Součástí tzv. „konsolidačního balíčku“, resp. zákona č. 349/2023 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, se stala, jako nová část třicátá pátá, i novela zákona č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a to s účinností od 1. 1. 2024 (dále „novela zákona“). Z přechodných ustanovení vyplývá odlišná úprava pro použití některých ustanovení novely zákona.
Novela účetních a dalších souvisejících předpisů pro podnikatele od 1. 1. 2024
Ing
Jiří
Koch
Úplně na začátek na vysvětlenou –
nejde o nový zákon o účetnictví
v podobě, která byla až do začátku minulého roku (tj. roku 2023) poměrně široce prezentována Ministerstvem financí a kladně hodnocena některými katedrovými ekonomy, a to počínaje formou věcného záměru až po konkrétní návrh zákona. Poslední dokument, kde je umístěn tento návrh zákona o účetnictví, se nalézal ve vládním VeKLEP pod čj. MF-20192/2022/32-13 PID KORNCKKHGM1N s datem poslední úpravy 10. 12. 2022, v rubrice „Zpracování“ se stavovou informací „3 – připomínkové řízení ukončeno“. To znamená, že tento návrh prošel pouze vnějším připomínkovým řízením (bez vypořádání připomínek), chybí související doprovodné zákony a prováděcí vyhlášky a je jasné, že účinnost nového zákona o účetnictví, a zcela určitě v přepracované podobě, tak lze očekávat později, než se předpokládalo. Z praktických důvodů nemá smysl se tímto materiálem v současnosti dále zabývat.Novela zákona, která je součástí tzv. „konsolidačního balíčku“, obsahuje zejména
následující větší novinky
, jejichž datum účinnosti se liší:–
zavedení konceptu
funkční měny
, účinné již od 1. 1. 2024, –
implementaci evropské směrnice o podávání
zpráv podniků o udržitelnosti
(tzv. CSRD), účinné již od 1. 1. 2024,–
implementaci evropské směrnice o
zveřejňování informací o dani z příjmů
některými podniky a pobočkami (tzv. CBCR), účinné od účetního období započatého od 22. 6. 2024.Dalšími změnami
s účinností od 1. 1. 2024 jsou: –
nová
definice čistého obratu
,–
rozšíření okruhu
informací uváděných v příloze v účetní závěrce
,–
legislativně-technické úpravy.
Novela zákona je doprovázena novelou vyhlášky č. 500/2002 Sb
., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů; ve sbírce zákonů byla zveřejněna v částce 199 ze dne 29. 12. 2023 v části první jako vyhláška č. 443/2023 Sb., kterou se mění některé vyhlášky provádějící zákon o účetnictví v souvislosti s vedením účetnictví v jiné než české měně, dorovnávací daní a vymezením čistého obratu
(dále „novela vyhlášky“).Na jednotlivé změny vyplývající z novelizovaných účetních přepisů a týkající se podnikatelů se stručně podíváme ve vzájemných souvislostech.
Institut funkční měny
Institut funkční měny je největším mediálním „hitem“ novely zákona, ale především politickým úkolem.
Umožňuje vést účetnictví v jiné než české měně
, bude-li tato jiná měna zároveň funkční měnou
. Toto umožňují účetním jednotkám vložené § 24a až 24d novely zákona. Účetní jednotky tak mohou vést účetnictví a sestavovat účetní závěrku v tzv.
funkční měně
, pokud se ji účetní jednotka rozhodne použít. Funkční měnou se nazývá měna primárního ekonomického prostředí
, v němž účetní jednotka vyvíjí svou ekonomickou činnost, která se shoduje s měnou, v níž účetní jednotka fakticky realizuje svou činnost a v níž probíhá většina jejích transakcí. Prokázání splnění podmínek pro použití funkční měny leží na účetní jednotce. Funkční měnu bude pak účetní jednotka povinna používat tak dlouho, dokud tato nepřestane být funkční měnou účetní jednotky. To znamená například, že přechody mezi českou korunou a cizí měnou je možno provést pouze tehdy, kdyby došlo k prokazatelné změně měny primárního ekonomického prostředí účetní jednotky
(jako jsou případy změny oblasti podnikání nebo přeměny), a nikoliv tehdy, když by se to managementu jevilo jako výhodné. Funkční měnu nebudou moci použít vybrané účetní jednotky (organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace a zdravotní pojišťovny) a účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví. Použití funkční měny je toliko právem nikoliv povinností účetní jednotky
, přičemž výchozí měnou účetnictví pro účetní jednotky zůstává česká měna.Při určování funkční měny
účetní jednotka zpravidla bere v úvahu faktory jako:–
měna a země, jejíž konkurenční prostředí a předpisy převážně ovlivňují prodejní ceny zboží a služeb,
–
podíl transakcí účetní jednotky provedených v dané měně vyšší než 50 %,
–
měna, která nejvíce ovlivňuje mzdové, materiálové a ostatní náklady na vyráběné výrobky nebo poskytované služby,
–
měna, v níž jsou vedeny pohledávky, dluhy a vlastní
kapitál
. Funkční měnu například využije česká dceřiná společnost založená zahraniční společností nebo zahraniční pobočka, neboť
–
aktivity dceřiné společnosti jsou prodloužením činnosti mateřské společnosti do zahraničí,
–
dceřiná společnost nemá
de facto
žádnou samostatnost,–
transakce s mateřskou společností tvoří velkou část aktivit dceřiné společnosti,
–
peněžní toky dceřiné společnosti z jejích aktivit přímo ovlivňují peněžní toky mateřské společnosti, protože dceřiná společnost uskutečňuje veškeré transakce pouze s mateřskou společností.
Novelou zákona se do zákona o účetnictví zavádí termín
měna účetnictví
. Měnou účetnictví může být nejen česká měna, ale také euro, americký dolar nebo britská libra
, pokud zároveň splňují definiční znaky funkční měny účetní jednotky. Měnu účetnictví lze změnit jen k prvnímu dni účetního období. Účetní jednotka samozřejmě může setrvat u používání koruny české i tehdy, když tato fakticky není měnou jejího primárního ekonomického prostřední. Cizí měnou
se rozumí jiná měna než měna účetnictví. Novela zákona obsahuje i
metodu přepočtu účetních limitů
na jinou měnu v případě, že měnou účetnictví účetní jednotky není česká koruna, a ustanovení, kdy a jakým kurzem přepočítávat cizí měny
na měnu účetnictví.Účetní kritéria uvedená v české měně
(např. pro určení kategorizace účetních jednotek a skupin účetních jednotek) v případě, že měnou účetnictví účetní jednotky není česká měna, se přepočtou na měnu účetnictví kurzem devizového trhu
vyhlášeným Českou národní bankou k měně účetnictví pro poslední den bezprostředně předcházejícího účetního období.Pro přepočet majetku a závazků vyjádřených v cizí měně
účetní jednotka obecně použije tzv. obecný kurz
, což je kurz vyhlášený k cizí měně centrální bankou příslušnou pro měnu účetnictví pro den přepočtu. Centrální bankou jsou: –
Česká národní banka (CZK),
–
Evropská centrální banka (EUR),
–
Federální rezervní systém (USD) a
–
Bank of England (GBP).
Praktickou změnou je možnost
považovat za kurz pro den přepočtu také kurz vyhlášený pro předcházející den
. Stejně jako v současnosti lze použít pevný kurz
, a v případě nákupu nebo prodeje peněžních prostředků cizí měny za měnu účetnictví též kurz použitý při uskutečnění tohoto nákupu nebo prodeje
. Možnost použití jiné měny než Kč v účetnictví bude mít jistě smysl například pro firmy, které působí na trhu s nemovitostmi, tj. budovy nakupují a prodávají v EUR, nájemné inkasují a provize hradí v EUR, mzdové prostředky jsou zanedbatelné a financují se z úvěrů poskytnutých v EUR. Dále se jedná o firmy, které zpracovávající kotované komodity, např. ropu nebo ty, které nakupují díly pro montáž v tuzemsku a exportují hotový výrobek do zahraniční (montáž PC, LED TV atd.).
Příklad 1
Účetní jednotka za úvěr v EUR pořídí nemovitost v EUR, která je následně pronajímána a nájem je sjednán a hrazen v EUR. Účetní jednotka při účtování v Kč
–
vykazovala kurzové rozdíly z přijatého úvěru v EUR a splátek tohoto úvěru,
–
hodnota nemovitosti byla k datu pořízení přepočtena na Kč a následně odpisována v Kč,
–
vykazovala kurzové rozdíly z plateb nájemného v EUR.
Po přechodu na funkční měnu nebude již účetní jednotka o těchto rozdílech účtovat. Hodnota budovy bude přepočtena kurzem k datu přechodu na funkční měnu. Odpisy vykazované následně v EUR se budou lišit od odpisů, které by byly vykazovány, kdyby byla použita funkční měna od samého začátku. Nerealizované kurzové rozdíly, které byly vykázány k datu přechodu na funkční měnu, bude třeba vést odděleně.
Jako argument pro zavedení funkční měny do českého právního řádu se uvádí zejména snížení množství přepočtů, a tím i
minimalizace vzniku kurzových rozdílů
. Pokud k tomu nejsou zvláštní důvody, jako jsou výše uvedené, účetní jednotka by měla zvažovat přechod na funkční měnu vzhledem k tomu, že
většina tuzemských transakcí probíhá výlučně v české měně
, a to včetně vztahů účetní jednotky působící na území ČR ke státnímu rozpočtu z titulu nepřímých daní a institucím sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění. Tyto transakce by musely být sledovány jako cizoměnové, logicky se vznikem kurzových rozdílů. Nelze opomenout ani statistické zjišťování, které používá výhradně Kč. Ani z hlediska pracnosti nejsou stávající přepočty objemných operací v cizích měnách na Kč (a naopak) problémem; jejich účtování je rutinní operací prováděnou nastavením účetního software (např. nákup a prodej zásob, úhrada pohledávek a závazků, výpočet kurzových rozdílů), stejně tak i případný přepočet účetních výkazů na cizí měnu zvoleným algoritmem. Na možnost vést účetnictví v jiné než české měně reaguje i novela vyhlášky
. V nových § 61d a 61e upravuje účetní metodu týkající se způsobu určení funkční měny a postupu při změně měny účetnictví v účetní závěrce
. V otázce konkrétních
faktorů a kritérií pro určení funkční měny
účetní jednotky nové ustanovení § 61d odkazuje na mezinárodní účetní standardy, zejména IAS 21 Dopady změn měnových kurzů.
Doplněné ustanovení § 4 odst. 8 ukládá účetním jednotkám, že i
údaje za minulé účetní období musí být vykázány v nové měně účetnictví
, byť tato měna v daném období nebyla měnou účetnictví. Postup přepočtu částek uváděných ve výkazech účetní závěrky za minulé účetní období je uveden v ustanovení § 61e, které podrobně upravuje způsob, jakým účetní jednotka provede přepočet příslušných údajů v rozvaze, ve výkazu zisku a ztráty, přehledu o změnách vlastního kapitálu a přehledu o peněžních tocích za minulé účetní období v měně účetnictví běžného období, resp. jaký kurz pro tyto přepočty použije.Novým prvkem je
průměrný obecný kurz
, který se použije pro přepočet údajů za minulé účetní období vykazované ve výkazu zisku a ztráty, v přehledu o peněžních tocích a přehledu o změnách vlastního kapitálu. Průměrný obecný kurz se vypočítá jako průměr obecných kurzů v průběhu účetního období. Novela vyhlášky blíže neurčuje jeho výpočet za srovnávací účetní období a jeho určení ponechává na účetní jednotce, která tak tento výpočet musí upravit ve svém vnitřním předpise. Obvykle se bude jednat o prostý aritmetický průměr dostupných obecných kurzů za celé účetní období. Dále novela zákona umožňuje účetním jednotkám, u kterých celková hodnota aktiv (netto) dosahuje hodnoty alespoň 10 miliard jednotek měny účetnictví,
vykazovat jednotlivé položky v účetní závěrce v celých milionech
. Současně je také vyžadováno uvedení měny, v níž jsou jednotlivé položky vykázány
, tj. měny účetnictví, ve všech částech účetní závěrky.Daňový pohled
Podle nového § 23i
novely zákona o daních z příjmů
má poplatník možnost (při splnění vymezených podmínek) nerealizované kurzové rozdíly vyloučit ze základu daně
ve zdaňovacím období, ve kterém vzniknou, a zdanit je až ve zdaňovacím období, ve kterém budou realizovány. O vstupu do tohoto režimu musí poplatník správce daně informovat a musí jej poté používat na všechny kurzové rozdíly, které mu vzniknou
. Období, po které bude poplatník v tomto režimu, by nemělo být kratší než tři zdaňovací období, přičemž při vystoupení z režimu bude nutné dodanit všechny dříve nezdaněné kurzové rozdíly
.Při výpočtu daně z příjmů právnických osob se vychází z výsledku hospodaření v cizí měně
. Položky uváděné v daňovém přiznání jsou přepočteny na české koruny na základě kurzů ČNB (zpravidla kurzem ke konci zdaňovacího období). Limity dané zákonem o daních z příjmů jsou také přepočteny na funkční měnu. Daň je možné zaplatit v korunách nebo v cizí měně. Nedoplatky nebo přeplatky z titulu kurzových rozdílů nebudou vznikat, resp. nevznikne nárok na jejich vrácení.U daně z přidané hodnoty
se tento koncept (tj. funkční měny) jeví jako nevhodný, protože by plátcům daně v tuzemských situacích přinesl dodatečnou administrativní zátěž. Z tohoto důvodu je tedy pro oblast DPH prozatím ponechán současný platný koncept při zachování přiznání v „CZK“.Zpráva o udržitelnosti
V prosinci 2022 byla přijata směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2022/2464 o podávání zpráv podniků o udržitelnosti (Corporate Sustainability Reporting Directive – „směrnice CSRD“). Povinnost vykazovat zprávy o udržitelnosti, kterou směrnice CSRD přináší, je rozvržena do několika fází. Novela zákona obsahuje pouze
první fázi náběhu této povinnosti, která má být účinná již od 1. 1. 2024
. Další fáze náběhu patrně budou součástí až nového zákona o účetnictví či jeho další novely.Stávající část osmá zákona o účetnictví, která upravuje uvádění nefinančních informací, se celá nahrazuje novým zněním upravujícím vyhotovování zpráv o udržitelnosti.
Udržitelností se rozumí
otázky životního prostředí, sociální otázky, lidská práva a jejich dodržování, správa a řízení, péče o zaměstnance a boj proti korupci a úplatkářství. Účelem zprávy o udržitelnosti je poskytnout informace potřebné k pochopení dopadů činnosti účetní jednotky na udržitelnost a k pochopení vlivu udržitelnosti na vývoj, výkonnost a postavení účetní jednotky.Okruh povinných subjektů
se shoduje s okruhem subjektů, které dnes podávají přehled nefinančních informací, takže zprávu o udržitelnosti vyhotovuje pouze účetní jednotka, která:a)
je obchodní korporací,
b)
je subjektem veřejného zájmu,
c)
by byla velkou účetní jednotkou, i kdyby nebyla subjektem veřejného zájmu a
d)
k rozvahovému dni má více než 500 zaměstnanců za účetní období.
Obdobná pravidla platí i pro povinnost vyhotovovat konsolidovanou zprávu o udržitelnosti.
Novela zákona obsahuje také
výčet výjimek z povinnosti vyhotovovat zprávy o udržitelnosti
, úlevy pro malé a střední podniky a povinný obsah zpráv o udržitelnosti.Zpráva o udržitelnosti je
samostatným oddílem výroční zprávy
. Výroční zpráva účetní jednotky, která zpracovává zprávu o udržitelnosti, se vyhotovuje ve formátu Extensible Hypertext Markup Language (přípona xhtml) s tím, že tento požadavek se bude vztahovat na všechny její součásti (tedy i na účetní závěrku). Obsahem zprávy o udržitelnosti se v tomto příspěvku nebudu zabývat, neboť
povinný výčet jednotlivých oblastí je poměrně podrobně uveden v novele zákona
(a rozvinut standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti přijatými Evropskou komisí). Jejich zavádění do firemních informačních systémů a ověřování budou jistě významným obchodním artiklem specializovaných týmů velkých auditorských firem, které dotčené služby již prezentují na svých webových stránkách.Z hlediska praxe lze snad jen dodat, že z obsahu zprávy o udržitelnosti vymezeného v § 32h novely zákona je zjevné, že ji nemohou, a tedy ani nebudou vypracovávat v účetních jednotkách naše kolegyně a kolegové účetní, byť ustanovení o této zprávě jsou součástí zákona o účetnictví. Na podporu svého názoru uvádím, že z účetnictví opravdu nelze získat informace například o:
–
„… časově vymezených cílech souvisejících s udržitelností, které si účetní jednotka určila, případně také absolutních cílech snížení emisí skleníkových plynů alespoň pro roky 2030 a 2050, včetně popisu pokroku, jakého účetní jednotka při plnění těchto cílů dosáhla, a prohlášení o tom, zda jsou tyto cíle účetní jednotky týkající se otázek životního prostředí založeny na přesvědčivých vědeckých důkazech“,
ani o:
–
„úloze příslušných orgánů účetní jednotky s ohledem na udržitelnost, včetně popisu jejich odborných znalostí a dovedností ve vztahu k plnění této úlohy či přístupu k těmto odborným znalostem a dovednostem“
,nebo o:
–
„postupu náležité péče, který účetní jednotka uplatňuje ve vztahu k udržitelnosti a případně také dodržování požadavků Evropské unie na uplatňování postupů náležité péče, …“
apod. Změny v dalších souvisejících předpisech
V souvislosti zejména s povinností vyhotovit a auditorem nechat ověřit zprávu o udržitelnosti
byla přijata novela zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech
, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se zejména o následující změny a doplňky:–
doplnění definice auditorské činnosti o ověření zprávy o udržitelnosti,
–
ověření zprávy o udržitelnosti se bude provádět na úrovni omezeného ujištění a bude vymezen rozsah ověření auditorem. V souvislosti s ověřením zprávy o udržitelnosti bude:
–
rozšířen požadavek na odbornou praxi asistenta auditora před vstupem do profese o provádění ověřování zpráv o udržitelnosti nebo jiných služeb souvisejících s udržitelností v délce osm měsíců a
–
doplněn požadavek na rozšíření zkoušek před vstupem do profese o problematiku udržitelnosti včetně jejího ověřování,
–
rozšířen požadavek na nezávislost auditora při ověřování zprávy o udržitelnosti,
–
doplněn stejný požadavek na smlouvu o ověření zprávy o udržitelnosti a její ukončení jako na smlouvy o povinném auditu (určení auditora, podmínky ukončení smluv),
–
stanoven obsah zprávy auditora o ověření zprávy o udržitelnosti,
–
stanoveno omezení poskytování neauditorských služeb při akceptaci zakázky na ověřování zprávy o udržitelnosti u subjektů veřejného zájmu,
–
doplněn seznam a výše sankcí za porušení zákonných povinností v souvislosti s ověřováním zprávy o udržitelnosti,
–
platit, že stávající auditoři nebudou moci provádět ověření zprávy o udržitelnosti, dokud si nedoplní požadované KPV. Tato informace bude zapsána v rejstříku auditorů.
Další souvislostí je změna zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, kde se v
§ 118 odst. 2 písmeno c) uvádí mimo jiné i ustanovení o prohlášení odpovědných osob emitenta, spolu s uvedením jejich jmen a funkcí, že podle jejich nejlepšího vědomí zpráva o udržitelnosti
nebo konsolidovaná zpráva o udržitelnosti, má-li emitent povinnost ji vyhotovovat, je vyhotovena v souladu se standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti přijatými Evropskou komisí
a požadavky stanovenými na základě čl. 8 odst. 4 přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího rámec pro usnadnění udržitelných investic.Zpráva o daních z příjmů
Povinnost pro velké nadnárodní skupiny
sestavit a zpřístupnit zprávu o daních z příjmů
, resp. konsolidovanou zprávu o daních z příjmů
, představuje implementaci evropské směrnice, a to za zdaňovací období započatá dnem 22. 6. 2024
, byla zařazena do novely zákona v části deváté v nových § 32m až 32r. Smyslem sestavení zprávy o daních z příjmů je podat informace o tom, v jakém státě jsou placeny daně z příjmů a v jaké výši
.Tato povinnost se týká samostatných, resp. konsolidujících účetních jednotek, které jsou obchodní společností a které mají zahraniční pobočku nebo zahraniční stálou provozovnu a ve dvou po sobě následujících účetních obdobích jejich roční úhrn čistého obratu či roční úhrn čistého obratu na konsolidovaném základě dosáhne 19 mld. Kč.
Zprávu o daních z příjmů
zpřístupňuje
samostatná účetní jednotka z jiného státu než členského státu EU, která má formu srovnatelnou s obchodní společností a má v účetním období pobočku na území ČR, pokud ve dvou po sobě následujících účetních období roční úhrn čistého obratu pobočky dosáhne 200 mil. Kč a výnosy účetní jednotky dosáhnou částky odpovídající částce 750 mil. EUR. Obdobná pravidla platí i pro zpřístupnění konsolidované zprávy o daních z příjmů.K zamyšlení může vést ustanovení § 32n odst. 6 novely zákona, v němž se uvádí, že
zpráva o daních z příjmů nemusí obsahovat informace, jejichž uvedení by mohlo závažně poškodit obchodní postavení účetní jednotky
, a dále upravuje podmínky uplatnění této výjimky. Inspirací k tomuto zamyšlení může být následující judikát
(byť ten se týká informací v příloze v účetní závěrce). Judikát
Ve vztahu
k uvádění některých údajů v příloze v účetní závěrce, které mohou být z hlediska společnosti publikující účetní závěrku ve sbírce listin citlivé
, protože mohou třetím osobám, včetně konkurence, ale třeba jejím odběratelům odhalit důvěrné údaje, které před nimi společnost z obhajitelného důvodu tají, stojí za pozornost usnesení Nejvyššího soudu ze dne 24. 2. 2022, sp. zn. 27 Cdo 2536/2021. Nejvyšší soud pod bodem 33 odůvodnění svého rozhodnutí uvedl: „… pokud by snad zveřejnění některých údajů účetních záznamů (ve smyslu § 21a odst. 4 zákona o účetnictví) bylo způsobilé přivodit zapsané osobě újmu, bylo by možné uvažovat o tom, že zapsaná osoba by zveřejnila listiny vypočtené v § 66 písm. c) z. v. r. i bez takových údajů“.
V podstatě tím Nejvyšší soud posvětil postup, k němuž v praxi dochází a který zahrnuje
„začernění“
takových prokazatelně citlivých a společnostmi chráněných údajů
v listinách, jež povinně zakládají do sbírky listin.Nová definice čistého obratu
Podle nově definovaného § 1d odstavce 2 novely zákona
se čistým obratem pro účely účetnictví rozumí výše výnosů z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb za účetní období. Ročním úhrnem čistého obratu
se rozumí čistý obrat vydělený počtem započatých měsíců, po které trvalo účetní období, a vynásobený 12.Zvláštní definici čistého obratu
obsahují nové odstavce 3 až 5 v případě banky, spořitelního a úvěrního družstva a systémově významného obchodníka, pojišťovny a zajišťovny. Čistým obratem účetní jednotky, u které hlavním předmětem činnosti není podnikání
, se rozumí výše výnosů za účetní období.Způsob zjištění čistého obratu pro podnikatelské účetní jednotky podrobněji vymezuje novela vyhlášky
v novém § 35. V důvodové zprávě k novele vyhlášky se uvádí, že jednotná výpočtová báze je nezbytná, aby účetní jednotky byly zařazeny do správné kategorie účetních jednotek, neboť na kategorizaci jsou navázány další zákonem o účetnictví upravené povinnosti
(rozsah účetní závěrky a v ní zveřejňované informace, povinnost auditu). Rovněž je nezbytné zabránit nesprávnému výkladu pojmu „čistý obrat“ v tom smyslu, že se jedná pouze o tržby (řádky I. a II. výkazu zisku a ztráty v druhovém členění). Takový výklad by zcela opomíjel obory činností, které zobrazují výnosy ze své obvyklé hospodářské činnosti na jiných řádcích, než jsou uvedené tržby. Účetními jednotkami, které nevykazují výnosy z „běžné“ či „obvyklé“ podnikatelské činnosti (tzv. „core business“ nebo „ordinary activities“) v tržbách (řádky I. a II. výkazu zisku a ztráty v druhovém členění), jsou například:–
směnárny (výnosy ze svých služeb vykazují jako transakce s cizí měnou, tedy jako kurzové zisky nebo ztráty),
–
faktoringové společnosti (výnosy z transakcí se „zbožím“, kterým jsou v jejich případě tedy pohledávky, vykazují v ostatních výnosech),
–
poskytovatelé půjček (výnosy ze svých služeb vykazují jako výnosové úroky),
–
účetní jednotky v zemědělství (výnosy z klíčových dotací spjatých s jejich běžným podnikáním vykazují jako ostatní výnosy),
–
leasingové společnosti (výnosy z prodeje předmětů nájmů vykazují jako výnosy z prodeje majetku).
V novele vyhlášky se proto vymezuje,
co se rozumí výnosy z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb, tak, aby při výpočtu čistého obratu
(tj. při stanovení výnosů z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb pro účely výpočtu čistého obratu) byly zohledněny výnosy, na kterých je založen obchodní model dané účetní jednotky
. Jedná se tedy o výnosy z činnosti, kterou je možné označit jako „běžnou“ či „obvyklou“ a která je pro danou účetní jednotku v podstatě zdrojem „obživy“. Při určení této činnosti se bere především v úvahu, v jakém odvětví, oboru a na jakém trhu účetní jednotka působí a v čem spočívá její činnost pro její odběratele. Naopak se neberou v úvahu transakce nahodilé či mimořádné
a takové, které nejsou charakteristickými znaky podnikatelského modelu účetní jednotky. Pro stanovení čistého obratu pomocí součtu výnosů Může se jednat jak o výnosy vykázané jako tržby, tak i další výnosy, jako jsou výnosy z úroků, výnosy z prodeje majetku, výnosy z transakcí s pohledávkami, výnosy z transakcí s cizí měnou nebo výnosy z pravidelně se opakujících dotací. Z tohoto důvodu bylo zrušeno určení výpočtového algoritmu čistého obratu v přílohách č. 2 a 3, kde je upravena struktura výkazu zisku a ztráty, protože
není určující, v jaké části výkazu zisku a ztráty se příslušné výnosy vykazují
.se již nebude jednat o součet všech položek výnosů výkazu zisku a ztráty
. Změnou metodiky výpočtu
oproti dosavadnímu stavu se výše čistého obratu buď nezmění, nebo se sníží (v závislosti na charakteru činnosti účetní jednotky). V některých případech může dojít k ovlivnění limitů velikostních kategorií účetních jednotek
a kritérií pro stanovení rozsahu účetní závěrky a povinnosti jejího ověření auditorem. Nový způsob určení čistého obratu se poprvé použije v účetním období započatém ode dne účinnosti této vyhlášky, tj. 1. 1. 2024
. Účetní jednotka tedy posuzuje hodnoty již dříve zjištěné (a uvedené v účetní závěrce) a pro účely posouzení stanoveného kritéria nelze položku čistého obratu za účetní období započaté před účinností navrhované vyhlášky znovu vypočítat podle nové právní úpravy, byť by kritérium bylo posuzováno až v účetním období započatém po nabytí účinnosti navrhované vyhlášky. Jinými slovy: Je-li čistý obrat používán jako účetní kritérium a posuzuje-li se pro dané účely za více účetních období, pak v případě, že čistý obrat za některé z posuzovaných účetních období byl určen podle dosavadního znění právních předpisů upravujících účetnictví, bude účetní jednotka vycházet vždy z čistého obratu za účetní období určeného v souladu s právními předpisy platnými pro účetní období, za které byl daný čistý obrat určen
.Rozšíření okruhu informací uváděných v příloze v účetní závěrce
V ustanovení § 39 novely vyhlášky, které obsahuje
základní informace v příloze v účetní závěrce
, jež jsou povinny uvádět všechny účetní jednotky bez ohledu na jejich kategorii, se v doplněných odstavcích 3 až 5 ukládají nové povinnost ve vyjmenovaných případech
. Účetní jednotka, která změní měnu účetnictví, v příloze uvede:
–
tuto skutečnost včetně odůvodnění,
–
kurzy, které při změně měny účetnictví použila pro přepočet údajů uvedených v účetní závěrce,
–
a vysvětlí dopad změny měny účetnictví na položku „A.IV.2. Jiný výsledek hospodaření minulých let“.
Jedná se o rozdíl, který je vždy důsledkem tzv. prezentační měny, což je jeden z případů změny účetní metody.
Stejné informace účetní jednotka uvede také v příloze v účetní závěrce sestavené za účetní období, které bezprostředně předchází účetnímu období, od kterého došlo ke změně měny účetnictví, a to jako tzv. následnou událost.
Dále účetní jednotka v příloze v účetní závěrce uvede:
–
důvod rozdílu včetně popisu výpočtu,
pokud se údaj o výši základního kapitálu uvedený ve veřejném rejstříku, ve kterém je účetní jednotka zapsána, liší od údaje o výši základního kapitálu v rozvaze
, tak aby byl patrný vztah mezi oběma údaji. Příčinou, že základní kapitál
v rozvaze a ve veřejném rejstříku se může lišit jak v nominální výši, tak v měně, ve které je uveden, může být např. situace, kdy se měna základního kapitálu liší od měny účetnictví, nebo když dojde k opakované změně měny účetnictví, při které se účetní jednotka vrátí k měně účetnictví, kterou již dříve používala a která je uvedena ve veřejném rejstříku, ale v důsledku několika přepočtů se bude částka uvedená v rozvaze lišit, přestože bude uvedena ve stejné měně jako ve veřejném rejstříku, –
v případě, že účetní jednotka účtuje o odložené dani a je poplatníkem dorovnávací daně
nebo očekává, že se jím v bezprostředně následujícím účetním období stane, a)
informaci o tom, že účetní jednotka je poplatníkem dorovnávací daně nebo očekává, že se jím v bezprostředně následujícím účetním období stane,
b)
informaci o tom, že dorovnávací daň nebyla zohledněna při výpočtu odložené daně,
c)
část nákladu na splatnou daň připadající na dorovnávací daň a
d)
popis a vyčíslení předpokládaných dopadů dorovnávací daně na účetní jednotku.
Tato povinnost navazuje na nové ustanovení § 59 odst. 7 novely vyhlášky, na základě kterého
účetní jednotky, které účtují o odložené dani a jsou poplatníky dorovnávací daně
(nebo očekávají, že se v bezprostředně následujícím účetním období poplatníky dorovnávací daně stanou), nebudou při výpočtu odložené daně zohledňovat vliv dorovnávací daně
. Reflektuje zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny
, s účinností od 31. 12. 2023. Z pohledu účetnictví dorovnávací daň představuje daň ze zisku, tj. daň, která vychází z účetního zisku stejně jako daň z příjmů a měla by tak vliv na určení výše odložené daně. Dorovnávací daň mění efektivní sazbu daně, tj. poměr mezi daní ze zisku a účetním ziskem před zdaněním. Nicméně spolehlivě predikovat dopad na budoucí efektivní sazbu daně je pro účetní jednotky v zásadě nemožné. Z tohoto důvodu účetní jednotky, které účtují o odložené dani, při určování její výše od vlivu dorovnávací daně abstrahují. Vzhledem k významu obsahu výše uvedených informací a jejich dopadu na účetní jednotku, jejichž uvedení nelze opominout, se nová ustanovení § 39 odst. 3 až 5 a související § 59 odst. 7 novely vyhlášky použijí již pro účetní závěrky sestavené ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, tj. na účetní závěrky s okamžikem sestavení 1. 1. 2024 nebo později, které jsou sestavovány za účetní období započatá přede dnem nabytí účinností novely vyhlášky. Prakticky to znamená, že
dojde-li k některé z výše uvedených situací, ve standardním případě uvede účetní jednotka příslušné informace v příloze v účetní závěrce již za účetní období roku 2023
.Některé ostatní změny
–
Systémově významný obchodník
podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu je nově zahrnut mezi subjekty veřejného zájmu
podle doplněného písm. f) § 1a novely zákona. Připomenu, že za subjekt veřejného zájmu se podle stávajícího znění § 1a považuje účetní jednotka, která je:a)
uvedena v § 19a odst. 1 (tj. účetní jednotka, která je obchodní společností a je emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu),
b)
bankou podle zákona upravujícího činnost bank nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev,
c)
pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven,
d)
penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření nebo
e)
zdravotní pojišťovnou.
–
Do výroční zprávy je povinnost zahrnout také informace o nehmotných zdrojích podniku, na kterých zásadně závisí obchodní model účetní jednotky
a které jsou pro ni zdrojem tvorby hodnoty, a to včetně vysvětlení, jak jsou tyto nehmotné zdroje pro její obchodní model zásadní a jakým způsobem jsou pro ni zdrojem tvorby hodnoty. Novela zákona v § 21 v novém odstavci 3 (dosavadní odstavce 3 až 8 se označují jako odstavce 4 až 9) definuje účetní jednotky, kterým je tato povinnost uložena. Jedná se o účetní jednotku, která:a)
je obchodní společností,
b)
je subjektem veřejného zájmu,
c)
by byla velkou účetní jednotkou, i kdyby nebyla subjektem veřejného zájmu, a
d)
k rozvahovému dni překročila kritérium průměrného počtu 500 zaměstnanců za účetní období.
–
Ustanovení § 37 a 37a
o přestupcích bylo novelou zákona doplněno
o ty, které souvisejí s nesplněním nových povinností vyhotovit, projednat a zveřejnit individuální, resp. konsolidovanou zprávu o udržitelnosti a sestavit a zveřejnit individuální/konsolidovanou zprávu o daních z příjmů.Novelu účetních předpisů doplňují
změny Českých účetních standardů
publikované ve Finančním zpravodaji 17/2023 ze dne 21. prosince 2023.