Důvodová zpráva k zákonu č. 52/2025
Sb., změna zákona o vysokých školách a
dalších souvisejících zákonů.
I. Obecná část
A) Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
K úpravě podmínek studentů se specifickými potřebami
Aktuální zákonná úprava se zvláštními podmínkami studentů se specifickými potřebami
výslovně nezabývá. Velmi obecně je v ustanovení
§ 21 odst. 1 písm. e) zákona č. 111/1998
Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění
pozdějších předpisů, (dále také "zákon o VŠ" nebo
"zákon o vysokých školách" nebo "ZVŠ")
upravena povinnost veřejné vysoké školy "činit všechna dostupná opatření pro vyrovnání příležitostí
studovat na vysoké škole". Pro soukromé vysoké školy není výslovně
zákonem o vysokých školách upravena žádná
povinnost v této oblasti.
Postavení osob se specifickými potřebami, tedy zejména se zrakovým, sluchovým nebo
pohybovým postižením, se specifickými poruchami učení, s poruchou autistického spektra nebo s jinými
obtížemi danými zdravotním postižením nebo zdravotním stavem, si žádá, aby jim byla v průběhu jejich
studia poskytnuta specifická individuální podpora a nastaveny takové specifické podmínky, které jim
umožní studium v plném rozsahu a odpovídající kvalitě. Jestliže se zákon o VŠ výslovně touto
podporou nezabývá, nejsou vysoké školy zavázány k zpřístupňování studia studentům se specifickými
potřebami. Na řadě veřejných vysokých škol je již v současné době rozvinut systém podpory studentů
se specifickými potřebami podporovaný finančním nástrojem Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy (dále také "ministerstvo" nebo "MŠMT"), proměna společenské situace však vyžaduje
uzákonění této povinnosti veřejných i soukromých vysokých škol.
Ke zveřejňování výročních zpráv a strategických záměrů
Podle ustanovení § 21 odst. 1 písm. a) zákona o VŠ má ministr školství, mládeže a
tělovýchovy (dále také "ministr") stanovit opatřením zveřejněným ve Věstníku ministerstva termín a
formu zveřejnění výroční zprávy o činnosti a výroční zprávy o hospodaření veřejné vysoké školy.
Obdobná záležitost se dále řeší též v § 42 odst. 1 písm. a) a b) zákona, kde je navázána na soukromé
vysoké školy. V obou případech je ke stanovení termínu a formy zveřejnění kompetentní ministr,
nicméně u soukromých škol je ponechána forma, kterou ministr stanoví termíny a formy zveřejnění, na
zvážení ministra. Nově bude obojí stanovovat ministerstvo.
K uvedení terminologie do souladu s dalšími ustanoveními zákona
V § 35 a § 46 zákona o VŠ se hovoří o totožné oblasti studia, nicméně je použito odlišné
označení této oblasti. Ust. § 35 uvádí "veterinární lékařství a hygiena", § 46 uvádí "veterinární
lékařství a veterinární hygiena". Návrh novely hodlá uvést terminologii do vzájemného
souladu.
V obdobném duchu se novela zabývá též úpravou ustanovení § 46 odst. 4 písm. c), kde se
hovoří o udělování titulu "doktor medicíny" (ve zkratce "MUDr.") v oblasti všeobecného lékařství.
Nově má být tento titul udělován též v oblasti vojenského všeobecného lékařství. A titul "doktor
zubního lékařství" (ve zkratce "MDDr.") má být udělován též v oblasti vojenského zubního
lékařství.
K soukromým vysokým školám a jejich vnitřním předpisům
Aktuální zákonná úprava nekonkretizuje vnitřní předpisy soukromé vysoké školy ani jejich
obsah, ustanovení § 41 zákona o VŠ pouze stanovuje povinnost soukromé vysoké školy stanovit svými
vnitřními předpisy, které orgány vykonávají působnost podle části čtvrté až jedenácté zákona o VŠ, a
tyto předpisy registrovat podle § 36 zákona o VŠ. Soukromé vysoké školy tak nemají stanoveny vnitřní
předpisy zákonem tak, jako veřejné vysoké školy (v § 17 Vnitřní předpisy veřejné vysoké školy), a
rovněž pro stanovení vnitřních předpisů, obdobně jako u stanovení orgánů a jejich kompetencí,
využívají soukromé vysoké školy zástupně ustanovení části druhé
zákona o vysokých školách, která jsou však
závazná pouze pro veřejné vysoké školy, což činí významné praktické i výkladové problémy.
Zcela nově se proto v § 41 stanovuje výčet vnitřních předpisů soukromé vysoké školy, a to
včetně uvedení povinného obsahu statutu. Ministerstvo bude dále plnit funkci kontrolní s pravomocí
vyzvat k nápravě protizákonných poměrů v souladu s § 43 odst. 1, který nově zahrnuje možnost
přezkoumání nejen opatření, ale rovněž vnitřních předpisů soukromé vysoké školy.
K odnětí státního souhlasu
Ustanovení § 43 odst. 2 v platném znění uvádí důvody, pro které může ministerstvo odejmout
státní souhlas právnické osobě, která působí jako soukromá vysoká škola. Těmito důvody
jsou:
-
absence akreditace studijního programu nebo institucionální akreditace po uplynutí 1
roku ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení státního souhlasu,
-
odnětí akreditace více než dvou studijních programů nebo institucionální akreditace
alespoň u dvou oblastí vzdělávání v průběhu jednoho roku,
-
nezjednání nápravy podle § 43 odst. 1 a
-
závažné porušování povinností stanovených zákonem o VŠ nebo vnitřním předpisem
soukromé vysoké školy.
Navzdory dobrovolnosti podání žádosti o udělení státního souhlasu není však souvztažně
řešeno odnětí státního souhlasu na žádost soukromé vysoké školy - tzn. dobrovolné "vzdání se"
oprávnění působit jako soukromá vysoká škola (tj. státního souhlasu), nově je proto navrženo
ustanovení § 43 odst. 2 písm. b), které umožní odnětí státního souhlasu, jestliže o to soukromá
vysoká škola požádá.
Dále je nově explicitně doplněna v § 43 odst. 2 písm. c) možnost odnětí státního souhlasu
na základě skutečnosti, že soukromá vysoká škola dlouhodobě neuskutečňuje žádný studijní
program.
K rámci kvalifikací
Zákonná úprava v současné době upravuje cíle a očekávané výsledky studia v jednotlivých
typech vysokoškolských studijních programů jen velmi obecně (§ 45 až 47) a kromě standardní doby
studia nevymezuje průměrnou studijní zátěž vyjádřenou počtem kreditů. Není rovněž jasně vymezen
vztah vysokoškolských kvalifikací ČR k mezinárodním rámcům kvalifikací.
Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání České republiky (dále také "RKVV") byl dne
27. listopadu 2018 schválen ministrem školství, mládeže a tělovýchovy a byl uveřejněn ve Věstníku
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. RKVV popisuje a kategorizuje kvalifikace udělované
vysokými školami v České republice a určuje rámcové požadavky na studijní programy uskutečňované
vysokými školami, čímž slouží ke zvýšení přehlednosti a prostupnosti vzdělávacích soustav v národním
i mezinárodním kontextu.
K zasílání závěrečných prací
Ustanovení § 47b odst. 4 uvádí v poslední větě, že "Vysoká škola zašle bez zbytečného
odkladu po obhájení bakalářské, diplomové, disertační a
rigorózní
práce, jíž se týká odklad
zveřejnění podle věty první, jeden výtisk práce k uchování ministerstvu.". V praxi se zasílání
závěrečných prací na ministerstvo neosvědčilo. Aplikace tohoto ustanovení přináší nadbytečné
administrativní i finanční zatížení vysokých škol i ministerstva a účelu lze dosáhnout též jiným
způsobem - tedy uchováním závěrečných prací na vysoké škole.K posuzování předchozího zahraničního vzdělání v rámci procedury přijímacího
řízení
Vysoké školy mají možnost posuzovat podmínku dosaženého vzdělání v rámci přijímacího
řízení podle § 48 bez předchozího uznání zahraničního středoškolského nebo vysokoškolského vzdělání
prostřednictvím nostrifikačního řízení podle
školského zákona nebo zákona o VŠ. Jedná-li se
o studium absolvované ve středoškolském vzdělávacím programu na zahraniční střední škole nebo
absolvované v zahraničním vysokoškolském studijním programu na zahraniční vysoké škole, může veřejná
vysoká škola nebo vysoká škola s institucionální akreditací podle navrženého doplnění v odst. 6 § 48
využít institutu prokázání splnění podmínky dosaženého vzdělání pro přijetí ke studiu bez
nostrifikačního řízení dle § 48 odst. 4 písm. e) a § 48 odst. 5 písm. c); tato možnost je definována
výhradně pro účely přijímacího řízení.
Zcela nově je pak upravena možnost prokázání splnění podmínky dosaženého vzdělání pro
přijetí ke studiu dle § 48 odst. 4 písm. e) a § 48 odst. 5 písm. c) na soukromou nebo státní vysokou
školu bez institucionální akreditace, bez uplatnění nostrifikačního řízení, prostřednictvím veřejné
vysoké školy nebo vysoké školy s institucionální akreditací na základě veřejnoprávní smlouvy mezi
příslušnými vysokými školami.
Navržená úprava dále v § 48 odst. 6 definuje podmínky prokázání splnění podmínky
dosaženého vzdělání přijetí ke studiu mimo nostrifikační řízení a připouští i možnost vyzvat
uchazeče k doložení nostrifikace svého absolvovaného zahraničního vzdělání. V § 48 odst. 8 je pak
nově upraven postup odlišný od postupu podle § 89 a 90 zákona o VŠ (nostrifikace), kdy vysoká škola
postupující v rámci ustanovení § 48 odst. 6 nevydává rozhodnutí, ale pouze zaznamenává prokázání
splnění podmínky přijetí ke studiu do spisu vedeného v přijímacím řízení.
Lhůty pro ověření podmínky předchozího vzdělání stanoví vysoká škola v podmínkách
přijímacího řízení.
K přestupům mezi studijními programy vysoké školy
"Přestup" mezi studijními programy téže vysoké školy je za současné právní úpravy možný
pouze za podmínky ukončení předchozího studia a přijetí a zápisu do nového studia. Vzhledem k velké
poptávce po realizaci přestupů je třeba stanovit alespoň rámcové podmínky přestupů a umožnit pro
tyto případy zjednodušení a urychlení některých administrativních úkonů (např. podávání žádostí,
rozhodování o uznávání částí studia).
Ke zveřejnění průběhu přijímacího řízení
Podle ustanovení § 50 odst. 9 věty třetí ministerstvo "stanoví vyhláškou postup a podmínky
při zveřejnění průběhu přijímacího řízení, a to včetně požadavků na základní statistické
charakteristiky.". Aplikace tohoto ustanovení ukazuje jeho nadbytečnost, neboť stejného cíle je
dosahováno též díky dosavadnímu odstavci 10 téhož paragrafu, podle něhož jsou údaje poskytovány pro
statistické účely dle zákona č. 89/1995 Sb., o
státní statistické službě, ve znění pozdějších přepisů.
K poplatkům
V ustanovení § 58 odst. 3 zákona o VŠ zabývajícím se poplatky za studium na veřejné vysoké
škole nebylo dosud dostatečně jasně řešeno případné zohlednění studia na soukromých nebo státních
vysokých školách. V praxi tato mezera v zákoně působila nemalé nejasnosti a aplikační obtíže a bylo
tak třeba provést úpravu tak, aby bylo zřejmé, která studia se do poplatku za delší studium
započítávají a která nikoliv.
Aktuální právní úprava dále v § 58 odst. 4 zákona o VŠ nutí vysoké školy zavádět povinně
poplatek za studium ve studijních programech uskutečňovaných v cizím jazyce (dále jen "cizojazyčné
studium"). Ze strany vysokých škol je povinnost vždy stanovit poplatek za studium v cizojazyčném
studijním programu (byť je možné vyměřený poplatek na žádost studenta snížit nebo odpustit, vždy se
však jedná o nadbytečný administrativní proces). Nastavení poplatků u doktorských studijních
programů vede ke snížení zájmu talentovaných zahraničních studentů o tento typ studijních programů v
ČR a tím ke snížení konkurenceschopnosti vysokých škol v této oblasti.
K celoživotnímu vzdělávání
Ustanovení § 60 se zabývá možností vysoké školy uskutečňovat programy celoživotního
vzdělávání a následující ustanovení § 60a nabízí pro veřejnou vysokou školu obdobnou možnost
uskutečňování mezinárodně uznávaného kurzu. Podrobnosti obou typů programů stanoví vnitřní předpis.
Mezinárodně uznávaný kurz, který je řešen v ustanovení § 60a, je zvláštním typem celoživotního
vzdělávání a po jeho absolvování může být veřejnou vysokou školou udělen mezinárodně uznávaný
titul.
Ke zveřejňování údajů o habilitačních řízeních a řízeních ke jmenování profesorem
Aktuální právní úprava požaduje průběžné informování ministerstva o průběhu habilitačního
řízení a řízení ke jmenování profesorem. Aplikace takového ustanovení ukazuje jeho nadbytečnost a
nedůvodnou administrativní zátěž pro všechny zúčastněné. Dále jsou požadovány údaje, které nejsou
pro proces habilitace a řízení ke jmenování profesorem nezbytné a je možné je s ohledem na princip
minimalizace zpracovávání osobních údajů nadále nepožadovat.
Ke společným akreditacím
V případě akreditace studijních programů uskutečňovaných vysokou školou podle § 81 zákona
o VŠ ve spolupráci s jinou právnickou osobou docházelo často k nejasnostem při výkladu, zda je za
"jinou právnickou osobu" možno považovat též další vysokou školu. Akreditace společně s jinou
vysokou školou jsou jednou z nejpravděpodobnějších variant spolupráce a bylo by vhodné předejít
dalším nejasnostem přesnější úpravou v zákoně o VŠ.
Odst. 3 v § 81 zavádí zvláštní výjimky z odst. 2 pro případ udělení akreditace studijního
programu společně dvěma nebo více vysokým školám, týkající se přijímání ke studiu a udělování
titulu.
K akreditacím
Novelou z roku 2016 byl zřízen Národní akreditační úřad pro vysoké školství (dále také
"NAÚ" nebo "Akreditační úřad"). V průběhu jeho dosavadního působení se ukázaly mnohé nejasnosti a
nepřesnosti v právní úpravě. Je tak třeba upravit otázky týkající se průběhu řízení před Radou
NAÚ.
Aktuální právní úprava řízení před NAÚ umožňuje žadatelům doplňovat a upravovat svoje
žádosti o akreditace v kterékoliv fázi řízení. S ohledem na praxi a zásadu ekonomie řízení je třeba
tuto možnost omezit jen na dobu před přijetím meritorního rozhodnutí Radou NAÚ.
K údajům v Registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů
V rámci aktuální právní úpravy jsou požadovány údaje, které byly praxí shledány jako
nadbytečné, a s ohledem na princip minimalizace zpracovávání osobních údajů je vhodné jejich
zpracování vypustit. V ustanovení § 87b odst. 2 písm. c) jsou požadovány údaje o "základním
pracovněprávním vztahu". Dle § 3 zákoníku
práce jsou základními pracovněprávními vztahy pracovní poměr a právní vztahy založené
dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Praxe ukázala, že údaje o dohodách o pracích
konaných mimo pracovní poměr není třeba pro nadbytečnost a administrativní zátěž
vyžadovat.
K uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace
Současná úprava uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (tzv.
nostrifikace) stanoví věcnou příslušnost k rozhodování v této věci v prvoinstančním řízení veřejným
vysokým školám (které uskutečňují obsahově obdobný studijní program) nebo Ministerstvu vnitra (v
oblasti bezpečnostních služeb) nebo Ministerstvu obrany (v oblasti vojenství); existují-li
pochybnosti o věcné příslušnosti, rozhoduje ministerstvo. § 90 odst. 5 pak obsahuje jediný výslovně
uvedený důvod pro zamítnutí žádosti o nostrifikaci, kterým je odlišnost v podstatných rysech mezi
srovnávanými studijními programy. Stávající úprava nereflektuje rostoucí internacionalizaci
vysokoškolského vzdělávání, jeho obsahovou diverzifikaci a terminologii platné mezinárodní smlouvy v
této oblasti tzv. Lisabonské úmluvy o uznávání, kterou je Česká republika vázána. Při rozhodování
dochází k nevhodnému, často i nezákonnému, detailnímu srovnávání obsahu zahraničního vysokoškolského
vzdělání s obsahem konkrétního studijního programu příslušné veřejné vysoké školy (jako
prvoinstančního orgánu), což v praxi často vede k zamítnutí žádosti v první instanci a k odvolacímu
řízení. Z těchto důvodů se pak prodlužuje délka řízení směřujícího k vydání rozhodnutí o uznání
zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (nostrifikaci) a dochází k neproduktivní
administrativní a organizační zátěži jak veřejných vysokých škol, tak ministerstva jako odvolacího
orgánu, přičemž smyslem vysokoškolské nostrifikace je posouzení srovnatelnosti absolvovaného
zahraničního vzdělání se studijním programem v České republice definovaným
zákonem o vysokých školách, nikoliv detailní
srovnávání obsahu zahraničního vysokoškolského vzdělání s obsahem konkrétního studijního programu
příslušné veřejné vysoké školy. Navržená úprava řeší tyto problémy úpravou věcné příslušnosti, kdy
žádost se bude podávat k veřejné vysoké škole podle oblasti/oblastí vzdělávání, ve které/kterých
veřejná vysoká škola uskutečňuje nebo je oprávněna uskutečňovat svoje studijní programy, bez vazby
na detailní srovnávání vlastního obsahu vzdělání, dále se zavádí a konkretizuje výčet důvodů pro
zamítnutí žádosti a sjednocuje se terminologie s Lisabonskou úmluvou o uznávání.
Ke stipendiím
Ustanovení § 91 upravuje podmínky přiznávání stipendií. Aktuálně je možné přiznávat
stipendia zejména studentům, a to stipendia hrazená z
dotace
ze státního rozpočtu nebo z příspěvku
ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou a výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo
další tvůrčí činnost. V této chvíli právní úprava nepočítá s možnými stipendii z jiných zdrojů než
ze státního rozpočtu.K doktorským stipendiím
Aktuální znění zákona se v oblasti doktorských stipendií omezuje pouze na základní
stanovení možnosti toto stipendium přiznávat. Není nijak blíže definováno, a to ani jeho minimální
výše. Současná právní úprava nereflektuje potřeby českého systému doktorského studia, ve kterém je
nadprůměrný počet studentů, ale málo studentů ho dokončuje, a ještě méně ve standardní době studia.
Současné nastavení právních předpisů podporuje neefektivní finanční podporu doktorských studentů,
jejíž výše neodpovídá dostatečnému pokrytí životních nákladů studentů tak, aby se studiu mohli
věnovat naplno. Navrhované změny mají za cíl přispět ke zlepšení situace doktorských studií z
pohledu studujících i vysokých škol. Pečlivější výběr studujících při současně přibližném zachování
počtu absolvujících bude znamenat možnost jednotlivým studujícím věnovat větší prostor pro jejich
individuální rozvoj a samostatnou tvůrčí činnost. Součástí návrhů změn zákona i následných
souvisejících změn standardů pro akreditace je i větší propojení s praxí a mezinárodním prostředím.
Komplexní změny umožní kvalitnější přípravu na budoucí samostatnou kariéru a zlepšení situace
studujících i po stránce rovných příležitostí ke studiu, protože umožní studujícím lépe slaďovat
studijní, pracovní a osobní život. Navrhované úpravy zákona zaměřující se především na systematizaci
stipendií budou znamenat okamžité zlepšení životní situace studujících a budou výrazně motivující k
dokončení studia a k dokončení v rámci standardní doby studia. Předkládaný návrh odvozující
koeficientem výši stipendia od minimální mzdy navíc znamená strategický krok v podobě zajištění
pravidelné valorizace bez nutnosti opakovaných zásahů do zákona. Zajistí se tak kontinuální větší
návaznost potřeb studia na aktuální společenskou situaci.
K poskytovatelům zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území ČR
Novelizace zákona o VŠ provedená zákonem č.
137/2016 Sb. zavedla regulaci poskytovatelů
zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky. Tato regulace spočívala u tzv.
evropských zahraničních vysokých škol a jejich poboček v zavedení institutu přihlášení se k plnění
informačních povinností dle § 93b a § 93d a u tzv. mimoevropských vysokých škol a jejich poboček v
zavedení udělování tuzemského povolení dle § 93f a tuzemského oprávnění dle § 93h k poskytování
zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky. Dosavadní aplikační praxe ukázala
některé závažné nedostatky této právní úpravy. U evropských vysokých škol a jejich poboček se při
institutu přihlášení se k plnění informačních povinností jednalo o zcela neformální proces, na který
nebylo možné aplikovat principy správního řízení a na jehož samotném konci nebylo vydáváno
meritorní
rozhodnutí ve věci samé. Dále u evropských vysokých škol a jejich poboček nebyl možný přezkum jejich
materiálního, personálního a finančního zabezpečení co do splnění minimálních standardů pro
vysokoškolské vzdělávání.Tyto dva výše uvedené nedostatky vedly v praxi k situacím, kdy evropské vysoké školy a
jejich pobočky často obcházely zákon o vysokých
školách, neoprávněně modifikovaly své studijní programy, či bylo jejich působení v jiném
rozporu s právním řádem domovského státu zahraniční vysoké školy. Z těchto důvodů často získané
vzdělání nemohlo být považováno za vzdělání vysokoškolské, ačkoliv tak bylo poskytovatelem
deklarováno.
Ze strany správních orgánů domovského státu přitom nemohla být efektivně vykonávána
kontrola dodržování podmínek vysokoškolského vzdělávání, které bylo uskutečňováno na území České
republiky. Neformální proces přihlášení se k plnění informačních povinností současně neumožňoval
ministerstvu možnost přezkumu zabezpečení těchto poskytovatelů po stránce personální, materiální a
finanční. Vlastní vysokoškolská výuka byla často uskutečňována osobami bez dostatečného vzdělání či
v prostorách, které byly svou povahou absolutně nevhodné k této činnosti. Vzhledem k neformálnosti
celého procesu přihlášení se k plnění informačních povinností nebylo možné evropské zahraniční
vysoké škole či její pobočce odejmout oprávnění k působení na území České republiky. V praxi dále
velmi často docházelo k přizpůsobování obsahu zahraničních vysokoškolských studijních programů pro
české státní příslušníky, kdy tyto
modifikace
jsou v rozporu s právním řádem domovského státu a mají
potom negativní vliv na uznávání daného vysokoškolského vzdělání v České republice, jakož i v
domovském státě zahraniční vysoké školy. Na všechny tyto negativní jevy předkládaná právní úprava
reaguje.Evropské vysoké školy a jejich pobočky budou nově spadat pod režim udělování tuzemského
povolení dle § 93b až 93e a tuzemského oprávnění dle § 93i až 93ic pro účely uskutečňování
zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky. Tuzemské oprávnění/povolení bude
udělováno ve správním řízení, jehož předmětem bude i posouzení dostatečnosti personálního,
materiálního a finančního zabezpečení dle § 93d odst. 2 písm. a) a § 93d odst. 3 a § 93ib odst. 2
písm. a) a § 93ib odst. 3.
Bude zaveden jednotný režim pro všechny poskytovatele zahraničního vysokoškolského
vzdělávání, kteří chtějí působit na území České republiky. Tuzemské oprávnění/povolení bude rovněž
možné zahraniční vysoké škole či její pobočce odejmout.
Nová právní úprava je plně v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady
2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na
vnitřním trhu. Kritéria pro udělování tuzemského povolení, resp. oprávnění splňují požadavky
směrnice 2006/123/ES na povolovací kritéria (čl.
10 uvedené směrnice), tj. aby byla mj. nediskriminační, opodstatněná naléhavým důvodem obecného
zájmu a přiměřená danému cíli obecného zájmu. Rovněž splňují požadavky, aby byla povolovací kritéria
jasná a jednoznačná, objektivní, předem zveřejněná, průhledná a přístupná.
Právní úprava je dále plně v souladu s článkem 15 odst. 3 písm. a) až c) předmětné
směrnice. Nová kritéria budou aplikována totožně a jednotně na všechny subjekty, tedy bez
jakýchkoliv nahodilých či diskriminačních prvků. Co do přezkumu personálního, materiálního a
finančního zabezpečení se pak na tyto subjekty budou vztahovat akreditační standardy v rozsahu,
který odpovídá povaze zahraničního vzdělávání. I z tohoto důvodu bude zajištěn soulad nové právní
úpravy s touto směrnicí. Nová právní úprava je pak rovněž v souladu s požadavkem nezbytnosti a
přiměřenosti, kdy existuje obecný zájem na výhradním uskutečňování vysokoškolského vzdělávání, jež
dosahuje alespoň minimální potřebné úrovně a kvality. Dosavadní právní úprava není dostatečně účinná
a dosažení požadovaného účelu není možné přijetím méně restriktivních opatření.
Nově se dále mění definice samotné zahraniční vysoké školy, stanovená nově pro účely
ustanovení zákona o VŠ o poskytování zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území ČR a o
přestupcích (v § 93a odst. 1), kdy je vypuštěn definiční znak v podobě uskutečňování vysokoškolského
vzdělávání na území domovského státu (tj. dle § 90 odst. 7 cizího státu, jehož vysokoškolského
vzdělávacího systému je daná instituce součástí), resp. vypouští se podmínka, že zahraniční vysokou
školou mohou být pouze právnické osoby zřízené dle právních předpisů cizího státu. I takové
instituce, které neuskutečňují vysokoškolské vzdělávání přímo na území domovského státu, mohou být
součástí zahraničního vysokoškolského vzdělávacího systému domovského státu. Totožné pak platí
rovněž i pro právnické osoby zřízené dle právního řádu České republiky, které ovšem mohou disponovat
zahraniční akreditací a představovat v tomto ohledu zahraniční vysokou školu. Nová definice
zahraniční vysoké školy je tak v tomto ohledu přesnější a pružněji reaguje na možné
situace.
Nová právní úprava rovněž zakotvuje v § 90 odst. 5 mezi důvody pro zamítnutí žádosti o
uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace vedle důvodů dle § 90 odst. 5 písm. a) až
c) i situace, kdy zahraniční vysoká škola či její pobočka nebyla oprávněna v době studia žadatele
uskutečňovat na území České republiky zahraniční vysokoškolské vzdělávání podle právních předpisů
domovského státu, či zahraniční vysoká škola či její pobočka nebyla oprávněna realizovat zahraniční
studijní program na území České republiky z důvodu absence udělení potřebného tuzemského
oprávnění/povolení dle českého právního řádu.
Dojde rovněž k posílení kontrolních pravomocí ministerstva ve vztahu k zahraničním vysokým
školám a jejich pobočkám. Ministerstvo ve spolupráci s Národním akreditačním úřadem pro vysoké
školství bude vykonávat kontrolu dodržování právních předpisů v oblasti poskytování zahraničního
vysokoškolského vzdělávání dle § 87 odst. 1 písm. x).
K přestupkům
S ohledem na nedostatky současné právní úpravy je nebytné další zpřísnění, zpřesnění a
rozšíření právní úpravy upravující přestupky fyzických, podnikajících fyzických a právnických
osob.
Dochází tedy zejména ke zpřesnění skutkových podstat přestupků při poskytování
zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky. Zpřísnění spočívá v zavedení
vyšších sankcí za přestupky, v zavedení nových správních trestů v podobě správního trestu zákazu
činnosti a správního trestu zveřejnění rozhodnutí o přestupku, a rovněž i v zavedení nových
skutkových podstat přestupků.
Současná právní úprava stanovuje v situaci, kdy poskytovatel zahraničního vysokoškolského
vzdělávání uskutečňuje zahraniční vysokoškolské vzdělání na území České republiky bez přihlášení se
k plnění informačních povinností, možnost udělení pokuty až do výše 500 000 Kč. Vzhledem k
závažnosti tohoto protiprávního jednání a vzhledem ke skutečnosti, že nová navrhovaná právní úprava
zakotvuje povinnost disponovat za účelem výkonu této činnosti tuzemským oprávněním/povolením, se
výše pokuty nejeví jako dostačující. Dle navrhované právní úpravy je horní hranice pokuty zvýšena na
2 000 000 Kč. Dle aktuální úpravy rovněž není možné uložit poskytovateli zahraničního
vysokoškolského vzdělávání jiný správní trest než pokutu.
Nová právní úprava předpokládá zavedení správního trestu zveřejnění rozhodnutí o
přestupku, kdy vzhledem k povaze a závažnosti přestupku se v odůvodněných případech může jevit jako
vhodné informovat tímto způsobem veřejnost o protiprávním jednání poskytovatele zahraničního
vzdělávání. Jako účelné se dále jeví zavedení možnosti udělení správního trestu zákazu činnosti v
podobě zákazu uskutečňování zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České republiky při
opakovaném spáchání přestupku, kdy toto protiprávní jednání může vykazovat vysokou míru společenské
škodlivosti, na kterou lze uložením tohoto správního trestu adekvátně reagovat. Aktuální právní
úprava udělení této sankce neumožňuje.
Novela současně zakotvuje zápis vybraných údajů o přestupci v případě některých skutkových
podstat do "Seznamu poskytovatelů zahraničního vysokoškolského vzdělání na území České republiky" v
případě, kdy v přestupkovém řízení bude udělena pokuta ve výši nejméně 100 000 Kč nebo uložen zákaz
činnosti.
Předkládaná právní úprava dále zavádí nové skutkové podstaty přestupků. Za přestupek bude
nově považováno jednání způsobilé vyvolat mylnou domněnku, že je osoba oprávněna poskytovat
vysokoškolské vzdělávání, nebo jednání, kdy dochází k vydávání dokladů o absolvování studia
vyvolávajících nebezpečí záměny s vysokoškolskými diplomy vydávanými tuzemskými vysokými školami
nebo přiznávání oprávnění používat titul nebo jeho příslušnou zkratku vyvolávající nebezpečí záměny
s akademickým titulem přiznávaným tuzemskými vysokými školami nebo jeho zkratkou. Nově se také dle §
93n odst. 2 písm. b) dopustí přestupku podnikající fyzická či právnická osoba tím, že se dopustí
jednání způsobilého vyvolat mylnou domněnku, že je vysokou školou, ačkoliv vysokou školou není. Dále
se dle § 93n odst. 1 písm. d) fyzická, podnikající fyzická a právnická osoba dopustí přestupku tím,
že se dopustí jednání způsobilého vyvolat mylnou domněnku, že je oprávněna poskytovat na území České
republiky zahraniční vysokoškolské vzdělávání v určitém zahraničním vysokoškolském studijním
programu, ačkoliv k poskytování uvedeného vzdělávání není podle
zákona o vysokých školách oprávněna. Jednáním
způsobilým vyvolat mylnou domněnku se rozumí jednání způsobilé vyvolat mylnou domněnku u osoby
průměrného rozumu.
Česká právnická osoba se dopustí přestupku tím, že bude poskytovat na území České
republiky zahraniční vysokoškolské vzdělávání v zahraničním vysokoškolském studijním programu bez
příslušného tuzemského oprávnění nebo tím, že nebude plnit některou ze svých povinností uvedených v
§ 93if. Nově bude přestupkem soukromé vysoké školy nezasílání svých vnitřních předpisů nebo jejich
změny ministerstvu podle § 41 odst. 4 nebo § 42l odst. 4.
V případě přestupku fyzické osoby spočívajícím v úmyslném neoprávněném užívání vědecké
hodnosti nebo titulu absolventa vysoké školy neplní současná výše pokuty sankční charakter, je
navrženo její zvýšení na desetinásobek.
B) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
K podpoře rovnosti
Otázka rovnosti je zakotvena v úpravě podmínek uchazečů a studentů se specifickými
potřebami tak, aby jejich postavení bylo s ohledem na jejich specifické potřeby srovnatelné s
ostatními uchazeči a studenty. Dosud byla tato problematika zákonem o VŠ řešena pouze okrajově v
rámci obecné deklarace povinnosti veřejné vysoké školy činit všechna dostupná opatření pro vyrovnání
příležitostí studovat na vysoké škole. Moderní společnost však vyžaduje, aby byly příležitosti
studovat na vysoké škole pokud možno co nejširší a nevylučovaly nadané zájemce s různými typy
specifických potřeb. Navrhovaná zákonná úprava následuje opatření finanční povahy, kterým MŠMT v
této oblasti již delší dobu intervenuje. K podpoře rovnosti přispívá také úprava požadovaná ze
strany organizací hájících práva transgender osob, která upravuje možnost vydávání nového diplomu
pro osobu, které bylo na základě žádosti změněno jméno, příjmení nebo rodné číslo.
Zjednodušení právní úpravy pro jasnější aplikaci
V mnoha částech novely bylo vycházeno z aplikační praxe platného znění zákona tak, aby
došlo k jejímu zjednodušení. Jedná se o zjednodušení výkladu (úprava terminologie, konkretizace
pojmů - u možné spolupráce při uskutečňování studijního programu) a snížení administrativní zátěže
jak vysokých škol, tak ministerstva (zveřejňování, zasílání závěrečných prací, úprava habilitačního
řízení a řízení ke jmenování profesorem, uznávání zahraničního vzdělání).
Reakce na aktuální otázky z praxe
S ohledem na potřeby vysokých škol bylo zakotveno několik nových ustanovení reagujících na
aktuální situaci, která mají napomoci zjednodušit administrativní a další procesy tak, aby více
odpovídaly vývoji společenských událostí (např. odnětí státního souhlasu soukromé vysoké škole na
základě její žádosti nebo na základě faktické nečinnosti, přestupy mezi studijními programy vysoké
školy, poplatky za cizojazyčné studium, řízení vedená Národním akreditačním úřadem pro vysoké
školství, navrhování členů rady pro vnitřní hodnocení, poskytovatelé zahraničního vysokoškolského
vzdělávání a přestupky právnických osob).
K soukromým vysokým školám a jejich vnitřním předpisům
Pro vydání státního souhlasu právnické osobě působit jako soukromá vysoká škola bude nově
rovněž vyžadováno splnění podmínky bezúhonnosti a podmínky důvěryhodnosti této právnické osoby i
členů jejího statutárního orgánu, nepřipouštějící např. předchozí odnětí státního souhlasu v
posledních 5 letech z důvodu závažného porušování povinností stanovených
zákonem o vysokých školách nebo vnitřním
předpisem soukromé vysoké školy u právnické osoby, která má působit jako soukromá VŠ, nebo
nepřipouštějící u členů statutárního orgánu právnické osoby žádající o státní souhlas jejich
členství v předchozích 5 letech ve statutárním orgánu nedůvěryhodné právnické osoby. Podmínky
bezúhonnosti a důvěryhodnosti budou posuzovány u právnické osoby i členů jejích statutárních orgánů.
Požadavek na bezúhonnost a důvěryhodnost bude uplatňován i při vydávání tuzemského oprávnění a
tuzemského povolení. Zároveň bude zákon o vysokých
školách nově zahrnovat povinný výčet vnitřních předpisů soukromé vysoké školy, včetně
povinného obsahu statutu.
Rámec kvalifikací
Schválení RKVV a jeho propojení se systémem zajišťování kvality je součástí mezinárodních
cílů České republiky vyplývajících z účasti na Boloňském procesu. V roce 2005 byl ministerskou
deklarací Bergenské komuniké schválen zastřešující Rámec kvalifikací pro Evropský prostor
vysokoškolského vzdělávání (QF-EHEA), k němuž signatářské země včetně České republiky hodlají
vytvořit kompatibilní národní kvalifikační rámce. Českým národním kvalifikačním rámcem je RKVV.
Rámce kvalifikací popisují kvalifikace udělované vysokými školami, jejich návaznost a propojení, a
zlepšují tak transparentnost vzdělávacích systémů jak v národním, tak v mezinárodním kontextu. RKVV
je stejně jako QF-EHEA založen na trojstupňovém systému kvalifikací (bakalářský, magisterský a
doktorský stupeň) a na stanovení tzv. výsledků učení, kterých by absolventi jednotlivých úrovní měli
při absolvování studia dosahovat. Rámce kvalifikací lze využívat při tvorbě a srovnávání studijních
programů, při určování studijní zátěže prostřednictvím kreditů a při zajišťování konzistence
akademických standardů.
Kompatibilita
RKVV se zastřešujícím QF-EHEA prokazuje soulad českého systému
vysokého školství s evropským třístupňovým systémem a zajišťuje, že studijní programy dosahují
požadovaných standardů kvality jako v EHEA (obsah, kreditový rozsah).Ke stipendiím
Vzhledem k možnostem, které jsou vysokým školám nabízeny v oblasti stipendií a finanční
podpory vzdělávání z dalších stran, nejen ze státního rozpočtu, je třeba upravit právní rámec tak,
aby bylo možné tento potenciál využít. Jedná se o podporu vzdělání ze strany Evropské unie či na
základě mezinárodních smluv, konkrétně poskytování stipendií z třetí strany (např. z mezinárodních a
unijních mobilitních programů (zejména program Erasmus+), z rozpočtu EU, od soukromých podnikatelů
apod.). Tato podpora je nabízena nejen studentům, ale také absolventům, účastníkům celoživotního
vzdělávání, akademickým pracovníkům a dalším zaměstnancům vysokých škol. Byť byla dosud stipendia
cílena zejména na studenty, vzhledem k nabízeným možnostem není třeba omezovat podporu vzdělání
dalším osobám, které by mohly na tyto prostředky dosáhnout.
K doktorským stipendiím
Důvodem úpravy doktorských stipendií je především naplnění prioritního cíle ze
Strat