Finanční leasing

Jsme s. r. o. s mimo jiné truhlářskou výrobou, tuto činnost přenecháváme jiné s. r. o., která bude v našem objektu v pronájmu. Naše stroje, nástroje a ruční nářadí (potřebné k této činnosti) přenecháme této s. r. o. a řešíme, jakou formou. Našim požadavkem je, že stroje vlastnicky na novou s. r. o. přejdou až v okamžiku celého zaplacení, nová s. r .o. bude stroje cca 8 let splácet. Jakou nejvhodnější formou stroje prodat? Mohu já, jako s. r. o., prodat stroje na finanční leasing? Jaké jsou dopady na DPH a DPPO?
  • Článek
Článek se zaměřuje na specifika daňového řešení finančního leasingu v roce 2025: Bylo zrušeno daňové uznání splátek pro finanční leasing drobného majetku, který se nyní řídí obecným pravidlem pro uznatelné výdaje podle účetnictví nebo daňové evidence. Nájemné je výdaj při úhradě, pokud poplatník vede účetnictví nebo daňovou evidenci. Úplata u finančního leasingu se uznává, pokud je předmět leasingu v obchodním majetku. U poplatníků s daňovou evidencí se uznává poměrná část splátky za období. Pokud poplatník nesplní podmínky pro finanční leasing, může být úplata uznána jako výdaj jen tehdy, pokud je majetek zařazen do obchodního majetku a cena za nabytí splňuje podmínky ZDP . U bezemisních vozidel pořízených mezi 1. 1. 2024 a 31. 12. 2028 lze odepsat až 100 % vstupní ceny za 24 měsíců. U vozidel pořízených mezi 1. 1. 2020 a 31. 12. 2023 platí dřívější pravidla pro mimořádné odpisy. U vozidla kategorie M1 v rámci finančního leasingu je daňový výdaj omezen částkou 2 000 000 Kč. Pokud je finanční leasing ukončen před uplynutím minimální doby, postupuje se podle § 24 odst. 6 ZDP . Výdajem je pouze poměrná část úplaty, která odpovídá skutečně zaplacené částce nebo době leasingu. Lhůta pro stanovení daně u finančního leasingu je obvykle 3 roky od uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání nebo od okamžiku, kdy se daň stala splatnou. Může být prodloužena o 1 rok při podání dodatečného přiznání nebo rozhodnutích o stanovení daně, přičemž maximální lhůta pro je 10 let.
Společnost s r. o. dne 17. 7. 2023 nakoupila osobní auto za částku 80 666,63 EUR + 16 939,99 EUR DPH, 1. zvýšená splátka 6 695,87 EUR + 1 406,13 EUR DPH. Běžná splátka 1242,40 EUR. Délka 72 měsíců. Dne 4.6.2024 bylo závažně poškozeno při autonehodě. Dne 17. 7. 2024 společnost s. r. o. vrak prodala za 655 950 Kč + 137 749 Kč DPH. Nyní společnost s. r. o. obdržela fakturu od leasingové společnosti s datem 20. 11. 2024. Podíl PC 51 062,52 EUR + úrok 11 613,41 EUR minus pojistné plnění 24 329,08 EUR, tedy celkem k úhradě 38 346 ,90 EUR. A opravný doklad k ukončení leasingu s datem 10. 12. 2024 - 62 676,18 EUR + 13 162 EUR DPH. Celkem bylo uhrazeno 11 běžných splátek (7/2023 - 5/2024). Budou dosud zaplacené splátky daňově uznatelný náklad?
Společnost uzavřela Smlouvu o finančním leasingu na 60 měsíců v €. Předmětem je vozidlo kategorie M1, kdy celkové hodnoty značně převyšují limity pro uplatnění DPH a daňových nákladů dle ZDP. Na základě Daňového dokladu o dodání zboží, kde hradím celé DPH a bylo odečteno DPH ve výši 420 000,-Kč, zbývající částka byla zaúčtována na účet 381. Obdrželi jsme daňový doklad na mimořádnou leasingová splátku, kdy základ daně bude proúčtován na účet 381. Co s DPH u této splátky? Do daňových nákladů bude účtována poměrná část podle výpočtu tak, aby celkové daňové náklady byly ve výši dané ZDP. Rozdíl bude účtován do nedaňových nákladů? Vzniklé kurzové rozdíly jsou účtovány na účty kurzových rozdílů?
Od r. 2024 platí limit pro uplatnění DPH na vstupu při nákupu osobního automobilu 420 tis. (z hodnoty 2 mil.) a limit pro daňové odpisy tohoto vozidla 2 mil. Je v souvislosti s tím také nějaké omezení v případě finančního či operativního leasingu?
  • Článek
„Když chcete úvěr, musíte bance prokázat, že jej vlastně nepotřebujete“ a „Neraď se s chudým právníkem a nekupuj u bohatého obchodníka.“ Studenti se učí, že daně nemají ovlivňovat svobodná jednání poplatníků. Ale v praxi je opak pravdou a zejména daně z příjmů si vláda oblíbila jako cukr a bič svých politiků. Už nejen zelená regulace, staronově jsou daňově trestána i „zbytečně“ drahá firemní osobní auta. Možná by to politici a vysocí státní úředníci viděli jinak, kdyby sami měli k dispozici honosné limuzíny… Zkrátka od Nového roku v rámci vládní agendy zjednodušování daní přibyla velmi obsáhlá daňová limitace, kterou snad ani nešlo sepsat složitěji.
  • Článek
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “), obsažená v zákonu č. 349/2023 Sb. s účinností od 1. 1. 2024 zavádí limitování uplatnění daňových odpisů jako daňově uznatelných výdajů u vozidel kategorie M1, a to v nových ustanoveních § 30e–30g ZDP . Vozidlem kategorie M1 se dle § 30g odst. 1 ZDP pro účely daní z příjmů rozumí vozidlo kategorie M1 podle nařízení Evropského parlamentu a Rady upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [jedná se o Nařízení EP a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. 5. 2018]. V článku si blíže s využitím příkladů rozebereme tato nová ustanovení zákona a ukážeme si jejich praktické uplatnění.
  • Článek
V minulých článcích jsme se zaměřili na řešení leasingu z pohledu zákona o dani z příjmů a na charakteristiku leasingu dle jeho základního dělení na leasing finanční a operativní. Nyní nás čeká poslední část seriálu o leasingu, ve kterém se budeme věnovat problematice leasingu z hlediska zákona o dani z přidané hodnoty .
  • Článek
Leasing je jedno z účetně-daňových témat, o kterých toho bylo napsáno již mnoho. Píší se o něm články, bakalářské i diplomové práce, v podnikových financích se počítá tzv. čistá výhoda leasingu (srovnávající finanční leasing a úvěr). A jak se zdá, téma leasingu bude i v blízké budoucnosti stále hojně popisováno. Proč? Protože po mnoha letech, kdy česká účetní legislativa v tomto směru ustrnula, se (konečně) posouváme blíže k mezinárodním účetním standardům IFRS.
  • Článek
Článek je zaměřen na finanční leasing z pohledu daně z příjmů, který klade celou řadu podmínek na splnění uznatelnosti vynaložených nákladů na základ daně z příjmů.
Jsme česká s. r. o., plátci DPH, a dne 14. 11. 2007 jsme pořídili do firmy osobní vůz, který jsme pořídili formou finančního leasingu. DPH nebylo z ceny vozu nárokováno (ani nikdy později a ani ze splátkového kalendáře), protože tehdejší zákon o DPH nám neumožňoval nárokování DPH z ceny osobního auta. Finanční leasing skončil dne 7. 11. 2011 a následně po skončení leasingu jsme toto auto odkoupili za cenu 1 190 Kč, stali se tak vlastníkem a zařadili ho do majetku firmy. Letošní rok bychom chtěli tento automobil prodat. Měli bychom k prodejní ceně ve výši 40 000 Kč eště připočíst DPH 21 % a prodat ho za celkovou cenu 48 400 Kč nebo tento prodej je od DPH osvobozen, protože jsme si DPH nemohli nárokovat?
  • Článek
Komplexní pojetí leasingu je z účetního a daňového hlediska velmi pestré a zajímavé, proto je vhodné zaměřit se na ucelený pohled leasingu a podrobně rozebrat jeho důležité aspekty. V této části se zaměříme na charakteristiku druhů leasingu a na obsah a náležitosti leasingové smlouvy.
Firma vede účetnictví a pořídila osobní auto na finanční leasing (Leasing finanční pronájem s následnou koupí najaté věci…) Přijala Fakturu – daňový doklad –kde je uvedena Celková cena leasingu a odkupní cena 1210 kč. Splátkový kalendář je na 54 měsíců. Splátkový kalendář: měsíčně základ daně 0% 1329,16 Kč (pojistné), základ splátky 11.548,- Kč. V nulté splátce se platí akontace 73.500,- kč + Daň vybíraná ve splátce 132.048,84 Kč. Na jaké účty zaúčtovat včetně podrozvahové evidence? Jedná se o účtování u nájemce. 1) Přijatá faktura s rozpisem DPH. 2) Nultá splátka – akontace + daň (vybíraná ve splátce) 3) Měsíční Splátka – pojistka, splátka leasingu 4) Roční účtování v podrozvahové evidenci (odúčtování uhrazené splátky) 5) Ukončení finančního leasingu s odkupem auta. 
  • Článek
Od roku 2014 je obchodní majetek vymezen jen pro daňové účely – pro účely daní z příjmů v zákoně č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů (dále jen „ZDP “), pro účely DPH v zákoně č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH “). Dále se již zaměříme jen na obchodní majetek pro účely daní z příjmů.
  • Článek
V následujícím příspěvku bychom rozebrali základní aspekty finančního a operativního leasingu zejména z daňového, ale i právního a účetního hlediska. Z pohledu daně z příjmů je finanční leasing upraven v § 21d zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP “). Finančním leasingem se pro účely daně z příjmů rozumí přenechání hmotného majetku vlastníkem k užití uživateli za úplatu, a to za v této úpravě stanovených podmínek. To znamená, že pokud má jít o finanční leasing, musí se jednat o přenechání hmotného majetku, nikoliv nehmotného. Co se rozumí hmotným majetkem, je vymezeno v § 26 ZDP , platí tedy, že pokud přenechaný majetek nebude majetkem výslovně uvedeným v § 26 odst. 2 ZDP , nejedná se o finanční leasing – ten se pro účely ZDP vztahuje pouze na hmotný majetek odpisovaný podle ZDP , nikoliv na majetek, který není hmotným majetkem, a nikoliv na majetek, který není odpisován podle ZDP . Uvedenou novelou byl dále jako související a navazující úprava do § 21d ZDP doplněn nový odst. 6, na základě kterého finančním leasingem není přenechání hmotného majetku vyloučeného z odpisování.
Dopravní společnost pořizuje v roce 2023 tahač formou finančního leasingu (dále jen „FL“). Jelikož v současné době jsou úroky velmi vysoké, chtějí dobu trvání FL zkrátit na cca 36 - 48 měsíců. Jelikož poskytovatel je prvním vlastníkem tahače, navrhl, že jej budou odepisovat dle § 30a po dobu 24 měsíců. V § 21d odst. 2 ZDP je uvedeno, že minimální dobou FL je minimální doba odepisování podle § 30a ZDP. Chápu tedy správně (za předpokladu, že FL doběhne do konce a nájemce pak odkoupí tahač a zahrne do majetku), že v takovém případě je podmínka minimální doby FL splněna a FL bude daňově uznatelným nákladem?
Společnost pořídila formou zpětného leasingu nové vozidlo, v červenci roku 2022 uhradila výrobci vozidla kupní cenu, následně 29.7.2022 podepsala s leasingovou společností Smlouvu o zpětném leasingu (doba 54 měsíců, úhrada kupní ceny 01/2027), začala hradit leasingové splátky dle kalendáře, vozidlo ovšem zaregistrovala až v březnu roku 2023 (jednalo se o první registraci vozidla) a v březnu ho také začala provozovat. Jak má správně evidovat účetní a daňové náklady na leasing? Od 03/2023 po dobu 54 měsíců, nebo od 07/2022 po dobu 54 měsíců? 
Pořizovaný majetek formou finančního leasingu účetní jednotky většinou zahrnují do své podrozvahové evidence jako užívání najatého majetku a současně jako vznik podrozvahového závazku. Z pohledu nájemce je účtováno o závazku, který plyne z leasingové smlouvy, a zároveň o časovém rozlišení příslušných nákladů tak, aby souvisely s daným obdobím. Setkali jsme se také s postupem, kdy nájemce nezvolil účtování přes podrozvahu a na počátku zaúčtoval leasingovou hodnotu leasingu na základě daňového dokladu předpisem MD 381 a 343 / DAL 321, následně proúčtoval MD 321 / DAL 379. Z účtu 381 jsou v průběhu leasingu časově rozlišovány náklady do období, se kterým souvisí. Z účtu 379 dochází k umořování závazku prostřednictvím úhrad leasingových splátek. V aktivech rozvahy jsou tedy vykazovány náklady příštích období, které se postupně zúčtovávají do nákladů v období, do kterého patří. V pasivech rozvahy je vykazován celkový závazek z titulu leasingových splátek umořovaný v návaznosti na úhrady jednotlivých splátek. Je z pohledu českých účetních standardů (resp. obecně české účetní legislativy) uvedený způsob také akceptovatelný?
  • Článek
Jedním z hlavních rozdílů mezi českými účetními předpisy a mezinárodními standardy je oblast výkaznictví leasingů. Zatímco v českém pojetí rozhoduje právní pohled na věc (majitelem předmětu leasingu je leasingová společnost), mezinárodní standardy IFRS postupují dle zásady přednosti obsahu nad formou a rozhoduje tak ekonomický koncept, kdo získává podstatné užitky a nese případná rizika (což je v tomto případě nájemce).
  • Článek
V článku si ukážeme uplatnění daňově uznatelných výdajů na motorové vozidlo v různých situacích při jeho použití při pracovní cestě podnikatele. Podnikatel, který používá k pracovní cestě motorové vozidlo, by měl zvažovat optimalizační otázky související s možným uplatněním cestovních výdajů. U podnikatele, který využívá k pracovní cestě osobní automobil zahrnutý v obchodním majetku nebo osobní automobil nezahrnutý v obchodním majetku (soukromé vozidlo), půjde především o volbu mezi výdaji na pohonné hmoty v prokázané výši, nebo uplatnění paušálních výdajů na dopravu.