Oprava a technické zhodnocení ("repase") pokynu D-300 - nový pokyn GFŘ D-6

Vydáno: 59 minut čtení

Oprava a technické zhodnocení („repase“) pokynu D-300 – nový pokyn GFŘ D-6
Ing. Bc.
Jiří
Nesrovnal
Mgr.
Iveta
Nesrovnalová
Rok 2011 je atypický v tom, že v oblasti daně z příjmů nebyla schválena žádná standardní každoroční novela, která by nabyla účinnosti následující rok, tj. od 1. ledna 2012. Za tuto novelu nelze považovat zavedení tzv. JIM (jednotné inkasní místo), sněmovní tisk č. 473. Faktem je, že v oblasti zdanění loterijních společností bude uvedená novela aplikována již od 1. ledna 2012, ale v ostatních oblastech, týkajících se všech zbývajících poplatníků, až od 1. ledna 2015. Taková je alespoň verze schválená v tuto chvíli s tím, že tento termín bude následně zřejmě posunut o rok, tj. na 1. ledna 2014 (viz např. projev ministra financí Miroslava Kalouska ze dne 20. prosince 2011 při opětovném projednávání dané novely v Parlamentu po jejím vrácení Senátem:
„Nicméně k tomu rozhořčení pana poslance Doktora, že přijetím senátního návrhu tu mnohem důležitější část o rok odsouváme, chci zcela jasně říct jednu věc. Díky tomu zmatku při hlasování, který tady byl způsoben, bůhví že ne mou vinou, se nestalo, že byla účinnost z 1. 1. 2013 posunuta na zamýšlenou účinnost 1. 1. 2014. To znamená, sněmovní verze je 1. 1. 2013 a víme, že to nekoliduje s občanským zákoníkem, že bychom na jaře museli opravovat tuto účinnost z 1. 1. 2013 na 1. 1. 2014. Senát, aby se distancoval od té důležitější části, ze symbolických důvodů dal účinnost od 1. 1. 2015 a byl si dobře vědom a nevyžádal si jako závazný slib, že na jaře Sněmovna se stejnou energií, jako by měnila rok 13 za 14, změní rok 15 za 14. Toto se prostě stane.“
1
Mimo to, je pravděpodobné, že ve schváleném znění budou provedeny ještě určité úpravy, a nelze také vyloučit, že tyto úpravy budou spojeny s harmonizací zákona o dani z příjmů s rekodifikací soukromého práva (sněmovní tisky č. 362, č. 363 a č. 364), a mohou tedy mít i zcela zásadní charakter.
Nejvýznamnější změnou v oblasti daně z příjmů v roce 2011 je tak nový pokyn Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“) D-6. Jde o základní výkladový pokyn k zákonu o daních z příjmů, který byl zveřejněn ve Finančním zpravodaji č. 7/2011. Byť ve zveřejněné verzi to vypadá, že se jedná o zcela nový pokyn, ve skutečnosti tomu tak není. Jak vyplývá z úvodní části předmětného pokynu, jde pouze o jakousi „repasi“ stávajícího pokynu D-300 Ministerstva financí (dále jen „MF“). V této souvislosti si jistě čtenář všimne, že na rozdíl od pokynu D-300, kdy jeho autorem je MF, je pokyn D-6 vydán GFŘ (je zde i samostatná nová číselná řada používaná od 1. ledna 2011). To souvisí s celkovou změnou koncepce vytváření a výkladu daňové legislativy platnou od 1. ledna 2011. MF by mělo primárně vytvářet daňovou legislativu, kterou by po jejím schválení zákonodárnými sbory měla vykládat a implementovat do praxe daňová správa, a to v nejvyšším stupni, tedy z hlediska výkladových pokynů GFŘ.
V tomto článku bychom se chtěli věnovat některým vybraným změnám nového pokynu oproti pokynu D-300, a to především se zaměřením na oblast daně z příjmů právnických osob. Dopředu bychom chtěli zdůraznit, že se nejedná o úplný výčet všech změn. Je možné konstatovat, že mnoho změn v pokynu představuje promítnutí stanovisek MF především v rámci příspěvků projednávaných na koordinačních výborech.2 Pokud bude dále uvedeno slovo pokyn bez přívlastku, máme na mysli pokyn GFŘ D-6. Pro větší přehlednost na úvod většinou komentované části pokynu citujeme.
 
1 První použití pokynu – účinnost pokynu
Co zaujme hned v úvodu nového pokynu, je věta hovořící o tom, že uvedený nový pokyn lze poprvé aplikovat na zdaňovací období započatá v roce 2011. Může se zdát zvláštní, že pokyn obsahuje ustanovení týkající se účinnosti, ale pouze na první pohled. Je totiž nutné si uvědomit, že byť uvedený pokyn nepředstavuje právoplatný právní předpis, může založit (za podmínky, že se jím budou správci daně řídit) tzv. správní praxi.3 Správní praxe pak je obecně pro správce daně závazná, přičemž z některých judikátů vyplývá, že to platí i v případě, kdy se následně ukáže být nezákonná.4 Uvedená
judikatura
zároveň vychází z toho, že tuto právní praxi lze změnit, ale pouze z racionálních důvodů pro všechny případy stejně a pouze
pro futuro
, tj. do budoucna. Z tohoto důvodu má význam, aby v pokynu bylo uvedeno, od kdy má být poprvé aplikován. V daném případě je tedy v roce 2011 možné si vybrat mezi postupem dle pokynu D-300 MF a postupem dle pokynu GFŘ D-6. Počínaje zdaňovacím obdobím započatým v roce 2012 by měli správci daně z hlediska správní praxe postupovat již pouze dle pokynu GFŘ D-6.
Je samozřejmé, že pokud bychom tuto otázku rozebírali podrobněji, bylo by řešení komplikovanější. V některých případech totiž pokyn reaguje na různé změny v oblasti daně z příjmů, které samozřejmě nenabývaly účinnosti pouze počínaje zdaňovacím obdobím započatým v roce 2011 či 2012, ale postupně tak, jak nabývala účinnost ta která novela. Z toho logicky vyplývá, že tyto výklady nelze aplikovat vůči zdaňovacím obdobím, kdy předmětná novela ještě nebyla účinná. Stejně tak pokud bude některý výklad v budoucnu v rozporu s novelizovaným zněním zákona, má samozřejmě přednost úprava v zákoně.
 
2 Osvobození podílů na zisku a příjmů z prodeje obchodních podílů u právnických osob
 
2.1 Okamžik, ke kterému se posuzují podmínky pro osvobození podílů na zisku
„1. Okamžikem, ke kterému je posuzováno splnění podmínek pro osvobození dividend vyplácených českou dceřinou společností, je den rozhodnutí valné hromady české dceřiné společnosti o výplatě dividendy nebo den rozhodný pro určení osob majících právo na dividendu, pokud je valnou hromadou dceřiné společnosti v souladu s předpisy obchodního práva stanoven k jinému dni než ke dni rozhodnutí valné hromady o výplatě dividendy. To platí i v případě postoupení samostatně převoditelného práva na výplatu konkrétní dividendy na jinou osobu po tomto dni, kdy je pro účely daňového posouzení dividendy rozhodující režim na straně držitele majetkové účasti k tomuto dni...“.
První změnou, respektive upřesněním, je jednoznačná definice okamžiku, ke kterému je posuzováno splnění podmínek pro osvobození podílů na zisku. Tento den je stanoven v zásadě v souladu s úpravou v obchodním právu, tj. obecně den rozhodnutí valné hromady, případně jiný den, ke kterému vzniká v souladu s předpisy obchodního práva, právo na výplatu dividendy (tzv. rozhodný den). Z tohoto hlediska může být částečně problematický bod 3 dané části pokynu, který jako by nezohledňoval úpravu bodu 1, neboli striktně vycházel z okamžiku rozhodnutí valné hromady o výplatě podílu na zisku bez ohledu na úpravu rozhodného dne v souladu s bodem 1 pokynu tak, jak je komentován výše. Domníváme se, že v těchto případech by měla mít přednost úprava dle bodu 1, která problematiku rozhodného dne řeší komplexně.
V této souvislosti bychom chtěli upozornit, že
judikatura
vychází obecně z toho, že dle českého obchodního práva lze převést pouze čistou dividendu, a nikoliv budoucí právo na výplatu dividendy (
judikatura
posuzovala standardní situaci, neposuzovala zahraniční právní úpravu, respektive situaci, kdy právo na dividendu bylo např. zhmotněno do tzv. kupónu). Z toho vyplývá, že pro stanovení výše srážkové daně z podílu na zisku, respektive aplikaci případného osvobození, je
relevantní
, kdo je majitelem (společníkem či akcionářem) předmětného obchodního podílu (akcií). Majitel může samozřejmě převést právo na výplatu této dividendy na třetí osobu, ale až poté, kdy bude tato dividenda zdaněna, respektive projde systémem zdanění, respektive je převáděna pouze čistá dividenda.5
 
2.2 Neutralita v případě přeměny
Do pokynu je také zakomponována neutralita přeměny vzhledem k posuzování podmínek pro osvobození (poprvé se tento výklad objevil v rámci zápisu z jednání koordinačního výboru ze dne 1. prosince 2010.6 Předmětný výklad zní následovně:
„... Dojde-li k přeměně (přitom za přeměnu se považuje i změna právní formy podle zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů) dceřiné nebo mateřské společnosti podle § 23c zákona, pro zajištění daňové neutrality v případě přeměn společností, se doba 12 měsíců podle § 19 odst. 3 písm. b) a c) zákona u nástupnické společnosti nepřerušuje.“
Z výše uvedeného je zřejmé, že tento výklad je poměrně obecný a může být otázkou, na kolik bude aplikován v některých případech rozdělení odštěpením, z hlediska srovnání obdobných výkladů vůči společníkům-fyzickým osobám.7
 
2.3 Právní forma společností z Norska a Islandu
Formálním, i když důležitým, doplněním je výčet společností z Norska a Islandu, na něž bude aplikováno příslušné osvobození od daně z příjmů:
„... 2. Za společnost, která je daňovým rezidentem Norska, se považuje:
aksjeselskap (AS),
allmennaksjeselskap (ASA),
europeisk selskap (SE),
europeisk samvirkeforetak (SCE),
aksjefond,
sparebank,
gjensidig forsikringsselskap,
samvirkeforetak,
interkommunalt selskap.
3. Za společnost, která je daňovým rezidentem Islandu, se považuje:
hlutafélög,
einkahlutafélög,
samlagshlutafélög...“.
 
3 Návaznost daní z příjmů na oblast DPH
 
3.1 Formulační a terminologická úprava
Mnoho změn v pokynu má charakter sjednocení terminologie a úpravy odkazů na ZDPH, a to především z hlediska jeho novely účinné od 1. dubna 2011 (zákon č. 47/2011 Sb.).
 
3.2 Úprava odpočtu a vyrovnání odpočtu
„... 6. Podle bodů 4 a 5 se postupuje obdobně i v případě úpravy odpočtu daně podle § 78 až 78c zákona o DPH a vyrovnání odpočtu daně podle § 77 zákona o DPH, pokud je zvyšován nárok na odpočet daně, a to ve zdaňovacím období, kdy o úpravě nebo vyrovnání odpočtu bylo účtováno nebo evidováno v daňové evidenci...“
Drobnou, i když dle našeho názoru významnou změnou je, že z hlediska daní z příjmů bude úprava odpočtu podle § 78§ 78c ZDPH a vyrovnání odpočtu podle § 77 ZDPH promítnuta do základu daně ve zdaňovacím období, ve kterém byly tyto skutečnosti zaúčtovány, respektive evidovány v daňové evidenci. To znamená, že
relevantní
pro určení správného zdaňovacího období bude správné zaúčtování dané skutečnosti.
 
3.3 Sankce za pozdní registraci k DPH
„... 12. Daňovým výdajem je také náhrada za neuplatnění daně při nesplnění zákonné registrační povinnosti podle § 98 zákona o DPH, ve znění účinném do 31. 3. 2011, nebo daň stanovená náhradním způsobem podle § 98 zákona o DPH, v platném znění...“
Důležitým výkladem je promítnutí změny v § 98 ZDPH ve znění účinném od 1. 4. 2011. V případě pozdní registrace se totiž již nejedná o náhradu za neuplatnění daně, ale o daň stanovenou náhradním způsobem. Pokyn potvrzuje, že i tato daň stanovená náhradním způsobem bude považována za daňově uznatelný náklad.
 
3.4 Odvod DPH na výstupu z titulu používání aut zaměstnanci k soukromým účelům
V této souvislosti si dovolujeme upozornit i na změnu, která byla promítnuta již v rámci změn k původnímu pokynu D-300 a týká se problematiky odvodu DPH na výstupu z titulu využívání aut k soukromým účelům zaměstnanců. MF změnilo svůj výklad promítnutý do původní verze pokynu D-300 (viz část k § 25 bodu 8původní verze pokynu D-300) vycházející z toho, že odvod takové DPH je daňově neuznatelným nákladem. Změněný výklad vychází z toho, že takové DPH je počínaje 1. lednem 2007 daňově uznatelným nákladem na základě § 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP.8
 
4 Nájem a podnájem
 
4.1 Ukončení nájemního vztahu s odkupem majetku nájemcem
„... 3. U vlastníka (pronajímatele) nevzniká nepeněžní příjem, pokud dochází k ukončení nájmu z důvodu odkoupení najaté věci nájemcem, který zahrne zůstatkovou cenu jím odpisovaného technického zhodnocení do vstupní ceny podle § 29 odst. 1 písm. a) zákona.“
V pokynu je přesně vyjádřeno, že v případě, kdy nájemce provedl technické zhodnocení na pronajatém majetku, nájemní vztah končí, ale nájemce pronajatý majetek odkupuje a hodnotu jím odpisovaného technického zhodnocení zahrne do vstupní ceny majetku [§ 29 odst. 1 písm. a) ZDP], nevzniká u pronajímatele nepeněžní příjem dle § 23 odst. 6 ZDP. Opačný přístup, to je, že by i v tomto případě vznikal na straně pronajímatele nepeněžitý příjem, by obecně neměl nepříznivé daňové dopady na straně pronajímatele (o tento nepeněžitý příjem by zvýšil vstupní cenu majetku, a tu by zahrnul přímo do daňově relevantních nákladů). Mohlo by to ale například nepříznivě ovlivnit limit kupní ceny dle § 24 odst. 5 ZDP.
 
4.2 Částečná úhrada technického zhodnocení pronajímatelem
„... 7. Pokud vlastník (pronajímatel) poskytne nájemci pouze částečnou úhradu hodnoty technického zhodnocení provedeného nájemcem, je u vlastníka (pronajímatele) nepeněžním příjmem podle § 23 odst. 6 zákona rozdíl mezi úhradou a hodnotou technického zhodnocení, kterou by měl majetek při rovnoměrném odpisování podle § 31 odst. 1 písm. a) zákona nebo hodnotou technického zhodnocení stanovenou znaleckým posudkem.“
Pokyn také řeší doposud spornou otázku, částečnou úhradu (domníváme se, že pojem úhrada je nutné vnímat jako závazek uhradit danou částku, nikoliv jako faktickou úhradu)9 technického zhodnocení pronajímatelem. Pokyn vychází z toho, že v takovém případě je na straně pronajímatele považován za nepeněžitý příjem rozdíl mezi částkou dle § 23 odst. 6 ZDP [tj. zůstatkovou cenou daňovou technického zhodnocení stanovenou při rovnoměrném odpisování dle § 31 odst. 1 písm. a) ZDP nebo hodnotou technického zhodnocení stanovenou znaleckým posudkem, přičemž je v zásadě
relevantní
nižší z obou částek] a úhradou ze strany pronajímatele. Tento výklad může být částečně sporný. Zohledníme-li pouze jazykový výklad, tak § 23 odst. 6 ZDP vychází primárně ze situace, kdy vlastník nájemci nehradí nic. Na druhé straně je nutné zohlednit i jiné výkladové metody 10 a je zřejmé, že smyslem a cílem daného ustanovení nebylo, aby jeho úprava nebyla aplikována v případech, kdy pronajímatel např. uhradí nájemci 1 Kč.
 
4.3 Uvedení pronajatého majetku do původního stavu
„... 39. Daňovým výdajem (nákladem) je zůstatková cena technického zhodnocení provedeného nájemcem, pokud nájemce podle smlouvy uvede pronajatý majetek při skončení nájmu do původního stavu, a to ve zdaňovacím období, kdy byl majetek uveden do původního stavu.“
Za velmi významný výklad ve prospěch daňových subjektů je možné považovat potvrzení dřívější doktríny,11 která jednoznačně uváděla, že v případě, kdy nájemce uvede při skončení nájmu pronajatý majetek do původního stavu, jsou na straně nájemce daňově uznatelným nákladem výdaje (náklady) na uvedení majetku do původního stavu, zároveň i zůstatková cena daňová technického zhodnocení provedeného nájemcem. Tento výklad vychází z toho, že v daném případě má přednost ustanovení § 24 odst. 2 písm. b) ZDP (obecná daňová uznatelnost zůstatkové ceny daňové hmotného majetku - tím je technické zhodnocení odpisované nájemcem) před ustanovením § 24 odst. 2 písm. t) ZDP (omezení daňové zůstatkové ceny technického zhodnocení odpisovaného nájemcem výší příjmu z prodeje). V takovém případě nedochází ani ke vzniku nepeněžitého příjmu na straně pronajímatele (domníváme se, že tento závěr platí bez ohledu na to, že není výslovně promítnut do pokynu).
 
4.4 Technické zhodnocení odpisované podnájemcem
„... K § 28 1. Odpisy v případech uvedených v § 28 odst. 3 zákona nemůže uplatňovat podnájemce (§ 666 občanského zákoníku)...“
V pokynu zůstává zachován výklad z pokynu D-300 vycházející z toho, že podnájemce nemůže odepisovat technické zhodnocení, a to přesto, že některé pracovní verze pokynu jakoby svědčily o tom, že MF chce tento svůj výklad upravit či korigovat. Ve finální verzi však tato úprava zůstává nezměněna a stanovisko GFŘ k této otázce je tedy neměnné: podnájemce nemůže odpisovat technické zhodnocení s jedinou výjimkou, a tou je situace, kdy první nájemní vztah má charakter finančního leasingu s následnou koupí najatého majetku.12 Objektivně je nutno uvést, že takový výklad v zásadě potvrzuje jak doktrína a dřívější koordinační výbory k dané věci 13, tak i
judikatura
14.
 
5 Absolutně neplatný právní úkon
„... d) absolutní neplatnost právního úkonu datum, kdy měl neplatný právní úkon původně vzniknout (tj. např. uzavření smlouvy, která je následně posouzená jako neplatná),...“
K § 23 odst. 2 bodu 4 (v pokynu D-300 k § 23 bodu 4 ZDP)
Z pokynu GFŘ D-6 vypadává úprava, která hovořila o tom, že v případě absolutně neplatného právního úkonu je nutné se daňově vracet, tj. důsledky z toho vyplývající řešit v zdaňovacích obdobích, kdy původní úkon vznikl, např. v tom zdaňovacím období, kdy byla uzavřena smlouva, u které se následně ukázalo, že je absolutně neplatná. Taková úprava působila praktické problémy především v situacích, kdy absolutní neplatnost právního úkonu byla např. soudem konstatována v době, kdy bylo toto původní zdaňovací období již prekludováno (vzhledem k délce soudního řízení nastává taková situace poměrně často). Uvedená změna tohoto výkladu podle našeho názoru prezentuje nový trend v oblasti dopadů absolutní neplatnosti do daně z příjmů. Tento trend, který je možné pozorovat jak v judikatuře, tak v doktríně, je možné vyjádřit dle našeho názoru následovně:
a)
Absolutní neplatnost právního úkonu nemá vždy automaticky daňové konsekvence. To např. znamená, že i na základě absolutně neplatného právního úkonu (např. absolutně neplatné nájemní smlouvy) může vzniknout daňově uznatelný náklad. Jinak řečeno platnost právního úkonu není obecně podmínkou pro splnění kritérií daňové uznatelnosti dle § 24 odst. 1 ZDP.15
b)
Absolutně neplatný právní úkon má přímé daňové konsekvence pouze v případech, kdy je daňové řešení závislé přímo na soukromoprávní úpravě. Typickým příkladem může být odpisování majetku, kdy v souladu s § 28 odst. 1 ZDP může odpisovat pouze vlastník. To znamená, pokud z hlediska soukromoprávního uvedená osoba není vlastníkem, nemůže uplatňovat daňové odpisy.16
c)
Případné důsledky absolutní neplatnosti právního úkonu (např. finanční vyrovnání z titulu bezdůvodného obohacení, v praxi často řešené prostřednictvím dohody o narovnání) budou z hlediska základu daně zohledněny v tom zdaňovacím období, kdy dojde k tomuto vyrovnání (tj. např. rozhodne pravomocně soud či bude uzavřena zmíněná dohoda o narovnání), a nikoliv v původním zdaňovacím období, kdy neplatný právní úkon vznikl, jak to stanovil původní pokyn D-300.17
Považujeme tento trend v oblasti daňových dopadů absolutně neplatného právního úkonu za správný a reflektující praktické řešení dané problematiky.
 
6 Daňově uznatelné a daňově neuznatelné náklady
 
6.1 Ručení za daň
„...8. Daň z převodu nemovitostí zaplacená ručitelem za původního vlastníka je pro ručitele daňovým výdajem podle § 24 odst. 2 písm. ch) zákona v případě, že byla uhrazena v souladu s ustanovením § 546 až 550 občanského zákoníku...“
V předmětné úpravě se částečně mění podmínka daňové uznatelnosti daně placené ručitelem, a to tak, že plně se odkazuje na soukromoprávní úpravu ručení. Oproti tomu verze v pokynu D-300 vycházela z toho, že daň placená ručitelem je daňovým nákladem, i když byla zaplacena ručitelem dříve, než byl ručitel správcem daně vyzván k zaplacení. Může být otázkou, zda půjde o věcnou změnu a podmínkou daňové uznatelnosti daně placené ručitelem bude například to, že k její úhradě bude nejdříve vyzván dlužník, když dle původní verze pokynu D-300 byla daň placená ručitelem nákladem, i když byla zaplacena dříve (v zásadě kdykoliv). Domníváme se, že o určité zpřísnění se v daném případě jedná.
Chtěli bychom zdůraznit, že posouzení daňového ručení optikou soukromoprávního ručení je v souladu s tím, jak se na daňové ručení dívá veřejnoprávní daňová
judikatura
.18 Považujeme však za důležité upozornit, že soukromoprávní
judikatura
tak jednoznačná není. Existují sice rozsudky, které pohlížejí na daňové ručení optikou soukromoprávního ručení.19 Na druhé straně se v soukromoprávní judikatuře lze setkat i s názorem, že
regres
(pohledávka) daňového ručitele má charakter pohledávky z titulu vydání bezdůvodného obohacení dle § 454 občanského zákoníku a § 485 občanského zákoníku.20
Bez ohledu na to, zda v souladu s výše uvedeným půjde z hlediska soukromoprávního o pohledávku z titulu ručení či vydání bezdůvodného obohacení, je třeba zdůraznit, že v případě úhrady daně ručitelem vzniká obecně ručiteli
regres
(pohledávka) vůči daňovému dlužníkovi, za kterého ručitel platí. Tomu by dle našeho názoru mělo odpovídat i účtování, kdy by mělo být účtováno proti účtu pohledávek, a nikoliv do nákladů, jak se v praxi někdy (dle našeho názoru nesprávně) postupuje.21 Takový postup ale nic nemění na daňové uznatelnosti daně placené ručitelem, neboť ta není navázána na účtování do účetních nákladů [viz § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP]. Výjimkou mohou být případy, kdy v době úhrady daně ručitelem již neexistuje daňový dlužník, po němž by bylo možné daň vymáhat (například v důsledku zániku právnické osoby bez právního nástupce). Pak bude nutné účtovat úhradu daně ručitelem přímo do nákladů s tím, že dle našeho názoru půjde nadále o daňově uznatelný náklad dle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP - jak již bylo uvedeno výše, předmětné ustanovení neobsahuje žádné omezení ohledně zaúčtování transakce z titulu úhrady daně ručitelem. Takové případy však nebudou zřejmě příliš časté.
Z hlediska výše uvedeného pak dle našeho názoru nemůže být obecně v režimu § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP daňově uznatelným nákladem daň, k jejíž úhradě se ručitel zavázal ve smlouvě. Platí totiž, že jak z hlediska „starého“ ZSDP, tak z hlediska daňového řádu je daňová povinnost nepřenositelná (§ 45 ZSDP a § 241 DŘ). Dále pak v případě závazku uhradit daň ručitelem, zřejmě nebude vznikat výše popsaný
regres
vůči hlavnímu daňovému dlužníku. Při zohlednění konkrétních okolností smluvního ujednání se dle našeho názoru může v těchto případech maximálně jednat o součást kupní ceny.22 K tomuto závěru se kloníme přesto, že se lze setkat i se stanovisky, které považují za daňový náklad i daň hrazenou ručitelem, k jejíž úhradě se ručitel zavázal ve smlouvě.23
 
6.2 Stravování zaměstnanců na pracovní cestě
„...16. Je-li při školeních zajištěno stravování (oběd nebo občerstvení), je jeho cena bez ohledu na formu uvedenou na pozvánce podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 3 zákona výdajem (nákladem) zaměstnavatele, který vyslal zaměstnance na školení související s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo s pracovním zařazením zaměstnance.“
V pokynu je potvrzen jako daňově uznatelný náklad na stravování, které je bezplatně zabezpečeno zaměstnavatelem na školení, na které byl zaměstnanec vyslán a souvisí s pracovní činností zaměstnavatele nebo pracovním zařazením zaměstnance. Tento výklad je obecně nutné považovat za příznivý ze dvou hledisek. Jednak z hlediska uvedených nákladů na stravování a dále také z toho hlediska, že pro daňovou uznatelnost nákladů na školení není
relevantní
pouze striktní souvislost s předmětem činnosti zaměstnavatele [jak to uvádí § 6 odst. 9 písm. a) ZDP a § 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP], ale také souvislost s pracovním zařazením příslušného zaměstnance. Daňovým nákladem bude tedy například účetní školení, kterého se zúčastní pracovníci účtárny společnosti, jejímž předmětem činnosti je výroba hraček.24
Mimo to je důležité, že uvedený výklad nepřímo potvrzuje, že náklady, které vynaloží zaměstnavatel na stravování zaměstnanců na pracovní cestě, jsou na straně zaměstnavatele daňovým nákladem a na straně zaměstnance nepředstavují příjem, který by byl předmětem daně [§ 6 odst. 7 písm. a) ZDP a § 24 odst. 2 písm. zh) ZDP]. Dle právní úpravy zákoníku práce platné do konce roku 2011 je navíc možné, aby zaměstnavatel i v těchto případech poskytl zaměstnanci stravné v nezkrácené výši, a aby i toto stravné bylo v daňově výhodném režimu, tj. daňově uznatelným nákladem na straně zaměstnavatele a nezdanitelným příjmem na straně zaměstnance [viz § 6 odst. 7 písm. a) ZDP a § 24 odst. 2 písm. zh) ZDP]. Faktem je, že výklad v této věci v rámci Koordinačního výboru se týkal pouze nákladů v rámci školení.25 Nicméně ze zdůvodnění je patrno, že by měl být aplikován obecně ve všech případech pracovních cest. To potvrzuje i následná doktrína k této problematice.26
V této souvislosti je však nutné zdůraznit, že v uvedené oblasti došlo od 1. ledna 2012 k zásadní změně, a to na základě novely zákoníku práce zákonem č. 365/2011 Sb. V případě, že zaměstnavatel zabezpečí bezplatně na pracovní cestě stravování zaměstnanců, jsou na základě této novely stanoveny od 1. ledna 2012 pro neziskový sektor hranice povinného krácení stravného. Zaměstnavatel, který je podnikatelským subjektem z hlediska pracovněprávního sice nemusí tyto hranice dodržet, ale pokud se tak stane, zůstane sice zachována daňová uznatelnost takového stravného [§ 24 odst. 2 písm. zh) ZDP ], ale s tím, že na straně zaměstnance bude částka nad hranice stanovené pro neziskový sektor považována za zdanitelný příjem zaměstnance, který zároveň bude podléhat jak zdravotnímu, tak sociálnímu pojištění.
 
6.3 Problematika souběhu
„... 2. Za odměny podle § 25 odst. 1 písm. d) zákona se nepovažují částky vyplacené právnickou osobou členovi statutárních orgánů na základě pracovně právního nebo obdobného vztahu, u kterých je prokázáno, že se nejedná o odměny člena statutárních orgánů za výkon funkce, a ze kterých je povinnost srazit daň z příjmů ze závislé činnosti včetně povinného sociálního a zdravotního pojištění...“
Pokyn aktuálně reaguje také na tzv. problematiku souběhu, tj. obecně situace, kdy člen statutárního orgánu je současně v pracovněprávním vztahu, jehož obsahem je zcela nebo částečně to, co náleží do činnosti statutárního orgánu, to je obecně obchodní vedení (§ 192 ObchZ). Civilní
judikatura
považuje v takových případech konstantně pracovněprávní vztah za neplatný.27
Koncem roku 2010 se objevil rozsudek Nejvyššího správního soudu, který následně vyvolal velkou bouři, kdy Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že jedním z důsledků takového nezákonného souběhu (v daném případě jednatele a generálního ředitele) je, že z titulu neplatného právního vztahu není nárok na dávky (v daném případě nemocenskou), a to i v případě, kdy bylo průběžně hrazeno pojistné.28 V reakci na tento rozsudek se začaly objevovat různé katastrofické scénáře vycházející například z toho, že dalším možným důsledkem může být v případě členů kolektivních statutárních orgánů (typicky představenstvo) daňová neuznatelnost mzdových prostředků vyplacených na základě takového neplatného právního úkonu, např. z důvodu překlasifikace na odměny členů statutárních orgánů, které jsou daňově neuznatelné dle § 25 odst. 1 písm. d) ZDP. V této souvislosti je nutné zdůraznit jednak individuální aspekty kauzy, kterou posuzoval Nejvyšší správní soud (dle našich informací jde zatím o ojedinělý případ) a dále také možné alternativní výklady v této věci. Je možné kvitovat, že GFŘ k této
mediální
bublině přistoupilo v zásadě konstruktivně a v souladu se závěry vyřčenými v rámci koordinačního výboru k této věci. V pokynu je zapracován poměrně příznivý výklad, který snižuje popsané riziko daňové neuznatelnosti takových nákladů na minimum.29
Uvedený problém by měl zcela zaniknout počínaje 1. lednem 2012, kdy je jednak popisovaný souběh za stanovených podmínek připuštěn z hlediska obchodního práva (viz § 66d ObchZ ve znění zákona č. 351/2011 Sb.) a jednak budou z hlediska daňového a pojistného posuzovány odměny všech členů statutárních orgánů či přímo statutárních orgánů (jednatelů) standardně jako jakékoliv jiné odměny poskytované zaměstnancům, tj. bude se z nich odvádět daň ze závislé činnosti, ale také zdravotní a sociální pojištění, ale zároveň již nebudou odměny členů statutárních orgánů považovány za daňově neuznatelný náklad.30
 
6.4 Pojištění škody způsobené z titulu činnosti členů statutárních orgánů
K § 25 bodu 3
Pokyn se částečně vyjadřuje k žhavé problematice pojištění členů statutárních orgánů. Jde o problematiku výkladu § 25 odst. 1 písm. d) ZDP. V pokynu se objevuje tento výklad:
„... 3. Pro účely aplikace ustanovení § 25 odst. 1 písm. d) zákona platí, že pokud společnost hradí za člena svého statutárního orgánu pojištění pro případ škody prokazatelně způsobené společnosti jednáním této osoby, jsou tyto náklady daňově neuznatelné. V případě pojistného plnění přijatého společností od pojistitele nebo v případě náhrady škody přijaté společností od člena statutárního orgánu se tyto příjmy nezahrnují do základu daně v souladu s § 23 odst. 4 písm. e) zákona...“
V dané souvislosti je nutné zmínit, že zde existuje koordinační výbor vycházející z toho, že pokud jde o pojištění, které není hrazeno za člena statutárního orgánu, ale kdy si společnost pojišťuje rizika plynoucí z titulu činnosti člena statutárního orgánu, mělo by jít o daňově uznatelný náklad a zároveň nezdanitelný příjem.31 Na druhé straně je fakt, že po zveřejnění tohoto koordinačního výboru se začaly objevovat některé výklady vycházející z toho, že by i v těchto případech mohl vzniknout na straně fyzické osoby zdanitelný příjem.32
Nadále však také existuje doktrína vycházející z toho, že by závěry předmětného koordinačního výboru měly nadále platit, to znamená, že by v těchto případech mělo být pojistné daňově uznatelným nákladem a zároveň by nemělo docházet ke vzniku zdanitelného příjmu na straně fyzických osob členů statutárních orgánů 33 (dle KV ani pojistné plnění není zdanitelným příjmem). V této souvislosti je také nutné zmínit, že v dané otázce existuje již
judikatura
, která však zatím neobsahuje příliš obecnějších závěrů, nicméně v dané konkrétní kauze nakonec potvrdila, že z titulu řešeného pojistného nevznikal na straně zaměstnanců zdanitelný příjem.34 Tuto oblast je tedy možné uzavřít s tím, že jde o ne zcela jednoznačnou problematiku, na kterou se názory různí. Dle našeho názoru by však výše uvedený výklad v pokynu neměl obecně dopadat na případy uvedené v již zmíněném koordinačním výboru, ale měl by řešit situace, kdy skutečně dochází k tomu, že společnost hradí uvedené pojistné, místo toho, aby je hradila uvedená osoba (statutární orgán či člen statutárního orgánu), která se sama pojistila proti případné škodě.
 
6.5 Zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců
„... 5. Za zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných osob podle § 25 odst. 1 písm. k) zákona se považují např. rekreační zařízení, předškolní zařízení (mateřské školy, včetně mateřských škol nezapsaných do školského rejstříku podle § 49 školského zákona), kulturní zařízení, podniková bytová hospodářství, ubytovny a další zařízení, ve kterých jsou zaměstnavatelem poskytovány zaměstnancům služby v rozsahu převyšujícím povinnou péči. Toto ustanovení se nevztahuje na zařízení využívaná v rámci předmětu činnosti poplatníka ke komerčním účelům, tzn. v případech, kdy poplatník provozuje uvedená zařízení v rámci své podnikatelské činnosti (v této souvislosti má pak např. příslušná živnostenská oprávnění).“
Pokyn v souladu s výklady k této věci v rámci koordinačních výborů potvrzuje, že za zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců, u nichž je ztráta považována za ztrátu daňově neuznatelnou dle § 25 odst. 1 písm. k) ZDP, se nepovažují zařízení provozovaná ke komerčním účelům, tj. v případech, kdy je zaměstnavatel provozuje v rámci své podnikatelské činnosti, a v této souvislosti má např. příslušná živnostenská oprávnění.35 Tento výklad platí i v případě, kdy provoz zařízení je ztrátový a zaměstnanci v takovém zařízení hradí nižší cenu (samozřejmě s tím, že z titulu takové úhrady může dojít ke vzniku zdanitelného příjmu na straně zaměstnance).
V uvedené souvislosti bychom chtěli upozornit na jeden poměrně nebezpečný
judikát
týkající se dané oblasti. Jde o rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 6. 2011, čj. 2 Afs 8/2011-57. V uvedeném rozsudku řešil Nejvyšší správní soud právě otázku, zda se jedná o zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců. Soud v daném případě dospěl k závěru, že jde o zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců, a to především proto, že v účetnictví zaměstnavatele bylo předmětné zařízení označeno jako rekreační zařízení. Druhým argumentem bylo, že ačkoliv měl zaměstnavatel příslušné povolení k provozu tohoto zařízení, neměl je nahlášeno jako provozovnu v souladu s předpisy upravujícími živnostenské podnikání. Naopak soud vůbec neakceptoval argument daňového subjektu vycházející z poměru tržeb daného zařízení, který byl jednoznačně ve prospěch tržeb od třetích osob. Domníváme se, že v tomto případě je závěr soudu uvedený v předmětném rozsudku nesprávný. Jednak jeho zdůvodnění je postaveno na ryze formálních aspektech dané věci a zcela chybně a také v rozporu se současnými trendy uvedenými výše,36 vychází mimo jiné z toho, že případné porušení živnostenských předpisů by mohlo mít daňové konsekvence. To je v příkrém rozporu s předchozí judikaturou k podobným otázkám, která jednoznačně uzavírá, že případné porušení živnostenských předpisů nemůže mít daňové konsekvence.37 Naopak v dané věci jako velmi
relevantní
považujeme argument týkající se poměru tržeb, neboť ten sám o sobě (pokud je pravdivý) dává odpověď na otázku, zda je či není zařízení provozováno podnikatelsky.
 
6.6 Problematika nízké kapitalizace
Z hlediska problematiky nízké kapitalizace lze v zásadě konstatovat, že do pokynu jsou promítnuty dřívější výklady této věci, především v rámci koordinačních výborů k uvedené problematice.38
V rámci tohoto komentáře bychom se zaměřili na dvě otázky:
 
6.6.1 Výpočet
6.6.1.1 Způsob výpočtu
„8. Při výpočtu daňově neuznatelných finančních výdajů (nákladů) doporučuje Ministerstvo financí následující postup s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám daňového subjektu: Výše neuznatelných finančních výdajů (nákladů) podle ustanovení § 25 odst. 1 písm. w), § 25 odst. 1 písm. zm) a § 25 odst. 3 zákona o daních z příjmů, ve znění zákona č. 2/2009 Sb. a zákona č. 87/2009 Sb., se u dlužníka, který není bankou nebo pojišťovnou, stanoví např. takto:
1)
Nejprve se vypočítá poměr:
  4 (resp.6) x SVK ------------------ < 1         Y 	
2)
Pokud je poměr menší než 1, je nutné vypočítat koeficient K:
                 4 (resp.6) x SVK K = 1 - ------------------                 Y 
3)
Zjistí se výše finančních výdajů (nákladů), které nejsou považovány za výdaje (náklady) daňové podle ustanovení § 25 odst. 1 písm. zm), a to z úvěrů a půjček od spojených osob.
4)
Zjistí se výše finančních výdajů (nákladů), které nejsou považovány za výdaje (náklady) daňové podle ustanovení § 25 odst. 1 písm. zm), a to z úvěrů a půjček od nespojených osob.
Neuznatelné úroky = v + t + (K x u), kde
SVK = stav vlastního kapitálu k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, pokud v průběhu tohoto období nedojde ke změně vlastního kapitálu; dojde-li v průběhu zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání ke změně stavu vlastního kapitálu, je rozhodný průměrný stav vlastního kapitálu vypočtený jako průměr stavů vlastního kapitálu, kdy váhou je příslušný počet dnů. Ke změně vlastního kapitálu v důsledku vykázaného výsledku hospodaření se nepřihlíží.
Y = průměr denních stavů úvěrů a půjček ve zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání od spojených osob. Do úvěrů a půjček se nezahrnují úvěry a půjčky nebo jejich část, z nichž úroky jsou součástí vstupní ceny majetku, a bezúročné úvěry a půjčky. Za rozhodný den, kdy dochází ke změně denního stavu úvěrů a půjček, se považuje den následující po dni úhrady splátky úvěru a půjčky. U úvěrů a půjček v cizí měně se kurs při výpočtu průměrného denního stavu úvěrů a půjček stanoví stejným způsobem, jakým se v souladu s účetními předpisy oceňují závazky v cizí měně.
K = koeficient; vypočítá se s přesností na dvě platná desetinná místa podle § 146 odst. 3 daňového řádu.
v = finanční výdaje (náklady) vylučované ze 100 % podle § 25 odst. 1 písm. zm) z úvěrů a půjček od spojených osob.
t = finanční výdaje (náklady) vylučované ze 100 % podle § 25 odst. 1 písm. zm) z úvěrů a půjček od nespojených osob.
u = ostatní finanční výdaje (náklady) z úvěrů a půjček od spojených osob (celkové finanční náklady z úvěrů a půjček od spojených osob po odečtení finančních nákladů ve výši „v“).“
V pokynu D-300 je výpočet vzorečku, který je
relevantní
z hlediska testu nízké kapitalizace příkladmo uveden tak, že vlastní
kapitál
je počítán aritmetickým průměrem a průměrný stav úvěru a půjček váženým aritmetickým průměrem. Pokyn GFŘ-D 6 tento doporučený výpočet mění tak, že i vlastní
kapitál
má být počítán váženým aritmetickým průměrem. Úvod tohoto výpočtu hovoří o tom, že daný výpočet je doporučený a má se přihlédnout ke konkrétním podmínkám daňového subjektu. V této souvislosti bychom chtěli zdůraznit, že již dříve MF potvrdilo, že obě veličiny (průměrný stav úvěrů a půjček a vlastní
kapitál
) je možné vypočítat jakoukoliv matematicky zdůvodnitelnou metodou.39 Je samozřejmé, že použití váženého aritmetického průměru dává největší matematickou logiku, ale pohybujeme se v oblasti daňové, a zde by naopak měla platit obecná zásada - v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu.40 To dle našeho názoru znamená, že by kritériem pro použití té či oné matematické metody neměla být co největší objektivita výpočtu (nejsme v oblasti účetnictví, kde jako základní princip funguje věrný a pravdivý obraz dle § 7 odst. 2 ZoÚ, ale v oblasti daňové), ale prosté rozhodnutí daňového subjektu. Dokonce se domníváme, že není nic proti ničemu, když použití té či oné metody bude zdůvodněno její daňovou výhodností pro daňový subjekt. Jak jsme již uvedli výše, v této věci by dle našeho názoru měla platit a fungovat zásada v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu.
Na druhé straně pokud bude chtít poplatník postupovat striktně dle pokynu, jde o jednu z oblastí, kde si může v roce 2011 vybrat,41 zda výpočet VK provede prostým aritmetický průměrem (postup dle pokynu D-300) nebo váženým aritmetickým průměrem (postup dle pokynu GFŘ D-6).
6.6.1.2 Jaké změny vlastního kapitálu se do výpočtu započítávají
Dopředu zdůrazňujeme, že v této otázce v pokynu nedochází ke změně oproti pokynu D-300, resp. oproti výkladům, které jsou v této věci uplatňovány od doby, kdy se problematika nízké kapitalizace dostala do zákona o daních z příjmů, tj. od samého počátku, neboli od 1. ledna 1993. Tento výklad vychází z toho, že do výpočtu jsou zahrnovány veškeré změny vlastního kapitálu s výjimkou výsledku hospodaření daného roku. Otázkou dle našeho názoru však je, zda je tento výklad správný, resp. jediný možný. Podíváme-li se do platných právních předpisů, najdeme definici vlastního kapitálu v § 6 odst. 2 obchodního zákoníku. Z uvedené definice vyplývá, že vlastním kapitálem je první číslo v pasivech rozvahy, které samozřejmě zohledňuje výsledek hospodaření aktuálního účetního období. Zdůvodňování toho, proč má být výsledek hospodaření aktuálního účetního období z výpočtu vyloučen, většinou vycházejí z toho, že by byl výpočet obtížný [výpočet daňově neuznatelných úroků dle § 25 odst. 1 písm. w) ZDP ovlivňuje výši daňové povinnosti, která je účetním nákladem, a tím by zpětně ovlivňovala výši vlastního kapitálu]. Toto však nemůže být dle našeho názoru právním argumentem a mimo to je sice výpočet obtížný, nikoli však nemožný. Jsme tedy názoru, že v daném případě by jako alternativní mohl být aplikován i výklad, který vychází z předpokladu, že pro účely výpočtu nízké kapitalizace bude zohledněn i výsledek hospodaření aktuálního účetního období. Jelikož však je právní úprava v této věci nejednoznačná, neměl by být pozastavován ani dosavadní přístup, kdy tento výsledek hospodaření bude pro účely výpočtu vylučován. Podobně alternativně by dle našeho názoru mohlo být pro účely výpočtu nízké kapitalizace nahlíženo na některé změny vlastního kapitálu, např. z titulu dočasného přeceňování některých složek majetku a závazků na reálnou hodnotu proti účtům vlastního kapitálu, či oceňování obchodních podílů ekvivalencí. Objektivně je nutné uvést, že MF zatím tyto alternativní přístupy výpočtu odmítá akceptovat, a bude tedy záležet na případném rozhodnutí soudu v této věci.
 
6.6.2 Použití současné úpravy nízké kapitalizace na veškeré úvěry a půjčky
„... 9. Od zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, započatého v roce 2010 se postup uvedený v bodě 8 použije na veškeré finanční výdaje (náklady) plynoucí ze všech smluv o úvěrech a půjčkách včetně jejich dodatků bez ohledu na datum jejich uzavření.“
Výpočet nízké kapitalizace, respektive daňově neuznatelných úroků z úvěrů, tzv. ze zisku [§ 25 odst. 1 písm. zm) ZDP] má být použit na veškeré úvěry a půjčky bez ohledu na to, kdy byla předmětná smlouva uzavřena. Dle našeho názoru může být minimálně sporné, zda skutečně následnými novelami zákona o dani z příjmů byla „přebita“ předchozí přechodná ustanovení novel ZDP, jež stanovovala změny v pravidlech nízké kapitalizace až na smlouvy uzavřené po nabytí účinnosti té které novely ZDP.42 Je také otázkou, zda takový výklad nepředstavuje nepřípustnou retroaktivitu.43 Na druhé straně je faktem, že zvláště v poslední době je přístup především Ústavního soudu k otázce retroaktivity v oblasti daňové dle našeho názoru velmi benevolentní.44
 
6.7 Daňově neuznatelné náklady na dceřinou společnost – § 25 odst. 1 písm. zk) ZDP
I v tomto případě změny v pokynu především promítají koordinační výbory k dané oblasti.45
V dané souvislosti bychom chtěli upozornit např. na to, že pokyn potvrzuje, že v případě režijních nepřímých nákladů, je na rozhodnutí poplatníka, zda jejich výši bude prokazovat nebo použije v daném ustanovení stanovený paušál ve výši 5 % ze zisku dceřiné společnosti.46 Toto své rozhodnutí může dokonce mezi jednotlivými zdaňovacími obdobími libovolně měnit 47:
„... Poplatník může prokázat skutečnou výši režijních (nepřímých) nákladů založenou na vhodném ekonomicky zdůvodnitelném kritériu; přitom způsob stanovení výše daňově neuznatelných režijních (nepřímých) nákladů souvisejících s držbou podílu v konkrétní dceřiné společnosti zvolený v jednom zdaňovacím období lze v následujícím zdaňovacím období změnit.“
Také si dovolujeme upozornit na výklad vycházející z toho, že v režimu § 25 odst. 1 písm. zk) ZDP nejsou za daňově neuznatelné náklady považovány náklady dceřiné společnosti, které hradí mateřská společnost
„... Náklady, které přísluší dceřiné společnosti, které ale v určitých případech hradí mateřská společnost, se nezahrnují pod režim nákladů mateřské společnosti podle § 25 odst. 1 písm. zk) zákona vzhledem k tomu, že v tomto případě se nejedná o náklady mateřské společnosti, a tudíž ani o náklady související s držbou podílu...“
To samozřejmě neznamená, že by tyto náklady byly apriory považovány za daňově uznatelné. Jejich daňová neuznatelnost se bude řídit nesplněním podmínky § 24 odst. 1 ZDP. Z praktického hlediska to pak znamená, že náklady, které jsou daňově neuznatelné dle § 25 odst. 1 písm. zk) ZDP, mohou zvýšit daňovou nabývací cenu obchodního podílu v souladu s § 24 odst. 7 ZDP. V případě nákladů, které budou daňově neuznatelné z důvodu nesplnění podmínky v § 24 odst. 1 ZDP však takové navýšení vstupní ceny není možné.
 
6.8 Náklady na pitnou vodu
„18. Ustanovení § 25 odst. 1 písm. zn) zákona se nevztahuje na daňovou uznatelnost nákladů na pořízení pitné vody ve smyslu § 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a to v jakékoli formě zajištění pitné vody na pracovištích (včetně balené pitné vody) a dále na pořízení ochranných nápojů v souladu se zvláštním předpisem (horké a studené provozy).“
Pokyn potvrzuje dřívější výklady a stanoviska MF vycházející z toho, že i v případě zaměstnavatele, kde je na pracovišti k dispozici pitná voda z vodovodního řádu, jsou daňově uznatelné náklady na balenou pitnou vodu. Musí jít však o neminerální, neslazenou balenou pitnou vodu. V takovém případě nejde ani o příjem na straně zaměstnance a zaměstnavatel má nárok na odpočet DPH na vstupu, aniž by musel odvádět DPH na výstupu.48
 
7 Samostatné movité věci, které s budovou nebo stavbou netvoří jeden celek, i když jsou s ní pevně spojeny
K § 26 bodu 1
„... 1. Výrobními zařízeními, zařízeními a předměty k provozování služeb (výkonů), účelovými zařízeními a předměty, které jsou samostatnými movitými věcmi i přesto, že jsou pevně spojeny s budovou nebo se stavbou, jsou s přihlédnutím ke stavebně – technickým parametrům, funkci a účelu budovy nebo stavby zejména stroje, přístroje, zařízení, konstrukce a příslušné technologické rozvody, např.: ...“
Domníváme se, že v pokynu se nakonec promítá jeden velmi zásadní
judikát
Nejvyššího správního soudu (5 Afs 3/2010-144 ze dne 17. září 2010) vycházející z toho, že pro posouzení, zda jde v souladu s § 26 odst. 2 ZDP o samostatný hmotný majetek, byť jde o věci, které jsou pevně spojeny s budovou nebo stavbou, jsou rozhodující stavebně technické parametry, funkce a účel budovy nebo stavby, tak jak vyplývá především z kolaudačního rozhodnutí.49 Např. klimatizace je součástí budovy a stavby v případě, kdy jde o výrobní halu a bez dané klimatizace by stavba nemohla být jako výrobní hala zkolaudována, v případě mrazírny či klimatizace v budově, která nemá přirozené větrání. Naopak v případě budovy s přirozeným větráním bude klimatizace samostatným hmotným majetkem, a to jako celek, tj. včetně rozvodů. Domníváme se, že z výše uvedeného doplnění je zřejmé, že v pokynu je tento
judikát
v zásadě akceptován (doplněná část je výše potržena).
 
8 Výplata ostatních složek vlastního kapitálu
„... 1. Za dividendový příjem z účasti v akciové společnosti definovaný v § 36 odst. 2 písm. a) zákona lze považovat pouze příjem plynoucí ze zisku po zdanění nebo z fondu vytvořeného ze zisku po zdanění, který byl schválen podle výsledku hospodaření k rozdělení. Nelze proto pod něj podřadit jakýkoliv příjem plynoucí z účasti společníka v akciové společnosti, jehož zdrojem jsou kapitálové fondy společnosti, které nebyly vytvořeny ze zisku akciové společnosti.“
Do pokynu je promítnuta úprava vycházející z toho, že v případech, kdy budou vypláceny jiné složky vlastního kapitálu než je zisk, neměla by být tato výplata považována za příjem podléhající srážkové dani na straně společnosti. V zásadě jde o promítnutí závěrů koordinačního výboru k dané problematice.50 Tato problematika je samozřejmě složitější a vyvolává i některé další otázky, které však pokyn bohužel neřeší. Proto pro stručnost je možné odkázat na některé další koordinační výbory k uvedené problematice.51
 
9 Problematika mezinárodního dvojího zdanění – vybrané části
 
9.1 Ekonomický pronájem pracovní síly
 
9.1.1 Ekonomický pronájem pracovní síly a DPH
„... Výpočet příjmu zaměstnance stanovený pro účely zjištění základu daně podle § 6 odst. 13 zákona postupem podle § 6 odst. 2 zákona vždy vychází z ceny za pronájem pracovní síly v úrovni bez daně z přidané hodnoty (daň z přidané hodnoty na výstupu nepředstavuje zdanitelný příjem z hlediska daně z příjmů). V případě, kdy je za pronájem pracovní síly fakturována i daň z přidané hodnoty, se při zjištění výše příjmu zaměstnance k hodnotě daně z přidané hodnoty nepřihlíží.“
Pokyn reflektuje koordinační výbor,52 který potvrdil, že v případech ekonomického pronájmu pracovní síly, kdy je fakturováno včetně DPH (zahraniční osoba, daňový nonrezident, může být z různých důvodů registrována v ČR jako plátce DPH), bude částka, která je rozdělována na příjem dle § 6 odst. 2 ZDP a zprostředkovatelskou odměnu (obecně 60 : 40) částkou v úrovni bez DPH.
 
9.1.2 Náklady na ekonomické zaměstnance
„... 34. Při posuzování daňového režimu v případě mezinárodního pronájmu pracovní síly podle § 6 odst. 2 zákona je tzv. ekonomický zaměstnavatel ve stejném postavení jako právní zaměstnavatel, který uzavírá pracovní smlouvy. Proto veškeré náklady, které vynakládá tzv. ekonomický zaměstnavatel v souvislosti s mezinárodním pronájmem pracovní síly, se posuzují shodně jako v ustanovení § 24 zákona v případě nákladů vynakládaných zaměstnavatelem ve vztahu k jeho kmenovým zaměstnancům...“.
Pokyn potvrzuje předchozí výklady MF vycházející z toho, že v případě ekonomických zaměstnanců se případné náklady týkající se těchto ekonomických zaměstnanců posuzují stejně jako v případě kmenových zaměstnanců.53
 
9.2 Daňová uznatelnost daně zaplacené v zahraničí
„... 9. Daní z příjmu zaplacenou v zahraničí se pro účely ustanovení § 24 odst. 2 písm. ch) zákona rozumí také daň z příjmu zaplacená ve státě, se kterým nemá Česká republika uzavřenou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.“.
Pokyn potvrzuje, že daní zaplacenou v zahraničí, která je považována za daňově uznatelný náklad dle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP se rozumí také daň zaplacená ve státě, s nímž Česká republika nemá uzavřenu smlouvu o zamezení dvojího zdanění.
 
9.3 Okamžik, kdy je nutné provést srážku daně
„... Dohadné položky pasivní se pro účely daně vybírané srážkou podle § 38d zákona nepovažují za závazky.“
V souladu s úpravou v § 38d ZDP je obecně nutné provést srážku daně nejpozději v okamžiku, kdy je zaúčtován závazek. V pokynu se objevuje velmi důležitý výklad vycházející z toho, že pro tyto účely se nepovažuje za závazek dohadná položka pasivní, byť z hlediska účetního je za závazek považována. Z některých výkladů vyplývá, že stejný přístup bude i v situaci, kdy půjde o zachycení prostřednictvím účtů časového rozlišení, byť tento výklad není výslovně vyjádřen v pokynu.
 
9.4 Variantní možnost použití metody vynětí
„... 2. Pro aplikaci § 38f odst. 4 zákona je dostačující, že předmětný příjem prošel systémem zdanění ve státě zdroje, a to i přes skutečnost, že výsledná daň může být nulová....“
Dle § 38f odst. 4 ZDP je možné, aby fyzické osoby daňoví rezidenti ČR, jež mají příjmy ze závislé činnosti ze zahraničí, mohly z hlediska vyloučení dvojího zdanění použít metodu vynětí, i když příslušná smlouva o zamezení dvojího zdanění požaduje použití jiné metody. Jednou z podmínek pro aplikaci této možnosti je, že dané příjmy byly v zahraničí zdaněny. Pokyn potvrzuje stávající výklady vycházející z toho, že tato podmínka je naplněna i v případech, kdy v zahraničí fakticky žádná daň placena není (v důsledku uplatnění různých slev, odčitatelných položek či jiných výhod) ale s tím, že daný příjem musel v zahraničí projít systémem tamního zdanění.
1 http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/032schuz/s032297.htm;r2.
2 http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/cds/xsl/prispevky_KV_KDP.html?yea r=0.
3 Viz např. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2005, čj. 2 Ans 1/2005-57, č. 605/2005 Sb., ze dne 25. 4. 2006, čj. 2 As 7/2005-86, ze dne 27. 7. 2006, čj. 2 Afs 207/2005-55, č. 1472/2008 Sb., ze dne 23. 8. 2007, čj. 7 Afs 45/2007-251, č. 1383/2007 Sb., rozhodnutí Městského soudu v Praze 10 ze dne 15. 3. 2007, čj. Ca 101/2006-55, č. 1256/2007 Sb.; rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2008, čj. 2 Afs 70/2007-55, č. 1631/2008 Sb., ze dne 21. 7. 2009, čj. 6 Ads 88/2006-132, č. 1915/2009 Sb., ze dne 24. 2. 2010, čj. 6 Ads 88/2006-159, č. 2059/2010 Sb., ze dne 4. 11. 2009, čj. 9 Afs 71/2009-55 2, ze dne 16. 8. 2010, čj. Afs 53/2010-63.
4 Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2009, čj. 6 Ads 88/2006-132, č. 1915/2009 Sb., ze dne 24. 2. 2010 6, čj. Ads 88/2006-159, č. 2059/2010 Sb.
5 Viz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 5. 2010, čj. Afs 106/2009-112, včetně potvrzení tohoto rozsudku ze strany Ústavního soudu ze dne 11. 11. 2010, sp. zn. ÚS II. ÚS 2468/10.
6 Viz http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/cds/2010KVKDP01_12_2010.pdf.
7 Viz KONEČNÁ, M., NESROVNAL, J. 137/06.09.06 – Daňové dopady u rozdělení odštěpením, koordinační výbor (dále KV) od 6. 9. 2006 do 25. 1. 2007.
8 Viz MACHALA, O. NESROVNAL, J., TKÁČ, R. 301/12.05.10 – DPH u zaměstnaneckých benefitů z pohledu daně z příjmů, KV ze dne 12. 5. 2010.
9 Srovnej ŠENK, V., ŠIMÁČKOVÁ, A. Odpisování technického zhodnocení pronajatého majetku uhrazeného nájemcem, KV ze dne 8. 3. 1999, Bulletin KDP ČR, č. 4, 1999, s. 16–17.
10 Viz např. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 12. 2004, čj. 6 As 49/2003-46, č. 505/2005 Sb. NSS, ze dne 29. 9. 2005, čj. 2 Afs 30/2003-61; rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10. 8. 2006, sp. zn. ÚS I. ÚS 138/06, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 10. 2006, čj. 7 Afs 72/2005-81, ze dne 28. 2. 2008, čj. 5 Afs 68/2007-121, č. 1574/2008 Sb. NSS, rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 14. 3. 2007, sp. zn. ÚS II. ÚS 136/06, ze dne 16. 8. 2007, sp. zn. ÚS IV. ÚS 650/05, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 9. 2007, čj. 7 Afs 22/2007-106, rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2008, sp. zn. ÚS IV. ÚS 814/06 či ze dne 23. 1. 2008, sp. zn. ÚS II. ÚS 1773/07.
11 KELBLOVÁ, H. Finanční, daňový a účetní bulletin, 2002, č. IV, dotaz č. 13, s. 49, KELBLOVÁ, H. Finanční, daňový a účetní bulletin, 2008, č. IV, dotaz č. 7, s. 54–55, KELBLOVÁ, H., SEDLÁKOVÁ, E., BENDA, V. Finanční, daňový a účetní bulletin, 2006, č. IV, dotaz č. 10, s. 49–50, SEDLÁKOVÁ, E. Technické zhodnocení hmotného a nehmotného majetku z hlediska daně z příjmů, Účetnictví, 2007, č. 3, s. 39, BACHOR, V. Finanční, daňový a účetní bulletin, 2008, č. III, dotaz č. 3, s. 59–60, BORKOVEC, D., ZBOŽÍNKOVÁ, M. Daňová specifika v dopravě a logistice,
Auditor
, 2009, č. 9, s. 15.
12 K rozdílu mezi operativním a finanční leasingem viz také rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 11. 2007, čj. 5 Afs 24/2007-53, č. 1488/2008 Sb. NSS, s. 214, a čj. 5 Afs 25/2007-58.
13 SKÁLA, M. Odpisování technického zhodnocení podnájemcem, KV ze dne 27. 6. 2001 až 9. 1. 2002, Bulletin KDP ČR, 2002, č. 3, s. 3–6, SEDLÁKOVÁ, E. Nájem, podnájem z hlediska daně z příjmů počínaje rokem 2008, Účetnictví, 2008, č. 9, s. 42, bod 2., KELBLOVÁ, H. Leasing z pohledu zákona o daních z příjmů, Finanční daňový a účetní bulletin (dále jen „FDÚB“), 2010, č. I, s. 22,, KELBLOVÁ, H. FDÚB, 2011, č. IV, dotaz č. 5, s. 58.
14 Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 10. 2007, čj. 5 Afs 147/2006-77 a ze dne 9. 4. 2009, čj. 9 Afs 83/2008-82.
15 Viz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 12. 2010, čj. 7 Afs 130/2009-200 ze dne 19. 12. 2008, čj. 7 Afs 65/2008-83, (obdobně čj. 7 Afs 13/2009-69 ze dne 31. 3. 2009), ze dne 25. 9. 2008, čj. 5 Afs 26/2008-73, ze dne 31. 3. 2011, čj. 9 Afs 81/2010-180 či ze dne 16. 11. 2011, čj. 5 Afs 22/2011-72, NEKOVÁŘ, J. NESROVNAL, J. 327/23. 02. 11 – Mzdové náklady členů statutárních orgánů obchodních společností a družstev v případech tzv. souběhu výkonu funkce a pracovního poměru, KV ze dne 26. 2. 2011.
16 Viz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2005, čj. 4 Afs 24/2004-95, ze dne 10. 12. 2009, čj. 9 Afs 70/2009-66, č. 2023/2010 Sb. NSS, ze dne 23. 9. 2011, čj. 8 Afs 19/2011-60.
17 Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2005, čj. 4 Afs 24/2004-95, ze dne 8. 5. 2005, čj. 8 Afs 2/2005-81, ze dne 17. 7. 2007, čj. 2 Afs 146/2006-76, ze dne 22. 9. 2004, čj. 2 Afs 4/2004-45, č. 431/2005 Sb. NSS, 2005, č. 1, s. 36 či KOPECKÝ, M. 267/18.03.09, Daňové dopady změny právního důvodu pohledávky, KV od 18. 3. 2009 do 24. 6. 2009.
18 Např. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 11. 2008, čj. 5 Afs 173/2006-74, č. 2303/2011 Sb. NSS, ze dne 29. 8. 2008, čj. 5 Afs 129/2005-110, č. 1769/2009 Sb. NSS, rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29. 1. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 72/06, č. 291/2008 Sb., částka 96/2008, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11. 2006, čj. 1 Afs 73/2006-55, č. 4/2008 Sb. NSS, s. 329, ze dne 26. 10. 2005, čj. 1 Afs 86/2004, č. 792/2006 Sb. NSS, ze dne 24. 7. 2007, čj. 1 Afs 101/2004-54.
19 Viz např. rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13. 11. 2008, sp. zn. III. ÚS 625/08.
20 Srovnej rozhodnutí velkého senátu Nejvyššího soudu ze dne 8. 9. 2010, sp. zn. 31 Cdo 1693/2008.
21 Srovnej KOPECKÝ, M. 339/14.09.11, Uplatňování DPH v případě nepeněžních vkladů a souvislosti v oblasti účetnictví a daně z příjmů právnických osob, KV ze dne 14. 9. 2011 až 14. 12. 2011.
22 Viz např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 14. 12. 2000, sp. zn. 33 Cdo 132/99, Soudní rozhledy, 2001, č. 3, s. 79, či rozsudek Ústavního soudu ze dne 24. 3. 2003, sp. zn. IV. ÚS 696/02.
23 KELBLOVÁ, H. FDÚB, 2009, č. I, s. 65, dotaz č. 5.
24 Viz také KELBLOVÁ, H. FDÚB, 2010, č. I, s. 59, dotaz č. 2.
25 KONEČNÁ, M. HALÍČEK,R. FCCA, 172/21.02.07, Problémy při poskytování pitné vody a stravování zaměstnancům, KV z 21. 2. 2007 až 5. 4. 2007.
26 TREZZIOVÁ, D. Reforma, daně zaměstnanců a odvody pojistného, Ekonom (příloha), 2007, č. 43, s. III a IV., Bulletin KDP ČR, 2007, č. 7–8/2007, s. 5–6, SEDLÁKOVÁ, E. Vzdělávání poplatníků z hlediska daně z příjmů, Účetnictví, 2008, č. 11, s. 39–42, SEDLÁKOVÁ, E. Výdaje zaměstnavatele na pracovní cesty z hlediska daně z příjmů, Účetnictví, 2009, č. 8, s. 38, BACHOR, V. FDÚB, 2009, č. IV, s. 56, dotaz č. 5, JANOUŠEK, K. Krácení či nekrácení stravného?, e-Bulletin KDP ČR, 2010, č. 5/2010, s. 14–15.
27 Viz rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 15. 10. 2008, sp. zn. 31 Odo 11/2006, ze dne 24. 11. 2009, sp. zn. 29 Cdo 4563/2008; ze dne 30. 5. 2007, sp. zn. 21 Cdo 2093/2006, ze dne 3. 5. 2007, sp. zn. 21 Cdo 2087/2006, ze dne 30. 8. 2006, sp. zn. 29 Odo 801/2005, ze dne 13. 12. 2005, sp. zn. 21 Cdo 525/2005, ze dne 18. 10. 2005, sp. zn. 26 Cdo 781/2005, ze dne 29. 9. 2004, sp. zn. 21 Cdo 894/2004, ze dne 17. 8. 2004, sp. zn. 21 Cdo 737/2004, ze dne 15. 1. 2003, sp. zn. 21 Cdo 963/2002.
28 Viz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 12. 2010, čj. 3 Ads 119/2010-58, plus potvrzení ze strany Ústavního soudu ze dne 21. 4. 2011, sp. zn. III. ÚS 184/11.
29 NEKOVÁŘ, J. NESROVNAL, J. 327/23. 02. 11, Mzdové náklady členů statutárních orgánů obchodních společností a družstev v případech tzv. souběhu výkonu funkce a pracovního poměru, KV ze dne 26. 2. 2011.
30 Viz sněmovní tisk č. 441, zákon č. 470/2011 Sb. a dále např. RYTÍŘOVÁ, L. Sociální oblast – staré i nové změny v roce 2012, část 1.2 Změny v účasti na pojištění, e-Bulletin KDP ČR, 2011, č. 12, s. 27 a 28.
31 Viz BURIAN, O., ŠKAMPA, J., NESROVNAL, J., HOREŠOVSKÝ, J. Daňové dopady pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou členem statutárního orgánu společnosti, dalšího orgánu právnické osoby nebo jednatelem, KV ze dne 24. 1. 2001 až 23. 5. 2001, Bulletin KDP ČR, 2001, č. 9, s. 2.
32 Viz SALAČOVÁ, M. Pojištění odpovědnosti statutárních orgánů, Právní rádce, 2003, č. 10/2003, s. 52–53, Pojištění odpovědnosti statutárních orgánů z hlediska daně z příjmů fyzických osob (uvedeno jako stanovisko MF), Účetnictví, 2004, č. 1, s. 79–80.
33 HOREŠOVSKÝ, J., NEKOVÁŘ, J. Daňové aspekty pojištění odpovědnosti členů statutárních orgánů („D&O“ pojištění), Daňový expert, 2005, č. 5, s. 23.
34 Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2. 2009, čj. 7 Afs 66/2007-100 a 7 Afs 67/2007-111 ve spojení s rozsudkem Městského soudu v Praze 11 ze dne 30. 10. 2009, čj. Ca 10/2007-119.
35 TKÁČ, R., URBAN, Z. 194/27.11.07, Problematika § 25 odst. 1 písm. k) zákona o daních z příjmů – vymezení osob, KV ze dne 27. 11. 2007 až 17. 12. 2007, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 3, s. 9–11.
36 Viz výše část 5. Absolutně neplatný právní úkon.
37 Viz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne ze dne 28. 2. 2006, čj. 5 Afs 8/2005-79, č. 1266/2007 Sb. NSS či rozhodnutí Městského sodu v Praze 5 ze dne 17. 3. 2010, čj. Ca 65/2007-77.
38 Viz ČAPEK, J., KULÍNSKÝ, R. 204/27.11.07 – Aplikace § 25 odst. 1 písm. w) zákona o daních z příjmů od 1. 1. 2008 – metoda výpočtu a přechodná ustanovení (stará a nová pravidla nízké kapitalizace), KV z 27. 11. 2007 až 24. 1. 2008, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 5, s. 2–6), HALÍČEK, R. SVOBODOVÁ, J. 273/20.04.09, Problematika nízké kapitalizace ve světle novely zákona o daních z příjmů zákonem č. 87/2009 Sb., KV ze dne 20. 4. 2009.
39 Viz ČAPEK, J. KULÍNSKÝ, R. 204/27.11.07 – Aplikace § 25 odst. 1 písm. w) zákona o daních z příjmů od 1. 1. 2008 – metoda výpočtu a přechodná ustanovení (stará a nová pravidla nízké kapitalizace), KV z 27. 11. 2007 až 24. 1. 2008, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 5, s. 2–6.
40 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. prosince 2004, čj. 6 As 49/2003-46, č. 505/205 Sb.NSS, ze dne 29. září 2005, čj. 2 Afs 30/200361, nález Ústavního soudu ze dne 10. srpna 2006, sp. zn. I. ÚS 138/06, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. října 2006, čj. 7 Afs 72/2005-81, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. února 2008, čj. 5 Afs 68/2007-121, nález Ústavního soudu ze dne 14. března 2007, sp. zn. II. ÚS 136/06, nález Ústavního soudu ze dne 16. srpna 2007, sp. zn. IV. ÚS 650/05, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. září 2007, čj. 7 Afs 22/2007-106, nález Ústavního soudu ze dne 11. ledna 2008, sp. zn. IV. ÚS 814/06 či usnesení Ústavního soudu ze dne 23. ledna 2008, sp. zn. II. ÚS 1773/07, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. května 2009, čj. 7 Afs 103/2008-71, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 9. července 2009, čj. 9 Afs 61/2008-48, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. července 2009, čj. 5 Afs 1/2009-57, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. července 2009, čj. 2 Afs 59/2008-79, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. srpna 2009, čj. 1 Afs 49/2009-109, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. září 2009, čj. 8 Afs 11/2008-108, či rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne ze dne 29. listopadu 2011, čj. 2 Afs 16/2011-78.
41 Viz výše 1. První použití pokynu – účinnost pokynu.
42 Viz např. čl. II body 9 a 10 zákona č. 2/2009 Sb., čl. V body 2 a 4 zákona č. 87/2009 Sb.
43 Viz např. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 31. srpna 2004, čj. NSS 5 Afs 28/2003-69 (Sb. rozhodnutí NSS, 2005, č. 1, č. 438/2005 Sb. NSS, s. 60), rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. dubna 2006, čj. 1 Afs 147/2004-50, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21. prosince 2006, čj. 7 Afs 151/2006-67, č. 1524/2008 Sb. NSS, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16. června 2008, čj. 9 Afs 122/2007-88, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 18. června 2008, čj. 1 Afs 87/2008-46, rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 26. srpna 2009, čj. 1 Afs 49/2009-109.
44 Viz například rozhodnutí Pléna Ústavního soudu ze ze dne 12. 7. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 9/08.
45 ŠKAMPA, J., NESROVNAL, J. STAN?K, D. Problematika ustanovení § 25 odst. 1 písm. zk) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) ve znění zákona č. 438/2003 Sb. (dále jen „novela ZDP“), KV ze dne 25. 2. 2004 až 23. 6. 2004, HOUSKA, M. NESROVNAL, J. 54/08.06.05. Náklady společníka v. o. s. související s pořízením a držbou podílu ve v. o. s., KV ze dne 8. 6. 2005 až 27. 7. 2005, Bulletin KDP ČR, 2005, č. 10, s. 3–5, BA?KA, V., HOUSKA, M., SVOBODOVÁ, J. 277/24.06.09, Problematika nákladů souvisejících s držbou podílu v dceřiné společnosti, KV ze dne 24. 6. 2009, e-Bulletin KDP ČR, 2009, č. 9, s. 5.
46 Viz Václav BA?KA, V., HOUSKA, M., SVOBODOVÁ, J. 277/24.06.09, Problematika nákladů souvisejících s držbou podílu v dceřiné společnosti, KV ze dne 24. 6. 2009, e-Bulletin KDP ČR, 2009, č. 9, s. 5.
47 Viz k § 25 bodu 15 pokynu.
48 KONEČNÁ, M. HALÍČEK, R. 172/21.02.07, Problémy při poskytování pitné vody a stravování zaměstnancům, KV z 21. 2. 2007 až 5. 4. 2007, VONTOR, P. HANÁK, J. 198/27.11.07, Poskytování pitné vody zaměstnancům na pracovišti po 1. 1. 2008, KV z 27. 11. 2007, Bulletin KDP ČR, 2008, č. 1, s. 5–6, KRYL, S. 261/18.03.09, Daň z přidané hodnoty v případě poskytování pitné vody a ochranných nápojů zaměstnancům na pracovišti, KV z 18. 3. 2009 až 20. 5. 2009, e-Bulletin KDP ČR, 2009, č. 7–8, s. 2.
49 K danému rozsudku také PhDr. Milan SKÁLA, M. Zlom v posuzování součásti stavby, Daně a právo v praxi, 2010, č. 11/2010, s. 9–10.
50 Viz NAVRÁTILOVÁ, H. 233/09.04.08, Výklad a aplikace legislativní zkratky „dividendový příjem“, KV ze dne 9. 4. 2008 až 18. 4. 2008, e-Bulletin KDP ČR, 2008, č. 9, s. 4–5.
51 Viz STAN?K, D. KOPECKÝ, M. 665/23.06.04, Daňový režim snížení základního kapitálu s výplatou společníkovi do zahraničí a stanovení nabývací ceny u zahraničního společníka nebo českého společníka, KV ze dne 23. 6. 2004, DRÁB, O, NESROVNAL, J. 186/29.08.07, Daňový režim emisního ážia při vystoupení společníka, KV ze dne 29. 8. 2007, Bulletin KDP ČR, 2007, č. 12, s. 22–26, HLAVÁČ, J. 802/28.11.01, Komplexní problém – zdanění výplaty zahraničnímu subjektu při snížení základního kapitálu, KV ze dne 28. 11. 2001 a 3. 7. 2002, Bulletin KDP ČR, 2003, č. 1, s. 15–21, HLAVÁČ, J. 699/25.02.04, Kapitálové fondy u akciové společnosti z hlediska zákona o daních z příjmů, KV ze dne 25. 2. 2004, Bulletin KDP ČR, 2004, č. 6, s. 11, HLAVÁČ, J. 162/25.01.07, Daňové a účetní aspekty výplaty ostatních kapitálových fondů, KV 21. 1. 2007 až 29. 8. 2007, Bulletin KDP ČR, 2007, č. 10, s. 24–28.
52 Viz MACHALA, O. 312/13.10.10, DPH u mezinárodního pronájmu pracovní síly, KV ze dne 13. 10. 2010.
53 KOPECKÝ, M. 275/20.05.09, Daňová uznatelnost nákladů na mezinárodní pronájem pracovní síly, KV ze dne 20. 5.2 009 až 24. 6. 2009, e-Bulletin KDP ČR, 2009, č. 9, s. 4, HANÁK, J. 240/14.05.08, Povinnost plátce zdanit nadlimitní plnění pronajatým zaměstnancům, KV ze dne 14. 5. 2008 až 18. 6. 2008, e-Bulletin KDP ČR, 2008, č. 9, s. 6.

Související dokumenty

Zákony

291/2008 Sb., ve věci návrhu na vyslovení protiústavnosti ustanovení § 57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění před novelizací provedenou zákonem č. 230/2006 Sb.
470/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
438/2005 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
438/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
47/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
40/1964 Sb., občanský zákoník
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
365/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
513/1991 Sb., obchodní zákoník
351/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
472/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
87/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů

Nařízení vlády

505/2005 Sb., o zvýšení částek životního minima

Vyhlášky

4/2008 Sb., kterou se stanoví druhy a podmínky použití přídatných látek a extrakčních rozpouštědel při výrobě potravin
431/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 304/2004 Sb., kterou se stanoví druhy a podmínky použití přídatných a pomocných látek při výrobě potravin, ve znění vyhlášky č. 152/2005 Sb.