Zboží z jiného členského státu
Dodavatel ze země EU nám zaslal zboží. Až při naskladňování jsme zjistili, že část zboží schází. Přepravce odmítl náhradu škody a dodavatel uhradí polovinu hodnoty ztraceného zboží. Daňově uznatelná je pouze část, na kterou přišel dobropis, ale jak to bude s DPH? Faktura byla v režimu RCH. Máme nárok na celý odpočet, nebo musíme část, kterou dodavatel nekompenzuje dobropisem dodanit?
Obdržela jsem fakturu v 04/2025 za službu na které je uvedeno DIČ odběratele (Francouzské firmy) i DIČ CZ (Tax ID) odběratele - naší firmy. Na dokladu je základ daně, DPH 21% a částka celkem. Na základě tohoto dokladu jsem zaúčtovala jako reverse charge, vstup, výstup celkovou částku s DPH.Tento postup mi přišel jako nejsprávnější. Jak se má správně postupovat? Mám takových případů více. V tomto případě jsem dodavatele požádala o opravu dokladu a v období 06/2025 mi přišel úplně nový doklad, jiný variabilní symbol, částka bez DPH, datum vystavení v 06/2025, bez jakékoliv informace, že nahrazuje doklad z dubna, jen s poznámkou, že uhrazené DPH nám firma vrátí. Mám nyní v období 06/2025 v kontrolním hlášení stornovat - minusem uvést částku zapsanou v dubnu, datum DUZP 4/2025. A zároveň dát do KH nový doklad, který jsem obdržela? Storno špatného dokladu z 04/2025 jako takového k dispozici nemám. Nebo mám dát opravné kontrolní hlášení za duben a nový doklad s DUZP 06/2025 uplatním až v 06/2025? Zároveň, jak bychom měli postupovat, pokud jsme dostali fakturu ze EU, která již obsahovala DPH ve výši 21 procent pro CZ. Bohužel dodavatel nechce fakturu změnit, abychom mohli využít reverse charge. Je možné si v tomto případě DPH uplatit na vstupu a nárokovat zpět?
Tuzemský plátce DPH nakoupí od slovenského podnikatele - neplátce DPH zboží v hodnotě 5000 Kč. Musí tuzemský plátce provést samovyměření? Má nárok na odpočet? Do jakých řádků DPH a KH se promítne?
Při jakých transakcích se stáváte osobou identifikovanou k dani? Kdy máte povinnost se registrovat ze zákona? A pokud tuto povinnost máte, do kdy musíte podat přihlášku k registraci a jaké další povinnosti z tohoto titulu se na vás budou vztahovat? Na tyto a další otázky vám poskytne odpovědi náš chytrý checklist. Ověřte si, že postupujete správně a že na nic důležitého nezapomenete.
Vraceli jsme vadné zboží našemu dodavateli USA (reklamace) v 9/2024. Nyní jsme v 11/2024 obdrželi dobropis. Při odeslání vadného zboží dodavateli bylo cleno na hodnotu 5 EUR. Částka na dobropise e 191 USD. Je problém, že se hodnota JSD liší od hodnoty dobropisu? Předpokládali jsme, že nám dodavatel zašle nové zboží nikoliv dobropis. Je nutné dělat dodatečné DPH za 9/2024? Nebo můžeme dát do DPH 11/2024. Má jít na řádek 7 DPH se znaménkem mínus?
Snahou české firmy je co nejefektivněji zajistit přepravu materiálu, nicméně se obáváme případných komplikací viz. níže. Tuzemská firma pořídí materiál od firmy z jiného členského státu DE. Zboží je přepraveno dodavatelem DE (DAP) mimo tuzemsko (další stát EU PL) za účelem práce na movité věci – rozřezání pořízeného materiálu. Následně po rozřezání je materiál přepraven na náklady CZ do sídla firmy CZ v tuzemsku, kde je použit k výrobě. Lze pořízení zboží DE-CZ zdanit v CZ tzv. reverscharge a uplatnit si nárok na odpočet? Domníváme se, že firmě CZ vzniká povinnost registrace ve státě ukončení přepravy v PL – nákup materiálu mezi DE a CZ. Zboží nebylo přepraveno z jiného členského státu do tuzemska přímo, nicméně V PL je materiál pouze za účelem práce na movité věci – rozřezání. - Je tato úvaha o registraci v PL správná - Pokud ano, jaký je správný postup u první transakce, zatím není registrace v zemi, kam bylo zboží (materiál) dopraveno na rozřezání - Jaký bude postup při druhé transakci, přemístění zboží z PL do CZ, faktura za řezání materiálu od PL bude na CZ DIČ a CZ firma nikomu nic v PL neprodává - Ovlivní případná registrace CZ v PL režim u druhé transakce – řezání materiálu nebo můře PL fakturovat na CZ DIČ i po registraci. Pokud by firma pořídila zboží z DE (FCA) a dopravila je do CZ a následně dovezla na rozřezání do PL a pak zpět přepravila do CZ, tak se domníváme, že by u první transakce šlo o klasické pořízení zboží z EU (reverscharge) a u druhé transakce o práci na movité věci, kdy se zboží vrací zpět do CZ a pohyb materiálu se nepromítne se do přiznání DPH. Pouze faktura službu řezání, reverscharge přijetí služby od osoby z jiného čl. státu.
Česká firma (plátce DPH) obdržela fakturu za nákup zboží z Německa. Dodavatel nepoužil reverse charge a vyčíslil německé DPH se sazbou 7%. a 19% Požaduje po české firmě úhradu celé částky. Po připsání platby na účet německé firmy, přislíbili vrácení DPH. Já musím účtovat nákup zboží z EU, tak budu zaúčtovat základ daně na 504 a s 21% sazbou DPH. Jak mám postupovat při zaúčtování po vrácení DPH z Německa. Já budu mít na účtu 343 sazbu 21% a německá firma vrátí 7% + 19%. Z tohoto je patrné, že se jedná o rozdíl mezi odvedenou daní (21%) a vrácenou daní ( 7%+19%). Jak mám postupovat při účtování české a vrácené německé DPH?
Jednatel a jediný společník české s.r.o., plátce DPH, nakoupil zboží z jiného členského státu od jiného plátce, faktura je vystavena na společnost. Zboží ale vůbec nesouvisí s ekonomickou činností, slouží k osobní potřebě jednatele. Podle mého názoru nepředstavuje daňově neuznatelný náklad, ale je pohledávkou za jednatelem, s čímž jednatel souhlasí. Je nezbytné i v takovém případě provést reverse charge, a odvést daň, protože nárok na odpočet pochopitelně nevzniká?
Český plátce DPH firma "A" nakoupí zboží od italského plátce DPH firmy B. Toto zboží je dopraveno z Itálie přímo na Slovensko dle požadavku firmy C. Následně proběhne fakturace od prodejce DIČ CZ "A" na konečného odběratele DIČ CZ "C". Vystaví firma A firmě C fakturu s českou daní? Pokud ne, jaký bude postup?
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 7. 7. 2022 ve věci C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W.
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 11. března 2021 ve věci C-802/19 Firma Z
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 11. června 2020 ve věci C-242/19 CHEP Equipment Pooling
- Článek
V následujícím textu jsou nejprve s využitím příkladů shrnuta aktuálně platná pravidla pro uplatňování daně při zasílání zboží, a to jak při jeho zasílání z tuzemska do jiného členského státu, tak i naopak z jiného členského státu do tuzemska. V závěrečné části jsou stručně vysvětleny základní principy změn, které by měly od roku 2021 platit pro prodej zboží na dálku.
- Článek
Obdrželi jsme fakturu z Polska. Jedná se o nákup koženky (drobný spotřební materiál pro firmu). Uvedli jsme svoji DIČ dodavateli. Na faktuře je vyčíslena částka za zboží bez DPH a DPH 0 %. Dle mého názoru se jedná o reverse charge. Je to tak? Na faktuře doměřím tedy DPH 21 %? Nevadí, že faktura z Polska je v českých korunách, a nikoliv v jejich měně?
- Článek
V posledních dnech zveřejnilo ministerstvo financí informaci o tom, že dovoz ochranných pomůcek z důvodu koronavirové krize lze v některých případech osvobodit od daně z přidané hodnoty. Smysl osvobození od daně je zřejmý: jedná se o léky a zdravotní materiál, které zachraňuje lidské zdraví a životy. Zároveň přibývá případů, kdy u dovozu léků ze zahraničí stát nemilosrdně požaduje po rodičích nemocných dětí DPH, ačkoliv lék není hrazen ze zdravotního pojištění, ani se na jejich nákupu stát finančně nepodílel. Navýšení částky o DPH znamená výrazné prodloužení doby nutné pro získání peněz na nákup léku, jehož včasné nasazení u pacienta může doslova zachránit život. Stát, potažmo ministerstvo financí má v důsledku neudělení výjimky pro osvobození od DPH přímou vinu na zhoršení zdraví či úmrtnosti jedinců.
- Článek
Rozsudek soudního dvora Evropské unie ze dne 19. prosince 2018, ve věci C-414/17 , Arex, dosud neuveřejněn v Úředním věstníku.
- Článek
Čtení judikátu není pro každého podnikatele to „pravé ořechové“, ale na druhou stranu je vhodné o některých zajímavých rozhodnutích mít alespoň povědomí, aby se v případě potřeby mohly dohledat a následně při prokazování „své pravdy“ použít. Mne zaujal judikát Soudního dvora Evropské unie č. C-273/11 ve věci Mescek-Gabony.
- Článek
K dani z přidané hodnoty Ing. Václav Benda 1 Český plátce A pořizuje zboží od dodavatele B registrovaného k dani v jiném členském státě. Na přijaté faktuře je uvedeno,...