AML (Opatření proti legalizaci příjmů z trestné činnosti)
Vedu účetnictví jako OSVČ malé s. r. o. s jedním jednatelem. Ta vznikla v 5/2023 a jednatel vložil během tohoto roku do společnosti půjčku několik milionů, kterou si postupně vrací. Mám proveden záznam o provedení identifikace klienta k datu 1. 2. 2025, výpis z evidence skutečných majitelů. Musím zpětně požadovat doložení příjmů, tj. záznam o příjmech klienta dle zákona č. 253/2008 Sb.? Pokud ano, jak postupovat v případě, že mi nebudou podány adekvátní podklady jako příloha k tomuto záznamu, např. daňová přiznání z minulých let, darovací smlouvy apod.?
Může být problém, kdyby s. r. o. nakoupila nemovitost za 5 mil. Kč a ve smlouvě by bylo, že bude spláceno po 200 000 Kč měsíčně v hotovosti? Myslím tím ve vztahu k limitu hotovostních operací, ale i z pohledu AML zákona – podezřelého obchodu a povinných osob, případně další dopady.
Finanční analytický úřad (dále jen „FAÚ“) vydává obecné stanovisko k výkladu příslušných ustanovení zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „AML zákon“) k otázce postupu při zjištění nesrovnalosti v rámci procesu kontroly klienta dle § 9 AML zákona, a to v reakci na usnesení Nejvyššího soudu sp. zn. 27 Cdo 1368/2024-56 ze dne 25. 8. 2025.
Finanční analytický úřad představuje nový metodický pokyn, který má pomoci lépe zvládat povinnosti v oblasti prevence praní špinavých peněz. Pokyn obsahuje doporučenou strukturu systému vnitřních zásad. Aktuální vzor struktury je poprvé dostupný samostatně, což přináší větší přehlednost a praktickou využitelnost pro uživatele.
Nejvyšší soud (NS) potvrdil, že český zákon o evidenci skutečných majitelů (ZESM) odporuje unijnímu právu, a to v části, v níž otevírá široké veřejnosti přístup do evidence. V důsledku toho stát nesmí nutit právnické osoby ani svěřenské fondy (dále též jen „evidující osoby“), aby své skutečné majitele do této evidence zapisovaly.
Firma se zabývá opravami silničních vozidel, což je dle živnostenského rejstříku oprávnění č. 1.
Mimo jiné je v živnosteském rejstříku v oprávnění č. 2 obchod a služby a Zastavárenská činnost a maloobchod s použitým zbožím.
Je firma osobou povinnou ve smyslu AML zákona?
Pokud ano, jakým způsobem je možné tuto činnost vyjmout z živnostenského oprávnění?
Vedu daňovou evidenci fyzickým osobám, plátcům DPH, mající české DIČ a uskutečňující zdanitelná plnění pouze v rámci ČR. V souvislosti s novou oznamovací povinností zjišťuji další povinnosti vyplývající z AML zákona a nejsem si jistá, jestli jako účetní jsem měla povinnost (a právo) vyžádat si doklad totožnosti. Jsem zděšená tím, co všechno bych měla vyžadovat, kontrolovat, a to pod hrozbou likvidačních sankcí.
Jsme účetní firma podnikající na základě ŽO, tedy jsme od 1. 2. 2025 do 3. 3. 2025 jako povinné osoby povinni nahlásit kontaktní osoby prostřednictvím formuláře FAÚ. Tzn. že hlásíme za naši firmu, která má jediného společníka, povinnou osobu, kontaktní osobu a to je všechno? A pak máme danou povinnost identifikovat a kontrolovat klienty, vést o tom záznamy, smlouvy atd.? Nebo jsme povinni jako povinné osoby nahlásit kontaktní osobu za naši firmu a pak z každé firmy, pro které vedeme účetnictví, nahlásit i jejich kontaktní osoby? Dle zákona se má vést písemná analýza rizik, četli jsme, že na účetní firmy se toto nevztahuje. Dále školení 1× ročně –´platí to i pro účetní firmy? Kdo má provádět školení a vypracování analýz rizik a další dokumentaci uvedenou v AML zákoně? Můžeme sami? A to my máme školit i naše klienty?
Oznamovací povinnost dle zákona AML se nevztahuje na profesionály poskytující služby interně. Chtěla bych se tedy zeptat, zda se vztahuje na účetní stavební společnosti, která vede účetnictví také pro dceřinou společnost.
Jsem OSVČ, od ledna už zpracovávám účetnictví jen jedné s.r.o. a pro spolek školky. S s.r.o. jsem se domluvila, že mě zaměstnají na částečný úvazek, nejdříve ale od 1.3.2025. Musím i tak udělat identifikaci a spol. i když pak pozbydu povinnosti u této s.r.o. Spolek budu zpracovávat dál.
- Článek
Povinnosti, které ukládá zákon o AML, jsou rozsáhlé a sankce za jejich nesplnění vysoké. Správné dodržování AML pravidel by proto mělo být součástí každodenní agendy všech subjektů, na které se zákon o AML vztahuje – tzv. povinných osob, mj. i účetních. Účetní, kteří poskytují své služby na základě živnostenského oprávnění, musí identifikovat a kontrolovat své klienty, sledovat jejich transakce a hlásit podezřelé obchody. Účetní kanceláře nesmí opomíjet pravidelné školení zaměstnanců.
Výrazem AML - Anti Money Laundering (česky „proti praní špinavých peněz“) je označováno nařízení EU a navazující český zákon, které se původně snažily bojovat proti praní špinavých peněz a postupem času se rozrostly na boj proti terorismu, proti financování vývoje zbraní hromadného ničení, proti daňovým únikům a některým dalším činnostem, které společnost chápe jako negativní.
Na základě novely zákona jsem chtěla splnit povinnost - oznámení o určení kontaktní osoby na Finanční analytický úřad a znejistila jsem ihned na první straně formuláře, zda se mě tato povinnost skutečně týká. Je tam uvedeno, že vyplňují pouze zahraniční právnické osoby nebo právnické osoby, které nejsou podnikatelem (typ povinné osoby dle § 2 odst. 2). Jsem zaměstnanec a společník právnické osoby, společnosti s ručením omezeným, tato společnost má sídlo v České republice a na základně smluvního vztahu zpracováváme účetnictví pro několik právnických i fyzických osob (všechny sídlí také v ČR). V tomto případě, kdy nejsme zahraniční právnickou osobou, musíme tento formulář vyplňovat? V případě, že ano, co doplníme na formuláři „Typ povinné osoby dle § 2 odst. 2“? Snažila jsem se tyto informace zjistit již na více místech a nikde to nebylo srozumitelně vysvětleno.
Informace se na mne hrnou, a bohužel i tak trochu protichůdné. Jsem účetní, která pracuje jako OSVČ pro jednu malou s. r. o. a pro jednoho malého podnikatele OSVČ. A u dvou s. r. o. pracuji jako účetní na dohodu o provedení práce. Jsem již v důchodu, takže to mám vše jako přivýdělek. U těch firem, co pracuji na dohodu, tak neoznamuji nic? U těch firem co fakturuji, tak se musím nahlásit? Musím se nahlásit jako kontaktní a zároveň povinná osoba? Při nahlašování musím uvést i toho klienta? Prý si mám ofocovat občanské doklady? A prý také musím oznámit dobu, kdy budu muset spolupracovat s úřady? A jak mám kontrolovat práci firmy, jestli tam k něčemu nekalému nedochází? A prý to nemám říkat klientovi. A kde je důvěra klienta a účetní? Moc se omlouvám za dost divný dotaz, ale jsem z toho zoufalá.
Musí se oznámit kontaktní osoba dle AML zákona i osoba účetní, která je majitelem a zároveň zaměstnancem ve své jednočlenné s. r. o., kde pracuje na základě pracovní smlouvy a smlouvy o výkonu funkci jednatele a zpracovává nejen svoje účetnictví, ale vede i účetnictví různým externím s. r. o., SVJ či fyzickým osobám? A pokud ano, jak se to bude oznamovat? To bude podávat 1× oznámení za každý samostatný subjekt, takže pokud bude mít např. 3× SVJ, 2× s. r. o. a 4× fyzické osoby, tak podá celkem 9 oznámení? A pokud skončí vedení účetnictví pro nějaký subjekt, tak zase oznámí skončení?
Koho se týká Oznámení o určení kontaktní osoby pro oznamování nekalých obchodních praktik Finančnímu analytickému úřadu nejpozději do 3. 3. 2025 dle vyhlášky č. 420/2024 Sb.? Všech zaměstnavatelů a jejich zaměstnanců - účetních, OSVČ všech, ve všech oborech podnikání? Při vyplňování vzoru Oznámení o určení/změně kontaktní osoby hned v 1. řádku „typ povinné osoby dle AML zákona“ jsem tam nikde nenašla strojírenství, ve kterém podnikáme. A na mail nám přišlo od naší SW firmy, že se týká všech účetních a jejich klientů.
- Článek
V rámci AML oblasti prochází legislativním procesem jako sněmovní tisk 659 rozsáhlá novela AML oblasti, která má z velké části nabýt účinnosti již 30. 12. 2024. Tento článek si klade za cíl nadcházející změny sumarizovat.
- Článek
V rámci AML oblasti v současnosti nabyla účinnosti jedna novela AML zákona, jedna novela AML zákona prochází legislativním procesem, bylo přijato Evropské nařízení, které upravuje AML oblast a vyvolá další nutnou změnu tuzemské AML legislativy. Tento článek si klade za cíl nadcházející změny sumarizovat.
- Článek
Implementací směrnice Rady 2016/2258/EU do legislativy získává správce daně přístup k mechanismům, dokumentům, postupům a informacím potřebným pro účely boje proti špinavým penězům. Podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu v rámci provedené novely daňového řádu je povinná osoba na vyžádání správce daně předložit údaje a dokumenty získané při idenfikaci a kontrole klienta, a také údaje o způsobu jejich získání.
- Článek
Dne 1. června 2021 nabyl účinnosti zákon č. 37/2021 Sb. , o evidenci skutečných majitelů, a s ním související změny řady předpisů zakotvené do tuzemského práva zákonem č. 527/2020 Sb. Jedná se o změny vyvolané tzv. V. AML směrnicí, které nastupují s půlročním zpožděním oproti zbylým transponovaným změnám právní úpravy praní špinavých peněz a financování terorismu.