Odpisování technického zhodnocení

  • Článek
Výdaje vynaložené na technické zhodnocení hmotného majetku zařazeného v obchodním majetku a jeho používání k podnikatelským účelům nebo v případě nájmu hmotného majetku zdaňovaného dle § 7 a § 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nelze uznat za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů a do daňově uznatelných výdajů (nákladů) se dostávají až prostřednictvím odpisů hmotného majetku. V následujícím textu se zaměříme na správné daňové postupy při řešení technického zhodnocení na hmotném majetku a na jeho daňové odpisování.
Společnost s r. o., neplátce DPH, člen SVJ bytového domu, přebudovala zakoupený nebytový prostor na ordinaci. V rámci stavebních úprav byly vyměněny nevyhovující vstupní dveře z ulice do ordinace (v hodnotě 200 000 Kč). Po dohodě s ostatními členy SVJ přefakturovala polovinu ceny dveří (100 000 Kč) společenství vlastníků. S. r. o. po kolaudaci převede nebytový prostor z účtu 042 na účet 021 a začne majetek včetně všech vedlejších pořizovacích nákladů odpisovat v 5. odpisové skupině. V jaké ceně se v účetnictví s. r. o. na účet 021 převedou dveře – v poloviční ceně 100 000 Kč se souhlasem SVJ?
Podnikatel, fyzická osoba, plátce DPH, by měl v majetku nemovitost (byt) a odpisoval by ji 30 let. Po 10 letech odpisování provede technické zhodnocení nemovitosti. Jak se toto technické zhodnocení chová z hlediska daně z příjmů, navyšuje cenu odpisů po zbylých 20 let odpisování nemovitosti anebo se technické zhodnocení odpisuje samostatně dalších 30 let? 
  • Článek
Zákonem č. 87/2025 Sb. došlo s účinností od 1. 8. 2025 ke zrušení speciálního ustanovení § 30b ZDP k odpisování hmotného majetku využívaného k výrobě elektřiny ze slunečního záření (FTVE). Nově se má daňové odpisování řídit obecným zařazením hmotného majetku do odpisových skupin podle přílohy č. 1 ZDP. V článku si s ohledem na přechodná ustanovení k novele ZDP obsažená v zákonu č. 87/2025 Sb. ukážeme daňové řešení na několika příkladech.
Právnická osoba pořídila budovu, ve které začala provádět svou ekonomickou činnost. V rámci své ekonomické činnosti musela v následujícím roce provést výměnu podlahy, reklamní značení budovy, opláštění budovy a nakoupit nábytek. Výměnu podlahy, reklamní značení budovy, opláštění budovy zařadila do DHM jako technické zhodnocení budovy, nábytek též zařadila do DHM a odepisuje. Po třech letech došlo k odštěpení budovy na mateřskou společnost, která pokračuje v odepisování a budovu pronajala dceřiné společnosti. Dceřiná společnost je společnost, která technicky zhodnotila budovu. V současné době dceřiná společnost stále pokračuje ve stejné ekonomické činnosti, ale opět musí změnit reklamní označení a opláštění budovy ve výši 1,5 mil korun. V nájemní smlouvě je zahrnuto, že dceřiná společnost provádí opravy i technické zhodnocení na své náklady. Lze tuto opravu reklamního označení a opláštění zahrnout do nákladů jako opravu pronajaté budovy? 
FO plátce DPH bude provádět rekonstrukci bytového domu. S tím, že ví, že 62% tohoto domu budou byty a 38% budou kanceláře - nebytový prostor. FO ještě neví jestli tyto kanceláře bude pronajímat plátcům nebo neplátcům. Chápu správně, že i kdyby je pronajímal plátcům, tak podle par. 56a by tento pronájem musel být stejně osvobozený? To znamená, že by pak musel vracet i těch 38% DPH co si uplatní při rekonstrukci domu? Firmy provádějící rekonstrukci tohoto domu vystavují faktury v přenesené daňové povinnosti. Je správné, že celá rekonstrukce bytového domu bude probíhat sice v přenesené daň. povinnosti, ale FO odvede státu vždy z celé částky 12% - je to bytový dům a na vstupu si uplatní jen 38% z nebyt. prostoru? Co když se stavební práce budou týkat jen nebytových prostor - opět bude faktura v přenesené daň. povinnosti, ale nemělo by se vyměřovat DPH 21%? FO tento dům dostal darem a tento dar vložil do OM. FO dům sice odepisovat nebude, ale může odepisovat až bude technické zhodnocení domu hotové toto samostatné technické zhodnocení? 
S.r.o., plátce DPH, ubytovací zařízení. V 7/2025 faktura přijatá za vestavěné vybavení - vitrína a vstupní vestibul - částka 100 000 Kč, režim PDP. Jak s tímto vybavením naložit? Jedná se o nábytek, a tak zařadit do druhé odpisové skupiny, a to od 7/2025 nebo počkat, jestli letos nebude ještě nějaké vybavení a zařadit vše najednou na konci roku? Popř. tím, že je to vestavěné, tak se jedná o technické zhodnocení budovy, a v tomto případě rovněž počkat na konec roku, jestli nebude ještě nějaká úprava/rekonstrukce budovy, a poté zařadit vše najednou?
Pronajímatel provedl po dohodě s nájemcem montáž kotvícího systému do domu kvůli montáži stínící plachty pronajaté terasy nájemcem. Práce za montáž, ukotvení a samotné kotvy chce zaplatit pronajímatel po nájemci a veškeré tyto náklady mu tedy přeúčtovává jako převod práva (tedy + DPH ne v režimu přenesené daňové povinnosti). Toto technické zhodnocení má hodnotu 20 tis. Kč jak je to z pohledu daně z příjmů, může si to nájemce dát do nákladů rovnou nebo musí čekat na informaci od pronajímatele, že za daný rok v rámci domu neprovedl další technická zhodnocení v součtu za 80 tis. a více Kč?
Společnost v rámci výstavby nově nakoupila a nechala namontovat zátěžové čistící rohože k výtahům do podzemních garáží za 30 tis. Kč - jde o technické zhodnocení budovy x náklady účet 518? Pokud byly nalepeny na zem - účet 042 (technické zhodnocení), pokud jsou volně položeny (účet 518)?
Právnická osoba vlastní dva valníky Valník 1 a Valník 2, ktoré má už úplne daňovo odpísané a boli odpisované zrýchlene. V roku 2024 sa rozhodne nechať si spraviť na Valník 1 skriňovú nadstavbu v hodnote 500 tis. Kč. (Tu sa dúfam zhodneme, že sa jedná o TZH Valníka 1). V roku 2025 nastane katastrofická porucha na Valníku 1 a PO ho v priebehu roku predá bez nadstavby na náhradné diely za 50 tis. Kč. Nadstavbu si nechá premontovať na Valník 2 za 60 tis. Kč. Je moja nasledujúca úvaha správna? Valník 1 Zostatková cena je nula, takže do výpočtu odpisov vstupuje iba hodnota skriňovej nadstavby = 500 000 Kč Rok 2024 je zrýchlený odpis 200 000 Kč a zostatková cena 300 000 Kč. V roku 2025 je polovičný daňový odpis 75 000 Kč a zostatková cena 225 000 Kč. Daňový základ z predaja Valníka 1 = - 175 000 Kč (50 000 – 225 000) Valník 2 Zostatková cena je nula, takže do výpočtu odpisov vstupuje iba hodnota montáže skriňovej nadstavby z Valníka 1 = 60 000 Kč. Rok 2025 je zrýchlený odpis 24 000 Kč a zostatková cena 36 000 Kč a ďalšie roky odpisy zo zostatkovej ceny. Takže navzdory tomu, že pôvodné TZH z Valníka 1 ešte reálne existuje a stalo sa súčasťou Valníka 2, tak celá jeho ZC vstupuje do základu dane predajom Valníka 1. Môj primárny problém ale leží skôr v účtovníctve a to z dôvodu dotácii. Klient získal v minulosti dotáciu na modernizáciu majetku, ktorá spočívala v nákupu ovládacieho softwaru k obrábaciemu stroju, ktorý už bol odpísaný. Zaúčtované ako TZH a odpisované. V roku 2024 získal klient ďalšiu dotáciu na modernizáciu, ale podmienkou bolo aby bol vyradený z účtovníctva práve ten zhodnotený obrábací stroj. Kameň úrazu je, že vyradením obrábacieho stroju by klient porušil podmienky pôvodne poskytnutej dotácie a musel by ju vrátiť. Vynaliezaví dotační poradcovia poradili, aby si previedol zbytok neodpísaného TZH na iný už odpísaný obrábací stroj, ktorý v majetku klienta zostáva. A tu som práve narazil. Je možné presunúť TZH z jedného majetku na iný? Z môjho pohľadu je TZH neoddeliteľnou súčasťou zhodnoteného majetku a nie je možné s ním pracovať ako so samostatným majetkom a tým pádom pri vyradení pôvodne zhodnoteného obrábacieho stroja je vyradené aj jeho TZH. (Výnimkou, kde je TZH samostatným majetkom a to čisto daňovou je technické zhodnotenie na prenajatom majetku). Avšak priznám sa, že tu práve bojujem aj účtovne s hore uvedeným príkladom skriňovej nadstavby, ktorá by pri striktnom posúdení, že TZH je nedeliteľnou súčasťou zhodnoteného majetku, zmizla pri predaji Valníka 1 aj z účtovníctva právnickej osoby, hoci fyzicky by tam zostala (teraz abstrahujem od toho, že účtovné odpisy a účtovná ZC by bola iná než v prípade daňových hodnôt). Keď to zhrniem do dvoch dotazov, tak by zneli: 1. Je možné účtovne previesť TZH z vyraďovaného majetku na iný majetok vo vlastníctve účtovnej jednotky? 2. Ak je odpoveď na otázku 1. áno, ako by ste riešili daňové odpisy?
Fyzická osoba (vypůjčitel) zdarma užívá pozemek s oploceným a upravenou venkovní jízdárnou pro koně, který vlastní jiná fyzická osoba (otec). Vlastník tohoto pozemku (FO) nemá z pohledu majetkových karet starou jízdárnu (pokud by to měla být stavba) nijak historicky evidovanou. Vypůjčitel provádí po letech užívání generální opravu povrchu jízdárny na svoje náklady – původní rozměry budou zachovány, dojde k odebrání starých vrstev - sejmutí zeminy, úprava a zhutnění, návoz nových obdobných vrstev, drcené kamenivo, lomový prach. Celé to bude zařizovat externí firma a stát to bude celkově přes 0,5 mil Kč. Financovat to bude vypůjčitel, který vede daňovou evidenci a využívá jízdárnu k dosažení a zajištění příjmu. Může si to dát celé do výdajů, nebo to bude technické zhodnocení stavby (staré jízdárny), nebo nová stavba na cizím pozemku? Pokud by se jednalo opravu, tak je možné u vypůjčitele dát celé do daňových výdajů jako u nájemce? Pokud by se mělo jednat o technické zhodnocení nebo novou stavbu, tak předpokládejme, že by vypůjčitel dostal všechny povolení k odpisování. Mohl by to jako výpůjčitel odpisovat, nebo by se měla udělat nájemní smlouva?
Společnost s.r.o. má pronajatou budovu/halu od svého jediného jednatele a společníka v jedné osobě. Společnost na své náklady provedla technické zhodnocení, které se týkalo venkovních prostor budovy - zateplení budovy, nové opláštění, nová vrata, aj. v hodnotě celkem cca 3 mil. Kč. Nyní bylo toto zhodnocení dokončeno a společnost by chtěla začít toto zhodnocení odepisovat v odpis. skupině 5. Zároveň se nyní společnost chystá na technické zhodnocení vnitřních prostor - nové podlahy, půdní vestavba, aj., které bude probíhat cca 2 roky. Je možné rozdělit technické zhodnocení na "venkovní" a "vnitřní" a začít nyní odpisovat první část technického zhodnocení a po dokončení dalšího "vnitřního" zhodnocení začít odpisovat druhou část? Bude se druhá část odpisovat zvlášť v odpis. skupině 5 nebo bude nutné navýšit původní technické zhodnocení? Prosím o posouzení, zda je toto navrhované řešení v souladu se současnou legislativou a případně upozornění, zda je něco opomíjeno. Případně prosím o lepší doporučení tohoto řešení.
Společnost plátce DPH, opravil vozidlo, které má v majetku a které využívá výhradně pro svou ekonomickou činnost. U vozidla se rozbil motor, při výměně motoru bylo zjištěno a doporučeno vyměnit další součástky z důvodu opotřebení. Oprava vozidla byla v celkové výši 203 000 Kč bez DPH, bude se jednat z pohledu účetnictví a daně z příjmu o opravu nebo o technické zhodnocení? Domnívám se, že se jedná o opravu vozidla, ale nevím když celková částka přesáhla 80 000 Kč?
  • Článek
    Novela ZDP 2024/2025: Klíčové změny v oblasti fyzických osob Ing. Bc. Marcel Pitterling, Ph.D. V roce 2024 a na počátku roku 2025 došlo k podstatným změnám v zákoně...
OSVČ vede účetnictví, vyměnil výtah, parametry se neměnily. Mohla by to být tedy oprava, ale aby se nedostal do ztráty, tak by výtah odpisoval jako technické zhodnocení stavby, kde je výtah umístěný. Je tato verze z hlediska daně z příjmu možná? A můžete uvést nějaký konkrétní příklad, kdy se výtah odepisuje samostatně jako hmotný majetek ve skupině 3, protože většinou je to buď oprava, nebo technické zhodnocení stavby?
Společnost s r. o., plátce DPH, má nastaven limit pro odpisování dlouhodobého majetku na 80 000 Kč. V roce 2024 koupila vůz v hodnotě 3 100 000 Kč včetně DPH. Vůz zařadila, upravila odpočet DPH na 420 000 Kč a rozdělila odpisy na daňové a nedaňové. Po zařazení do majetku ještě byly provedeny nějaké úpravy a dokoupen střešní nosič. V součtu částka nepřesahuje 80 000 Kč. Mohu dát toto pořízení do nákladů a jak je to s DPH u těchto faktur? 
Do jaké odpisové skupiny lze zařadit protipožární dveře? Již mnoho let si pronajímáme budovu, kde provozujeme ubytovnu pro sociálně slabé občany. Z důvodu požáru, na příkaz hasičů, jsme museli instalovat protipožární dveře. Pronajímatel budovy nám celé dveře vyúčtoval. Cena dveří včetně instalace je 250 000 Kč. Do jaké odpisové skupiny máme dveře zahrnout? Dle mého názoru je to skupina 3?
Nájemce OSVČ se souhlasem pronajímatele provedl v pronajatých prostorech technické zhodnocení a souhlasem majitele toto technické zhodnocení odpisoval. Došlo k ukončení nájemní smlouvy a na místo OSVČ jako nájemce přišla nová s. r. o. Technické zhodnocení nebytových prostor dle domluvy bude převedeno na nového nájemce. Původní nájemce OSVČ přefakturuje toto technické zhodnocení novému nájemci s. r. o., podléhá tato přefakturace 21% DPH, nebo se nejedná o zdanitelné plnění? Co se týče daně z příjmů - původní nájemce uplatní do nákladů zůstatkovou cenu TZ do výše příjmu a nový nájemce bude pokračovat v odpisování. Je toto správný postup?
V kanceláři byla před 15 lety instalována klimatizace. Nyní přestala fungovat a odborný servis nám po prohlídce sdělil, že obě nástěnné klimatizační jednotky jsou vzhledem k jejich stáří neopravitelné a je třeba je vyměnit za nové. Zároveň bylo třeba vyměnit i venkovní kondenzační jednotky, protože stávající (původní) nebyly s novými nástěnnými kompatibilní. Je možné tuto výměnu klimatizačních jednotek včetně jejich montáže a demontáže starých nefunkčních považovat za opravu? Fakturačně se jedná o částku 61 000 Kč celkem, bez DPH.
Společnost s r. o. vyvinula v průběhu roku 2023 a 2024 online nástroj SaaS (Software as a service). Projekt se zaměřuje na správu firemních podpisů s propagačními bannery pro B2B trh. Systém je založen na bázi měsíčního předplatného podle počtu uživatelů. Celková cena projektu je 1,5 mil. Kč. Projekt je plně provozuschopný od 31. 10. 2024, je zařazen jako nehmotný majetek. Předpokládanou dobu použití je 10 – 15 let. Jakým způsobem stanovit dobu odpisování? Dále tento projekt vyžaduje neustálý servis v podobě různých aktualizací. Budou tyto servisy okamžitým nákladem daného období nebo se bude jednat o technické zhodnocení?