Přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období započatá v roce
2017
Jaroslava
Filipová
Řádné daňové tvrzení je podle § 135 odst. 1
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"daňový řád"), povinen podat každý daňový
subjekt, kterému to ukládá zákon, nebo který je k tomu vyzván správcem daně. Podle
§ 38m odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o daních z příjmů"), je poplatník povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických
osob.
Daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období, tak jak jsou
vymezena v § 21a zákona o daních z příjmů, se
podává ve lhůtě podle § 136 daňového řádu, tj.
nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, a jde-li o daňový subjekt, který má zákonem
uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo jehož daňové přiznání zpracovává a
podává poradce, podává se daňové přiznání nejpozději do 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího
období.
Shora uvedené lhůty jsou stanoveny na měsíce a dopadá na ně počítání času podle
§ 33 odst. 1 daňového řádu, tzn. lhůta počíná
běžet dnem, který následuje po dni, který připadl na poslední den zdaňovacího období, a končí dnem,
který se svým číselným označením shoduje se dnem, kdy běh lhůty započal. Připadne-li však poslední
den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.
Pro podání přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací
období kalendářního roku
2017
počíná tedy lhůta běžet 1. 1. 2018 a její konec v případě lhůty podle
§ 136 odst. 1 daňového řádu připadne na úterý
3. 4. 2018
a u lhůty podle § 136 odst. 2 daňového
řádu na pondělí 2. 7. 2018
. Řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení lze podat podle
§ 72 odst. 1 daňového řádu jen na tiskopisu
vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah
i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem. Součástí těchto podání jsou ve smyslu
§ 72 odst. 2 daňového řádu i přílohy vyznačené v
tiskopisu.
Pro naplnění výše citované podmínky jsou tiskem vydány tiskopisy:
-
Přiznání k dani z příjmů právnických osob, jehož součástí je Příloha č. 1 II. oddílu
(25 5404 MFin 5404 - vzor č. 28), Pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob (25
5404/1 MFin - vzor č. 28) a Samostatná příloha k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu (25 5404/D MFin
5404/D - vzor č. 15), které jsou poplatníkům daně z příjmů právnických osob k dispozici na
finančních úřadech.
Tiskopisy:
-
Přílohy č. 2 II. oddílu (25 5404/B MFin 5404/B - vzor č. 21),
-
Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu (25 5404/C MFin 5404/C
- vzor č. 16),
-
Pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob nositeli investičních
pobídek a k vyplnění samostatné přílohy k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu přiznání k dani
z příjmů právnických osob (25 5404/C/1 MFin 5404/C/1 - vzor č. 16) a
-
Samostatná příloha k položce 12 I oddílu (25 5404/E MFin 5404/E - vzor č.
4)
jsou Ministerstvem financí zveřejněny pouze v elektronické podobě. Všechny výše
vyjmenované tiskopisy jsou dostupné na internetových stránkách Finanční správy České republiky v
záložce Daňové tiskopisy a dále pak pro účely podání elektronicky též v záložce Daně elektronicky -
Elektronická podání pro finanční správu.
Podle § 72 odst. 4 daňového řádu platí,
že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou
povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání řádného nebo dodatečného daňového
přiznání učinit pouze datovou zprávou ve formátu s využitím dálkového přístupu a struktuře
zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v §
71 odst. 1 daňového řádu. Není tak dle dikce zákona pro splnění citované povinnosti umožněno
činit tato podání způsobem dle § 71 odst. 3 daňového
řádu (například tzv. E-tiskopis).
Shodně jako v roce minulém jsou aktuální vzory platné nejen pro zdaňovací období započatá
v roce 2017, ale i pro části zdaňovacích období započatých v roce 2018, za které lhůta pro podání
daňového přiznání uplyne do 31. 12. 2018. Tato opětovná širší platnost tiskopisu vychází ze
skutečnosti, že s účinností pro zdaňovací období roku 2018 nedochází v
zákoně o daních z příjmů k takovým zásadním změnám,
které by do doby vydání tiskopisu nového, zpravidla v prosinci předmětného roku, nedovolovaly
využití tiskopisu daňového přiznání platného pro rok 2017. Není však vyloučeno, že bude nezbytné v
průběhu roku 2018 reagovat na případné novely zákona o daních
z příjmů, přijaté s účinností již od počátku roku 2018. Nicméně v takovém případě, měla-li by
novela zásadnější dopad na vyplňování tiskopisu daňového přiznání, budou poplatníci informováni
prostřednictvím webu finanční správy.
Zmiňujeme-li změny, respektive legislativní úpravy
zákona o daních z příjmů, je namístě alespoň ve
zkratce tyto uvést. Účinnost níže uvedeného výčtu přijatých zákonů, kterými se mění
zákon o daních z příjmů je nastavena nejen od 1. 1.
2017, ale i v průběhu roku 2017 nebo až od 1. 1. 2018 a je tak třeba při vyplňování daňového
přiznání a konstruování základu daně vždy zohlednit příslušná přechodná ustanovení.
-
Zákon č. 377/2015 Sb., kterým se mění
některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení
důchodového spoření,
-
zákon č. 188/2016 Sb., kterým se mění
některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o hazardních
hrách a zákona o dani z hazardních
her,
-
zákon č. 454/2016 Sb., kterým se mění
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů,
-
zákon č. 105/2016 Sb., kterým se mění
některé zákony v oblasti mezinárodní spolupráce při správě daní a zrušuje se zákon č.
330/2014 Sb., o výměně informací o finančních účtech
se Spojenými státy americkými pro účely správy daní,
-
zákon č. 170/2017 Sb., kterým se mění
některé zákony v oblasti daní,
-
zákon č. 246/2017 Sb., o evropských
politických stranách a evropských politických nadacích a o změně některých zákonů,
-
zákon č. 254/2017 Sb., kterým se mění
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů,
-
zákon č. 200/2017 Sb., kterým se mění
zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve
znění pozdějších předpisů, a další související zákony,
-
zákon č. 225/2017 Sb., kterým se mění
zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů, a další související,
-
zákon č. 293/2017 Sb., kterým se mění
zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za
újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů.
Nutno podotknout, že nikoli však všechny změny vyplývající z výše uvedených zákonů se
dotýkají daně z příjmů právnických osob a mají za přímý následek zásah do počtu nebo členění položek
daňového přiznání. Dopad tak lze vysledovat například jen v rozšíření či zúžení věcné náplně
položek, která je mnohdy stanovena natolik obecně, zpravidla odkazem na celé ustanovení
zákona o daních z příjmů, že se změna zákonné úpravy
nakonec nepromítne ani v textu názvu položky či jejím popisu v pokynech pro její vyplnění. V této
souvislosti je pak nezbytné zmínit, že pokyny k vyplnění k daňovému přiznání nenahrazují metodický
výklad zákona o daních z příjmů a
daňového řádu, ale slouží jako pomůcka pro vyplnění
daňového přiznání a současně upozorňují na hlavní zásady, které je nezbytné dodržet pro správný
výpočet daňové povinnosti.
Změny v tiskopisech
Níže popsané změny a úpravy jsou zejména důsledkem výše uvedených přijatých novel
zákona o daních z příjmů účinných pro zdaňovací období
započatá v roce 2017, kdy lze konstatovat, že některé změny, jako například dle zákona č.
188/2016 Sb. byly již promítnuty do vzoru č. 27
tiskopisu přiznání k dani z příjmů právnických osob a pokynů k jeho vyplnění, neboť platnost
předchozího vzoru tiskopisu byla nastavena i pro části zdaňovacích období započatých v roce
2017.
Přestože se nejedná výslovně o samotný tiskopis daňového přiznání, je namístě zmínit i
fakt, že na rozdíl od zdaňovacího období roku 2016 nedošlo pro zdaňovací období započatá v roce 2017
k novelám vyhlášek, kterými se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o účetnictví"), co
do uspořádání a označování položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty a nedošlo tak ke změně závazné
xml struktury tzv. vybraných údajů z účetnictví, tj. přílohy daňového přiznání k dani z příjmů
právnických osob v podobě účetní závěrky pro účely elektronického podání daňového přiznání. Výše
zmiňovaná struktura xml v oblasti tzv. vybraných údajů z účetnictví však musela reagovat na novely
vyhlášek na základě předpisů č. 441/2017 Sb., č.
442/2017 Sb. a č.
443/2017 Sb. přijatých s účinností od 1. 1.
2018.
Přiznání k dani z příjmů právnických osob a Pokyny k vyplnění přiznání k dani z příjmů
právnických osob
(25 5404 MFin 5404 - vzor č. 28, 25 5404/1 MFin - vzor č. 28)
Ve
všeobecné
části pokynů k vyplnění přiznání k dani z příjmů právnických osob
došlo k úpravám na základě zapracování aktuálního znění
zákona o daních z příjmů. V bodu 1)
došlo k
doplnění výčtu poplatníků daně z příjmů právnických osob a přeformulaci textu týkající se
poplatníků, na které se nevztahuje povinnost podat daňové přiznání, a to včetně odkazu na právní
úpravu účinnou od 1. 7. 2017. Do bodu 2)
a do všech dílčích pokynů bylo promítnuto
aktualizované označení účetních jednotek vymezených v § 1f
zákona o účetnictví, v postavení poplatníků daně z příjmů právnických osob, kterým je
zachována možnost vést jednoduché účetnictví. Dále byl v tomto bodě zpřesněn text týkající se
elektronického podávání, a to v návaznosti na novelizované znění
§ 72 odst. 4 daňového řádu. V důsledku novely
§ 251 odst. 3 daňového řádu zákonem č.
170/2017 Sb., byl upraven text bodu 31)
, který
upozorňuje na splatnost penále. Záhlaví a označení tiskopisu
Záhlaví tiskopisu nedoznalo oproti předchozímu vzoru změn. V návaznosti na novelu
§ 17b zákona o daních z příjmů zákonem č.
148/2016 Sb., kdy došlo s účinností od 1. 6. 2016 k
úpravě ve vymezení termínu "základní investiční fond", došlo k úpravě v dílčích pokynech k vyplnění,
respektive k zúžení ve vymezení poplatníků, kteří jsou povinni vyznačit údaj v položce "
Základní
investiční fond
". Povinnou tak tato položka zůstává pouze pro poplatníka typu 4, tj. investiční
fond podle zákona upravujícího investiční společnosti
a investiční fondy vyjma podílových fondů.Nadále zůstává zachována koncepce položky
04 - Kód rozlišení typu přiznání
,
zahrnující číselné označení typu poplatníka číslicí a označení typu daňového přiznání výběrem z
písmen abecedy a právě příklady vztahující se k označení tiskopisu v kódu rozlišení typu přiznání a
zdaňovacího období byly aktualizovány.I. oddíl - údaje o poplatníkovi
V I. oddíle nedošlo k žádným změnám v počtu, pořadí či věcné náplni položek. Dílčí pokyny
k položce 6 byly aktualizovány v části odkazu na a Sdělení Českého statistického úřadu pro účely
vyplnění položky kódu státu, a to bez věcné změny. Dílčí pokyny k položce 11, vztahující se k
příloze v podobě účetní závěrky byly doplněny o chybějící údaj o Přehledu o peněžních
tocích.
II. Oddíl
Také v II. oddíle tiskopisu bylo nezbytné reagovat na zákony, resp. novely
zákona o daních z příjmů zmíněné již v úvodu, avšak
prakticky výhradně v rovině pokynů. Terminologické změna byla provedena v označení
řádku 30
,
kdy nové znění: "Částky, o které se podle § 23 odst. 3 písm. a) zákona, s výjimkou § 23 odst. 3
písm. a) bodů 1 a 2 zákona, zvyšuje výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji na ř. 10"
koresponduje jak s dílčími pokyny k tomuto řádku, tak současně řeší situaci, kdy nebude
nezbytné tak často reagovat úpravou textu názvu tohoto řádku na opakované přečíslovávání bodů
ustanovení § 23 odst. 3 písm. a) zákona o daních z
příjmů v důsledku novel. U dílčích pokynů k vyplnění řádku 40
a řádku 160
došlo
pouze k vypuštění textů s příkladným výčtem částek zahrnovaných do těchto řádků, neboť samotný název
řádku či odkaz na příslušné ustanovení zákona o daních z
příjmů je dostatečným vodítkem a věcná náplň řádků se tímto nemění. Naopak u řádku
162
, který lze s určitou mírou nadsázky označit za "zbytkový" byl doplněn údaj o využití tohoto
řádku například pro uplatnění paušálních výdajů na dopravu silničním motorovým vozidlem dle
§ 24 odst. 2 písm. zt) zákona o daních z
příjmů vyplývající z informace zveřejněné v minulosti na webových stránkách finanční
správy.Jako každoročně byly upřesněny výčty předchozích zdaňovacích období, za která byla
vyměřena daňová ztráta, kterou lze uplatnit jako položku odčitatelnou od základu daně na
řádku
230
a analogicky se tyto úpravy promítly též do dílčích pokynů k tabulce E
v Příloze č. 1
II. oddílu. Dílčí pokyny k tabulce E byly rozšířeny o informaci vyplývající z pokynu GFŘ D-22 k
§ 34 odst. 1 zákona o daních z příjmů, a
to:"Uplatnění daňové ztráty je limitováno uplynutím pěti zdaňovacích období definovaných v § 21a
zákona jako období zdaňovací. K částem období, za která se podávají daňová přiznání ve stanovených
případech, pokud se nacházejí mezi těmito pěti zdaňovacími obdobími následujícími po období, za
které byla daňová ztráta vyměřena, se v rámci aplikace časového omezení převoditelnosti daňové
ztráty nepřihlíží; přitom v těchto daňových přiznáních lze daňovou ztrátu rovněž odečíst, aniž by
tím byl ovlivněn celkový počet zdaňovacích období, po která lze daňovou ztrátu uplatňovat."
Obdobně jako k tabulce E byly rozšířeny, respektive zpřesněny i dílčí pokyny k tabulkám F,
konkrétně pak k
tabulce Fb)
Uplatňování odpočtu na podporu výzkumu a vývoje od základu daně
podle § 34 odst. 4 a
§ 34a až 34e zákona o daních z příjmů o
informaci vyplývající z bodu 10 pokynu D-288 Ministerstva financí:"Pro účely uplatňování odpočtu v následujících třech obdobích (§ 34 odst. 5 zákona) se pro účely
lhůty počítají i období, za která se podává daňové přiznání, ale která nejsou obdobími zdaňovacími
(dle § 34a odst. 3 zákona se obdobím rozumí jak zdaňovací období, tak i období, které sice není
obdobím zdaňovacím, ale podává se za něj daňové přiznání). Pokud poplatník v období, kdy vznikl
nárok na odpočet, vykáže základ daně z příjmů (ř. 270 daňového přiznání) dostatečně vysoký a odpočet
na podporu výzkumu a vývoje neuplatní nebo ho neuplatní v celkové možné výši, nelze tento odpočet
nebo jeho část přenášet do dalších období."
Dále pak u
tabulky Fc)
Uplatňování odpočtu na podporu odborného vzdělávání od
základu daně podle § 34 odst. 4 a
§ 34f až § 34h zákona o daních z příjmů byl
doplněn text:"Pro účely uplatňování odpočtu v následujících třech obdobích po období, kdy odpočet na
podporu odborného vzdělávání vznikl, se do doby uvedené v § 34 odst. 5 zákona započítávají jak
zdaňovací období, tak období, za která se podává daňové přiznání. Do třech období, která následují
po období, ve kterém odpočet na podporu odborného vzdělávání vznikl, lze odpočet na podporu
odborného vzdělávání nebo jeho část přenést a poté uplatnit pouze za podmínky, že v období, ve
kterém odpočet na podporu odborného vzdělávání vznikl, poplatník nevykáže dostatečný základ
daně."
vyplývající z Informace Ministerstva financí k uplatňování odpočtu na podporu odborného
vzdělávání od základu daně z příjmů.Přestože na
řádku 240
došlo k vypuštění jeho názvu z tiskopisu, zůstává jeho věcná
náplň dle dílčích pokynů k tomuto řádku nezměněná. Vypuštěním je tak zřejmě sledována skutečnost, že
vzhledem k zákonné úpravě, na kterou se náplň řádku odkazuje (odečet podle
§ 34 odst. 3 až 10 a
12 zákona o daních z příjmů, ve znění platném do
31. Prosince 2004), nemá drtivá většina poplatníků pro tento řádek věcnou náplň a z nepozornosti
může docházet k záměně s řádkem 230.Na dopad zákona č. 188/2016 Sb., kterým se
mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o
hazardních hrách a zákona o dani z hazardních
her, který zrušuje s účinností od 1. 1. 2017 pátou větu ustanovení
§ 20 odst. 8 zákona o daních z příjmů, bylo již v
dílčích pokynech k řádku 260 a související tabulce G přílohy č. 1 II. oddílu upozorňováno v
předchozím vzoru č. 27 pro účely částí zdaňovacích období započatých v roce 2017. Do vzoru č. 28 se
novela uvedeného ustanovení promítla zredukováním dílčích pokynů k
řádku 260
na
text: "K ř. 260 Uvede se skutečně uplatněná částka odečtu hodnoty bezúplatných plnění, poskytnutých ve
zdaňovacím období na zákonem vymezené účely (§ 20 odst. 8 zákona) z tabulky G přílohy č. 1 II.
oddílu, nejvýše však do 10 % z částky na ř. 250."
Vzhledem k tomu, že řádek č. 2
tabulky G
přílohy č. 1 II. oddílu ztrácí své
opodstatnění, došlo k jeho zrušení, respektive je označen jako "neobsazený" s tím, že jeho využití
bude možné tehdy, jestliže zákon v budoucnu vymezí nové skutečnosti, které budou důvodem k úpravám
této částky, jako položky snižující základ daně. Analogický postup byl pak zvolen i v navazujícím ř.
6 tabulky J přílohy č. 1 II. oddílu pro účely rozdělení některých položek v případě komanditní
společnosti. S popisovaným vypuštěním věcné náplně výše uvedených řádků se stala nadbytečnou i
související tabulka s algoritmem pro výpočet částky hodnoty bezúplatných plnění, která byla z pokynů
vyloučena stejně jako dílčí pokyny ke zrušeným řádkům.Aktualizovány byly dílčí pokyny, a to včetně příkladu výpočtu částky slev na dani při
zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením, navazující na tabulku H. Rozčlenění celkového
nároku na slevy na dani (§ 35 odst. 1 a
§ 35a nebo
35b zákona o daních z příjmů), který lze uplatnit
na ř. 300, odvíjející se od fondu pracovní doby a jejího rozvržení pro rok 2017.
S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že počet položek
II. oddílu
se nezměnil,
došlo sice ke změně některých názvů řádků, ale k žádné zásadní změně věcného vymezení nebo k úpravám
dílčích pokynů k vyplnění vykazovaných hodnot na příslušných řádcích nedošlo. Vyjma výše uvedeného
zásahu do tabulky G, které lze vnímat spíše jako zjednodušující, nebylo zasahováno ani do tiskopisu
Přílohy č. 1 II. oddílu
.III. oddíl
Náplň III. oddílu je beze změny a zůstává i nadále neobsazena.
IV. oddíl
Struktura položek IV. oddílu zůstala beze změn.
V. oddíl
I v případě V. oddílu zůstala struktura a věcná náplň položek bez změn. Pouze v rámci
dílčích pokynů k ř. 3 je poukázáno na úpravu ustanovení
§36 odst. 8 zákona o daních z příjmů ve znění
zákona č. 170/2017 Sb., účinnou pro zdaňovací období
započatá od 1. 7. 2017 a později.
Závěrem k tomuto tiskopisu daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob lze pouze
doplnit, že v samém závěru je jeho součástí standardizovaná podoba podpisové doložky, která též
nedoznala žádných změn a nadále tiskopis neobsahuje žádnou konkrétní vymezenou část umožňující
poplatníkovi vyplnit žádost o vrácení přeplatku na dani podle
§ 154 a
§ 155 daňového řádu. V této souvislosti se pak
nabízí upozornit na zvláštní ustanovení o vratitelném přeplatku
§ 38zf, které bylo do
zákona o daních z příjmů vtěleno zákonem č.
170/2017 Sb. s účinností od 1. 7. 2017, a které za
předpokladu, že poplatník podá daňové přiznání současně s žádostí o vrácení vratitelného přeplatku
před uplynutím lhůty stanovené pro podání daňového přiznání, zavádí právní fikci, že se na žádost
hledí jako na podanou v poslední den lhůty pro podání daňového přiznání. Aplikace tohoto ustanovení
je však vzhledem k bodu 1. Čl. II Přechodných ustanovení uvedeného zákona možná až pro daňová
přiznání podávaná za zdaňovací období započatá po účinnosti tohoto zákona, tj. 1. 7.
2017.
Samostatná příloha k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu
(25 5404/D MFin 5404/D - vzor č. 15)
U tohoto tiskopisu bylo opět aktualizováno zápatí, tj. číslo vzoru a vymezení jeho
platnosti a došlo k přeformulaci odkazu na Sdělení Českého statistického úřadu pro účely vyplnění
položky kódu státu v úvodní části pokynů, a to bez věcné změny.
Příloha č. 2 II. oddílu - Stanovení daně z příjmů právnických osob uváděné na ř. 290 II.
oddílu poplatníkem daně z příjmu právnických osob, který byl jen část zdaňovacího období základním
investičním fondem
(25 5404/B MFin 5404/B - vzor č. 21)
Tiskopis této přílohy, který představuje algoritmus pro výpočet daně z příjmů právnických
osob pro případy stanovené v § 20a zákona o daních z
příjmů, byl stejně jako v předchozích letech aktualizován v příkladu vyplnění údaje o části
zdaňovacího období a stejně jako ostatní tiskopisy ve svém zápatí změnou čísla vzoru a vymezením
platnosti. Ustanovení § 20a zákona o daních z
příjmů nebylo samo o sobě novelizováno a na koncepci výpočtu základu daně a daně se tak nic
nezměnilo, přičemž na rozsah a obsah položek této přílohy nemá dopad ani případné jiné vymezení
termínu "základní investiční fond" dle § 17b zákona o
daních z příjmů. Ve smyslu pokynů je pak třeba dbát na správné vyplnění údaje o části
zdaňovacího období, a to zejména v situaci, kdy je těchto částí více. Časové údaje musí být v
intervalu zdaňovacího období nebo období, za které se podává daňové přiznání, neměly by se překrývat
ani na sebe bezprostředně navazovat. Jen tak může dojít ke správnému stanovení počtu kalendářních
dnů a správnému rozdělení základu daně na části.
Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu a Pokyny k vyplnění přiznání
k dani z příjmů právnických osob nositeli investičních pobídek a k vyplnění samostatné přílohy k
řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu přiznání k dani z příjmů právnických osob
(25 5404/C MFin 5404/C - vzor č. 16, 25 5404/C/1 MFin 5404/C/1 - vzor č. 16)
Taktéž u těchto tiskopisů došlo ke změně v zápatí, ve kterém byla aktualizována čísla
vzorů tiskopisů a vymezení jejich platnosti. Novelizace ustanovení
§ 35a a
§ 35b zákona o daních z příjmů, vztahující se k
poplatníkům, kterým byl poskytnut příslib investiční pobídky, a to zákonem č.
84/2015 Sb., byla již promítnuta do předchozích vzorů
tiskopisů a došlo tedy pouze ke zpřesnění textu ř. 2 tabulky b) výpočet částky S2 podle § 35b odst.
1 písm. b) zákona v rámci části II. Výpočet slevy podle § 35b zákona, a to následovně:
"Hodnota jednotlivých meziročních odvětvových indexů cen vyhlašovaných Českým
statistickým úřadem, stanovená počínaje indexem vztahujícím se ke zdaňovacímu období, za které byla
vypočtena částka daně nebo, u rozhodnutí o příslibu vydaného v řízení zahájeném počínaje dnem nabytí
účinnosti zákona č. 84/2012 Sb., k poslednímu
zdaňovacímu období z těch, za která byl vypočten aritmetický průměr částek daně
".K úpravě a zejména k aktualizaci odkazu na webovou adresu došlo v poznámce 3) vztahující
se k pokynům dle části IV. k výpočtu nepřekročitelného souhrnu slev na dani za uplynulou část doby
podle § 35a odst. 3 nebo § 35b odst. 4 zákona v režimu platném od 1. 5. 2015, která nově
zní:
"Pro přepočet nominální hodnoty částek způsobilých nákladů (ř. 4) a částek čerpání jednotlivých
druhů investičních pobídek (ř. 6 až 10 a 12) v průběhu hodnoceného období na jejich čistou současnou
hodnotu, se použije Tabulka diskontování pro příjemce IP, dostupná na webové adrese ministerstva
průmyslu a obchodu
https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/investicni-pobidky-a-prumyslovezony/investicni-pobidky/diskontovani-v-systemuinvesticnich-pobidek-223103/."
Samostatná příloha k položce 12 I. oddílu - Přehled transakcí se spojenými
osobami
(25 5404/E MFin 5404/E - vzor č. 4)
Samostatná příloha k položce 12 I. oddílu je již delší dobu součástí tiskopisu daně z
příjmů právnických osob a stejně jako u ostatních tiskopisů došlo i zde k úpravě čísla vzoru a
vyznačení platnosti. V důsledku toho, že dochází k rozšíření poplatníků, na které se vyplnění
samostatné přílohy k položce 12 I. oddílu vztahuje, došlo k rozšíření počtu řádků včetně pokynů k
jejich vyplnění. Nadále se povinnost vyplnit tuto přílohu nevztahuje na stálé provozovny daňových
nerezidentů, ale poplatníci vymezení v § 11 odst. 2
písm. b) až g) zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, kdy se jedná zejména o finanční instituce jako banky, investiční fondy, penzijní
společnosti včetně obhospodařovaných fondů a další, již vyjmuti z této povinnosti nejsou. Pro tyto
poplatníky pak nejsou určeny k vyplnění řádky: č. 4 Tabulky A, č. 6 Tabulky C a č. 3 a 4 Tabulky
D.
Zmiňované rozšíření položek spočívá konkrétně v doplnění řádku "
4 Nájem
" v Tabulce
B v důsledku čehož je následně přečíslován řádek "Celkový objem ostatních transakcí" na č. 5. Pokyny
k vyplnění nového řádku č. 4 jsou do pokynů k vyplnění zahrnuty ve znění:"
Nájem
- ve sloupci Výnos se uvede úhrn částek výnosů z nájmů, které ovlivnily výsledek
hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Ve sloupci Náklad se uvede úhrn částek nákladů na
nájem, které ovlivnily výsledek hospodaření uvedený na řádku 10 daňového přiznání. Pojmem nájem se
rozumí nájem dle Části čtvrté, Hlavy II, Dílu 2, Oddílu 3 zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů. Typ nájmu dle § 19 odst. 7 zákona se zde neuvádí, neboť se uvádí v řádku Licenční
poplatek."
Dále byla rozšířena i Tabulka C, a to o řádky s označením "
7 Finanční a bankovní záruky
- přijaté*)
" a "8 Finanční a bankovní záruky - poskytnuté*)
". Jedná se o řádky, jejichž
vyplnění spočívá ve volbě hodnoty "ANO" nebo "NE" ve smyslu dílčího pokynu "Nehodící se škrtněte",
kdy věcná náplň řádků je definována pokyny ve znění:"K řádku 7
Finanční a bankovní záruky - přijaté
- uvede se, zda daňový subjekt přijal
záruku nebo je v platnosti přijatá záruka od spojené osoby. Rozumí se jak finanční tak bankovní
záruky podle ustanovení § 2029 až § 2039 zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. K řádku 8
Finanční a bankovní záruky - poskytnuté
- uvede se, zda daňový subjekt poskytl
záruku nebo je v platnosti poskytnutá záruka spojené osobě. Rozumí se jak finanční tak bankovní
záruky podle ustanovení § 2029 až § 2039 zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů." Stejně jako v pokynech samostatné přílohy k tabulce I přílohy č. 1 II. oddílu došlo i zde
k přeformulaci odkazu na Sdělení Českého statistického úřadu pro účely vyplnění položky kódu
státu.
Závěr
Přestože zákon o daních z příjmů doznal
novelami změn a úprav, a to i takových, které se mohou významně odrazit v daňové povinnosti
poplatníků, nezměnily tiskopisy daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob oproti
předchozímu vzoru platnému pro zdaňovací období započatá v roce 2016 zásadnějším způsobem svůj
rozsah ani obsah. Odrazem dlouhodobé stabilnosti rozsahu a koncepce daňového přiznání a současně i
obsáhlosti pokynů k jeho vyplnění je pak skutečnost, že ze strany poplatníků nedochází k zásadní
chybovosti ve vyplňování daňového přiznání, které by bylo způsobeno nepochopením konstrukce výpočtu
základu daně či věcné náplně jednotlivých řádků. O to více je ale vhodné opakovaně zdůraznit, že
pokyny k vyplnění daňového přiznání nenahrazují výklad zákona
o daních z příjmů, ale slouží pouze jako návod pro jeho vyplnění a vybízí k dodržování zásad
pro správný výpočet daňové povinnosti. Je tak na poplatníkovi, aby se řádně obeznámil s předmětnými
zákony, respektive s ustanoveními, které se týkají jeho daňové povinnosti.