Inventarizace
Fyzická osoba, daňová evidence, má staré nedobytné pohledávky. Na základě inventarizace bylo zjištěno, že někteří dlužníci jsou již vymazáni z obchodního rejstříku. Vzhledem k tomu, že zánikem dlužníka bez právního nástupce zaniká také pohledávka věřitele, tak již nepovažujeme za nutné ji uvádět ve výkazu o majetku a závazcích. Samozřejmě bez daňového dopadu do základu daně. Je naše úvaha správná?
Pokud provádíme inventarizaci pohledávek a závazků, tak máme vždy ke každému účtů tento zápis: Dokladová inventarizace účtu 315100 ke dni 31. 12. 2024, tj. okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka. K tomu pak máme různý popis strany MD, DAL, zůstatek účtu, zjištěný inventurní rozdíl, popis příloh k příslušnému účtu k 31. 12. 2024. No a na konci je jméno osoby odpovědné za inventurní zjištění a jméno osoby odpovědné za provedení inventarizace. Může být pak u těchto osob uvedené datum např. 30. 3. 2025, nebo tam musí být datum do 28. 2. 2025?
Převzala jsem účetnictví a při dokladové inventarizaci jsem zjistila, že zůstatky na daňových účtech vůbec nesedí se zůstatky na FÚ. Bohužel se jedná i o velké částky. Tyto rozdíly mám vyčíslené, jen nevím, jak tyto zaúčtovat v účetnictví, abych měla správné konečné zůstatky a zároveň mohla případně zažádat o vrácení u přeplatků daní. Jak správně zaúčtovat (na jaké účty), aby bylo vše v pořádku? Nejsou to věci z letošního roku, ale dlouhodobě ve firmě nikdo neprováděl inventarizace těchto účtů (341, 342, 343, 345).
Převzali jsme účetnictví s. r. o. a při inventarizaci bylo zjištěno, že nesedí účet 021, 022 s evidovaným majetkem. Na účtech je cca o 1 mil. Kč více než odpovídá skutečnému majetku v evidenci (jejich pořizovací ceně včetně případného technického zhodnocení). Pravděpodobně v minulosti nedošlo při vyřazení majetku k účetnímu zápisu MD 081/D 021, popř. MD 082/D 022. Můžeme k 31. 12. 2024 tento zápis dle odsouhlasené inventarizace takto zapsat do účetnictví, aby odpovídala kniha hmotného majetku, skutečný fyzický majetek v evidenci s těmito účty? Předpokládáme, že jde pouze o účetní zápis a daní se to netýká.
Společnosti s r. o. byl v roce 2019 bývalým zaměstnancem odvezen/odcizen soubor DHM majetku ve výši 1 mil. a drobný majetek ve výši 500 000 Kč, o který se vedlo soudní řízení, šlo o vybavení geodetické firmy. Během roku 2020–2023 na část DHM byl placen úvěr a bylo vedeno soudní řízení, které bylo ukončeno v únoru 2025. Soudně byla prokázána jen držba DHM ve výši 550 000 Kč, který má být vrácen. Zůstává zatím v majetku firmy. Nebyly uplatňovány odpisy, nemohlo být využíváno k ekonomické činnosti. Jak naložit s ostatním drobným majetkem: tiskárny, počítače, plotry atd, které se neprokázalo u soudu prokázat. K jakému datu by se měl neprokázaný odvezený majetek vyřadit? Není žádný protokol o odcizení. U soudu neprokázání držení drobného majetku v červnu 2024, až nyní rozsudek. K jakému datu by měl majetek být vyřazen? K datu koncentrace řízení, kdy jsme neprokázali držení majetku, nebo až nyní k vydání rozsudku?
- Článek
Neuhrazené pohledávky představují významné riziko pro finanční stabilitu podniku, a proto je důležitá jejich správná evidence, pravidelná inventarizace a efektivní vymáhání. Je nezbytné pečlivě sledovat daňové aspekty spojené s odpisy pohledávek a využít dostupné daňové úlevy, což může významně přispět k finanční stabilitě podniku.
- Článek
Maloobchod je svým způsobem velmi specifickou a evidenčně náročnou podnikatelskou činností. Denně se mění stavy zásob, přičemž je prakticky nemožné provádět každý den ať již fyzickou, nebo dokladovou inventuru. Vedení skladové evidence, skladních karet podle jednotlivých položek zásob, druhů a značek je technicky obtížné, a v menších prodejnách, kde nejsou používány složité a poměrně drahé softwary pro vedení skladové evidence, takřka nerealizovatelné. S tím souvisí i pečlivé sledování podmínek prodejnosti zboží, tj. fyzického stavu zásob a dob minimální trvanlivosti a použitelnosti, zaznamenávání veškerých slev u zboží horší kvality či zboží s docházející dobou trvanlivosti a použitelnosti a také evidování zboží znehodnoceného tak, že je již není možné prodávat. Vedení evidence podnikatelským subjektům stanoví několik právních předpisů. Veškerá tato evidence v konečné fázi mimo jiné slouží také ke stanovení správného základu daně z příjmů a určení daňové povinnosti. Přehlednost a preciznost evidence zásob je i ve vlastním zájmu podnikatele, může mu přinést výhody např. v ochraně majetku, racionalizaci nákupů a objednávek zboží či v neposlední řadě i v podobě možného nižšího základu daně, čehož lze dosáhnout zcela zákonnými prostředky, jimiž jsou mimo jiné také normy přirozených úbytků zásob a ztratného v maloobchodě, které se na této evidenci zakládají a jsou tak zároveň ekonomicky podložené.
Jsme plátci DPH a přijali jsme fakturu za zboží od plátce z EU (v srpnu), ale zboží nám přišlo částečně v září a na druhou část čekáme až nám jí propustí celníci, takže to bude pravděpodobně až během října. V jakém období a jak bych měla fakturu zaúčtovat?
- Článek
V září 2024 způsobily povodně v Čechách a na severní Moravě značné škody na majetku. Tento článek přináší přehled klíčových daňových řešení a poznatků pro škody na hmotném majetku a zásobách u podnikatelů:
Škody způsobené živelními pohromami mohou být daňově uznatelné, pokud jsou doloženy posudkem pojišťovny nebo soudního znalce, i když podnikatel není pojištěn.
Při škodách způsobených živelními pohromami lze zahrnout do daňových výdajů plnou výši zůstatkové ceny zničeného hmotného majetku a zásob, jestliže podnikatel vede účetnictví.
Škoda způsobená neznámým pachatelem potvrzená policií nevyžaduje posudek znalce a může být daňově uznána bez ohledu na rok obdržení potvrzení policie.
Ať už vedete účetnictví, daňovou evidenci nebo uplatňujete paušální výdaje, praktické příklady vám pomohou porozumět složitým daňovým otázkám a přinést jasná řešení pro každého podnikatele, který se potýká s následky přírodních katastrof.
- Článek
Návrh nového zákona o účetnictví (dále jen „NZÚ“) se vrací zpět k terminologii, kterou zavedl JUDr. Jan Huleš do současného zákona č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, novelou č. 437/2003 Sb. Jak jsme tehdy byli zděšeni tím, že „Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví jako soustavu účetních záznamů – na základě účetního záznamu (dokladu) se provede účetní záznam (účetní zápis) do účetního záznamu (účetních knih)“, tak se nyní raduji z návratu v návrhu nového zákona k této terminologii (byla snaha používat archaický „dokument“). Účetnictví dávno už prostoupené digitalizací opravdu představuje soustavu účetních záznamů. A i kdyby někdo přece jen použil vlastnoruční záznam, daleko lépe se chápe, že seskupením účetních záznamů v rámci účetního systému vzniká například účetní závěrka.
- Článek
Vnitřní předpis je písemně vyjádřené pravidlo, které řadíme mezi vnitřní organizační normy. Tyto normy předepisují chování určitého okruhu osob, které mají společné cíle a motivaci, a to v rámci konkrétní organizace. Obecně je úkolem těchto předpisů rozpracovat jednotlivé činnosti a vztahy uvnitř organizace, nastavit jednotný postup při řešení určitých situací a tím zajistit, aby organizační procesy fungovaly pružně a efektivně a v neposlední řadě v souladu s platnou legislativou.
Jak zaúčtovat, odepisovat, popř, rozlišit nákup know-how? Jedná se o akciovou společnost - pivovar, společnost založena v roce 2018, fakturovaná částka v roce 2024 je 650 000 Kč.
Navrhovaný zákon zachovává povinnost inventarizace pro účetní jednotky. Vnímá ji jako klíčovou součást vnitřního kontrolního systému pro zajištění řádného vedení účetnictví. Inventarizace slouží ke kontrole věcné správnosti účetnictví, a je tak důležitým nástrojem pro splnění požadavku na poctivé a věrné zobrazení a pro zajištění spolehlivosti účetních informací.
Stomatologická ordinace (s. r. o., neplátce) koupila nebytové prostory, kde budou během 3 let vybudovány nové ordinace. Do doby, než bude na katastru provedena změna užívání nebytových prostor na ordinaci, budeme účtovat všechny náklady, týkající se budoucích ordinací, na účet 042? Celé 3 roky se tedy budou na účtě 042 kumulovat všechny náklady – stavební práce a materiál, lékařské přístroje a zařízení ordinací, úroky z úvěru na nebytové prostory, poplatky za správu úvěru, energie a služby k předmětné nemovitosti?
- Článek
Inventarizace majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech je jedním ze základních procesů úzce spojených s účetní závěrkou všech účetních jednotek. Správné provedení inventarizace má přímý vliv na vykazované skutečnosti v rámci účetnictví a na podání věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Kvalitně provedená inventarizace, spolu s výstupy z ní, slouží i jako zásadní podklad při prokazování skutečností v případě revizní činnosti, auditu či při daňové kontrole. K zajištění řádného průběhu inventarizace u vybraných účetních jednotek slouží jednak dodržování ustanovení prováděcí vyhlášky 1) o inventarizaci majetku a závazků ve vybraných účetních jednotkách (dále jen „VÚJ“) a jednak kvalitně zpracované vnitřní akty řízení, které řeší základní pravidla a podmínky celého procesu inventarizace a personální zajištění jejího provádění.
Ve skladě byl při inventuře zjištěn přebytek, ocením aktuální (reprodukční cenou).
Dále byly zjištěny neúmyslné záměny, cenu výdejkové převodky známe,
ale jak stanovit cenu příjemkové převodky.
Jedná se o výměnu v kartách zboží podle barev,
pokud bychom použili reprodukční cenu,
pak bude rozdíl cen a vznikne přebytek.
Nebo máme použít cenu z výdejky na cenu z příjemky?
Kde najít oporu v předpisech.
Děkuji.
- Článek
Smyslem inventarizace je ověření skutečného stavu – existence majetku a závazků, jeho porovnání s účetními záznamy. Provedení inventarizace je podmínkou průkaznosti účetnictví. Zjištění a zaúčtování případných inventarizačních rozdílů je nezbytnou součástí řádné účetní závěrky.
Z důvodu výměny zaměstnance na naší pobočce proběhne koncem července fyzická inventura na skladě zboží. Je nutné, aby proběhla ještě jedna fyzická inventura v době od 9 do 12 měsíce jako podklad pro inventaru k 31. 12. 2023, anebo mohu využít výsledky inventury z 07/2023? V případě, že nebude možné využít výsledky inventury 07/23 jako podklad k 31. 12. 2023 , jak tyto výsledky zaúčtovat, když zaměstnanci nic nepředepíšeme k náhradě?
Může mít majetek evidovaný na účtu 028 hodnotu např. 100 000 Kč, když karta majetku obsahuje seznam movitého majetku v hodnotách do 40 000 Kč, ale celá karta má jedno inventární číslo?
Společnost s r. o. zahájila na základě příkazu jednatele ze dne 20. 12. 2022 inventarizaci k 31. 12. 2022. Fyzická inventura byla provedena 2. 1. 2023, dokladová do konce ledna 2023. Vzhledem k rozesílce dopisů k odsouhlasení pohledávek a závazků až po zaúčtování všech položek roku 2022 až koncem ledna 2023 některé odpovědi došly až s březnovým datem odeslání. Musí být konečná inventurizační zpráva vyhotovena nejpozději do 28. 2. 2023, nebo stačí provedení inventur do této doby a zprávu je možné vyhotovit i později?