Změny v daních z příjmů

Vydáno: 27 minut čtení

Tento příspěvek přináší přehled změn v daních z příjmů pro období roku 2014. Jedná se zejména o novelizaci zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “), zákonem č. 458/2011 Sb. , o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, a zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb. , o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů.

Změny v daních z příjmů
Ing.
Pavel
Běhounek
 
RETROAKTIVNÍ ZMĚNA PRO ROK 2013
Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb., které nabylo účinnosti 1.1.2014, obsahuje přechodné ustanovení k zákonu č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), pro období let 2013 až 2015 o nepoužití § 4 odst. 3 ZDP - nebude tak zdaňován důchod z důvodu překročení součtu příjmů z § 6 a dílčích základů daně podle § 7 a 9 částkou vyšší než 840 000 Kč.
Zdaňovacího období roku 2013 se mohly týkat mimořádné odpisy některého hmotného majetku pořízeného od 1.7.2013 - vládní návrh zákonného opatření č. 344/2013 Sb. je obsahoval. Senát je však pozměňovacím návrhem z konečné podoby zákonného opatření vypustil a pro nově pořízený hmotný majetek mimořádné odpisy pro rok 2013 nejsou, ani se nic takového nepředpokládá pro rok 2014. V průběhu roku 2013 (od 1.8.2013) došlo ke zvýšení minimální mzdy z 8 000 Kč na 8 500 Kč. Pro účely ZDP se však tato změna projeví až pro zdaňovací období roku 2014 - viz § 4 odst. 1 písm. h) ZDP; pro účely nároku na měsíční daňový
bonus
je na základě § 35d odst. 4 rozhodující polovina minimální mzdy definované v § 35c odst. 4 (tedy účinné na začátku daného zdaňovacího období).
 
CO SE PRO ROK 2014 NEMĚNÍ
Alespoň ve stručnosti je na místě připomenout, že pro rok 2014 zůstávají v platnosti změny, které se poprvé uplatňují za uplynulé období roku 2013, tj. především:
-
Omezení pro fyzické osoby související s uplatněním výdajů procentem z příjmů. Procentuální výše těchto výdajů zůstává stejná (např. pro příjmy ze živnosti: 80% v případě živností řemeslných, resp. 60% v případě ostatních živností). Od roku 2015 by však mohlo dojít k dalším omezením.
-
Solidární zvýšení daně. Od roku 2015 by sice solidární zvýšení daně mohlo být zrušeno (viz koaliční smlouva), ale nahrazeno klasickou progresivní sazbou daně - to by poplatníkům se solidárním zvýšením daně nijak nepomohlo, naopak by došlo ke zvýšení daňového zatížení u příjmů, které solidárnímu zvýšení daně nepodléhají (např. příjmů fyzických osob z nájmu).
-
Nemožnost uplatnit slevu na dani na poplatníka (částka 24 840 Kč) pro poživatele důchodu. V dané věci byl sice v polovině roku 2013 podán návrh skupiny Senátorů na zrušení tohoto omezení, ale Ústavní soud ještě nenařídil jednání - zdá se tedy, že tato naděje pro důchodce asi (pro roky 2013 a 2014) naplněna nebude. Od roku 2015 by však možnost uplatnění slevy na poplatníka pro důchodce mohla být obnovena (viz koaliční dohoda).
 
ZMĚNY PRO OBDOBÍ ROKU 2014
ZDP byl s účinností od 1.1.2014 novelizován především zákonem č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, a zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů.
Změny obsažené v zákoně č. 458/2011 Sb. byly původně schváleny s účinností od 1.1.2015, ale některým změnám zákonné opatření Senátu změnilo účinnost na 1.1.2014. Některé změny ZDP k 1.1.2014 plynou pouze ze zákona č. 458/2011 Sb. (např. § 34a upravující novým způsobem výši odpočtu na podporu výzkumu a vývoje), některé plynou z kombinace zákona č. 458/2011 Sb. a zákonného opatření č. 344/2013 Sb. (např. zákonem č. 458/2011 Sb., je v § 36 odst. 7 stanovena jako novinka možnost příjmy ze závislé činnosti, ze kterých byla sražena srážková daň, zdanit v daňovém přiznání, zákonným opatřením č. 344/2013 Sb. byla tato možnost rozšířena i na autorské honoráře zdaněné srážkovou daní dle § 7 odst. 6).
Některé změny účinné od 1.1.2014 byly věcně obsažené již v zákoně č. 458/2011 Sb. [např. změna pravidel pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů od DPFO dle § 4 odst. 1 písm. w)], ale jejich konečná podoba je dána zákonným opatřením č. 458/2011 Sb.
ZDP byl s účinností od 1.1.2014 kromě zákona č. 458/2011 Sb. a zákonného opatření Senátu dále novelizován těmito zákony:
-
Zákonem č. 105/2013 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních - vyjmutí ze zdanění [u fyzických osob dle § 3 odst. 4 písm. d), u právnických osob dle § 18 odst. 2] příjmů z titulu urovnání záležitosti před Evropským soudem pro lidská práva na základě smíru nebo jednostranného prohlášení vlády (namísto smírného urovnání záležitosti před Evropským soudem pro lidská práva) a nově [§ 3 odst. 4 písm. i)] též příjmu plynoucího z titulu odškodnění přiznaného mezinárodním trestním soudem, mezinárodním trestním tribunálem apod.
-
Novelou zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla č. 160/2013 Sb. - osvobození příspěvků do fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů od DPPO [§ 19 odst. 1 písm. s)].
-
Novelou zákona o loteriích č. 215/2013 Sb. - do limitů pro odpočet bezúplatných plnění od základu DPPO dle § 20 odst. 8 se nezapočítávají bezúplatná plnění, která odpovídají uplatněným slevám na dílčím odvodu z loterií a jiných podobných her.
Zákonem č. 458/2011 Sb. došlo v ZDP např. k těmto změnám:
-
zvýšení hranice pro osvobození ostatních příjmů z příležitostných činností dle § 10 odst. 3 písm. a) nepřevyšujících v úhrnu za zdaňovací období částku 30 000 Kč (za rok 2013 se jednalo ještě o částku 20 000 Kč), osvobození částky 500 Kč na jedno včelstvo pro poplatníky s maximálně 60 včelstvy (za rok 2013 s maximálně 40 včelstvy),
-
speciální osvobození od DPFO pro příjmy z prodeje cenných papírů nepřesahujících v úhrnu za zdaňovací období částku 100 000 Kč [§ 10 odst. 3 písm. c)],
-
zvýšení hranice limitu pro maximální hodnotu darů odčitatelných od základu daně dle § 15 odst. 1 nebo dle § 20 odst. 8,
-
nová úprava osvobození členských příspěvků podle stanov, statutu, zřizovací či zakladatelské listiny podle § 19a - např. nejsou osvobozeny příspěvky Hospodářské komory či Agrární komory,
-
zrušení limitu maximálního uplatnění příspěvků placených Hospodářské komoře a Agrární komoře jako daňového výdaje dle § 24 odst. 2 písm. d),
-
právní úprava pro uplatnění odpisu pohledávky jako daňového výdaje dle § 24 odst. 2 písm. y) byla přizpůsobena novelizované úpravě tvorby opravných položek k pohledávkám dle § 8a zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
-
změny právní úpravy odpočtu na podporu výzkumu a vývoje podle § 34 odst. 4 a 5, který je dále stanoven a upřesněn v § 34a až 34e. Novinkou je, že odpočet může být buď 100% výdajů na podporu výzkumu a vývoje (jako za rok 2013), anebo nově též 110% výdajů na podporu výzkumu a vývoje, pokud poplatník na výzkum a vývoj vynaloží více prostředků, než v předchozím období. Projekt výzkumu a vývoje vymezuje § 34c (do roku 2013 se vycházelo z pokynu MF D-288), v § 34d je řešen odpočet u společníků osobních společností, v § 34e je upraveno závazné posouzení výdajů na výzkum a vývoj (do roku 2013 upraveno v § 34a),
-
omezení uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění na dítě (jen pro rezidenty EU, Norska nebo Islandu) - § 35ba odst. 2 a § 35c odst. 5,
-
možnost pro daňového rezidenta zdanit příjmy zdaněné srážkovou daní v daňovém přiznání - § 36 odst. 7 a § 38d odst. 4,
-
změna lhůty pro provedení ročního zúčtování daně ze závislé činnosti z 31. 3. na 15. 3. (§ 38ch odst. 4). Lhůta je zkrácena od 1.1.2014; dle informace GFŘ z listopadu 2013 se za rok 2013 tato nová úprava nepoužije,
-
zkrácení lhůty pro vrácení přeplatku z ročního zúčtování záloh zaměstnavatelem (místo při zúčtování za březen nově do konce března - § 38ch odst. 5). Lhůta je zkrácena od 1.1.2014; dle informace GFŘ z listopadu 2013 se za rok 2013 tato nová úprava nepoužije,
-
náležitosti mzdových listů rozšířeny o den nástupu do zaměstnání (§ 38j odst. 2).
Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb. např.:
-
přímo a nepřímo reaguje na nový zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ“) a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích (dále jen „ZOK“),
-
zpřehledňuje členění zákona a zavádí nové pojmy,
-
přineslo některé další důležité novinky - např. nová pravidla pro uplatnění srážkové daně z příjmů ze závislé činnosti na základě dohod o provedení práce nepřesahujících měsíčně 10 000 Kč (obdobně byla na 10 000 Kč stanovena hranice pro autorské honoráře).
S rekodifikací soukromého práva přímo souvisí např. tyto změny ZDP:
-
změny reagující na široké pojetí věcí. Za věc movitou je nově považován např. i obchodní podíl, a proto je dosavadní úprava osvobození od DPFO pro příjmy z prodeje movitých věcí přeformulována - nově jen pro příjmy z prodeje movitých věcí hmotných,
-
společník s. r. o. bude moci nově mít více druhů podílů a tyto bude možné vyjádřit kmenovým listem - nově zavedeno zdanění „zvýšení“ podílu společníka v době pěti let před prodejem, osvobození pro příjmy z prodeje cenných papírů neplatí pro příjmy z prodeje kmenového listu,
-
jednatel je členem statutárního orgánu, a proto je na základě nového členění příjmů ze závislé činnosti v § 6 odst. 1 ZDP jeho odměna zdaňována v rámci odměn členů orgánů právnických osob (to však není žádná věcná změna; o věcnou změnu by se mohlo jednat u odměny jednatele, který je daňovým nerezidentem -- zde je přeřazení jeho odměny do odměn členů orgánů spojeno s uplatněním srážkové daně),
-
náhrada pojmu půjčka novým termínem zápůjčka,
-
náhrada smlouvy o sdružení smlouvou o společnosti,
-
úprava pro nové smluvní typy (např. pacht či výprosa),
-
na závdavek se hledí jako na zálohu (§ 21b odst. 5 ZDP), zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), jej výslovně neřeší,
-
stejná pravidla jako pro příjmy nabyté dědictvím stanovena i pro příjmy nabyté odkazem,
-
daňové zvláštnosti „poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání“ se nově vztahují na „veřejně prospěšné poplatníky“ vymezené v § 17a ZDP (NOZ upravuje veřejně prospěšné právnické osoby v § 146 a násl.). V § 18a ZDP jsou obsažena zvláštní ustanovení o předmětu daně veřejně prospěšných poplatníků, v § 19b je upraveno osvobození bezúplatných příjmů od daně z příjmů právnických osob. Speciální odpočet od základu daně z příjmů právnických osob je nadále upraven v § 20 odst. 7 - věcnou změnou je, že od roku 2014 jej nebudou moci uplatnit obce, kraje, poskytovatelé zdravotních služeb a profesní komory a poplatníci založení za účelem ochrany a hájení podnikatelských zájmů svých členů, kteří nejsou organizací zaměstnavatelů,
-
o příjem z výměnku rozšířen výčet ostatních příjmů podle § 10 ZDP,
-
úprava pravidel zdanění zisku vytvořeného svěřenským fondem dle § 1448 a násl. NOZ. Svěřenský fond není právnickou osobou, ale podle § 17 ZDP je poplatníkem daně z příjmů právnických osob (zisk zdaněn obecnou sazbou DPPO 19%). Dále úprava pravidel pro zdanění příjmu vypláceného ze svěřenského fondu - příjem svěřenského správce je (např. dle důvodové zprávy k zákonnému opatření č. 344/2013 Sb.) příjmem ze samostatné činnosti dle § 7 odst. 1 písm. c) ZDP, podíl na zisku svěřenského fondu (podle § 21c pro účely daní z příjmů platí, že při plnění ze svěřenského fondu se nejdříve plní ze zisku fondu a až poté z ostatního majetku fondu) je pro fyzické osoby příjmem z kapitálového majetku dle § 8 ZDP [zdaněno 15% srážkovou daní dle § 36 odst. 2 písm. a) ZDP]. Plnění z majetku svěřenského fondu, který byl do svěřenského fondu vyčleněn pro případ smrti zakladatele, je osvobozeno dle § 4a ZDP. Plnění z majetku svěřenského fondu, který nebyl do svěřenského fondu vyčleněn pro případ smrti zakladatele, je ostatním příjmem podle § 10 odst. 1 ZDP (může však být za podmínek uvedených v § 10 odst. 3 ZDP od daně z příjmů fyzických osob osvobozeno),
-
definice domácnosti, kterou ZDP v § 21e odst. 4 přebírá ze starého zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (NOZ ji nedefinuje),
-
v § 21c je reagováno na institut vzájemného darování dle § 2061 NOZ - bylo-li ujednáno, že i dárce bude navzájem obdarován, jedná se pro účely daní z příjmů o koupi nebo směnu, a to i vzhledem k tomu, oč hodnota plnění jedné strany převyšuje hodnotu plnění druhé strany.
Nepřímo s rekodifikací soukromého práva souvisí např.:
-
přesun darů a zděděných příjmů do předmětu daní z příjmů,
-
nová pravidla pro práci s obvyklými cenami,
-
částečná změna struktury zákona a vymezení některých daňových pojmů - např. odpisovatel, samostatné vymezení finančního leasingu (podmínkou bude sjednání převodu do vlastnictví po skončení nájemního a obdobného vztahu již na začátku tohoto vztahu).
Do 31.12.2013 byly příjmy získané děděním zahrnuty do předmětu daně dědické s tím, že dědění od určitého okruhu osob (např. u syna dědícího po otci) bylo od daně dědické osvobozeno.
Příjmy nabyté děděním jsou bezúplatnými příjmy zařazenými do předmětu DPFO, resp. DPPO, které jsou však vždy (bez výjimek) osvobozeny od DPFO [§ 4a písm. a)], resp. DPPO (§ 19b).
Praktický dopad nové úpravy by měl být okrajový - právnická osoba dědí jen zcela výjimečně a fyzická osoba nejčastěji dědí v rámci příbuzenských a rodinných vztahů, u kterých je dosud uplatňováno osvobození od daně dědické. Výjimečně nová úprava rozšiřuje osvobození (proti dřívějšímu osvobození od daně dědické) - NOZ v rámci vymezení zákonné dědické posloupnosti (§ 1633 a násl.) rozšiřuje zákonné dědění také na 5. a 6. třídu dědiců - do páté třídy dědiců podle § 1639 NOZ patří praprarodiče zůstavitele, do šesté třídy dědiců podle § 1640 NOZ patří děti dětí sourozenců zůstavitele a děti prarodičů zůstavitele. „Ze zákona“ bude nově dědit osoba příbuzensky poměrně vzdálená, dědicem může být také osoba mimo příbuzenský vztah na základě závěti.
Novinky dědického práva, se kterými počítá NOZ, jako je např. dědění na základě dědické smlouvy nebo možnost nabytí majetku odkazem, by žádné zvláštní daňové komplikace přinést neměly. Pro nabytí majetku odkazem platí naprosto shodná pravidla jako pro nabytí majetku děděním. Podstatou odkazu je to, že odkazovník není dědicem a nenabývá podíl na dědictví, ale konkrétní věc.
ZDP obsahuje osvobození pro bezúplatné příjmy (dary) dle nového § 4a ZDP např. v písm. i) pro dary poplatníkům provozujícím zařízení pro péči o toulavá nebo opuštěná zvířata nebo pro péči o jedince ohrožených druhů živočichů použité k provozu tohoto zařízení - do 31.12.2013 vyloučeny ze zdanění dle § 3 odst. 4 spolu s dary fyzickým osobám provozujících školy a školská zařízení a poskytovatelům zdravotních služeb.
Od DPFO jsou dále osvobozeny bezúplatné příjmy podle § 10 odst. 3 písm. d) ZDP, např. jde-li o dary mezi příbuznými v řadě přímé. Dar dětí od jejich rodičů sice již není předmětem daně darovací, ale daní z příjmů, ale to nemá žádný praktický význam - dar zůstává nadále nezdaněn.
Předmětem DPFO dle § 3 odst. 4 ZDP (DPPO dle § 18 odst. 2) není majetkový prospěch:
-
vydlužitele při bezúročné zápůjčce,
-
vypůjčitele při výpůjčce,
-
výprosníka při výprose.
Zákonné opatření č. 344/2013 Sb. přineslo řadu změn v ustanovení pro úpravu základu daně v § 23 odst. 7 ZDP. Toto ustanovení řeší otázku úpravy základu daně z příjmů z důvodu rozdílu mezi sjednanou cenou a cenou obvyklou na trhu u transakcí mezi spojenými osobami. Nově se toto ustanovení od zdaňovacího období roku 2014 vztahuje i na transakce mezi spojenými osobami, které jsou poplatníky daně z příjmů právnických osob a je sjednána cena rovna nule. Sjednání nulové ceny je pochopitelně nesmysl, ale úmysl zákonodárce je jasný - zdanit na straně poskytovatele dané transakce fiktivní výnos na úrovni ceny obvyklé v těch případech, kdy plnění poskytováno bezúplatně. Typicky se jedná o poskytování bezúročných zápůjček mezi spojenými osobami (u těchto sice není sjednána cena nula, úrok prostě sjednán není, ale zvýšení základu daně o obvyklý úrok na straně zapůjčitele je zde jasným úmyslem zákonodárce). Zároveň je však v § 23 odst. 7 stanoveno, že úprava základu daně se neprovádí např. v případě, kdy sjednaná výše úroků ze zápůjčky [„zápůjčka“ je podle § 19 odst. 1 písm. zk) ZDP podmnožinou pojmu „úvěrový finanční nástroj“] mezi spojenými osobami je nula a věřitelem (tj. vydlužitelem) je člen obchodní
korporace
.
PŘÍKLAD
Společnosti s ručením omezeným B a C jsou dceřinými společnostmi společnosti A. Společnost A poskytne společnosti B bezúročnou zápůjčku. Jak bude upraven základ daně podle § 23 odst. 7 ZDP?
Protože se jedná o transakci mezi spojenými osobami, bude podle nových obecných zásad § 23 odst. 7 ZDP zvýšen základ daně z příjmů u společnosti A (u zapůjčitele) o obvyklý úrok - tento postup se uplatní poprvé za zdaňovací období započaté v roce 2014. U společnosti B (u vydlužitele) z důvodu přijetí bezúročné zápůjčky žádná daňová povinnost od 1.1.2014 nevzniká (§ 18 odst. 2 ZDP), podle úpravy účinné do konce roku 2013 u společnosti B hrozilo nebezpečí zdanění obvyklého úroku daní darovací jako bezúplatně nabytého jiného majetkového prospěchu.
PŘÍKLAD
Společnost s ručením omezeným A je společníkem s alespoň 25% podílem ve společnosti s ručením omezeným B. Společnost A poskytne své dceřiné společnosti B bezúročnou zápůjčku. Jak bude upraven základ daně podle § 23 odst. 7 ZDP?
Protože se jedná o transakci mezi spojenými osobami, měl by být podle nových obecných zásad § 23 odst. 7 ZDP zvýšen základ daně z příjmů u společnosti A (u zapůjčitele) o obvyklý úrok - viz předchozí příklad. Tato úprava základu daně se však neprovádí, pokud poskytne zápůjčku za úrok nižší než obvyklý (nebo za nulový úrok) člen obchodní
korporace
- společnost A je společníkem s. r. o, tedy členem obchodní
korporace
, a tato úprava základu daně u společnosti A se neprovádí. U společnosti B (u vydlužitele) z důvodu přijetí bezúročné zápůjčky, stejně jako v předchozím příkladu, žádná daňová povinnost nevzniká (od 1.1.2014 podle § 18 odst. 2 ZDP). U bezúročné půjčky poskytnuté před 1.1.2014 u společnosti B zdanění obvyklého úroku daní darovací nehrozilo (jiný majetkový prospěch nezískala společnost B bezúplatně, ale za protihodnotu spočívající ve zvýšení hodnoty podílu společnosti A poskytující bezúročnou půjčku).
Daňové zákonné opatření č. 344/2013 Sb. přineslo od 1.1.2014 tyto „prorůstové“ novinky:
-
zvýšení daňově uznatelné motivační částky poskytované středoškolákům (ze 2 na 5 000 Kč) a vysokoškolákům (z 5 na 10 000 Kč) - § 24 odst. 2 písm. zu),
-
zavedení odpočtu na podporu odborného vzdělávání (§ 34f) - odpočet 110 nebo 50% vstupní ceny hmotného majetku či softwaru s pořizovací cenou nad 60 000 Kč podle § 34g (odpočet na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání) nebo 200 Kč/hod a studenta podle § 34h (odpočet na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta).
Novinkou roku 2013 je, že podle § 21e odst. 3 ZDP se manželem (manželkou) pro účely daní z příjmů rozumí také partner podle zákona upravujícího registrované partnerství.
Nově se příloha k ZDP zatřiďující hmotný majetek odvolává na klasifikaci CZ-CPA (namísto již zrušené SKP). Z důvodové zprávy:
„K výjimečnému přesunu položek z jedné odpisové skupiny do jiné (a tím i změně doby odpisování) došlo pouze v jednom případě u tzv. transportních zařízení pro přepravu kusových materiálů, označovaných dosud v Příloze položkami (2-20), resp. (2-21), jen: transportní zařízení pro přepravu kusových materiálů. Tyto položky se stávají součástí položek dosud označovaných (3-25) Pneumatické a ostatní výtahy a dopravníky pro plynulé přemísťování výrobků a materiálu a (3-26) Ostatní zdvihací, manipulační, nakládací nebo vykládací zařízení. Touto změnou je sledováno odstranění historicky založeného, ale věcně neodůvodněného rozdílu v době daňového odpisování transportních zařízení (dopravníků) kusových a nekusových materiálů tam, kde se přitom dá předpokládat shoda v životnosti celých zařízení, byť s rozdílnými nároky na opravy a údržbu jejich dílčích komponentů. Tato shoda byla potvrzena i v pracovním styku získanými písemnými vyjádřeními třech výrobců těchto zařízení, potvrzujícími životnost celého transportního zařízení, ať již pro kusové nebo nekusové materiály, v rozsahu 10 až 15 let, což je dokonce více, než je stanovená doba odpisování pro třetí odpisovou skupinu (10 let).“
Do položky 6-3 (odpisová skupina 6) se projevuje upřesnění obsažené již v zákoně č. 458/2011 Sb. - pro obchodní domy stanoveno, že se jedná o obchodní domy s podlahovou plochou nad 2 000 m2.
Dne 15.11.2013 byla zveřejněna nová informace GFŘ k „nerealizovaným kursovým rozdílům“, která reaguje na rozsudky NSS č.j. 5 Afs/2011-94 a 5 Afs 56/2012-37. Od 1.1.2014 došlo k doplnění § 23 odst. 1 ZDP („příjmem“ u účetní jednotky „výnos“ a „výdajem“ „náklad“), od roku 2014 je tak dopad nerealizovaných kursových rozdílů do základu daně zcela jednoznačný.
Zákonné opatření č. 344/2013 Sb. přineslo řadu daňových terminologických změn. Označení pro „příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky“ podle § 6 ZDP bylo zkráceno na „příjmy ze závislé činnosti“, „příjmy z podnikání a jiné samostatné činnosti“ podle § 7 ZDP jsou nově označeny jako „příjmy ze samostatné činnosti“ a „příjmy z pronájmu“ podle § 9 ZDP jsou nově „příjmy z nájmu“. Namísto pojmu dar se nově používá pojem „bezúplatné plnění“, členem obchodní
korporace
je míněn společník obchodní společnosti i člen družstva.
Finanční leasing je definován v § 21d ve vazbě na předem sjednanou podmínku, že nájemce nabude nebo má právo nabýt předmět finančního leasingu (jeho předmětem nemůže být nehmotný majetek).
 
DALŠÍ DAŇOVÉ ZMĚNY
Změny v oblasti DPH od 1.1.2014 shrnuje příspěvek Ing. Dagmar Fitříkové „Změny v oblasti DPH v roce 2014“ zveřejněný v Účetnictví v praxi č. 1/2014 na str. 21. Především se jedná o:
-
povinnou elektronickou komunikaci od 1.1.2014,
-
odstartování institutu ručení za neodvedenou DPH z důvodu úhrady na nezveřejněné číslo účtu - pro úhrady počínaje 1.1.2014,
-
nová pravidla pro zdanění dodání vybraných nemovitých věcí dle § 56 ZDPH - viz samostatný článek Ing. Dagmar Fitříkové zveřejněný v tomto čísle na str. 17.
Pro rok 2014 zůstává v platnosti hranice obratu 1 mil. Kč za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců rozhodná pro povinnou registraci k DPH. Podle platné úpravy se tato hranice snižuje na 750 000 Kč k datu účinnosti zákona č. 458/2011 Sb., o zřízení jednoho inkasního místa, tj. k datu 1.1.2015. Zákon o zřízení jednoho inkasního místa (jeho část účinná k 1.1.2015) by však měl být zrušen - nejedná se jen o politickou proklamaci, ale o legislativní nutnost. Je tedy otázkou, jak bude snížení limitu pro povinnou registraci k DPH do budoucna vyřešeno - netvrdím, že ke snížení na 750 000 Kč od 1.1.2015 skutečně dojde, ale reálně je třeba s touto změnou počítat (s tím, že by se jednalo již o obrat dosažený za příslušné měsíce roku 2014 - např. za leden až prosinec 2014, za únor 2014 až leden 2015 atd.).
K ručení za neodvedenou DPH z důvodu úhrady na nezveřejněné číslo účtu si dovoluji dodat, že:
-
Tento důvod ručení byl do ZDPH zaveden zákonem č. 502/2012 Sb. s účinností od 1.1.2013 a s předpokládaným použitím pro úhrady od 1.4.2013 (proto jsou od 1.4.2013 v registru plátců zveřejňována čísla bankovních účtů, pokud je plátci určili ke zveřejnění).
-
Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb. s účinností od 1.12.2013 právní úpravu zásadně změnilo zavedením limitu dvojnásobku částky pro omezení plateb v hotovosti (2 x 350 000 Kč, tj. 700 000 Kč).
-
Na úhrady v období od 1.4.2013 (začátek použití tohoto institutu ručení dle ZDPH) do 31.12.2013 se institut ručení dle § 109 odst. 2 písm. c) ZDPH nepoužil na základě informace GFŘ z 29.3.2013 č.j. 14 232/ /13/7001 21002-012287, aktualizované dne 10.9.2013 informací č.j. 41 540/13/7001 21002-012287.
-
V důsledku informací GFŘ se původní úprava ručení z důvodu úhrady na nezveřejněné číslo účtu [§ 109 odst. 2 písm. c) ZDPH] účinná v období 1.1.2013 až 30.11.2013 vůbec nepoužila a úprava účinná od 1.12.2013 je použitelná až pro úhrady od 1.1.2014.
K limitu úplaty překračující 700 000 Kč je nutno dodat, že se nejedná o jednotlivou platbu. Důvodová zpráva k zákonnému opatření č. 344/2013 Sb. uvádí:
„Úplatou je zde nutné chápat vše, co bylo za zdanitelné plnění poskytnuto, a to bez ohledu na to, na kolik částí byla úplata rozdělena. Zákon o dani z přidané hodnoty ve svých ustanoveních používá pojem,úplata’ jako celková úplata za zdanitelné plnění (srov. § 36 odst. 1 zákona o dani z přidané hodnoty). Toto ustanovení není výjimkou a pojem,úplata’ v sobě zahrnuje celkovou částku za zdanitelné plnění poskytnuté příjemci.
Pro vznik ručení je irelevantní, zda je úplata poskytnuta celá bezhotovostním převodem, či částečně v hotovosti a částečně převodem bezhotovostním. Zkoumá se totiž vždy úplata v celkové výši. Příjemce tedy bude ručit i v případě, kdy úplatu za zdanitelné plnění ve výši 800 000 Kč poskytne částečně ve výši 350 000 Kč v hotovosti a ve výši 450 000 Kč bezhotovostním převodem na účet.“
Hodnotová hranice 350 000 Kč (dvojnásobek této částky pro použití institutu ručení za neodvedenou DPH ve výši 700 000 Kč) daná zákonem č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti, ve znění pozdějších předpisů, je takto nastavena od 27.5.2011 (v důsledku novely zákonem č. 139/2011 Sb.) - před 27.5.2011 činila 15 000 eur. Do budoucna lze očekávat snížení této hodnotové hranice přibližně na dvě třetiny (jen je s podivem, že koaliční experti nezaregistrovali již několik let starou náhradu limitu 15 000 eur limitem 350 000 Kč).
Informace k ručení za neodvedenou DPH jsou soustředěny na: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/ /dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/ruceni. Naposledy zde byla 31.10.2013 zveřejněna informace GFŘ k ručení za nezaplacenou daň dle § 109 odst. 2 písm. c) ZDPH pro případy některých specifických platebních transakcí:
-
faktoring a postupování pohledávek,
-
nepřímé platby pomocí notářské úschovy apod.,
-
platební kartou,
-
v exekučním či insolvenčním řízení,
-
u sdružení či skupiny.
Daň z nemovitých věcí pro rok 2014 je komentována v příspěvku Ing. Zdeňka Morávka „Daň z nemovitých věcí od roku 2014“, který byl zveřejněn v Účetnictví v praxi č. 12/2013 na str. 8.
Nově zavedená daň z nabytí nemovitých věcí, která nahradila daň z převodu nemovitostí, bude komentována v příspěvku v časopisu Účetnictví v praxi č. 3/2014. Nová úprava je sice z praktického hlediska zásadně jednodušší, ale je koncepčně dost odlišná od staré úpravy a prvé proniknutí do nových principů může být poměrně náročné. Bohužel prováděcí vyhláška č. 419/2013 Sb. stanovující pravidla pro určení tzv. směrné hodnoty byla vyhlášena až 9.12.2013 a na počátku roku 2014 tak zatím není funkční webová kalkulačka, kde by si mohl poplatník daně ověřit, zda bude pro něho výhodnější vycházet z ceny dle znaleckého posudku anebo ze směrné hodnoty (v tomto případě se pro daňové účely znalecký posudek nezpracovává). V době, kdy budou prvá daňová přiznání dle nové úpravy podávána (lhůta pro prvá přiznání uplyne na konci dubna), by však měla již být tato webová kalkulačka zprovozněna. Na počátku ledna 2014 dokonce ani nebyly dostupné tiskopisy k této dani.
V dani silniční se pro běžnou praxi od roku 2014 nic podstatného nezměnilo - viz příspěvek Ing. Martina Děrgela „Silniční daň od roku 2014“ zveřejněný v Účetnictví v praxi č. 1/2014 na str. 24.
Zajímavé změny nastaly od roku 2014 v zákoně č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“). Zásadně byla změněna úprava daňových povinností v případě úmrtí poplatníka - daňové povinnosti plní osoba spravující pozůstalost i za období od okamžiku úmrtí až do okamžiku ukončení dědického řízení (např. při úmrtí poplatníka v průběhu roku 2014 bude osoba spravující pozůstalost podávat za zemřelého poplatníka daňové přiznání za celý rok 2014 a zohlední tam i příjmy a výdaje za část roku 2014 od úmrtí poplatníka). Praktickou novinkou je také možnost platit vybrané daně inkasem z účtu nebo prostřednictvím SIPO. Lze očekávat, že uplatnění této novinky umožní daňová správa především poplatníkům daně z nemovitých věcí - na konkrétní rozhodnutí daňové správy si však budeme muset počkat. Další změny souvisí s rozšířením funkčnosti daňové informační schránky a novými možnostmi vstupu do daňové informační schránky.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
105/2013 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních
104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních
160/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
215/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
40/1964 Sb., občanský zákoník
502/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti
139/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění zákona č. 156/2010 Sb., a některé další zákony
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
89/2012 Sb., občanský zákoník
344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů

Vyhlášky

419/2013 Sb., k provedení zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí