Pořizovací cena - strana 22

Společnost s ručením omezeným, plátce DPH, vede účetnictví. Firma zakoupila PC za 38 000 Kč bez DPH společně s tiskárnou za 6 000 Kč bez DPH. Koupená tiskárna se připojí k zakoupenému počítači. Je možné evidovat každou položku zvlášť a obě zařízení jednorázově v plné výši uplatnit do daňově uznatelných nákladů? Nebo se jedná o soubor movitých věcí, které se musí odpisovat jako hmotný majetek?
Vydáno: 27. 04. 2007
Jsme právnická osoba, společnost s ručením omezeným, jsme plátci DPH a vedeme účetnictví. Naším účetním obdobím je hospodářský rok, tj. od 1. 4. 2006 - 31. 3. 2007, od 1. 4. 2007 - 31. 3. 2008 atd. Obdrželi jsme od dodavatele fakturu, která byla vystavena 8. 1. 2007. Byl nám fakturován prodej licencí ESO 9 Profi pro 5 uživatelů - 1. polovina z ceny licencí, tj. 57 510 Kč bez DPH. 2. polovina licencí bude vyfakturována až v dalším hospodářském roce, tj. v červenci 2007. Nevíme, jak máme uvedenou fakturu zaúčtovat, zda se to bude odpisovat nebo to půjde celé do nákladů?
Vydáno: 27. 04. 2007
Jsme příspěvková organizace a budeme vyřazovat osobní automobil z evidence majetku, nyní ho máme evidován na účtu: 022/082 chci se zeptat, zda ho musíme ještě vyřadit z fondu reprodukce majetku, jak se bude účtovat?
Vydáno: 12. 04. 2007
Jsme příspěvková organizace, vedeme účetnictví a zařazujeme do užívání software nakoupený zvlášť bez hardwaru. Firma, od které nakupujeme program, nám účtuje současně se zakoupeným programem i roční upgrade na rok 2007. Je to součást ceny programu, když bez úhrady tohoto ročního servisu nemůžeme začít program používat? V dalších letech je nám jasné, že toto již nebude mít s cenou programu žádnou souvislost, ale v tomto roce si nejsme jisti.
Vydáno: 05. 04. 2007
U rodinného domu, který je zčásti používán pro podnikání, jsem vybudoval zpevněnou plochu - parkoviště ze zámkové dlažby. Dům i pozemek mám evidován v obchodním majetku. Parkoviště slouží především pro firemní zákazníky. Jak mohu uplatnit výdaje na vybudování parkoviště z pohledu daně z příjmů? (Stavba - jaká odpisová skupina, technické zhodnocení pozemku - jak odpisovat, nebo ještě něco jiného?) Problematikou krácení těchto výdajů z důvodů částečného používání parkoviště i mimo podnikání se nemusíme zabývat, jsem si toho vědom.
Vydáno: 29. 03. 2007
Podnikatel, fyzická osoba, plátce DPH vede daňovou evidenci. Vlastní autobazar, ojeté vozy nakupuje i v zemích EU a používá zvláštní režim, do pořizovacích cen zahrnuje veškeré náklady související s danými vozidly, je toto správné? Do nákladů zahrnuje mj. i paragony na PHM. Má u všech dokladů nárok na odpočet DPH?
Vydáno: 28. 03. 2007
Ve faktuře k částečné rekonstrukci budovy mateřské školy a školní jídelny (hrazeno z limitu ministerstva financí - zřizovateli - obec), máme fakturovány stavební práce a technologii kuchyně. Musím tuto technologii vzít do majetku školy a účtovat o ni samostatně, když v předávacím protokolu nejsou stanoveny ceny, pouze kusy? Jsem povinna shánět tyto ceny a účtovat o tomto majetku? (Odpisovat a pod.) Jakým způsobem si s tím poradit, když je to spojené se stavbou?
Vydáno: 21. 03. 2007
V textu § 32a odst. 4 zákona o daních z příjmů se hovoří o nehmotném majetku, ke kterému má poplatník právo užívání na dobu určitou... V ostatních případech, tj. kdy právo užívání je neomezené, se nehmotný majetek odpisuje podle jeho charakteru. Jak mám rozumět v první větě uvedenému \"právo užívání\"? Obecně platí, že právo užívání je licence (na základě licenční smlouvy), ale licence jako taková je nehmotný majetek v rámci \"ostatního majetku\", uvedeného ve druhé větě odstavce, který se odpisuje 72 měsíců. Takže první věta znamená, že se jedná vždy o licenci (=právo užívání) na dobu určitou. Druhá věta bude znamenat: v případě licence na dobu neurčitou se nehmotný majetek odpisuje po stanovené doby jednotlivých druhů. Ale vzniká nejednoznačnost, zda se tím náhodou nemyslí VLASTNICTVÍ těchto druhů a ne licence k těmto druhům. Protože licence např. k software by byla v \"ostatním nehmotném majetku\" a neumím si představit význam druhé věty ve smyslu: licence na dobu neurčitou licence (jako ostatního nehmotného majetku). Příklad: Firma zakoupila licenci na informační systém, tedy na software, na dobu neurčitou, s tím, že nabyvateli nevzniká vlastnické právo na software. Kromě tohoto licenčního poplatku vznikají ještě náklady na dodávku a implementaci uvedeného software. Otázka: Je vstupní cenou nehmotného majetku \"licence na informační systém\" součet licenčního poplatku + nákladů na implementaci? (Tato částka v součtu činí 17 mil. Kč.) Je zařazení tohoto majetku jako licence a jeho daňové odpisování 72 měsíců správné?
Vydáno: 05. 03. 2007
Naše společnost koupila pro podnikání budovy s pozemkem. Na faktuře zněl text: budovy specifikované v č. 1 písm. a,b,c x Kč pozemky specifikované v č. 1 písm. d-i y Kč. Celkem k úhradě: z Kč Podle dokumentace jde o tři budovy: provozně sociální objekt cca 150m2, skladovací halu cca 350m2 a sklad olejů cca 12m2. První dvě mají společnou zeď a lze projít dveřmi z jedné do druhé. Sklad olejů stojí samostatně. Všechny tři budovy jsou dle katastru označeny stejným číslem např. 3533, jen za lomítkem je každé jiné číslo např. 3533/12, 3533/13, 3533/16. Jak zařadit budovy do hmotného majetku a tedy jak odpisovat - samostatně či dohromady, i když je účel každé budovy jiný, pokud samostatně, pak podle jakého klíče ocenit jednotlivé budovy, když jsme je koupili všechny pod jednou cenou?
Vydáno: 05. 03. 2007
V roce 2006 jsme koupili pozemek. Tento pozemek je určen k prodeji v roce 2007. Je to jen malá plocha, která srovnává hranici mezi ostatními domy. V roce 2007 se bude oplocovat a pak následně prodávat 3 majitelům. Jak to zaúčtovat? Zda na 031 a poté i náklady související s pořízením. Nebo jsem měla účtovat o zboží a provést příjem na sklad? Vedlejší náklady na 132? A jak si poradit s plotem, který se bude před prodejem dělat?
Vydáno: 16. 02. 2007
Podnikatelka, neplátce DPH si pořídila, zprovoznila a zaregistrovalka na příslušném finančním úřadě certifikovanou registrační pokladnu a to do 30. 6. 2006. Na základě ustanovení § 35/6 zákona o daních z příjmů bude uplatňovat slevu na dani. Pořizovací cena pokladny byla 9 568 Kč + 1 500 Kč zprovoznění + fiskalizace pokladny. Z jaké ceny se bude výše slevy vypočítávat? Pouze z pořizovací ceny pokladny, nebo je možno k pořizovací ceně pokladny připočíst poplatek za fiskalizaci, což s pořízením pokladny přímo souvisí a bez čehož by nebylo možno pokladnu zprovoznit?
Vydáno: 05. 02. 2007
Pořídili jsme nový osobní automobil přímo v SRN. Při převozu vozidla do ČR nám vznikly vedlejší náklady, tj. pojištění, značka pro převoz, a také PHM, které jsme kupovali jak v SRN tak v ČR. Registrační značku u nás vozidlo dostalo až po 14 dnech po zakoupení vozidla. Nevíme, kdy můžeme vozidlo zařadit do užívání, zda již v okamžiku získání převozní značky v SRN nebo až po získání registrační značky u nás v ČR? Máme do vstupní ceny počítat také PHM, které jsme do doby zařazení pořídili?
Vydáno: 29. 01. 2007
Podnikatel, fyzická osoba, daňová evidence, od banky účelový úvěr na nákladní automobil, nákladní automobil pořídila 12/2006, ZP a fa 12/2006, zaplatila přímo banka, 12/2006 ZP na nástavbu, tu zaplatí až 1/2007. Z jaké ceny vypočítá odpis? (Z hodnoty automobilu?) A DPH uplatní z nástavby a potom 2007 to bude technické zhodnocení?
Vydáno: 22. 01. 2007
Firma s r. o. vede PÚ, plátce DPH, zakoupila osobní automobil v hodnotě 600 000 Kč na úvěr na dobu 48 měsíců. Ve smlouvě o úvěru je ustanovení, o zajišťovacím převodu vlastnického práva k vozidlu do doby zaplacení ve prospěch úvěrové společnosti. Znamená to, že nejsme majitelé vozidla a nemůžeme je tudíž daňově odpisovat? Kdy by odpis připadal v úvahu, až po zaplacení úvěru? Jak je to s účetními odpisy v takovémto případě? Z jaké ceny odpisovat - z kupní ceny 600 000 Kč nebo z kupní ceny včetně úroků, účtovat úroky do nákladů přímo nebo na pořízení HM. Jak správně proúčtovat celý případ včetně kontace: - hodnota osobního automobilu 600 000 Kč - úhrada v hotovosti 100 000 Kč - na zbývající část úvěr ve výši 500 000 Kč + 150 000 finanční služba - měsíční splátka 8 000 Kč + 5 000 úroky, které se mění, na počátku splácení jsou vyšší a na konci splácení nižší. Případně jakých dalších souvislostí je třeba si povšimnout?
Vydáno: 10. 01. 2007
Jsem podnikatel účtující v daňové evidenci, plátce DPH. V lednu 2005 jsem uzavřel leasingovou smlouvu na nákladní automobil Ducato. Celkové náklady 406 468 Kč bez DPH, trvání 36 měsíců. Za rok 2005 jsem uplatnil do nákladů poměrnou část ve výši 135 489 Kč. Dne 8. 9. 2006 došlo z mé strany k předčasnému ukončení LS a odkoupení vozidla za zvýhodněnou nabídku od leasingové společnosti 123 865,85 Kč. Kalkulace leasingové společnosti: Kupní cena 77 854,15 Kč DPH 14 792,29 Kč Celkem 92 646,44 Kč Dorovnání pojistky 107,00 Kč 107,00 Kč Popl. za ukončení LS 1 020,05 Kč 193,81 Kč 1 213,86 Kč Nákl. Věřitele 14 835,00 Kč 2 818,65 Kč 17 653,65 Kč Posl. řádná splátka 10 290,18 Kč 1 955,15 Kč 12 245,33 Kč ------------------------------------------------- 123 865,86 Kč Dne 30. 10. 2006 jsem automobil prodal. Jakým způsobem mám účtovat o této situaci z hlediska DPH a z hlediska daně z příjmů, myslím totiž, že touto dohodou o předčasném ukončení LS není splněn § 24 odst. 5 zákona o dani z příjmů?
Vydáno: 19. 12. 2006
Podnikatel - fyzická osoba koupil zvlášť trubky, podlážky a sponky. Z těchto součástí sestavuje dle potřeby lešení. Nevím, zda mohu tyto součásti dát rovnou do výdajů, nebo z nich vytvořit hmotný majetek, který by se odpisoval. Tyto součásti dohromady stály více jak 40 000 Kč. Pokud by se muselo odpisovat, do které odpisové skupiny mám lešení zařadit? Za jakých podmínek by se odpisovat nemuselo?
Vydáno: 14. 12. 2006
Společník s. r. o. prodává svůj podíl ve výši 50 000 Kč v této s. r. o. (podíl bude prodán za 30 000 Kč). Tato částka představuje splacený vklad do ZK společnosti zapsaný do OR. Mimo to, ještě společník vložil do společnosti zásoby v hodnotě cca 300 000 Kč. Těchto 300 000 Kč mu bude nyní při prodeji obchodního podílu vyplaceno zpět v hotovosti. Bude těchto 300 000 Kč podléhat u společníka dani z příjmu fyzických osob?
Vydáno: 05. 12. 2006
Společnost s r. o. koupila v r. 2001 byt. V roce 2005 uzavřela kupní smlouvu s prodávajícím ještě na přilehlý pozemek. Platba byla provedena až v dubnu 2006. Zaúčtováno na účet 042. Vyrozumění o zahájení řízení společnost obdržela z Katastrálního úřadu v srpnu 2006. Kdy podat dílčí přiznání na FÚ? Do konce ledna 2007? Co když bude zápis z nějakého důvodu proveden až v únoru nebo i později? Do účetnictví mohu na 031 pozemek zaúčtovat již v měsíci srpnu, kdy byl návrh na zápis podán?
Vydáno: 01. 12. 2006
1) Fyzická osoba, podnikatel bydlí v RD, který nyní upravuje. Chce si v domě vybudovat kancelář včetně soc. zařízení, vchod samostatný. Co má udělat, aby kancelář mohl mít v daňově uznatelných nákladech (nájem sám sobě platit nemůže, ale vytápění, el. energii, atd.). 2) Fyzická osoba podnikatel prodává motocykly. Pokud by měl jeden motocykl jako předváděčku (přihlášeno do evidence), protože ji také využívá zároveň k podnikání. Jak se o takovém motocyklu účtuje, je možné ho daňově odpisovat?
Vydáno: 20. 11. 2006
V souvislosti s čerpáním prostředků z fondů EU, vyvstala v naší organizaci otázka zaúčtování nákladů na vypracování resp. zprostředkování žádosti o tyto prostředky. Žádost nám zpracovává specializovaná firma formou smlouvy o dílo. Jsme toho názoru, že náklady na tuto subdodavatelskou činnost jsou daňově uznatelné stejně, jako náklady, které by nám vznikly, kdybychom si tyto práce prováděli ve vlastní režii. Nicméně na různých daňových školeních jsme slyšeli i názor, že by měli být tyto náklady zahrnuty do investice konkrétní zakázky, na níž jsou prostředky přiděleny. Poněvadž jsme v žádné publikaci ani výkladu zákona nenašli na tuto problematiku jednoznačnou odpověď a předpokládáme, že se rozsah těchto vztahů bude i nadále zvětšovat, žádáme o stanovisko, jak v této věci postupovat a eventuálně i sdělení zdrojů, ze kterých váš názor vyplynul.
Vydáno: 16. 11. 2006