořádací koeficient a následně nový zálohový koeficient na rok 2024? Za celý rok 2023, nebo jen za období kdy osvobozené příjmy byly, tedy 1-9/2023? 
Plátce DPH, FO, který vlastní bytový dům,(dům je zapsán v katastru jako RD), si nechal na nemovitosti vyměnit výlohu + vchodové dveře do bytového domu (společné prostory do domu). Nemovitost má v obchodním majetku, ve spodním patře má obchod, kde prodává zboží, byty v horních patrech pronajímá pouze neplátcům v §7. Stavební práce na zhotovení výlohy a dveří byly dodavatelem,plátcem, fakturovány v přenesené daň.povinnosti. Byly vystaveny 2 samostatné faktury - tj. na výlohu u prodejny a na montáž/opravu vchodových dveří. Dotaz zní, zda je možno u vyměřené daně použít sazbu sníženou 15%, či na výlohu v prodejně musí být sazba základní 21%, a zda je správně, že u nároku na odpočet pro vchodové dveře bude použit koeficient (společné prostory jak prodejny, tak bytů) a u nároku na odpočet pro výlohu bude uplatněno DPH v plné výši (prodejna uskutečňuje pouze zdanitelná plnění).
OSVČ, plátce DPH, koupil v 8/2023 osobní automobil od plátce DPH. Automobil bude zařazen do obchodního majetku a bude se využívat pro podnikání i pro soukromé potřeby. Plátce odhadl, že to bude 80 % pro podnikání a 20 % pro soukromé potřeby. Na faktuře je uvedena cena automobilu + cena za zimní komplet kol + příčníky a box. Jak zaúčtovat pořízení tohoto automobilu: 1. 80 % ze základu ceny automobilu zařadím do obchodního majetku a budu odepisovat 5 let 80 % DPH si uplatním na vstupu (20 % ze základu + DPH budou nedaňové výdaje) V přiznání k DPH bude uveden z ceny automobilu 80 % základ a DPH na vstupu. Po zařazení automobilu do majetku bude v DPH na ř. 47 uveden 80 % základ daně a daň na vstupu. V KH B2 uvedu základ daně a daň na vstupu také v 80 % a ještě doplním, že byl použit poměr – sloupec 11? 2. Zimní komplet kol – nebude součástí ocenění majetku. Bude se účtovat hned do spotřeby, a také v poměru 80 % základu daně a DPH na vstupu (20 % základu daně a DPH nedaňový výdaj) 3. Příčníky + box – nebudou použity pro podnikání – celé uvedu jako nedaňový výdaj? 
Plátce DPH, s. r. o., vlastní tři budovy. Dvě jsou pronajaty plátcům i neplátcům (budova 1 a 2), a je tedy určitý poměr plnění s/bez nároku (řešíme přes krátící koeficient). Poslední, nová budova 3, má pouze bytové jednotky, a je na ní tedy jen plnění bez nároku na odpočet. Plán je následující: Na budově 1 a 2 budou přijatá plnění s kráticím koeficintem (na konci roku se přepočte). Na budově 3 budou veškerá plnění  bez odpočtu - zde nikdy nebudeme pronajímat s nárokem na odpočet. Na konci příštího roku (pronájem budovy 3 bude až od roku 2024) systém přepočte koeficient. Vezme všechna plnění s nárokem a poměří je proti úplně všem plněním (tedy i nájmům z budovy 3). Tím pádem se poměr zhorší, protože plnění bez nároků bude více. Ale já jsem nikdy odpočet na plnění související s touto budovou 3 neuplatnila. Připadá mi proti smyslu daňové neutrality, aby se zhoršilo procento pro odpočet pro budovy 1 a 2, kde se poměr plnění s/bez nezměnil. Dá se to nějak vyřešit?
Společnost s r. o., plátce DPH, bude zřizovat sídlo v rodinném domě - v katastru nemovitost určená k bydlení. V RD mají trvalý pobyt a bydlí zde manželé - oba jednatelé s. r. o. Firma se zabývá zpracováním dotačních programů. Manžel, majitel nemovitosti, uzavře nájemní smlouvu na pronájem sídla se s. r. o., kde bude uveden souhlas s odpisováním technického zhodnocení nemovitosti a bude zde specifikace využívání prostorů k podnikání - parkování 2× firemí vůz, kanceláře atd. Dům má dvě patra. Horní patro je soukromé a spodní včetně parkoviště a zahrady je využíváno jak soukromě, tak i k podnikání, poměr bychom určili 50 : 50. Společnost s r. o. by technické zhodnocení, opravy nemovitosti krátila z pohledu DPH koeficientem a z pohledu ZDP poměrem 50:50. Jednatel by zdanil dle § 9 příjem z pronájmu, oproti příjmu by uplatnil jako výdaj 50 : 50 odpisy nemovitosti. Vstupní cena bude dle znalce, jelikož je nemovitost starší 5 let? Firma má ještě provozovnu v jiném městě - pronajatý nebytový prostor určený ke styku se zákazníkem. V rodinném domě nedochází k poskytování služeb, ani ke styku se zákazníkem, probíhá zde pouze řízení společnosti a zpracovávání dotačních programů oběma jednateli. Jsou tyto postupy správné?