Rejstřík obchodní
- Článek
NSS pro úplnost připomíná, že informace získané z obchodního rejstříku a rovněž ze sbírky listin nejsou skutečnostmi známými veřejným orgánům (vč. soudů) z úřední činnosti. Jedná se o podklady jako jakékoliv jiné a takto je třeba s nimi procesně nakládat (srov. nález Ústavního soudu ze dne 31. 1. 2011, sp. zn. IV. ÚS 433/10 , a bod [38] rozsudku NSS ze dne 14. 12. 2016, čj. 1 As 223/2016-50).
Daňový poradce kontroloval u svého klienta (s. r. o.) skutečné majitele. Na obchodním rejstříku v úplném výpisu byl zapsán jako skutečný majitel společník mající 80% podíl a není tam zapsán druhý společník, který má 20% podíl. Společníci jsou manželé (manželka má 80%), kteří jednají ve shodě, a tak si myslíme, že by tam měli být zapsáni oba jako skuteční majitelé. Je naše úvaha správná? Může daňový poradce sám zapsat manžela jako skutečného majitele prostřednictvím dálkového přístupu?
Jednočlenné s. r. o., založené pouze živnostmi volnými. Nyní vznikla potřeba zapsat živnost řemeslnou, všechny podmínky splní, zápisu na živnostenském úřadě nic nebrání. Jak je to se zápisem této skutečnosti do obchodního rejstříku – je to změna zakladatelské listiny, která nutně vyžaduje formu notářského zápisu? Nebo tuto změnu lze provést „samozápisem“ a nový výpis z živnostenského rejstříku lze odeslat pouze jednatelem? Společnost je založena na zvýhodněnou vzorovou smlouvu, bez žádných odchylek, řídí se tedy čistě ZOK.
Jak se správně vkládají výkazy do obchodního rejstříku? Má mikro účetní jednotka za rok 2023 vložit rozvahu a přílohu každou zvlášť, nebo v jednom PDF? Musí být tyto dokumenty podepsány?
Obchodní rejstřík přes datovou schránku vyzval s. r. o. k doložení účetní závěrky do obchodního rejstříku do sbírky listin. Ovšem jediný jednatel a společník vůbech nechodí do datové schránky, takže na to nereagoval a z moci úřední soud tuto firmu zrušil a vymazal z obchodního rejstříku, prostě už neexistuje. Ovšem v neexistující firmě zůstal majetek - auta, budovy má i účet atd. Jak se má postupovat z hlediska daní a účetnictví? V podstatě toto s. r. o. už by nemělo podávat žádné daňové přiznání. Navíc s. r. o. je plátcem DPH a už nemůže podat přiznání, neboť má zrušenou datovou schránku. Je nějaká šance tento stav ještě zvrátit, když už je s. r. o. soudně zrušeno?
- Článek
V tomto článku bude pojednáno o základních aspektech spojených s výmazem právnické osoby z obchodního rejstříku ve vazbě na správu daní. Vyhotovením konečné zprávy o průběhu likvidace a předložením návrhu na použití likvidačního zůstatku a účetní závěrky dochází k ukončení likvidace. Rejstříkový soud by měl poté na základě návrhu likvidátora provést zápis výmazu právnické osoby v likvidaci z veřejného rejstříku, jak ostatně plyne z § 65 zákona č. 304/2013 Sb. , o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVR“). Návrh by měl být takto likvidátorem podán v souladu s § 96 odst. 1 ZVR ve lhůtě pěti dnů. Pokud by se tak nestalo, měl by místně příslušný správce daně učinit vůči rejstříkovému soudu podnět a upozornit v rámci tohoto podnětu v souladu s § 80 ZVR na neshodu mezi stavem zapsaným a skutečným, tj. upozornit na fakt, že právnická osoba již zanikla, avšak tato skutečnost nebyla dosud zapsána do obchodního (veřejného) rejstříku v podobě jejího výmazu.
Má obchodní společnost povinnost zveřejňovat v obchodním rejstříku Zápis z valné hromady, kde je uvedeno, že je účetní závěrka daného roku schválená a dále rozhodnutí o vypořádání výsledku hospodaření? Je dostačující, když účetní jednotka (společnost) zveřejní, vloží listiny ověřené auditorem účetní závěrky společnosti spolu s Výroční zprávou?
Jak mají postupovat členové SVJ, když zjistili, že výbor se zapisovatelkou udělali zápis ze schůze, ve kterém je méně než polovina projednaných a rozhodnutých bodů. Chybí tu podstatná rozhodnutí z členské schůze. Tento neúplný zápis byl vložen do rejstříku.
- Článek
V lednu letošního roku byla parlamentem finálně schválena a prezidentem podepsána největší novela zákona o obchodních korporacích od zahájení jeho účinnosti od roku 2014. Jedná se v zásadě o první velkou novelu tohoto důležitého zákona, která přinese několik výrazných změn v oblasti, jež se dotýká většiny podnikatelů. Dále se dozvíte více informací ohledně změn u orgánů jednotlivých společností a změn v úpravě smlouvy o výkonu funkce, kterým by měli věnovat pozornost všichni statutáři společností. Také se článek zaměřuje na znění podmínek a pravidel pro vyplácení zisku nebo jiných vlastních zdrojů společnosti. Pod jinými vlastními zdroji se mají na mysli například různé kapitálové fondy společnosti (příplatky, rozdíly z přecenění v souvislosti s přeměnami), které společnost může rovněž vyplácet společníkům. Jednotlivým vybraným změnám se budeme věnovat podrobněji, abychom vás s těmito novinkami detailněji seznámili a připravili vás tak na účinnost této novely od 1. 1. 2021.
K zápisu s. r. o. do obchodního rejstříku je třeba předložit nájemní smlouvu na sídlo. Firma tedy uzavřela nájemní smlouvu 3. 6. 2020, zapsaná v obchodním rejstříku je ke dni 8. 7. 2020. Nájemné za měsíc červen je tedy fakturované před založením firmy. Je toto nájemné daňově uznatelné a bude se účtovat s datem 8. 7. 2020 na MD 518?
- Článek
Pojďme se věnovat problematice, která mnohé začne zajímat, až když jsou před ni postaveni. Je to řešení zániku účasti společníka ve společnosti s ručením omezeným.
- Článek
Od začátku letošního roku je účinná povinnost zápisu tzv. skutečných majitelů právnických osob do evidence, kterou spravuje Ministerstvo spravedlnosti. Ačkoliv se primárně jedná o úkol pro právnické osoby, které musejí požadované údaje do seznamu zaznamenat, zákon dopadá také na praxi daňových poradců či účetních, a to tím, že (nejen) tyto profese provádějí při své činnosti tzv. identifikaci a kontrolu klientů. V článku se proto zaměříme na základní parametry právní úpravy, která je i po téměř roční praxi spíše na okraji zájmu veřejnosti.
Chtěla bych se zeptat, jestli je povinnost zveřejňovat na OR Zprávu o vztazích, případně jakých firem se tato povinnost týká?
•Mají příspěvkové organizace (ZŠ) povinnost vkládat do OR účetní závěrky? (já jsem přesvědčen, že ANO)
•Platí na příspěvkové organizace (ZŠ) zákon o rozpočtové odpovědnosti v tom smyslu, že se musí řídit strukturou svého rozpočtu, nebo mají volnost hospodařit se svěřeným obnosem na rok dle „libosti“ tak, aby jej pouze nepřekročili?
•Naše ZŠ má povinnost vést podvojné účetnictví. Může to vůbec účetní dělat tak, že doručenou fakturu odloží a zaúčtuje její úhradu až ve chvíli, kdy je den splatnosti? Nevede knihu faktur přijatých.
Od 1. 1. 2018 prý vstoupila v platnost novela zákona č. 304/2013 Sb., konkrétně evidence údajů o skutečných majitelích - § 118b. Nevyčetla jsem ale, jestli je to povinné pro všechny právnické osoby. Mají tedy všechny právnické osoby za povinnost zveřejnit údaje o skutečných majitelích? I ty osoby, které mají 1 společníka, stejného jednatele a všechny informace již mají zveřejněny klasicky v obchodním rejstříku?
Je třeba změnit společenskou smlouvu v případě změny adresy společníka a jednatele. Zadali jsme pouze formulářem do obchodního rejstříku, ale nyní vznikla kolize mezi zápisem v obchodním rejstříku a společenskou smlouvou. Která adresa je v tomto případě považována za adresu jednatele? Společnost se ještě nepodřídila ZOK, bohužel. Není tedy veden seznam společníků.
Týká se evidence údajů o skutečném majiteli (novela zákona č. 304/2012 Sb.) pouze těch společností, které mají i majitele neuvedené v obchodním rejstříku (tichého společníka, podíl v jiné firmě atd.), nebo se musí v této evidenci evidovat všechny obchodní společnosti bez rozdílu?
- Článek
Nový občanský zákoník, tedy zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), už svůj přívlastek „nový“ pomalu ztrácí, jelikož od jeho účinnosti uplynuly na začátku ledna již čtyři roky. Jako většině nejdůležitějších zákonů v našem právním řádu se ani jemu již nevyhnula novelizace. O novele upravující fungování svěřenských fondů jsme pojednali v jednom z předchozích čísel tohoto časopisu. Dnes se budeme věnovat novele v pořadí druhé, která byla provedena zákonem č. 303/2017 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti se zrušením statusu veřejné prospěšnosti.
OSVČ - Ukrajinec, s trvalým pobytem v ČR je od r. 2009 zapsán v obchodním rejstříku a z toho důvodu vedl účetnictví. Nyní by chtěl přejít na daňovou evidenci. Je tento přechod možný? Pokud ano, za jakých podmínek ?