Audit

Od 1. 1. 2026 by měla být účinná novela zákona o účetnictví a s tím spojená změna limitů pro zákonný audit. Naše společnost (s. r. o.) stávající limity překročila v roce 2024 a překročí i v roce 2025, tedy auditu by podléhala. Nyní se ale plánuje přejít na hospodářský rok od 1. 7. 2026 a účetní období předcházející hospodářskému roku bude trvat od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2026. Budou se limity pro tento případ (tj. pro období 1. 1. 2025 až 30. 6. 2026) posuzovat podle aktuálního zákona o účetnictví, nebo již podle novely platné od 1. 1. 2026?
Již vyšla novela zákona č. 316/2025 Sb. a dočetla jsem se různých výkladů, odkdy se limity zvyšují. Posuzuje se nový limit již za rok 2025? Nebo pro posouzení za rok 2025 platí stávající limity. Z přechodných ustanovení si nejsem jistá. 
Společnost s r.o. do roku 2023 nepodléhala povinnému auditu, v roce 2024 překročila 2 kritéria pro audit (obrat 84 mil., aktiva 44 mil. Kč), v roce 2025 by překročila kritéria původní , ale nová určitě ne. Bude pro ní platit pro rok 2025 povinnost audit, u pokud nepřekročí za rok 2025 nové limity?
Senát dnes schválil novelu zákona o účetnictví, zákona o auditorech a zákona o dorovnávacích daních.
  • Článek
Dlouho očekávané schválení sněmovního tisku 783 přináší řadu zásadních novelizací – novela zákona o účetnictví, dorovnávacích daní a auditu přináší nové limity pro kategorizaci firem, posouvá povinnost ESG reportingu o dva roky a výrazně omezuje rozsah povinných auditů. Změny zasáhnou tisíce podniků a přinášejí nejen úlevy, ale i nové otázky ohledně regulatorní rovnováhy a souladu s evropským právem. V červnu 2025 schválila Poslanecká sněmovna balík legislativních novel, které zásadním způsobem přepisují účetní pravidla a související daňovou i regulatorní praxi v České republice. Jde o úpravy, které mají dopad na tisíce podniků – od nejmenších po nadnárodní korporace. Článek vás provede nejdůležitějšími změnami v zákonech o dorovnávacích daních a účetnictví a zároveň upozorní na tři zásadní reakce odborné veřejnosti, které zdaleka nevyznívají jednoznačně pozitivně. Upozorňujeme čtenáře, že jde o návrh zákonů, které ještě musí být projednány Senátem. V tuto chvíli tak nelze garantovat, že jde o finální znění.
Ostatní účetní jednotky, které nejsou akciové společnosti, jsou povinny mít auditorem ověřenou řádnou účetní závěrku, překročily nebo již dosáhly alespoň dvě ze tří uvedených kritérií: 1. aktiva celkem více než 40 000 000 Kč 2. roční úhrn čistého obratu více než 80 000 000 Kč 3. průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního období více než 50 Pro posuzování kritéria beru hodnot aktiv z rozvahy brutto nebo netto?
  • Článek
Na konci roku 2023 nabyla účinnosti novela směrnice č. 2013/34/EU , která navýšila hodnoty pro kategorizaci účetních jednotek. Konkrétně došlo k navýšení limitů pro aktiva a čistý obrat o přibližně 25 %, limit počtu zaměstnanců zůstává zachován. Vzhledem k nutnosti implementovat tyto změny do 12 měsíců od zveřejnění ve věstníku Evropské unie musela zareagovat i Česká republika, která novelizovala stávající zákon č. 563/1991 Sb. , o účetnictví. Ačkoli novela zákona ještě nebyla schválena, změna limitů pro kategorizaci účetních jednotek je závislá na přechodných ustanoveních, nikoli na samotné účinnosti novely. Zvýšené limity se tedy již vztahují na účetní období začínající 1. 1. 2024.
Účetní jednotka, akciová společnost, spadala od roku 2021 do kategorie „mikro ÚJ“ z důvodu nízkého obratu. V roce 2021 měla aktiva cca 328 mil. Kč a obrat cca 13 mil. Kč (a to jen z převodu podílů na zisku od dceřinné společnosti), počet zaměstnanců 0. V roce 2022 a 2023 byla situace podobná, jenže z důvodu štěpení společnosti podávala přiznání k dani z příjmů právnických osob za 2 účetní období (rok 2022 a 2023 dohromady), takže ve výkazech za spojené účetní roky 2022 a 2023 jsou aktiva 328 mil. Kč a obrat cca 26 mil. Kč. Spadá tedy společnost v roce 2024 stále do kategorie „mikro ÚJ“? A v roce 2024 má společnost aktiva opět přes 300 mil. Kč, ale převod podílu na zisku od dceřinné společnosti činí 59 mil. Kč. Bude se stále pro účely kategorizace a případnou povinnost auditu (pokud by překročila obrat 80 mil. Kč) posuzovat jako „mikro ÚJ“, když nemá výnosy z tržby za zboží, výrobky a služby a jediným výnosem jsou podíly na zisku od dceřinné společnosti?
Prosím o upřesnění povinnosti auditu pro nástupnickou společnost C pokud byly hodnoty na konci roku 2024 za měsíce 7.–12. – 60 mil; aktiva 50 mil. V polovině roku 2024 došlo k fúzi společností splynutím stav obratu a aktiv ( společnost A obrat 20mil; aktiva 40 mil.; společnost B obrat 1mil., aktiva 10 mil.) nástupnická společnost C (za období 1.–6. neměla žádný obrat ani aktiva). Společnosti jsou bez zaměstnanců. Bude mít vliv na stanovení obratu i obrat zaniklých společností? Nebo se bere obrat čistě z nástupnické společnosti, tedy za období 2. poloviny roku? V případě, že by obrat ze zaniklých společností vliv neměl, nástupnická společnost by hodnoty za rok 2024 nesplňovala? 
  • Článek
Evropská komise představila návrh zásadních změn v oblasti reportingu o udržitelnosti (ESG) a povinností due diligence (CSDDD). Cílem je snížit administrativní zátěž pro podniky, zejména pro malé a střední podniky (SMEs), a zároveň zachovat ambice Zelené dohody pro Evropu (European Green Deal). Návrh přináší řadu zjednodušení, odložení povinností a flexibilnější přístup k reportingu, což má podpořit konkurenceschopnost evropských firem.
Společnost s r. o. vznikla v lednu 2024, k rozvahovému dni 31. 12. 2024 je hodnota aktiv 750 mil. Kč, obrat 180 mil. Kč, průměrný přepočtený počet zaměstnanců do 50. Vzhledem k růstu firmy lze očekávat, že společnost bude v roce 2025 malá účetní jednotka z důvodu překročení celkové hodnoty aktiv a počtu zaměstnanců. Tím splní podmínku povinnosti auditu z důvodu překročení 2 hodnot za rok 2024 (aktiva, obrat) i za rok 2025 (aktiva, počet zaměstnanců). Povinnost auditu bude v roce 2026 za roky 2024 a 2025. Má účetní jednotka povinnost sestavit účetní závěrku za rok 2024 v rozsahu s povinností pro audit? Tj. povinné části účetní závěrky za rok 2024 jsou rozvaha, výkaz zisku a ztrát, příloha k účetní závěrce, výkaz o peněžních tocích, výkaz změn vlastního kapitálu? Musí být zpracována také výroční zpráva a zpráva o vztazích za rok 2024? Případně musí být zpracovány další dokumenty? 
Účetní jednotka – mateřská společnost (akciová společnost), která je dle zákona o účetnictví klasifikována jako mikro účetní jednotka, má na účtu 061 zaúčtován podíl na zahraniční právnické osobě (s.r.o.), představující 100 % základního kapitálu dceřiné společnosti. Tento podíl byl historicky pořízen za částku 500 000 EUR. K datu 31. 12. 2024 má zahraniční dceřiná společnost záporný vlastní kapitál. V této souvislosti řešíme následující otázky ohledně účetní a daňové úpravy podílu v souladu s českou legislativou, konkrétně zákonem o účetnictví a navazujícími předpisy: 1. Kurzové přecenění Je mateřská společnost povinna podíl na dceřiné společnosti přepočítávat aktuálním kurzem k rozvahovému dni (31. 12. 2024), nebo je možné ponechat historickou pořizovací cenu v eurech bez přecenění? 2. Přecenění podílu Má mikro účetní jednotka povinnost podíl na dceřiné společnosti přecenit ekvivalencí nebo případně tvořit opravnou položku, pokud má dceřiná společnost záporný vlastní kapitál? S ohledem na skutečnost, že mikro účetní jednotky nesmí používat reálnou hodnotu dle zákona o účetnictví, není jasné, zda je v tomto případě tvorba opravné položky povinná či nikoliv. 3. Povinnost auditu Mateřská společnost nemá jiný majetek, než podíl v dceřiné společnosti. Z hlediska auditních kritérií překračuje pouze hodnotu aktiv. Má v takovém případě povinnost podrobit se auditu účetní závěrky, nebo je auditní povinnost vyloučena?
Připravte se na účetní závěrku s přehledem a jistotou! Náš checklist je navržen pro všechny typy účetních jednotek, od mikro podniků po velké korporace. Názorně vás provede sestavením rozvahy, výkazu zisku a ztráty a dalších klíčových dokumentů, jako jsou příloha, přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu. A seznámí vás také s požadavky na zpracování výroční zprávy, ověření účetní závěrky auditorem a zveřejnění účetní závěrky.
Jaké platí podmínky pro povinný audit za rok 2025?
Zverejneni ucetni zaverky u neauditovane ucetni jednotky s.r.o. Ucetni zaverka roku 2023 byla schvalena 30.6.2024. Ma se zverejnit do 30 dnu od schvaleni, nebo do konce roku? Vzhledem k praxi a odbornym clankum z meho pohledu existuji dva tabory a nemuzeme se dobrat jednoznacne odpovedi, coz je mozna zpusobeno nejasne psanym zakonem par 21a pro neauditovane UJ. Toto je psane v praktickem komentari aspi (Wolters Kluwer) par 21a ZOU: "Pokud účetní závěrka nepodléhá auditu, musí být zveřejněna nejpozději do posledního dne následujícího účetního období. " Je tedy verze ke zverejneni az do 31.12.2024 spravna?
Společnost s r. o. s povinným auditem byla v polovině roku 2023 prodána jinému majiteli. Za rok 2023 byla sestavena účetní uzávěrka, která byla schválena auditorem a bylo podáno řádné přiznání k dani z příjmu. Následná valná hromada však uzávěrku neschválila, účetní knihy za rok 2023 byly znovu otevřeny a byly zde doplněny náklady, které snižují daň a provedeny některé další drobné korekce, takže bylo podáno dodatečné přiznání k dani z příjmu. Je v tomto případě nutné znovu zpracovat kompletně celý Audit opravené účetní závěrky?
Společnost s r. o. byla za rok 2023 střední účetní jednotkou a měla povinnost auditu. (Aktiva 117, Obrat 230, Zaměstnanci 95) Za rok 2024 bude pravděpodobně dle nových kritérií již malou účetní jednotkou. Odpadá společnosti okamžitě povinnost auditu, nebo bude brána následující 2 období jako střední ÚJ a bude mít povinnost auditu? 
  • Článek
Výbor pro audit je, v souladu s platnou legislativou, povinen jednou ročně vyhotovit zprávu o činnosti a tuto zprávu poskytnout Radě pro veřejný dohled nad auditem („Rada“). Rada monitoruje činnosti výborů pro audit pomocí těchto zpráv a prostřednictvím informací, které výbory pro audit zveřejňují na internetových stránkách subjektů, ve kterých působí.
Kdy má povinnost auditu evropská společnost? Jedná se konkrétně o evropskou společnost (SE), která má sídlo v ČR. Je to malá účetní jednotka, ale s aktivy nad 40 milionů. Obrat je menší než 80 milionů a žádní zaměstnanci. 
  • Článek
Jednou z činností Rady pro veřejný dohled nad auditem (dále jen „Rada“) je provádět, v souladu s požadavky evropského práva, kontroly kvality u auditorů a auditorských společností, které mají ve svém portfoliu alespoň jeden subjekt veřejného zájmu.