Odpisy - strana 98

Fyzická osoba (zemědělec), plátce DPH, uzavřel v roce 2005 leasingovou smlouvu na traktor. V roce 2005 zaplatil 1. mim. splátku 359 984 + 68 397 DPH. Od 1. 1. 2006 platil řádně splátky 18 372,5 + 3 490,8 DPH = 21 863,3 Kč. Smlouva byla uzavřena na 60 měsíců s pravidelnými splátkami. ZC 1 190. Cena leasingu je tedy 1 463 220 + 278 011,80 DPH. Dne 16. 10. 2006 došlo k předčasnému ukončení leasingové smlouvy s odkupem předmětu. Kupní cena byla stanovena ve výši 785 294,10 + 149 205,90 DPH = 934 500 Kč. Co všechno si může dát fyzická osoba za těchto podmínek do N roku 2006 v daňové evidenci. Chová se tento účetní případ jako LE nebo se mění logika na prodej na splátky (tzn., že do nákladů přijdou splátky + kupní cena traktoru). Co uplatněné DPH ze splátek?
Vydáno: 20. 03. 2007
V časopise Daně a právo z praxe v čísle 01/2007 v článku Ing. Machové není detailně rozebrána následující situace. Mám pohledávku splatnou v 02/2004, konkurzní řízení je zahájeno v 02/2006 a nebyla vytvořena 100% opravná položka v 04/2007, soud zamítl návrh na prohlášení konkurzu (pohledávka je tedy promlčená). Je správná úvaha, že nyní již nemohu provést 100% daňový odpis nyní již promlčené pohledávky (jedná se mi o daňový odpis pohledávky podle § 24 odst. 2 písm. y/) na základě zamítnutí konkurzu nebo se promlčecí doba po dobu trvání konkurzu pozastavuje a daňový odpis provést lze. Stejný případ by mohl nastat v situaci úmrtí dlužníka a následujícím dlouhotrvajícím dědickém řízení dojde k promlčení pohledávky. Jedná se o odpis pohledávek podle § 24 odst. 2 písm. y). V uvedeném článku je pouze zdůrazněna nutná podmínka.
Vydáno: 20. 03. 2007
Dne 1. 3. 2003 jsem jako fyzická osoba - podnikatel vedoucí daňovou evidenci, koupila na finanční leasing vůz Škoda Fabia, v pořizovací ceně 250 tis. Kč. Smlouva byla uzavřena na 48 měsíců. Dne 1. 3. 2003 jsem zaplatila 1. navýšenou splátku 25 000 Kč a pak 36 pravidelných splátek ve výši á 5 720 Kč. Do daňových nákladů bylo zaúčtováno v roce 2003 - 60 280 Kč, v roce 2004 - 72 336 Kč, v roce 2005 - 72 336 Kč, v roce 2006 - 12 056 Kč. V roce 2006 5. 2. byla uhrazena 36. splátka a dne 14. 2. 2006 byla Škoda Fabia odkoupena od leasingové společnosti za zůstatkovou cenu 70 934 Kč. Ke dni 14. 2. 2006 byl vůz zařazen do majetku firmy a dne 31. 3. 2006 vyřazen pro osobní potřebu. Dne 8. 4. 2006 byl vůz prodán za 160 tis. Kč. V roce 2006 byly všechny transakce zaúčtovány takto: Odkup vozu 70 934 Kč do daňových nákladů (splátky leasingu se účtovaly v průběhu celého leasingu jako nedaňové). Prodej vozu za 160 tis. Kč byl zdaněn v § 10 bez vlivu na zdravotní a sociální pojištění. Je tento postup správný?
Vydáno: 20. 03. 2007
Ve faktuře k rekonstrukci máme fakturovány stavební práce a technologii kuchyně (hrazeno zřizovateli z limitu ministerstva financí). Musím tuto technologii vzít do majetku školy a účtovat o ni samostatně, když v předávacím protokolu nejsou stanoveny ceny, pouze kusy? Jsem povinna shánět tyto ceny, odpisovat ...?
Vydáno: 07. 03. 2007
V textu § 32a odst. 4 zákona o daních z příjmů se hovoří o nehmotném majetku, ke kterému má poplatník právo užívání na dobu určitou... V ostatních případech, tj. kdy právo užívání je neomezené, se nehmotný majetek odpisuje podle jeho charakteru. Jak mám rozumět v první větě uvedenému \"právo užívání\"? Obecně platí, že právo užívání je licence (na základě licenční smlouvy), ale licence jako taková je nehmotný majetek v rámci \"ostatního majetku\", uvedeného ve druhé větě odstavce, který se odpisuje 72 měsíců. Takže první věta znamená, že se jedná vždy o licenci (=právo užívání) na dobu určitou. Druhá věta bude znamenat: v případě licence na dobu neurčitou se nehmotný majetek odpisuje po stanovené doby jednotlivých druhů. Ale vzniká nejednoznačnost, zda se tím náhodou nemyslí VLASTNICTVÍ těchto druhů a ne licence k těmto druhům. Protože licence např. k software by byla v \"ostatním nehmotném majetku\" a neumím si představit význam druhé věty ve smyslu: licence na dobu neurčitou licence (jako ostatního nehmotného majetku). Příklad: Firma zakoupila licenci na informační systém, tedy na software, na dobu neurčitou, s tím, že nabyvateli nevzniká vlastnické právo na software. Kromě tohoto licenčního poplatku vznikají ještě náklady na dodávku a implementaci uvedeného software. Otázka: Je vstupní cenou nehmotného majetku \"licence na informační systém\" součet licenčního poplatku + nákladů na implementaci? (Tato částka v součtu činí 17 mil. Kč.) Je zařazení tohoto majetku jako licence a jeho daňové odpisování 72 měsíců správné?
Vydáno: 05. 03. 2007
Naše společnost koupila pro podnikání budovy s pozemkem. Na faktuře zněl text: budovy specifikované v č. 1 písm. a,b,c x Kč pozemky specifikované v č. 1 písm. d-i y Kč. Celkem k úhradě: z Kč Podle dokumentace jde o tři budovy: provozně sociální objekt cca 150m2, skladovací halu cca 350m2 a sklad olejů cca 12m2. První dvě mají společnou zeď a lze projít dveřmi z jedné do druhé. Sklad olejů stojí samostatně. Všechny tři budovy jsou dle katastru označeny stejným číslem např. 3533, jen za lomítkem je každé jiné číslo např. 3533/12, 3533/13, 3533/16. Jak zařadit budovy do hmotného majetku a tedy jak odpisovat - samostatně či dohromady, i když je účel každé budovy jiný, pokud samostatně, pak podle jakého klíče ocenit jednotlivé budovy, když jsme je koupili všechny pod jednou cenou?
Vydáno: 05. 03. 2007
Ve výkladu pí. Ing. Sedláčkové k odpisování majetku pořízeného z finančního leasingu na straně nájemce, je i upozornění na dořešení záloh poskytnutých při sjednání smlouvy - ta je zaúčtovaná při poskytnutí na MD 314 a postupně rozpouštěna k úhradě závazků vůči pronajímateli. Autorka uvádí, že poplatník tuto zálohu \"připočte v okamžiku odkoupení ke kupní ceně. Součet těchto cen představuje kupní cenu, z níž bude majetek odpisován po jeho odkoupení\". Výklad správně řeší nutnost uzavřít dosud jen zaúčtované snížení aktiv při poskytnutí zálohy. K dořešení je účetní zachycení. Zápis 022 MD a 082 D nedovoluje zaúčtovat odpis této vstupní ceny. Je správný postup při zaúčtování vlivu zálohy na vstupní cenu 022 MD, 413 D s tím, že po ukončeném odpisování bude předmět vyřazen 022 D, 413 MD?
Vydáno: 28. 02. 2007
Fyzická osoba, která vede účetnictví si vzala úvěr na koupi osobního vozidla, které zahrne do majetku firmy. V OTP je zapsána jako vlastník vozidla. Můžu to účtovat jako pořízení hmotného majetku, založit kartu a odpisovat s tím, že úvěr zaúčtuji jako závazek a budu účtovat o jeho splátkách i úrocích? Problém mám jen v tom, že splátky úvěru zahrnují pojištění automobilu.
Vydáno: 27. 02. 2007
Společnost s ručením omezeným, čtvrtletní plátce DPH, vede účetnictví. Firma používá ke své podnikatelské činnosti nemovitost, ve které je v nájmu - není jejím majitelem. Na této nemovitosti provedla stavební úpravy, např. oprava WC, vybudování vnitřní zahrádky pro restauraci, oprava kanalizace, apod. Tyto jednotlivé opravy stály vždy nad 50 000 Kč bez DPH a byly hrazeny nájemcem nad rámec nájemného. Jak nájemce tyto opravy zaúčtuje a kdy budou pro něj nákladem? V případě, že toto technické zhodnocení odpisuje (se souhlasem majitele) nájemce, zařadí ho do stejné odpisové skupiny jako je zhodnocený majetek. Jak je to v případě, že o technické zhodnocení zvýší pronajímatel vstupní cenu nemovitosti? Budou pak tyto výdaje pro nájemce nákladem ihned?
Vydáno: 16. 02. 2007
Soukromý zemědělec vede daňovou evidenci a je plátce DPH. V minulých letech byly postoupeny restituční nároky od zemědělského družstva (ZD). To znamená - odkoupil od jednotlivých restituentů jejich rest. nároky od ZD. Na základě smluv o postoupení pohledávky mu jednotliví restituenti postoupili své rest. nároky vůči ZD. ZD tyto restituce vyrovnalo vydáním budov, strojů atd. Dle výše uvedených smluv, vyplácí soukromý zemědělec restituentům peněžní prostředky, dle splátkového kalendáře. Lze část restitucí (transformační podíl) odečíst jako daňový výdaj, případně v jaké výši a za kolik let zpět?
Vydáno: 09. 02. 2007
Jako nepodnikatelská osoba (jsem zaměstnanec své firmy), jsem koupil dům se čtyřmi bytovými jednotkami a žijí tam čtyři rodiny, s nimiž mám nájemní smlouvy, platby mi posílají na zvláštní účet. Jak mám vést účetnictví tohoto domu? Bude se jednat o příjmy z pronájmu dle § 9 zákona o daních z příjmů? Lze uplatnit do nákladů odpisy domu, z čeho mám vycházet při stanovení výše odpisů domu, jaké podklady jsou nutné pro zavedení účetnictví - kupní smlouva, platby za dům, zápis do katastru? Existuje pro mě, jako pro nepodnikatele, nějaká neoptimálnější varianta co nejjednoduššího vedení evidence o příjmech z pronájmu a výdajích? A co moje daňové přiznání?
Vydáno: 05. 02. 2007
Převzala jsem vedení daňové evidence za sdružení po zemřelé účetní. V září v roce 2004 koupilo sdružení osobní automobil a začátkem ledna 2005 jej prodalo na základě kupní smlouvy, tzn. od ledna 2005 byl jiný majitel - i v technickém průkazu. Vozidlo se splácelo do konce roku 2006 po 10 000 Kč. Bývalá účetní nedala do nákladů odpisy, ani zůstatkovou cenu při prodeji vozidla a splátky po 10 000 Kč dávala po celou dobu splátek do příjmů bez vlivu na zisk. Podotýkám, že prodejní cena v lednu 2005 byla nižší než nákupní cena v září 2004. U každé řádky v daňové evidenci při platbě 10 000 Kč měla zapsáno: \"prodej HIM za nižší než zůstatkovou cenu\". Lze takto postupovat? Je to správné daňově?
Vydáno: 02. 02. 2007
Sdružení fyzických osob má 3 účastníky. Podnikají ve výrobě nábytku. Ve smlouvě o sdružení je dáno, že veškeré příjmy a výdaje získané společnou činností se dělí na rovné díly 1/3. Vedením daňové evidence je pověřen jeden z účastníků. V roce 2006 prodal jeden účastník sdružení ostatním dvěma 1/2 nemovitosti, kterou má v osobním vlastnictví do sdružení. Nemovitost byla zaplacena z peněz všech účastníků sdružení, dle znaleckého posudku. Jak se budou provádět odpisy na nemovitost u jednotlivých účastníků v daňovém přiznání? Bude odpisovat též ten, kdo prodal nemovitost ostatním?
Vydáno: 02. 02. 2007
K 31. 12. 2006 mám v evidenci hmotného majetku automobil. Uplatnila jsem do nákladů celoroční odpis. Automobil vyřadím k 1. 1. 2007 do osobního užívání. Znamená to, že za leden 2007 ještě zaplatím silniční daň, a vzhledem k tomu, že k 1. 1. je v evidenci firmy, mohu na konci roku uplatnit poloviční odpis?
Vydáno: 01. 02. 2007
Mohu uplatnit odpisy hmotného majetku jen částečně (do výše nejnižšího daňového základu), když bych se jinak dostal do ztráty a to nechci?
Vydáno: 01. 02. 2007
Pořídili jsme nový osobní automobil přímo v SRN. Při převozu vozidla do ČR nám vznikly vedlejší náklady, tj. pojištění, značka pro převoz, a také PHM, které jsme kupovali jak v SRN tak v ČR. Registrační značku u nás vozidlo dostalo až po 14 dnech po zakoupení vozidla. Nevíme, kdy můžeme vozidlo zařadit do užívání, zda již v okamžiku získání převozní značky v SRN nebo až po získání registrační značky u nás v ČR? Máme do vstupní ceny počítat také PHM, které jsme do doby zařazení pořídili?
Vydáno: 29. 01. 2007
Podnikatel koupil ve 12/2005 osobní automobil s montážní přepážkou, DPH na vstupu uplatnil. PC v částce bez DPH byla 1 512 605 Kč. V roce 2005 neodpisoval ani daňově ani účetně, protože nákup se uskutečnil 15. 12. 2005. V 1/2006 pořídil technické zhodnocení na vozidle ve výši 25 210 Kč v ceně bez DPH. Pro rok 2006 jsem zaúčtovala účetní odpis ve výši 378 152 Kč. 1) Jaký bude daňový odpis automobilu Volvo XC90, D5 v roce 2006 (1. rokem ze zvýšené vstupní ceny a snížené do limitu ze zákona)? 2) Na jakém řádku daňového přiznání uvedu rozdíl mezi účetním a daňovým odpisem?
Vydáno: 29. 01. 2007
Jsme občanské sdružení a z dotace Evropské unie jsme pořídili počítačové vybavení, tj. drobný hmotný a nehmotný majetek. Dotace byla 100%. Jak správně účtovat pořízení a případné odpisy u majetku nad 40 000 Kč?
Vydáno: 26. 01. 2007
Ještě jednou se vracím k předčasnému ukončení LS. Můj dotaz byl zodpovídán RNDr Ivanem Fialou, ale některá data nebyla mnou dodána. Původní dotaz č. 1188/06. Dle zaslané odpovědi jsem se snažila výpočet provést, ale mám nedobrý pocit, že se mi to nepodařilo. Prosím o pomoc při výpočtu daňových a nedaňových položek dle níže uvedených údajů. LS uzavřena dne 5. 2. 2004, vstupní cena osobního automobilu byla 450 000 Kč, dále částka byla navýšena o finanční službu ve výši 201 564 Kč + 5 % DPH 10 080 Kč. Zálohová platba - akontace byla poskytnuta ve výši 67 500 Kč. Rovnoměrné splátky byly dle leasingového kalendáře v počtu 36. Prodejní cena byla dle LS ve výši 1 000 Kč. DPH z finanční činnosti jsme uplatňovali. Leasingových splátek bylo zaplaceno 31. Automobil byl odkoupen od leasingové společnosti za částku 50 900,90 Kč. Jak daný problém v roce 2006 správně vypočítat a zaúčtovat?
Vydáno: 26. 01. 2007
Dne 1. 3. 2001 splatná fa ve výši 110 529 Kč V roce 2001 odpis 20 % (opravná položka) v roce 2002 odpis 30 % v roce 2003 odpis 30 % v roce 2004 odpis 20 % odpisy jsem dala jako daňové. Fa je přihlášena u soudu, na firmu je vyhlášen konkurz, správce konkurzní podstaty nám sdělil dne 20. 12. 2006, že nám bude zatím vyplaceno 19,5 % - 23 969,00 Kč. Dosud jsme je neobdrželi. V roce 2005 - 2006 jsem nic neúčtovala, v roce 2007 obdržíme peníze, tak stornuji odpis ve výši úhrady (odpis 558/395, úhradu 221/311, zrušení opr. pol. -558/-395), ale nevím zda je to tak úplně správně.
Vydáno: 26. 01. 2007