Omezení registračních povinností daňových subjektů

Vydáno: 36 minut čtení

Od ledna 2024 byla zrušena povinnost registrace k dani z příjmů fyzických osob, ovšem i nadále v upravené podobě je nutné oznamovat nepodání daňového přiznání. Významně se omezila i registrace plátců daní z příjmů s výjimkou zaměstnavatelů, což opět kalí nenápadně zavedená oznamovací povinnost. Naopak beze změny zůstává registrace identifikovaných osob a plátců. Specifické regulační požadavky se nadále vztahují na spotřební a ekologické daně, které spravuje celní správa.

 

Omezení registračních povinností daňových subjektů
Ing.
Martin
Děrgel
 
Registrovaní se registrují v registru
Registr
je určitý oficiální úřední seznam, soupis, rejstřík, index. A odvozená „registrace“ znamená – bez překvapení – zápis (záznam) do takovéto úřední evidence, aby byl naplněn účel daného registru. Protože jakkoli povedený registr bez příslušných údajů je jako divadlo bez herců. Ovšem je to s ním stejné jako se všemi lidskými výmysly – má světlé i stinné stránky. Všichni jsme asi rádi za katastr nemovitostí nebo registr vozidel, kde je poměrně bezpečně zapsáno, že jsme opravdu vlastníky domu, kde žijeme, i auta, s nímž jezdíme. Naopak bez údaje o nás v rejstříku trestů, neřkuli svazcích StB, se klidně obejdeme. Úředníci „své“ registry milují a svět si bez nich nedokážou představit, proto jich v byrokratické EU máme myriády, z nichž nejdůležitější jsou zajisté ty daňové. Těžko totiž efektivně vyberete daně – živou mízu pro celý státní aparát, nebudete-li znát, od koho.
Daňový registr musel mít i král Půlnočního království z pohádky Pyšná princezna, jinak by dráb nemohl chtít po uhlíři úhradu jeho daně. Přičemž institut daňové registrace leží na pomezí obou složek daňového práva:
procesního
– stanovuje pravidla daňové „hry“ na poplatníky/plátce
versus
správce daně,
hmotného
– kde najdeme to hlavní, předmět daně, způsob a výši výpočtu, výjimky apod.
Jedná se o zcela běžnou obdobu rozdělení působnosti práva známou i z jiných právních oblastí, např.:
-
občanské právo – občanský zákoník (hmota) a občanský soudní řád (proces),
správní právo – např. stavební zákon (hmota) a správní řád (proces),
trestní právo – trestní zákon (hmota) a trestní řád (proces).
Daňové právo procesní upravuje hlavně
zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
(dle jen „ “), známější hmotné právo je náplní sedmi zákonů stanovujících
18 druhů daní
; pomíjíme daň z neočekávaných zisků i dorovnávací daň:
zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí (dále jen „
DNV
“),
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, resp. o dani osob fyzických a právnických, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
DPFO
“ a „
DPPO
“),
zákon č. 16/1993 Sb., o silniční dani (dále jen „
DSI
“),
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, zahrnuje 9 daní: z minerálních olejů, lihu, piva, vína a meziproduktů, 4 speciální druhy daní týkající se tabákových výrobků a ještě ze surového tabáku (dále jen „
DSP
“),
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „ “),
zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, který teprve od roku 2008 zavedl tři nové druhy tzv. ekologických daní – daň ze zemního plynu, daň z pevných paliv a daň z elektřiny (dále jen „
DEK
“),
zákon č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her (dále jen „
DHH
“).
Všechny zákony jsou míněny ve znění záplavy novelizací, přičemž daňová registrace se aktuálně týká pěti tučně zvýrazněných daní; specifická situace je u příjmovky, kde se