Splátkový kalendář
Firma, plátce DPH, si pronajímá kanceláře. Na faktuře je uvedeno nájemné spolu se zálohami na energie a vodu včetně DPH. Pronajímatel tvrdí, že je to tak daňově v pořádku, protože je to v rámci jednoho měsíce. Opravdu není nutné na zálohy na energie vystavovat splátkový kalendář, popř. zálohovou fakturu a následně vystavit daňový doklad s datem platby? Mohou být zálohy součástí faktury spolu s nájmem, která bude mít jiný datum vystavení, než je datum platby?
Jak je to v situaci, kdy má OSVČ po zpracování Přehledu za rok 2024 vyčísleno - dluh na pojistném a neuhrazené penále? Od zdravotní pojišťovny bylo sděleno, že nelze požádat o splátkový kalendář a prominutí penále s odkladem zpracování po úhradě dluž. pojistného. To bylo bylo důvodem kompletního zamítnutí. Zpracována tedy pouze žádost o splátkování dlužného pojistného na 16 měsíců. Zůstává mi ale nejasné, kdy v tomto případě a na základě čeho v průběhu splácení pak požádat o prominutí penále (odstranění tvrdosti zákona). Uvádí se na základě platebního výměru (do 15 dnů). Bude tedy pak ke každé splátce chodit platební výměr? Není rizikové vyčíslené penále nechávat stranou a řešit až po úhradě pojistného? Je pravdivá informace, že příp. schválení splátkového kalendáře zakládá to, že další výhodu v podobě prominutí penále již OSVČ schválenou mít nikdy nebude?
Společnost A s.r.o. a B s.r.o. má dva stejné společníky - fyzické osoby. Společnost A bude prodávat společnosti B administrativní budovu na základě kupní smlouvy ve výši 22 mil. Kč. V kupní smlouvě bude dohodnut splátkový kalendář na úhradu kupní ceny. Splátky budou rozděleny po dobu 15 let. Je možné takto definovat podmínku úhrady kupní ceny nebo by ze strany finančního úřadu mohlo být rozporováno, že se jedná u společnosti B o bezúplatný příjem a měl by být zvýšen základ daně ve výši tržně obvyklého úroku a u společnosti A by mohlo být požadováno zvýšení základu daně z titulu chybějících výnosových úroků?
Manželé prodali investiční byt (který vlastnili jeden rok) a několik pozemků. Příjem z tohoto prodeje plánují použít na výstavbu bytu pro sebe a dalšího bytu pro svou nezletilou dceru.
V této souvislosti vznikají následující otázky:
1) Lze osvobození příjmů z prodeje podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů („reinvestice do vlastní bytové potřeby“) uplatnit pouze na bytovou potřebu samotných manželů, nebo lze toto osvobození využít také na výstavbu bytu určeného pro nezletilou dceru?
2) Výstavba bytového domu bude probíhat několik let a bude financována formou postupných splátek. Je správná úvaha, že od daně budou osvobozeny pouze prostředky prokazatelně vynaložené do konce zdaňovacího období bezprostředně následujícího po roce, ve kterém došlo k prodeji, a že případné splátky uhrazené v následujících letech již nebudou splňovat podmínky pro osvobození?
Přebírala jsem účetnictví od předchozí účetní. Před 5 lety byla pořízena zařízení na splátky (modem), přičemž závazek byl zaúčtován na účet 325. Tento závazek se postupně snižoval a letos mělo být uhrazeno posledních 7 splátek. Při kontrole jsem ale zjistila, že došlo k chybě a celkový počet splátek je 9. Na účtu 325 tak nyní přebývá částka, která měla být již uhrazena. Jak správně vyrovnat tento přebytek? Vše bylo již nákladově zaúčtováno před 5 lety.
Potřebujete si ověřit, jaké náležitosti má mít váš daňový doklad či na jaká pravidla při vystavování dokladů nesmíte zapomenout? Neztrácejte čas hledáním informací, máme pro vás chytrý checklist, který vás provede veškerými potřebnými náležitostmi. Nezapomeňte, že vlastnictví daňového dokladu se všemi náležitostmi je základní podmínkou pro uplatnění nároku na odpočet DPH . Vyzkoušejte náš chytrý checklist ještě dnes!
Pronajímatel se poprvé s nájemcem vzájemně dohodl dle nájemní smlouvy na placení nájemného dle splátkového kalendáře. Doposud měl v nájemních smlouvám placení a odvádění DPH dle vystavení řádných daňových dokladů - faktur. Pokud tedy pronajímatel nebude účtovat o faktuře za nájem účetním zápisem 311/602 a bude DPH odvádět k datu dohodnutého DUZP ve splátkovém kalendáři a k tomuto dni vystavovat jen interní daňový doklad pro odvod DPH z nájemného budeme účtovat 315/602 a DPH - 343/602?
Společnost s r. o. dostala fakturu od telefonního operátora. Na tomto dokladu je kromě běžných telefonních hovorů, které podléhají DPH, položka splátky. V této položce je splátkový telefon, který si jednatel pořídil. Jak budu účtovat tuto fakturu od telefonního operátora - cena za hovory 1000 + 210 DPH + splátka zařízení 500 Kč. Celková cena telefonu je Kč 500 × 24 měsíců = Kč 12 000.
- Článek
Článek popisuje postupy zdravotních pojišťoven při povinném uplatňování pohledávek vůči plátcům, kteří nezaplatili pojistné včas nebo ve správné výši.
- Článek
Plátci pojistného jsou ve zdravotním pojištění (kromě státu):
hromadní plátci pojistného, tj. zaměstnavatelé, platící pojistné za sebe a za své zaměstnance,
samoplátci, mezi které řadíme osoby samostatně výdělečně činné a osoby bez zdanitelných příjmů.
Společnost s r. o. založila v bance následující úvěry:
Účelový úvěr SD anuita DME čerpání (jedná se o anuitní splátky, kdy splátky jsou každý měsíc stejné , alee poměr jistiny je každý měsíc jiný k úrokům. splátkama se hodnota úroků snižuje a jistina zvyšuje), účel: výpočetní technika a zařízení stroje. U tohoto úvěru se měsíčně splácí jistina + úroky + poplatek za vedení účtu.
Kontokorent, kde se měsíčně platí úroky + poplatek za vedení účtu.
Smlouva o úvěru na nákup firemního automobilu, kde je splátkový kalendář s měsíční splátkou jistiny + úrok.
Jsou v těchto případech úroky a poplatky pro firmu daňové uznatelné?
Banka vystavila splátkový kalendář s chybou, kde mi po zaplacení jistiny vychází zůstatek úvěru o 0,01 Kč vyšší, než je uvedeno ve splátkovém kalendáři. Jak zaokrouhlit a tento rozdíl zaúčtovat? Jistinu účtuji MD 461/D 221.
- Článek
V současné době se stále více skloňuje problematika finančních potíží, do kterých se fyzické i právnické osoby mohou dostat z různých důvodů. Finanční úřady však ze zákona naplňují svůj cíl, což je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady, takže se kromě zjišťování a stanovování daně zaměřují také na úhradu příslušných daňových povinností. Pokud pak daňový subjekt neuhradí daň včas, může správce daně přistoupit k vymáhání daně, což s sebou může nést další dodatečné problémy pro daňový subjekt. Pokud daňový subjekt nemá dostatek prostředků pro úhradu daňové povinnosti, je namístě zkusit požádat alespoň o splátkový kalendář. Tento příspěvek upozorňuje na důležité aspekty vymáhání daní a dané oblasti jsou také vysvětleny na praktických příkladech.
Společnost pořídila od dodavatele O2 box pro zesílení signálu volání na splátky. Na faktuře od O2 za tento box je uveden základ daně, DPH a k úhradě 0 Kč s tím, že částka za úhradu tohoto boxu bude probíhat formou měsíčních splátek (konkrétně 60 splátek) vždy na vyúčtovacích fakturách za služby od tohoto dodavatele. Jak účtovat o splátkovém kalendáři, jak účtovat o pořizovací faktuře za box, pokud není ihned uhrazena a je hrazena prostřednictvím splátek na jiných fakturách od tohoto dodavatele?
Klient si od společnosti MXX pronajal nový automobil. MXX jako pronajímatel uzavřel s mým klientem jako nájemcem „smlouvu o opčním leasingu". Je zde stanovený splátkový kalendář na 48 měsíců - pořizovací cena vozidla je 899 000 Kč bez DPH. Souhrn všech budoucích zaplacených splátek je 801 000 Kč bez DPH (cca 98 000 Kč by zbývalo k doplatku a klient by si za tuto cenu mohl následně automobil odkoupit). Dále mám fakturu na samotné vozidlo, kde jako objednavatel je můj klient a zákazník je firma MXX. Jak se k této smlouvě postavit z hlediska DPH? Mám účtovat měsíční splátky a odpočty DPH, nebo se řeší 1× jako nákup majetku na ř. 47 (na faktuře je uveden zákazník MXX). Na helpdesku MXX mi bylo sděleno, že si mám účtovat měsíční splátky s odpočty DPH.
Prosím o konzultaci ohledně dlouhodobého hmotného majetku, který je pořízen nákupem na fakturu a forma úhrady bude na splátky dle dohodnutého splátkového kalendáře. Splátky jsou dohodnuty na cca 1 rok s ujednáním ve smlouvě, že přechod vlastnických práv přechází na nás až po uhrazení poslední splátky. Stroj bude naší společností po celou dobu využíván. Prosím o odborný názor, kdy můžeme majetek zařadit do dlouhodobého hmotného majetku a zahájit odpisování, pravděpodobně s přihlédnutím k možnému opotřebení během doby splácení. Je okamžik zařazení majetku až přechodem vlastnických práv po zaplacení poslední splátky? Jak je to prosím s případnými opravami a údržbami stroje? Budou pro nás daňově uznatelné, pokud bychom neměli stroj v majetku během splácení?
Personální agentura s. r. o. byla založena v roce 2018. Tato agentura má jako svého odpovědného zástupce zaměstnanou personalistku s praxí v oboru. Zaměstnanci jsou přidělování do továren (automobilový provoz). V současné době není o agenturní zaměstnance zájem a většina byla propuštěna. Může s. r. o. propustit personalistku a odpovědným zástupcem se stát jednatel (zároveň společník) firmy? Tento jednatel nebyl zaměstnán na pracovní poměr v agentuře. Má za 3 roky působnosti v agentuře praxi v oboru? Za jak dlouho může odebrat Úrad práce agentuře povolení, když nebude mít přiděleny zaměstnance k uživateli? Jestliže dojde ke zrušení agentury bude vrácena kauce 500 000 Kč nebo z této kauce budou nejprve splaceny dluhy? Fimá má splátkový kalendář na soc. zabezbečení.
- Článek
I v tomto letním vydání pokračujeme seriálem věnovaným DPH u tuzemských obchodních transakcí. Tentokráte se věnujeme ustanovení o daňových dokladech, která jsou sice obsáhlá, ale myšlenkově nenáročná. Jsou tak vhodná i ke čtení u bazénu nebo někde na pláži pod slunečníkem.
Naše společnost pronajímá nebytové prostory jiným společnostem (plátcům DPH) na základě nájemních smluv. U nájmů uplatňujeme „dobrovolné“ zdanění dle § 56a odst. 3 a nájem včetně služeb je hrazen na základě splátkových kalendářů - daňových dokladů vystavených pro daný rok a splátky jsou stanoveny měsíční, kvartální nebo roční. V případě roční splátky nájmu je sjednáno DUZP i datum splatnosti 31. 3. 2021 toho kalendářního roku, za který se nájem platí. Z důvodu uplatnění inflační doložky sjednané v nájemních smlouvách se bude nájemcům od 1. 7. 2021 zvyšovat nájem o částku odpovídající míře inflace za uplynulá léta, což bude upraveno dodatky k nájemním smlouvám. S ohledem na skutečnost, že roční splátky nájmu za celé období roku 2021 již byly vypořádány k datu 31. 3. 2021 a DPH bylo řádně odvedeno, Vás žádáme o sdělení, zda-li doplatek ve výši částky inflace za období 1. 7. - 31. 12. 2021 daného roku lze vypořádat na základě splátkového kalendáře č. 2 pro rok 2021, který bude vystaven pouze ve výši doplatku nebo je nutno vystavit opravný daňový doklad ke stávajícímu splátkovému kalendáři pro rok 2021 s datem zjištění 1. 7. 2021, kde se vykáže původní výše ročního nájemného, nová výše nájemného navýšená o inflaci a rozdíl.
Je možné do nákladů účtovat náklady na leasing ve výši skutečně zaplacené částky leasingů, nebo zda se musí postupovat jako doposud (splátky do konce splátkového kalendáře / počtem zbývajících splátek * 12 měsíců)? Díky odkladu splátek byl u jednoho leasingu např. letos zaplaceno cca 300 000 Kč, ale díky standardnímu přepočtu by do nákladů mělo být účtováno cca 1 mil Kč. Firma se zabývá mezinárodní autobusovou dopravou a vzhledem k pandemii výrazně klesly tržby a leasingy dělají významnou část nákladů, tak bych ráda ověřila zda není možné touto cestou snížit ztrátu roku 2020.