Nedobytná pohledávka
Jak je to s DPH u nezaplacených závazků po 6 měsících u reverse charge?
Fyzická osoba, daňová evidence, má staré nedobytné pohledávky. Na základě inventarizace bylo zjištěno, že někteří dlužníci jsou již vymazáni z obchodního rejstříku. Vzhledem k tomu, že zánikem dlužníka bez právního nástupce zaniká také pohledávka věřitele, tak již nepovažujeme za nutné ji uvádět ve výkazu o majetku a závazcích. Samozřejmě bez daňového dopadu do základu daně. Je naše úvaha správná?
Fyzická osoba, daňová evidence, má ve své evidenci pohledávky z roku 1995–2005. Pohledávky, u kterých již nelze dohledat odběratele, bychom chtěli postupně (každý rok část) vyřadit z obchodního majetku. Dle § 5 odst. 6 ZDP zvýšíme základ daně o související výdaje, které již nemůžeme doložit, vztahující se k pohledávkám ve výši 100 %. Myslíme si, že datum vyřazení těchto pohledávek z obchodního majetku je na rozhodnutí poplatníka. Dále u pohledávek, u kterých je znám odběratel, postupujeme takto: 1) u dlužníků fyzických osob, kde došlo k úmrtí, pohledávky vyřazujeme a 2) u dlužníků právnických osob, kde došlo k zániku bez právního nástupce (jsou vymazány z OR), tyto pohledávky také vyřazujeme dle § 24 odst. 2 písm. y) body 1–6 ZDP, tzn. vyřazení bez daňového dopadu. Lze takto postupovat a řešit pohledávky během podnikatelských let? Nechceme ponechávat vše až na ukončení podnikání fyzické osoby, kde by potom došlo najednou k velkému dodanění pohledávek dle § 23 odst. 8 ZDP.
Pokud aktuálně nezaplatím fakturu do 6 měsíců od její splatnosti, mám povinnost jako odběratel vrátit DPH, ale když jsem dodavatel, mohu si tuto DPH stejným způsobem v daňovém přiznání k DPH po 6 měsících od splatnosti nárokovat zpět?
Faktura vystavena 1. 1. 2025, splatnost 14. 1. 2025, faktura ale došla 31. 8. 2025, DPH byla uplatněna 31. 8. 2025. Uhrazena byla 10. 9. 2025. Mezi datem splatnosti a úhradou je více než 6 měsíců. Znamená to, že v srpnu DPH neuplatním a uplatním ho až v září, tj. s úhradou?
A další případ - dobropis - vystaven opět 1. 1. 2025, splatnost 14. 1. 2025, dobropis došel až až 31. 8. 2025, DPH byla vrácena státu 31. 8. 2025. Úhrada dodavatelem proběhla až 10. 9. 2025. Mezi datem splatnosti a úhradou je více než 6 měsíců. Znamená to, že v srpnu DPH nevrátím, do přiznání ho uvedu až v září, tj. s úhradou, nebo v tomto případě mohu považovat dobropis (opravný daňový doklad) za pohledávku?
- Článek
Požádat o částečnou úhradu někoho jiného, není-li ručitel, se jmenuje oprava základu daně nedobytné pohledávky a najdeme ji v zákoně č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty. Nepřímá úhrada se tedy může týkat jen vaší DPH na výstupu přiznané z faktury a uhradí ji berní úřad. Jak lze předpokládat, bude třeba splnit podmínky, přičemž od letošního roku došlo k zásadním změnám.
- Článek
Neuhrazené pohledávky jsou běžnou součástí podnikatelské praxe, avšak jejich správná evidence a zohlednění v účetnictví a daňové evidenci představují komplexní úkol. Nejenže ovlivňují finanční zdraví firmy, ale také zásadně zasahují do výpočtu daňových povinností a prezentace účetní závěrky. Tento článek se podrobně věnuje klíčovým aspektům neuhrazených pohledávek, včetně jejich evidence, tvorby opravných položek a možnosti opravy odvedené DPH.
Evidujete nedobytnou pohledávku, kterou jste marně aktivně vymáhali, a nevíte, zda můžete snížit odvedenou DPH? Co vše musíte splnit, abyste opravu mohli provést? A jak to udělat?
- Článek
Dotaz Dotaz se týká vytvoření opravné položky k pohledávkám. Společnost s ručením omezeným provozuje mezinárodní kamionovou dopravu. Byla provedena doprava pro německého odběratele ve výši 875 EUR (22,2 tis. Kč). Odběratel nám fakturu neuhradil, z německé strany – od insolvenčního správce nám přišlo do mailu sdělení, že na uvedenou společnost byl prohlášen úpadek a dále nás požádal, abychom uvedenou pohledávku předložili k ověření spolu s veškerými dokumenty. Toto jsme provedli. Dotaz: jelikož se neorientujeme v německém právu, lze na uvedenou pohledávku při splnění podmínek vytvořit opravnou položku dle § 8c) Zákona o rezervách, bez ohledu, že odběratel je v úpadku?
Společnost s r. o., plátce DPH, má v evidenci neuhrazené vystavené faktury za období 1995–2020. K těmto fakturám nedělalo opravné položky. Jak správně postupovat při vyřazení těchto faktur z pohledu účetního, z pohledu daně z příjmů (ve kterých řádcích se to projeví), z pohledu DPH. A musíme tyto faktury ještě evidovat v podrozvaze, když je již nelze ani právně vymáhat?
Od roku 2025 platí u odběratele možnost snížení odpočtu daně u neuhrazené pohledávky více než 6 měsíců po splatnosti. Týká se to jen pohledávek do 10 000 Kč včetně DPH, přičemž částkou 20 000 Kč je limitován také jejich roční úhrn vůči jednomu dlužníkovi. Příklad: Dodavatel bude mít 3 pohledávky více než 6 měsíců po splatnosti u stejného odběratele vzniklé v r. 2025, všechny do 10 000 Kč vč. DPH, jejich celková výše do 20 000 Kč. Do konce roku už žádné práce nebude tomuto odběrateli fakturovat. Dluh bude vymáhat dvakrát písemně.
Limit pohledávek do 10 000 Kč vč. DPH se týká jejich nedoplatku, nebo výše pohledávky v době vystavení faktury?
Pokud by měl dodavatel 4 pohledávky do 10 000 Kč s tím, že hodnotou čtvrté pohledávky by již byl převýšen limit 20 000 Kč, mohl by snížit DPH na výstupu alespoň ze 3 pohledávek a ze čtvrté pouze částečně, do celkové výše 20 000 Kč?
Kde se naopak bude uvádět případné zvýšení DPH v případě, že odběratel dluh doplatí?
Stačí pro prokázání dvou písemných vymáhání mít uložený e-mail, nebo je třeba poslat datovou schránkou a mít uloženou doručenku?
Jakým způsobem se bude snížení odpočtu provádět? Předpokládáme, že pouze nějakým způsobem v přiznání k DPH? V jakých řádcích? Bude se promítat i do kontrolního hlášení?
6) Bude nutné ke snížení odpočtu něco na FÚ dokládat?
Jak je to od roku 2025 s možností vystavit opravný daňový doklad a nárokovat si DPH z nezaplacených pohledávek – je správné následující tvrzení, že je možné DPH uplatnit u těchto pohledávek? Jedná se mi o komplexní řešení nedobytných pohledávek. Neřeším odpis ani opravné položky k pohledávkám, jen návrat DPH z nezaplacené částky.
Faktury vystavené po 1. 1. 2025, jejichž hodnota včetně DPH nepřesahuje 10 000 Kč a zároveň odběratel nemá u společnosti celkové pohledávky vyšší než 20 000 Kč, pohledávka je po splatnosti delší než 30 dní. DPH je nárokováno u všech pohledávek vždy jednou za rok na konci účetního období, tj. v prosinci, nelze v jiném měsíci? Dodavatel musí prokázat, že dvakrát odeslal odběrateli upomínku.
Faktury, u kterých je odběratel v insolvenci a bylo zahájeno insolvenční řízení. DPH lze uplatnit z přihlášené pohledávky.
Faktury, u kterých je na odběratele vyhlášena k dané pohledávce exekuce. U nich lze DPH uplatnit v případě, že exekuce trvá alespoň 1 rok a nedošlo dosud k plnění a zároveň uplynuly 3 roky od původního zdaňovacího období pohledávky. Například u pohledávky z ledna 2025, která nebyla uhrazena, a na odběratele byla vyhlášena exekuce v důsledku této pohledávky, lze DPH nejdříve uplatnit v únoru 2028 za předpokladu, že běží již alespoň rok stále trvající exekuce.
Společsnost s r. o. eviduje nezaplacenou pohledávku - splatnost byla 28. 11. 2021 ve výši 220.000 Kč. V roce 2023 jsme zaúčtovali daňově zákonnou opravnou položku ve výši 110.000 Kč (558-391) ke dni 31. 12. 2023 dle § 8a ZoR. V tabulce C daňového přiznání jsme měli na ř. 5 částku 220.000 Kč a dále 110.000 Kč na ř. 6, 7. Nyní bychom chtěli dotvořit zákonnou opravnou položku do 100 % a zároveň ji odepsat. Jaké je správné účtování a k jakému datu? Jak správně to vykázat v daňovém přiznáním v tabulce C?
Evidujete nedobytnou pohledávku a nejste si jisti, zda můžete snížit odvedenou DPH? Náš checklist vám objasní podmínky, které musíte splnit, abyste opravu mohli provést, a poskytne jednoduchý návod, jak provést opravu základu daně a daně z nezaplacené pohledávky jak z pohledu věřitele, tak u dlužníka.
- Článek
Neuhrazené pohledávky představují významné riziko pro finanční stabilitu podniku, a proto je důležitá jejich správná evidence, pravidelná inventarizace a efektivní vymáhání. Je nezbytné pečlivě sledovat daňové aspekty spojené s odpisy pohledávek a využít dostupné daňové úlevy, což může významně přispět k finanční stabilitě podniku.
Fyzická osoba, daňová evidence, plátce DPH má v evidenci staré nedobytné pohledávky ve výši 600.000,- Kč (neuhrazené vydané faktury za prodej zboží z let 1995-2005). U těchto pohledávek bohužel nemáme definovaného odběratele, nelze to již dohledat. Tyto pohledávky by měly být předmětem dodanění při ukončení činnosti OSVČ nebo při přechodu na paušální výdaje či do paušálního režimu. Fyzická osoba s daňovou evidencí bude v roce 2024 ve ztrátě. Lze dobrovolně dodanit v roce 2024 část těchto pohledávek? Např. ztráta ve výši 200.000,- Kč, zvýšení základu daně o 400.000,- Kč (neuhrazené pohledávky) celkem zisk roku 2024 by byl ve výši 200.000,- Kč? Lze takto postupovat?
Společnost s r. o., plátce DPH, vystavila v červenci 2024 daňový doklad na poplatek za zrušení obchodního kontraktu. Protistrana s tímto byla srozuměna a s poplatkem souhlasila. Na poplatek byl vystavený daňový doklad a odvedeno DPH. Nyní, po více jak dvou měsících protistrana nereaguje na žádné zaslané výzvy, telefony nebere a poplatek neuhradila. Jelikož se jedná o částku cca 7 000 Kč, není pro společnost výhodné řešit spor přes právníka. Může společnost na uvedený poplatek v tomtéž roce vystavit opravný daňový doklad, kterým by si DPH nárokovala zpět a zároveň by se částka započetla s původním daňovým doklad, tudíž by nevzniklo žádné zdanitelné plnění pro daň z příjmu? Důvodem vystavení opravného dokladu by bylo prominutí poplatku za zrušení kontraktu. Opravný doklad by odeslala do datové schránky odběratele, čímž by byl splněna podmínka doručení dokladu. Byl by uvedený postup správný?
- Článek
Článek 90 směrnice 2006/112/ES musí být vykládán v tom smyslu, že prekluzivní lhůta pro podání žádosti o snížení základu DPH začíná běžet od okamžiku, kdy je zřejmé, že pohledávka nebude zaplacena, což musí být prokázáno daňovým orgánům.
- Článek
Poměrně hladce prošel na konci června prvním čtením vládní návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty (sněmovní tisk č. 726), která má navrženou účinnost od 1. ledna 2025. Důvodem novely zahrnující 445 bodů je na jedné straně transpozice evropských směrnic, zejména směrnice Rady EU 2020/285 týkající se zvláštního režimu pro malé podniky, a na druhé straně zapracování některých rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie.
Schvalované změny jsou napříč celým zákonem, takže nějakým způsobem budou mít dopad na všechny plátce, ale dotknou se i:
současných neplátců, jimž se změní pravidla pro vznik plátcovství na základě překročení obratu,
veřejnoprávních subjektů, které často využívají specifickou úpravu majetku vytvořeného vlastní činností, jež bude zcela zrušena, ale i
privátních osob se zdravotním postižením, protože jim bude zrušena možnost vracení daně.
A když už jsme u toho rušení, tak to čeká i omezení odpočtu u osobních automobilů. Životnost tohoto opatření, zavedeného od 1. ledna 2024, má skončit na silvestra 2026.
Jsme s. r. o., obchodujeme se zahraničím. Našemu dodavateli v Číně byla zřejmě zneužita adresa a komunikace. Uhradili jsme mu zálohovou fakturu. Peníze obdržel podvodník. Jak správně zaúčtovat takto zaslanou zálohu, která nám již nebude vrácena?